LCHF - recept och tips på mat

Silverkedjan

Trådstartare
Detta är en ren recept- och tipstråd för LCHF(Low Carb High Fat)-anhängare.
Förhoppningsvis blir det en bra och lättnavigerad samling tips här!

Du som skrivit "matnyttiga" recept i den nu låsta tråden på seniorsidan, kör dem gärna i repris för den kommer ju att försvinna.

Jag börjar med mitt för tillfället vanligaste äggmjölksrecept:

Mixa 6-10 ägg både gulor och vitor.

Smält 50-100g normalsaltat smör och 50-100 g osaltat smör eller kokosfett i 1-2 dl vatten, när det sjuder; häll i äggskålen och fortsätt mixa någon minut. Gillar du kokossmak, ta ett par msk av den bountyluktande "extra virgin" kokosoljan på glasburk.

Klart och lagom att ha i te :d

Kan spädas med mer vatten och kryddas med ekologisk kakao.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Okej, den här kom jag på igår och den blev snuskigt god.

Stek en påse kycklinginnerfile 800 gram från Willys i strimlor. Smör och salt och peppar. Lägg sedan den stekta kycklinegen i en form. Vispa grädde, jag tog 5 dl och vispade hårt. I det blandade jag en påse tacokryddmix ( finns ekologisk) och en dl stark tacosås. Bred gräddsmeten på kycklingen och toppa med riven ost. In i ugnen tills den ser fin ut.

Serveras med en god sallad. Hos mig fanns det även nachochips och råris till sonen...
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

min låda

Ta köttfärs/blandfärs och bryn
hacka korv ( jag brukar ta IKEAS wienerkorv för den är inte så mycket kollisar i ) och bryn
stek hackad bacon
stek hackad lök
Ha i rejält med grädde o creme fraishe
sedan strimlar man vitkål o har i.....ta mycket för det försvinner rätt mycket när det blir "kokat"
Jag gör en stoooor gryta av detta så har jag typ 10 portioner ( jag är ganska stor i maten)
krydda efter behag.......
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jag har inga direkta recept, men jag bara äälskar grillad kyckling (läs file´) med sallad, kokt ägg och avokado :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Perfekt med en recepttråd!

Här är några av de recept jag hade lagt in i gamla tråden:

Fyllningar till Moniques äggwraps

- gör crepes med svamstuvning i och ost på
- blanda en burk makrill/sardiner med kokt ägg, CF, majonäs och dill
- räkor, ägg, CF, majonäs, dill, salt och peppar
- använd som pizzabotten - med ditt favoritpålägg och gratinera i ugn
- fyll med ph-ost, brieost, rostbiff (eller skinka), sallad och gurka


Jättegod (och vacker) saffransglass

Kokade upp 3 dl grädde och tog kastrullen från plattan
vispade ner 4 äggulor, en i taget, vispade till dess det tjocknade och ställde sedan ut i snön för att svalna.

Under tiden fick 1 pkt saffran dra i 1 msk konjak. Kryddade sedan med detta, ett par droppar vaniljextrakt och smakade av med lite sötningsmedel. Sedan skötte glassmaskinen resten!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

*kl*

Toppen med ny tråd :)

Ikväll blir det helstekt kyckling i ugn (vad den nu heter, björe/bjäre de som är utegående), gör grillolja på rapsolja, soja, paprikapulver, salt och peppar med grönsallad till. Mums :)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Här är Moniques recept på äggwraps

Receptet:

1 wrap
2 ägg
3 msk vispgrädde
1 msk fiberhusk (går bra utan oxå, med mindre mängd grädde då)
kryddor, jag använde cayennepeppar som vanligt

Vispa ihop alla ingredientser, jag bara rör runt med en gaffel. Enkelt!

Smält smör i en stekpanna, häll i äggröran på medel värme. Låt steka en stund tills den stelnar, får färg - som en pannkaka. Vänd o stek på andra sidan.

Lätt upp på en tallrik o bred på valfri fyllning! Gott Gott!


.....

Själv använder jag 5 äggvitor istället för 2 ägg - de äggvitor jag får över när jag gör äggmjölk.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Gratinerad portabellosvamp (stooora skogschampinjoner).

Jätteenkelt: skär bort fötterna på svamparna. Lägg hattarna med undersida uppåt, bred på lite smör eller bregott och sedan skinka och ost. (Jag hade Krutrök.) Om du är lycklig ägare till en WP-micro kör du 5 minuter med crispfunktionen. Annars får du gratinera i ugnen till dess osten smält.

Servera med en blandad sallad. Vi hade dessutom smörstekt halloumi till.

Rena lyxmaten!!!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Pones

Jag har testat "Pones" både av Po-fiber och Fibrex. Det senare gjorde dem väldigt lika de rågflingescones vi brukade baka förr i tiden, med ganska mycket tuggmotstånd. Tog dock för lite salt så de blev rätt tråkiga därför...

Testade sedan att baka på Po-fiber och tog 2 krm salt till 5 ägg, 2 dl pofiber, 2 tsk bakpulver, 50 g smält smör och lite grädde. (När jag bakade på Fibrex hade jag samma proportioner - fast mindre salt.)

Saltmängden var lagom den här gången! Po-fibern är väldigt neutral i smaken så det hade inte skadat med lite brödkryddor. (Funderar också på att testa med saffran i till första advent. ) Nu hade jag dem alltså okryddade, förutom saltet, men det hindrade mig inte från att njuta två av dem medan de fortfarande var varma - med smör som smälte på... Sedan fick jag dock rejält magknip! Min mage har visst vant sig av med fibrer!. Så nästa gång ska jag bara äta 1/2 med massor av pålägg.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Mina PO-RECEPT:

Pones:

2 rätt stora ägg vispas HÅRT

lite salt och en skvätt grädde tillsätts

1,5 dl pofiber + 2 tsk bakpulver vispas ned

Låt detta stå ett par minuter för att låta fibern svälla lite

klicka ut på bakpapper som en stor kaka eller flera små "plättar" - de blir ungefär lika stora som du lägger upp från början.

Grädda 200 grader 7-10 minuter (färdiga när de blivit lite gyllene)

Variant: 5 ägg, 2 dl pofiber, 2 tsk bakpulver, 50 g smält smör och lite grädde.


En snabbvariant av pones att göra i micron:

Vispa upp två ägg i en djup tallrik.

Häll i lite drygt 2 msk Po-fiber (lite beroende på äggens storlek)

I krm bakpulver, lite brödkryddor och sen lite solroskärnor.

Blanda allt, strö ev över vallmofrön så blir det lite roligare färg.

In i micron ett par minuter.

Färdigt!





Po-fiberpannkakor:

2 msk pofiber

1 1/2 dl grädde

2 ägg

25g smör.

Vispa pofibern med grädden, tillsätt äggen och det smälta smöret och stek sen i plättlagg på ganska svag värme. De håller inte ihop lika bra som vanliga plättar så man måste vara lite försiktig när man vänder. Det måste vara plättar (inte pannkakor) men inte nödvändigtvis i plättlagg. Och minst två steg under pannkaksvärme.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

LAX MED GRÖNSAKSFRÄS
från dn.se


IngredienserPortioner: 4
Tid: 30 minuter
2 dl grovt riven morot
2 dl finstrimlad/riven fänkål
2 dl grovt riven rotselleri
2 dl finstrimlad purjolök
1 + 1 msk rapsolja
2 dl vitt matlagningsvin
1 fiskbuljongtärning
2 dl crème fraiche
2 krm salt + 1 krm peppar
4 laxfiléer/kotletter (à ca 125 g)
2 krm salt + 1 krm peppar

1. Fräs morot, fänkål, rotselleri och purjo i 1 msk olja i en kastrull.

2. Häll i vin och smula i buljong. Låt koka in med grönsakerna. Rör i crème fraiche och sjud ett par minuter. Salta och peppra.

3. Stek laxen i resten av oljan, cirka 2–3 min/sida. Salta och peppra. Servera med grönsaksfräs,
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Mandelmjölsbröd i micron

Finfördela 50 g mandel (1 rågad dl) i mixer, mandelkvarn eller liknande. Tillsätt en nypa salt i "mandelmjölet". Knäck ett ägg i en djuptallrik och vispa upp med en gaffel. Blanda ner "mjölet" och micra 4 minuter. Skär sedan i "kvartar" innan det kallnat.

Jag äter dessa med ett rejält lager bregott eller philadelphiaost. Eller gravlax, eller...

Man kan även tillsätta brödkryddor. Eller kardemumma så blir det mer som kex/skorpor.

Har även sett att om man istället använder flat tallrik och dessutom låter det stå framme och torka ett dygn så blir det mer som knäckebröd. Fast det har jag inte testat själv.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

LCHF-våfflor

1 dl mixad kokos
1 dl vispgrädde
2 ägg

blandas/mixas och gräddas med smör.

Jättegoda med ost på :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Jobbmat (lätt och snabbt att ta med eller ha på lager):

*Äggmjölk i te
*I brist på ovanstående: Smörklick i te
*Ostskiva med mjukost eller bregott, hoprullad
*Makrillfilé i tomatsås på burk (kolla kolhydratinnehållet, de runda burkarna har mer socker) med keso och/eller smörklick
*Keso med tärnad överbliven ostkant (jo vi har allmän ost i mitt jobbkylskåp) och ev lite kaviar som smaksättning
*Avocado
*Kokt ägg med smör

Mellanmål:

*Paranötter eller makadamianötter
*Babybelostar
*86% choklad 1 ruta, ev med vispgrädde :d
*Fläsksvålar (finns på Willys & Netto)
*Blomkålsbuketter med dip
*Salami eller lufttorkad skinka

Godaste dipen:

250 g creme fraiche mixas med 1 pkt fetaost :d
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Frukosttips

En kvarts eller halv paprika fylld med leverpastej.


Ett annat frukost- eller mellanmålstips: värma smälta lite smör i en kastrull, slå på grädde och keso och värma (men inte mer än att keson behåller sin konstistens). Sedan smaksätter man med bär, kanel eller nötter. (Smaksätter man med kanel kan det ge julegrötkänsla. )
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Ja just det, julmat :idea:

Det är ju lätt att plocka

Julskinka med fettkant
Köttbullar (helst hemgjorda utan ströbröd)
Kött/fläsk-korv
Revbensspjäll
Lax
Brysselkål
Dekorationssallad

Sedan har jag hittat en rödbetssallad med 5% kolhydrater "Kocklandslagets" men den smakar indiskt på gott och ont.

Istället för ris á la Malta blandar man Keso och vispgrädde :d

Fler bra jultips?

Någon som lyckats med lussekatter? (saffran-pones??)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Fler bra jultips?

Västermanlandssill "en variant på Jansson" från Amelia

2 paket urvattnad steksill
smör till formen
3 skivade lökar
6 msk krossade fläsksvålar (ströbröd i originalreceptet)
5 hårdkokta, hackade ägg
4 dl grädde
dill, svartpeppar

Smöra formen, lägg sillen i botten, löken ovanpå och strö över krossade fläsksvålar. Tillaga i ugnen 200 grader i 20 minuter.
Ta ut formen och lägg på ägg, kryddor och grädde.
Höj värmen till 250 grader och tillaga i ungen till dess den fått fin färg. Strö över rejält med dill innan serveringen.
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

Toppentråd.

Kokospannkakor.
2ägg
1dl kokos
1dl vispgrädde
en gnutta salt
½ tsk bakpulver (om man vill ha amerikanska)

vispa ihop allt o låt svälla en stund
stek i smör på vanligt vis
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

:d

Borde man inte kunna göra "riktig" janssons frestelse med skivad blomkål istället för potatis?

Och kanske lite ost för konsistensens skull?

(idag har jag ätit julskinkerester med ekologisk dijonsenap och dito majonäs, sluuurp!)
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat

YaHilweh - gör du med hela eller mixade kokosflingor?

Är det någon som förstår varför det är så stor skillnad på kolhydratinnehållet i kokosflingor? ICA:s ekologiska är de bästa jag hittat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp