LB:2 Tips & tricks...

D

Dropi

Ska tävla i LB:2 den 6 juni, på Grace :bump: Stort sto, blir rätt stark om man inte rider fram ordentligt - men annars är hon en ängel :bow:

Behöver lite tips till LB:2 programmet - vad brukar du få låga poäng för? Varför?

Något man behöver tänka på? :confused:

Sv: LB:2 Tips & tricks...

Det finns mycket att tänka på
Lb:2 innehåller ju 10 m volter och där är det väl viktigas att tänka på korrektheten och jämnheten
Sen är det ökningar till mellantrav och mellangalopp och då är det viktigt att tänka på tempot och rytmen.
Sen är det alltid viktigt på att tänka på avsaktningar och igångsättningar, att de är mjuka och inte hastiga. Gör halvhalter innan nya rörelser så hästen är beredd.
Hörnpasseringarna är också väldigt viktiga.
Sen är självklart din egna sits och inverkan viktig .
Ett annat tips jag fick häromdagen var att när man rider upp på medellinjen kan man trycka på hästen lite, dock inte till någon ökning men bara lite grann, så är det lättare att få det rakt och inte vingligt.
Det var allt jag kom på nu. Lycka till! :)

Mitt tips är glöm inte halten framför dommaren (näst sista momentet), innan du rider upp och gör halt samt hälsning. Det är lätt att ha bråttom och tro att man är nästan klar och missa den. Ännu värre för mig var att hästen stannade och jag då skänklade på :o, trodde han hade gjort fel, men han kunde programmet bättre än jag!! ;)

Jag håller med Luxurious. LB:2 kräver att man behärskar att det händer mycket övningar med korta transport sträckor emellan, och att man framför allt kan visa mellan gångarter och tempo växlingarna. Eftersom det händer mycket får man tänka på att inte rida i undertempo mellan växlingarna, hellre rida på lite så det ser friskt och fläktigt ut, och att hästen är rakriktad och liksidig.

eftersom det händer så mycket krävs det att man som ryttare tänker hela tiden steget efter, vad som kommer härnäst, och förbereder sig för nästa moment. det finns ingen tid till att klura ut vad som kommer härnäst medans man redan är på väg dit, som i LC...

Lycka till, gillar LB:2 det är ett roligt och mycket trevligt program att rida!

Forma ordentligt i volterna är något jag är dålg på :p
mackan: Jag tkr at LB:2 är lättare att rida än LC:1, men det kanske är för att det är roligare ;)

Gör inte samma misstag som jag och peta ut rumpan på ponnyn när du gjort en perfekt halt.. (Gjorde en superfin halt, men så tyckte jag att det var snett och petade ut hans rumpa så att det BLEV snett... Dumma mig, stör mig så otroligt på det.....)

Åh, jag tävlade LB:2 på 2 hästar för en vecka sedan :D

Var extremt noga med volternas placering, storlek & rundhet...
Och satsa ordentligt i mellantraven ;)
Det var väl typ det jag missade på.
Annars är det ett roligt och rätt lätt program tycker jag!

Ja jag tycker också LB:2 är lättare det händer mera saker. Men det krävs ju ändå en del av ryttaren :D

Rent allmänt finns det en hel del grejer man kan tänka på för att ta hem några extra poäng i lätta klasser dressyr. Mina tips är:

- Väl avvägt tempo, dvs. friskt, men inte överilat eller hastigt för den sakens skull (låter lätt, men... :smirk: ). Alldeles för många verkar tro att det ska gå jättesakta inne på en dressyrbana, men det ger ett väldigt tråkigt intryck när häst och ryttare "hasar" sig igenom ett program. Ser oengagerat och blygsamt ut (du vill ju utstråla en "uppvisningsattityd", lite "titta på mig", :) inte "ursäkta att jag är här och tar upp din tid"). Dessutom kommer inte din hästs gångarter till sin rätt i undertempo och hon har säkert förtjänster där som du vill visa?

- Satsa i ökningarna! Mellantrav/galopp är visserligen inte samma sak som ökad, men eftersom du inte behöver visa skillnaderna i lätta klasser så är det bättre att ta i lite i överkant än tvärtom. En bra satsning med en liten taktmiss får bättre poäng än om det ser ut som om du inte ens vill/vågar försöka (om din häst vill bli lite stark i ökningarna så använd hörpasseringarna före och efter för att ta tillbaka henne lite extra istället för att fega i ökningen).

- "Vägarna är A och O" (alla som haft samma tränare (som även är domare) som jag hade i många år känner säkert väl igen det uttrycket ;) ). Men det stämmer! Se inte vägarna i dressyrprogrammet bara som transportsträckor mellan rörelserna, för allting räknas (även om en väg inte har en egen bedömningsgrupp så hör det till domarens allmänna intryck av dig och din uppvisning)! Tänk på rakriktingen på raka spår, spårningen på volterna och korrekta hörnpasseringar (som då blir till "gratis" halvhalter). Gör enorm skillnad i poäng jämfört med en ryttare som förflyttar sig runt banan lite som på måfå. Låt domaren se att du vet vart du är på väg och att du har en plan på hur du ska ta dig dit.

- Lär dig programmet utan och innan, framlänges och baklänges! Detta för att du inte ska behöva lägga energi och koncentration på att fundera på vad som egentligen händer härnäst när du är inne på banan utan helt kan fokusera på att få fram era förtjänster och kamouflera era svagheter på de få minuter du har på dig.

Och framför allt: Ha roligt! De flesta av oss har ju, i grund och botten, hästar och tävlar för att vi tycker det är kul! Då är det ju synd om prestationsångest och nervositet ska få vända det till något annat... Stort lycka till! :)

Ja, det är precis vad min ridlärare sagt :banana:
Dock blir det otroligt skumpigt i mellantraven...
Hmm.. :confused:

Måste fråga en sak :)
Jag har tävlat dressyr rätt mkt på mitt russ men mest i LC:1 o nu ska ja tävla i LB:2, och :confused: i den ökade skritten, rider man kvar hästen i form eller ska den bli längre eller vad ??:crazy:
Jag har ingen aning, ska tävla på tisdag, kommer glömma programmet, ska rida LC:1 först o sist ja tävla gjorde jag halt mitt i programmet för jag glömde, hehe - avdrag !:eek:

I ökad skritt ska du ha kontakt med hästens mun, hästen ska vara i form men i friare form och skritta på med bra övertramp.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka