Sv: Lättskrämd ponny
Det är trots allt en häst, och jag tycker det är ganska så naturligt att hästar blir rädda för saker som dyker upp sådär helt plötsligt.
Min första medryttarhäst trodde han var fullblod, fastän han var kallblod, och varenda gång något fladdrade till, en fågel flög upp eller han såg hjärnspöken, så blev han skiträdd och snurrade runt på en femöring för att sen sticka tillbaka till stallet. Dom där femöringarna fick mig att flyga av mååånga gånger...
Men jag envisades med att rida ut, då det var främst då han blev rädd. Och han blev modigare. Rider man ut mycket, mycket så lär sig hästen tillslut att påsar
inte är köttätare.
Han var t.ex. skiträdd för fasaner. Men efter ett halvår med honom upptäckte jag en enorm skillnad. När en fasan flaxade upp hoppade han till, men han stack inte. Och efter nästan 1½ år reagerar han knappt ens. Visst, han stelnar till och spetsar öronen, men sen fortsätter han gå framåt igen - utan att jag behöver driva på.
Så mitt tips är att låta hästen bli rädd. Det är trots allt en häst, och den har instinkten att plötsliga händelser är farliga (när den var ett vilddjur hoppade rovdjuren fram helt plötsligt...). Det är bara för din dotter att fortsätta rida på ridbanan, fastän hästen blir rädd. Låtsas som ingenting, om det går. Blir hästen stirrig; stanna den och klappa lugnande. Prata också lugnande, och när det sen ger resultatet att hästen inte blir så stirrig när den blir rädd; beröm! Beröm med klappar och rösten, godis är inte nödvändigt.
Samma sak gäller uteritterna. Stanna hästen när den blir rädd. Låt den titta på föremålet och lugna ner den. Och när hästen sen lärt sig att det inte är farligt så rid bara framåt igen, låtsas som att där inte var något att bli rädd för. Sitt inte och kolla överallt för att se om där finns något att bli rädd för, då tror hästen att den ska vara rädd.
Och känner hon att hästen börjar bli rädd för något, ge den långa tyglar! Korta dom absolut inte, då tror hästen att det är något farligt på gång. Långa tyglar visar den att det inte finns någon fara, och att ryttaren litar på den.
Kan också passa på att rekommendera en bok; Dansa med hästar - Hempfling. Väldigt bra saker att träna på för att öka tilliten mellan häst och ryttare.
Och till slut; bli inte arg på hästen. Smäll inte till den med spöet, och ryt inte när den blir rädd. Det är absolut inte lugnande och hjälper inte det minsta. Det gör bara att hästen blir ännu stirrigare, varje gång den blir rädd så förväntar den sig ju att ryttaren ska bli arg. Ingen häst vill ha en arg ryttare.
Lycka till!