LC:1 och LB:1

G

Gyllene

Vad är det för krav på formen i LC:1 och LB:1? Är det någon skillnad mellan de klasserna i övrigt på bedömningen?

Sv: LC:1 och LB:1

Allt beror på vad du vill ha för poäng. Kraven på formen är egentligen densamma oavsett vilken klass du rider, hästen ska fullfölja programmet med stabil form, takt, balans och tempo genom klassens rörelser utan problem. I LC är kraven låga då ekipaget "bara" behöver behålla dessa saker i stora volter, snett igenom och halter tex. medans den i St George ska behålla formen osv. i halvpiruetter, seriebyten och samlade samt ökade gångarter.

Man kan inte säga att hästen MÅSTE gå på tygeln i tex. LC, men om du vill få bra poäng och vinna kanske den måste göra det, beroende på motståndet givetvis...

Nu är det ett par år sedan jag tävlade dressyr "på riktigt" men...

Har en kompis som jag tävlade ihop med. När vi red L:C fick hon ofta minuspoäng för att hennes häst gick i för hög form, vilket resulterade i att min ponny som inte orkade gå i något annat än låg form ofta fick bättre poäng. I L:B blev det jämnare, men när hon sedan avancerade till L:A fick hon helt plötsligt mycket bättre procent än i både L:C och L:B eftersom hon inte längre fick avdrag för att ponnyn hade för hög form utan istället fick mer poäng.

ja, kraven pa att hasten gar i form ar de samma oavsett vilket program du ride, daremot varierar kraven pa graden av samling. Precis som foregaende skriver blev procenten samre i LC for att hasten var for samlad. Allt eftersom du avancerar i klasserna okar kraven pa form och samling.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Dressyr Nästa helg ska jag tävla RM/DM för lektionsryttare i dressyr. Det ska bli jättekul såklart! I propositionen står det att det är...
Svar
8
· Visningar
1 182
Senast: Sirap
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 516
Senast: ginnies
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix