Lättsålt hingst- eller stoföl (halvblod)

H

Helan

Hur tänker en presumtiv köpare idag?
Vill man helst köpa ett hingstföl eller ett stoföl?
VEM köper stoet och VEM köper hingsten? (andra uppfödare, tävlingsryttare, hobbyryttare etc)
Säljs fler av ena könet i tidig ålder?
Eller tittar man mer på stamtavlan och så spelar könet ingen roll?
Om man sparar det ena könet och säljer det andra, vad skulle ni då spara och varför?
Är hingstar dyrare än ston (om man jmf med lika stam, lika exteriör, samma föräldrar)?
Vad ligger ett normalpris på idag för en fölunge som just är avvand? (idag = lågkonjunktur)

Sv: Lättsålt hingst- eller stoföl (halvblod)

Vad gäller prisfrågor är det bästa att titta på annonssidor och jämföra med det man själv har. Det är OMÖJLIGT att prissätta något man inte ser framför sig.

Vad gäller könen så är det väldigt mycket tycke och smak. Jag personligen har helst ston som ridhästar medan andra hellre rider på valacker och några enstaka föredrar hingstar. Jag tror inte att det spelar så stor roll egentligen.

Fölen säljs i stort sett bara på stamtavlorna enligt min erfarenhet. Kön har mycket liten betydelse.

Går det öht att sälja föl idag?

Ni som annonserar ut fölungar ringer det mycket på dessa annonser?

Idag kostar ju en färdig ridhäst mindre än vad det tar de år för fölet att bli en färdig ridhäst.

Kan man dra slutsatsen att det är billigare att köpa ett föl idag än för ett år sen då?

Pja det var en annons ute när jag kollade på åring som var sänkt från 47' till 19' . Det är många åringar som säljs för runt 25' och då vet jag inte hur de ens får det att gå ihop. :crazy:

De kanske ser det som mindre förlust att få hästen såld snabbt, istället för att stå för med häst och kostnader för den i månader framöver.

Jag vet inte hur det är med just halvblod, men jag håller på en del med ungponnyer och där är prisskillnaden ganska stor på hingst och sto, sto är betydligt dyrare.
Jag tror att det är mest för att säg att du köper ett stoföl med bra stam, men sen så blir hon ingen bra ridhäst av någon anledning, men hon har ju fortfarande stammen och går att avla på.
En hingst är svår att få godkänd och det är mer jobb om man vill använda den till avel därför blir det inte samma säkerhet.
Det jag menar att köper man ett stoföl så har den alltid ett avelsvärde om något går snett, medan en hingst är mer riskabelt att köpa för den kan förlora både avelsvärde och ridhästvärde om det inte sen blir en riktigt fin häst.
Hoppas ni förstår vad jag menar, det är min personliga erfarenhet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 457
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Jag håller på att gå under totalt. Jag har ett fantastiskt fint islandssto f -09 som jag köpte när hon var 2 mån gammal. Hon är helt...
2
Svar
21
· Visningar
2 703
Senast: elfi
·
Avel Hur mycket tänker ni uppfödare på att välja en avkomma till en trendig hingst, vars avkomma säljer sig själv? Jag har provat att stå...
Svar
14
· Visningar
1 350
Senast: Görel
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 803
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka