Laurentio till Sverige

H

Helan

Enligt Ridsport ska Laurentio e.Lauries Crusador xx vara importerad till Sverige. Kan någon säga var man kan läsa om hans bruksprov, poäng, blup, exteriört osv.
Och givetvis om ni har några tankar om denna hingst.
Är han godkänd av ASVH?

Sv: Laurentio till Sverige

Avkommeindex Dressyr 133 (88%)
Skritt 117
Trav 135
Galopp 131
Ridbarhet 128
Hoppning 76 (73%)

5 godkända söner

Senast ändrad:

Hittade på nätet:

LaurentioStandbild.jpg

Approved for: Oldenburg, Hanoverian, Rheinlander, Westphalian

Stallion Performance Test, Neusadt-Dosse

Overall score 89.27

Dressage score 83.33

Jumping score 103.81

Film:

http://www.elitestallions.co.uk/index.php?id=13&singleid=39&displayvideo=1

Senast ändrad:

Kul att se film! Men han impade inte särskilt, han verkar helt oförmögen att vinkla haserna och släpar bakbenen efter sig. Men han är rätt snygg.

Gäääsp, urtråkig hingst! ;) Han och flertalet av hans avkommor har aldrig tilltalat mig. Ett undantag är hans son, Light and Easy ue. Weltmeyer men det är en av dem få. Tyvärr tycker jag det importeras alldeles för många tråkiga hingstar som inte har någonting att tillföra vår avel.....

Noa (gnällig.....)

Kul med en LC son till Sverige. Jag har själv tittat på denne herre 2007 när inte Loredes var tillgänglig. Jag tycker han är ursnygg men jag håller med om att han tyvärr inte imponerar så jätte mycket i övrigt..

Vem är det som köpt? Eller är det hemligt?

Han har tidigare varit godkänd av ASVH, då var det Ängagården som hade honom, minns inte om han stod här eller om de var spermaimport.

kl

Jag tycker också att det är en väldigt snygg hingst. Men på just det filmen så tycker jag också att man har en hel del att önska på bakbensaktiviteten.

Kul att se film! Men han impade inte särskilt, han verkar helt oförmögen att vinkla haserna och släpar bakbenen efter sig. Men han är rätt snygg.

Jag håller med, men samtidigt så är det flera av våra dressyrhingstar som faktiskt inte alls har bättre bakben, snarare sämre, faktiskt. Enligt min bedömning..
(ska tillägga att jag inte är proffsdommare om någon missat det.. bara en glad amatör-tyckare som yttrar mig över ett stycke film;)).
/U

Håller med pastejja, ser man tex Briar och Okeanos så är dem inte speciellt bättre... men det viktiga är hur dem förärvat sig när det gäller avelshingstar. Och som Laurentio som lämnat 5 godkända söner och har ett index för avkommor på 133 så kan man inte vara så "dålig" som några här säger...

Jag håller med, men samtidigt så är det flera av våra dressyrhingstar som faktiskt inte alls har bättre bakben, snarare sämre, faktiskt. Enligt min bedömning..
(ska tillägga att jag inte är proffsdommare om någon missat det.. bara en glad amatör-tyckare som yttrar mig över ett stycke film;)).
/U

Kan inte komma på någon hingst med sämre bakben. Briars bakben är visserligen inte särskilt bra, men sämre är dom inte! Ge gärna exempel på någon hingst med sämre bakben? Finns gott om ridskolehästar med bättre bakben än vad L har på denna videon.

Jag har inte sagt att Laurentio är en dålig hingst. Han har fin stam och har uppenbarligen förävt sig väl. Men för mig ser han mer ut som en trevlig sporthäst mer än en hingst jag hade velat använda.

Kan inte komma på någon hingst med sämre bakben. Briars bakben är visserligen inte särskilt bra, men sämre är dom inte! Ge gärna exempel på någon hingst med sämre bakben? Finns gott om ridskolehästar med bättre bakben än vad L har på denna videon.

Jag har inte sagt att Laurentio är en dålig hingst. Han har fin stam och har uppenbarligen förävt sig väl. Men för mig ser han mer ut som en trevlig sporthäst mer än en hingst jag hade velat använda.

Jag har sett sämre, iallafall som jag bedömmer det, men vill helst inte hänga ut hingstar och rabbla negativt om dem eftersom samma hingst troligen har mycket positivt. Men det finns flera som har massor av framben och väldigt lite bakben.
/U

Enligt 2009 års hingstkatalog så har Laurnetio tilldelats bla 9 för sin trav av ASVH´s nämnd (9 på traven som 3 åring på sitt 30 dagarsprov också). Är det hästen´s fel om en ryttaren sedan rider bort bakbenen? Något måste ju ha funnits där för att få 9 vid hand och under saddel som 3 åring....

Verkligen inte men det är svårt när man ser en häst under ryttare och inte har sett hingsten "rå". Därför som man skriver att just på den filmen så är det inga bra bakben.
Det går ju att rida fram en del gång men också motsatsen.

Enligt 2009 års hingstkatalog så har Laurnetio tilldelats bla 9 för sin trav av ASVH´s nämnd (9 på traven som 3 åring på sitt 30 dagarsprov också). Är det hästen´s fel om en ryttaren sedan rider bort bakbenen? Något måste ju ha funnits där för att få 9 vid hand och under saddel som 3 åring....

Jag tror att något händer under utbildningens gång faktiskt. Viss ridning med mycket koncentration på stort uttryck i frambenen verkar hämma bakbenens aktivitet. Kan inte minnas att Briar hade särskilt dåliga bakben som unghäst heller.

Är det någon som minns om han var med i Globen 2006?

Jag skäms lite att jag inte minns, men när jag såg bilden ringde en klocka. Vi hade nämligen med en brun Lauries-hingst upp till Stockholm tillsammans med Damsey och His Highness. Han var väldigt trevlig och lätt att och göra med men bleknade lite inne på arenan med HH. Har en svag aning om att det var denna?

Att som gångartshingst få 83 i index på sitt HLP är allt annat än bra, däremot så ser han ju att att förärva sig väl!

*knapplån*

Vi hade tidigare ett sto e. Bellini-Gassendi-Juan som 2006 fick en avkomma e. Laurentio. Han fanns då som spermaimport i Ängagårdens program.

Stofölet vi fick var en absolut kopia av mamma, mörk fux med vit man och svans, superfeminin och med mycket stor spänst i sina gångarter. Som föl var hon tveklöst vår bästa uppfödning det året. (De andra två födda det året har som treåringar visats med klass I respektive diplom)
P g a att modern mycket tragiskt fick en bäckenfraktur under senare delen av dräktigheten visades fölet aldrig.

Som om detta inte var nog drabbades även fölet vid sju månaders ålder av en fraktur efter ett trauma i hagen och det fanns ingenting vi kunde göra för att rädda henne.

Jag håller med om att filmen visar att man kan önska en hel del mer av bakbenen på Laurentio men måste samtidigt säga att det lilla vi sett av hans nedärvning alls inte gjorde oss besvikna.

Nu var även modern både exteriört och gångartsmässigt av bra kvalitet och ur ett mycket meriterat möderne men så långt vi hann följa avkomman är vår bedömning att Laurentio lade till lite ytterligare vad gäller spänsten och rörligheten.

I mina ögon låter det som en bra hingst som jag hade kunnat använda. Vem här inne kommer att använda honom i år?
/U

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 465
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 977
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve