Leasa/hyra hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare annele
  • Startdatum Startdatum
A

annele

Satt och funderade på vad som gäller när man hyr/leasar en hingst över betäkningssäsongen. Någon som kan hjälpa mig med info? det gäller shetlandshingst.
Funderar på om man skulle ha hingst nästa säsong, men inget är varken diskuterat eller bestämt. Jag befinner mig endast i tankestadiet ;)

Jag funderar också i de banorna... Nästa år har jag bara två ston som ska betäckas men året efter det har jag tre stycken som ska betäckas och då skulle jag gärna ha hingst här hemma.

Vad som gäller får man ju göra upp med hingstens ägare. Oftast är det väl så att ägaren står för försäkring och hingsthållaren för skötsel dvs. hovslagare, foder mm.

Här är ett stuteri som hyr ut just shetlandshingstar och därmed ett exempel på hur ett avtal kan vara. Hoppas det är till lite hjälp!

ja jag har varit inne och kollat hos dom, undrar om det är lika för alla eller om det skiljer sig mycket från hingstägare.

Många welsh hingstägare brukar köra med att hingsthållaren får betäcka 1-2 egna ston sedan delar de på halva språngavgiften.
Jag leasade årets hingst för 6000 + moms. Då står jag för underhållet av hingsten och hon för licensen försäkring och ett betäckningsblock. Jag får behålla språngavgifterna för utomstående ston och betäcker hur många av mina egna jag vill. :D Hitills har jag betäckt 12 ston i sommar :D
Nästa år har jag honom troligen helt gratis då har står kvar hos mig i vinter.

ok. Jag är väldigt nellad att ha "egen" hingst nästa år då jag har tre ston själv att betäcka och slipper då all körning till och från hingsten/hingstarna, men man ska ju klara av att ha hingst också.
Jag har stor vana vid hingstar och jag har både box och sommarhage till hingst, problemet är att jag är oerfaren när det gäller avel men håller som bäst på att lära mig.

Jag har en hingst på "foder" och då står jag för allt själv, licens, försäkring osv osv. Får behålla alla språngavgifter själv.

jag har lite småplaner på att just låna ut min hingst nästa år. det är en cob och dom är tyvärr inte så spridda i sverige. det finns ett knippe men de flesta med några undantag är "ihopkluttade" på ett och samma ställe. synd för de ston som måste åka långt då tycker jag. Det är bara en tanke som har slagit mig, men det är ju trevligt att höra att det finns folk som tänker tvärtom och vill låna hingst. :)

Jag funderar skarpt på att låna hem en hingst men jag känner att jag måste läsa på mer om avel så jag har mer kött på benen. Vi får se hur det blir.

Jaaaaaag vill ha honom nästa sommar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Visserligen är jag redan lovad en sekt A samt en sekt B hingst men sekt A hingsten är inga problem med och sekt B har jag inte skrivit kontrakt med ännu.

När vi har haft annans hingst hemma har vi antingen fått en fri egen betäckning per sju ston utifrån, eller fått betäcka alla egna bara vi betalat de administrativa avgifterna för dem och haft åtminstone tio ston utifrån. Alla språngavgifter går till hingsthållaren som också bekostar alla runtomkringkostnader och kostnader för hingsten. Alla betesavgifter tillfaller så klart hingsthållaren.

Nu är ju islandshingstar mycket dyrare än shetland så det är svårt att jämföra. Ofta har ju hingstägaren stora lån på hingsten som språngavgifterna ska finansiera. Säg att inköpsvärdet är mellan 150 000 och 1 500 000 och språngavgifterna mellan 4000 och 10000.

Det betyder att får man själv ett stort antal egna betäckningar är det bra "lön" för arbetet, det skulle kostat en förmögenhet att åka och betäcka stona någon annanstans. Eller att köpa egen hingst :crazy: (vilket vi ändå gjorde senare)

Men om man inte kan "betala" hingsthållaren genom att se till att det kommer in språngavgifter på andra ston än ens egna så får man väl göra upp om en summa som motsvarar det inkomstbortfallet hingstägaren får genom att inte låta hingsten betäcka hemma.

Jag kikade på villkoren hos stuteriet i länken och det är nog ungefär så de flesta har det. Eventuellt att man delar på språngavgifter i stället för att betala hyra, allt enligt överenskommelse...
Det är inte så krångligt att ha shettishingst på station, man puttar ju bara ihop dem i hagen så fixar det sig själv... ;)
Nej, riktigt så enkelt är det kanske inte, LITE koll måste man ju ha. Jag fick rådet (av den första jag hyrde hingst av - ett av landets första shettisstuterier för övrigt) att handbetäcka stoet en gång innan hon släpptes med hingsten. DET tyckte jag var ett bra råd och det har jag hittills gjort nästan varje gång... (beroende på vad det är för sto, hurdan hingsten är och vad det är för andra ston i hagen samtidigt)

Hjälp vilken reaktion!! :rofl:
Jag lovar, du får ha första tjing den dagen det kanske eventuellt blir aktuellt, tycker mest lite synd om pållen som bara går här och skrotar hela sommaren när damerna är färdiga. jag har inte alltid tid att rida så mycket som jag önskar.. :(

Men om hingsthållaren får alla språngavgifter samt betesavgiften vad får hingstägaren? Hingstägaren måste väl få något för att han/hon lånar ut hingsten annars kan de väl lika gärna behålla honom hemma? :confused:

Hihi, så bra med en korrekturläsare :bow:

Så här ska det vara : "Alla språngavgifter går till hingstÄGAREN som också bekostar alla runtomkringkostnader och kostnader för hingsten. Alla betesavgifter tillfaller så klart hingsthållaren."

För er som undrar vad för kostnader det finns så kostar licensen 1500, en "normal" annonsering 10-20000, försäkringen minst 15000, och så finansieringen av hingstköpet förstås. Vi har också varit tvungna att köpa ett ultraljud för 125000 eftersom inget sådant fanns hos veterinärerna i närheten :(

För att det ska gå ihop att lösa licensen och ha en fin avelhingst måste han ha >10 ston för att försörja sig själv.

Ska man sedan ta bra hand om stona och göra ett bra arbete med att få alla dräktiga och undvika/behandla skador måste man vara flera personer som jobbar i skift runt hästarna.

Lönearbete är betydligt bättre betalt - i år har jag inte haft råd att ta emot ston hemma :o

Jag har endast haft hingstar på naturlig betäckning, men om man beslutar att ha en hingst på semin och måste köra och tappa sin hingst. Är det någon som vet hur mycket stationen tar (mellan tummen och pekfingret) för att ta imot ston samt för att tappa hingsten och sköta skicken.
Hingsten skulle köras fram och tillbaka.
:)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
528
Senast: IngelaH
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Relationer Bäst att förtydliga att detta inte aktuellt i nuläget, men kan bli i framtiden. Jag gillar att ha lite kött på benen, så tänkte ta reda...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
14 880
Senast: hoppsann
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar