Lättskrämd ponny

McMarco

Trådstartare
Jag efterlyser lite tips.
Min dotter har en D-ponny som är jättemysig på alla vis. Men när man rider ut på honom (framförallt då, men även i padocken) är han så känslig för saker som fladdrar (plastpåsar, pappersremsor och liknande) och fåglar som flaxar upp ur gräset. Han blir rädd helt enkelt och det är lite besvärligt. Visserliggen sticker han inte, men det kanske händer en vacker dag.

Jag skulle blir jätteglad att få höra hur ni har gjort.. alltså gärna vilja få lite tips på bra övningar att göra både från marken och uppsuttet för att förhoppningsvis få ponnyn att känna sig lite tryggare i de här situationerna.

Sv: Lättskrämd ponny

Det är trots allt en häst, och jag tycker det är ganska så naturligt att hästar blir rädda för saker som dyker upp sådär helt plötsligt. ;) Min första medryttarhäst trodde han var fullblod, fastän han var kallblod, och varenda gång något fladdrade till, en fågel flög upp eller han såg hjärnspöken, så blev han skiträdd och snurrade runt på en femöring för att sen sticka tillbaka till stallet. Dom där femöringarna fick mig att flyga av mååånga gånger... :rofl:

Men jag envisades med att rida ut, då det var främst då han blev rädd. Och han blev modigare. Rider man ut mycket, mycket så lär sig hästen tillslut att påsar inte är köttätare.

Han var t.ex. skiträdd för fasaner. Men efter ett halvår med honom upptäckte jag en enorm skillnad. När en fasan flaxade upp hoppade han till, men han stack inte. Och efter nästan 1½ år reagerar han knappt ens. Visst, han stelnar till och spetsar öronen, men sen fortsätter han gå framåt igen - utan att jag behöver driva på.

Så mitt tips är att låta hästen bli rädd. Det är trots allt en häst, och den har instinkten att plötsliga händelser är farliga (när den var ett vilddjur hoppade rovdjuren fram helt plötsligt...). Det är bara för din dotter att fortsätta rida på ridbanan, fastän hästen blir rädd. Låtsas som ingenting, om det går. Blir hästen stirrig; stanna den och klappa lugnande. Prata också lugnande, och när det sen ger resultatet att hästen inte blir så stirrig när den blir rädd; beröm! Beröm med klappar och rösten, godis är inte nödvändigt.

Samma sak gäller uteritterna. Stanna hästen när den blir rädd. Låt den titta på föremålet och lugna ner den. Och när hästen sen lärt sig att det inte är farligt så rid bara framåt igen, låtsas som att där inte var något att bli rädd för. Sitt inte och kolla överallt för att se om där finns något att bli rädd för, då tror hästen att den ska vara rädd.

Och känner hon att hästen börjar bli rädd för något, ge den långa tyglar! Korta dom absolut inte, då tror hästen att det är något farligt på gång. Långa tyglar visar den att det inte finns någon fara, och att ryttaren litar på den. :D

Kan också passa på att rekommendera en bok; Dansa med hästar - Hempfling. Väldigt bra saker att träna på för att öka tilliten mellan häst och ryttare. :idea:

Och till slut; bli inte arg på hästen. Smäll inte till den med spöet, och ryt inte när den blir rädd. Det är absolut inte lugnande och hjälper inte det minsta. Det gör bara att hästen blir ännu stirrigare, varje gång den blir rädd så förväntar den sig ju att ryttaren ska bli arg. Ingen häst vill ha en arg ryttare.

Lycka till! :D

Träna med saker som fladdrar och prasslar vetja!:idea:

Jag hade en en valack en gång som var precis likadan. Väldigt snäll och go men himla otrygg och osäker i sig själv. Precis som eran kuse reagerade han väldigt starkt på minsta lilla. Som ryttare blir man ju tillslut bara mer och mer spänd och nervös själv. Snart nog red jag bara på ridbanan medan min mer modiga och våghalsiga medryttare red ut på honom. Problemet blev dock inte bättre med tiden.

Vändningen kom efter att jag besökt en westerntävling och sett deras lugna och coola hästar. Började höra mig för hur de lyckats få så väluppfostrade och lugna hästar och tog också inspiration från hur polisen tränar sina hästar att klara stressiga situationer. (Observera att detta inte innebär att ni måste börja rida western eller delta i polismästerskapen!)

Hästar är ju av naturen flyktdjur och vi tränar dem sällan eller aldrig att hantera sådant som hör vår värld till (tex plastpåsar). När du rider ut på hästen och plötsligt en plastpåse blåser över vägen, så är det en situation som du inte har kontroll över. Antagligen blir både du och hästen lika överrumplade och reagerar instinktivt; hästen på plastpåsen och du på hästens starka reaktion. Det blir s.a.s. plastpåsen som "agerar" medan du och hästen "reagerar".

Om du vill bli bra på att göra skänkelvikningar och galopppombyten så tar du med hästen till ridbanan och tränar på skänkelvikningar och galoppombyten, eller hur? Men hur ofta har ni aktivt tränat på att hästen ska kunna hålla sig i skinnet fast saker och ting fladdrar, prasslar och rör sig? Antagligen inte alls. Vi önskar oss ofta en häst som är pålitlig ute, men gör sällan eller aldrig något för att förbättra den saken. Vi har ingen historia eller tradition av att arbeta så med hästar här i Sverige. De flesta av oss har fått en bild av hur ridning och träning ska gå till från ridskolorna. Där rider man. Punkt basta. Antingen på ridbanan, i ridhuset eller ute. Går det bra så går det bra och om inte så får vi lära oss att rappa till hästen med spöet en gång (nåja, åtminstone var det så på "min tid"). Nu gäller dett frigöra sig från låsta föreställningar om vad man ska göra på en ridbana eller på en ridtur och tänka nytt och kreativt istället! Att tänka utanför den berömda lådan!

Hästar är som sagt av naturen flyktdjur, så vill vi att de klarar av att ta det lugnt bland sådant som normalt triggar igång deras flyktbeteende så måste vi lära hästen det. Om du skulle offra några ridpass med skänkelvikningar och galoppombyten och istället ta med dig hästen och en plastpåse ut på ridbanan och träna med den så har du kontroll över plastpåsen och är förberedd på hästens reaktion. Nu kan du behålla ditt lugn och agera logiskt istället för att reagera instinktivt! Du har makt att se till att plastpåsen inte skrämmer hästen mer än vad han för tillfället klarar av och du har makt att öka retningen lite successivt, samt att ta bort den helt när det behövs. Här är timingen nästan det allra viktigaste, så det kan vara klokt att ta hjälp från någon som redan är van att jobba på det här sättet med goda resultat.

Efterhand som hästens självförtroende ökar, liksom tilliten till dig, så går allt lättare och lättare. Tillslut kommer han inte att bli alledels till sig ens när han blir överraskad av fåglar och annat ute heller - dvs saker ni inte kan kontrollera eller förutse.

Lycka till!

Måste bara spinna vidare lite på det här... ;) kom på att det faktiskt finns "polishäst-träning" som man kan vara med på med sin häst. Visserligen funkar det ju inte på alla hästar, min första medryttarhäst klarade ju allt på träningen, men han klarar det inte utanför. Visserligen blir han väl rädd mest bara för att busa... :D

Och min andra medryttarhäst gick också sån träning, och han är inte rädd för någonting! Trots att han är fullblodskorsning, och dom är ju kända för att vara lite räddare än "vanliga" hästar... ;)

Men du kan ju höra med något polisstall i närheten om dom har någon träning din dotter kan få vara med på! Har för mig det kostar runt 600 kr, men det är ju väl använda pengar om träningen ger resultat! :D

Tack för väldigt inspirerande svar! Det är det som är så häftigt här, på Bukefalos, att det finns så otroligt mycket erfaret folk.

Vi ska tänka till lite och börja med lite försiktiga "prassel"-träningar som vi gradvis ökar på. Jag ska höra mig för om det finns någon bra kurs i närheten också. Något ska väl gå att hitta hoppas jag.

Lite fick jag le åt era beskrivningar av fullblod och fullblodskorsningar. Ponnyn är en 12-årig korsning New Forest-Engelskt fullblod.. Huvudet på spiken ;-)

Min egen tioåriga arab är mycket coolare än dotterns ponny, han står bara lugnt och tittar på medan ponnyn flaxar runt.

Min häst är likadan, hoppar till om det fladdrar till ngt i paddocken elr när vi rider förbi hinderförrådet, som vi ett antal ggr ridit förbi innan. Det är superjobbigt för jag har blivit så osäker och rädd, och det känner ju han.

Jag kan hålla på med massvis med läskiga saker från marken, typ, lägga upp prasslande saker på hans rygg och han bryr sig inte ett smack. Men vid ridning.. då flyger han i luften för allt. Jättejobbit.

Jag har läst lite av Klaus Ferdinand Hempfling dansa med hästar, där lär man sig jätte mycket. I hästhanteringen handlar det mycket om vem som är ledaren precis som med tex hundar. Har inte hästen klart för sig vem som bestämmer är det lätt att den blir tittig och nervös. Har själv ridit en ungponny som var väldigt tittig men efter ett tag blev det bättre för jag sa till honom detta är inte OK jag är ledaren och jag bestämmer när vi ska bli rädda. Om jag litar på hästen litar hästen på mig är ett bra uttryck jag har hört. Om du sitter och är nervös så blir hästen nervös för du ger signaler om att bli det men om man sitter och är lugn blir hästen lugn för du skickar signaler om att vara det. Anlita tränare är det bästa tycker jag förklara problemet. Är du inte nöjd med en första tränaren byta. Lycka till

Måste bara spinna vidare lite på det här... ;) kom på att det faktiskt finns "polishäst-träning" som man kan vara med på med sin häst. Visserligen funkar det ju inte på alla hästar, min första medryttarhäst klarade ju allt på träningen, men han klarar det inte utanför. Visserligen blir han väl rädd mest bara för att busa... :D

Och min andra medryttarhäst gick också sån träning, och han är inte rädd för någonting! Trots att han är fullblodskorsning, och dom är ju kända för att vara lite räddare än "vanliga" hästar... ;)

Men du kan ju höra med något polisstall i närheten om dom har någon träning din dotter kan få vara med på! Har för mig det kostar runt 600 kr, men det är ju väl använda pengar om träningen ger resultat! :D
Får man det Gud det är min dröm Åh vad roligt tyvärr har jag ingen häst nu kan de inte ordna ridläger?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama