Lena Furberg
Trådstartare
Kort fråga - någon här som leasar bil istället för att köpa? Bra eller dålig idé...?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det verkligen så mkt dyrare?Det blir ju mycket dyrare. Jag förstår inte riktigt fördelen? Att man får meddelande när detr dags att byta däck och lämna på service? Det är ju inte så svårt att hålla reda på själv.
Den jag nämnde är en person med hur mycket som helst att göra så han är nog glad för att hålla reda på mindre men jag har nog inte nappat på det som sagt inte just nu i alla fallDet blir ju mycket dyrare. Jag förstår inte riktigt fördelen? Att man får meddelande när detr dags att byta däck och lämna på service? Det är ju inte så svårt att hålla reda på själv.
Menar du privatlån? Ja om man måste ta ett sådant så kanske. Räntan på privatlån kan väl vara upp mot 4-5 %. Har inte räknat på det för det har aldrig varit aktuellt.Är det verkligen så mkt dyrare?
Om man jämför med ett billån och räknar med allt som ingår.
Billigare är det ju såklart inte men jag tycker inte det verkar vara enorm skillnad.
Fördelen är väl att man inte behöver lägga kontantinsats/binda upp kapital.
Jag funderar på leasing eftersom jag gärna vill ha en liiiite bättre/nyare bil och slippa reparationer och krångel i det oändliga, som med en äldre begagnad. Jag har inte pengar att lägga 20% kontant på en lite dyrare bil, så leasing känns frestande. Brukar man inte kunna få köpa loss bilen efter de 3 åren (som tycks vara minimi-tid för leasing) och då dra av summan man lagt ut? Jag får kolla upp det...
Ja precis. Det är ju inte så många som har möjlighet att köpa nya bilar kontant och alla kan inte belåna bostaden (om man ens äger bostad), då är ju privatlån alternativet.Menar du privatlån? Ja om man måste ta ett sådant så kanske. Räntan på privatlån kan väl vara upp mot 4-5 %. Har inte räknat på det för det har aldrig varit aktuellt.
Kan man låna på bostaden istället eller betala en bil kontant så blir det ju klart billigare.
Har du ont om tid men gott om pengar du vill göra av med är leasing en bra idéKort fråga - någon här som leasar bil istället för att köpa? Bra eller dålig idé...?
Kanske lite förhastat svar.Har du ont om tid men gott om pengar du vill göra av med är leasing en bra idé
De tjänar i två led, de får ett fördelaktigt inkomstkälla från leasingen och i andra ledet tillgång till bra servade bilar med kalkylerad vinst och försäljningspotential.Generellt är leasing ekonomiskt ofördelaktigt, man betalar en extra premie för att få ett paket där allt ingår. Det är bra om man har ont om tid och inte bryr sig så mycket om kostnaden. Det är basic.
Men det kan vara så att leasingen används av bilhandlarna som ett sätt att sälja mer bilar och att de inte som normalt är fallet tjänar något på leasingingdelen. Så var det inte förr, men jag har inte följt med i vad som händer inom bilhandeln och det kan ha ändrats därför var mitt första svar kanske förhastat.
Om bilfirman tjänar måste väl leasingtagaren förlora?De tjänar i två led, de får ett fördelaktigt inkomstkälla från leasingen och i andra ledet tillgång till bra servade bilar med kalkylerad vinst och försäljningspotential.
Det gäller alla affärer! eller trodde du att de sålde bilarna till självkostnadspris?Om bilfirman tjänar måste väl leasingtagaren förlora?
Att ha en bil är att förlora.Om bilfirman tjänar måste väl leasingtagaren förlora?