Lättridning

Tez1

Trådstartare
Rider ni lätt eller inte. Varför och varför inte?
Jag har fått anledning att tro att AR ryttar inte gör det, är det så?

/T
 
Sv: Lättridning

Hej!

Eftersom jag inte är "renodlad" akademisk eller/och barockryttare så rider jag lätt i min allroudsadel men inte då jag sitter i en portugisisk sadel och inte heller då jag rider på stångbett och enhadnsfattning. Med stångbettet så känns det riskfyllt att rida lätt eftersom jag blir mer ostadig i handen och i den portugisiska sadeln är det helt enkelt inte bekvämt att rida lätt.

Jag tror att man inom AR inte förespråkar lättriding eftersom ryttaren skiftar sin tyngdpunkt då denne reser sig respektive sätter sig vart annat steg och med det stör hästen i varje steg.
 
Sv: Lättridning

Fast det kan underlätta för hästen att komma upp med ryggen om man rider lätt. Särskilt om man inte sitter som gjuten på hästen i trav, då blir varje skump ganska så otrevligt för hästen.

Sedan är det väl en konst att rida lätt på rätt sätt. Att resa och sätta sig mjukt och i balans med hästen.

Jag rider lätt, särskilt i början av ridpasset, även om min lättridningsteknik inte är den bästa dock, men jag jobbar på den och är medveten om mina brister. ;) Ibland står jag upp lätt i stigbyglarna och sviktar med hästen istället för att sitta ner.

Jag har också uppfattningen att de som rider "äkta" AR inte rider lätt. De som är strikta Bentianer så att säga. Men jag kanske har fel?
 
Sv: Lättridning

Jag rider lätt, speciellt i början av ridpasset, och även för att visa takten. Men mest sitter jag ned.

OA
 
Sv: Lättridning

ja rider inte lätt... pållarna blir helförvirrade då o vet inte om de ska fortsätta trava eller stanna hehe :d
 
Sv: Lättridning

Jag rider inte lätt. Vill jag lätta från hästens rygg så ställer jag mig lite lätt upp från sadeln istället.

Lätt ridning är riktigt, riktigt svårt att få rätt.
Oavsett hur många som tycker att de kan det (därmed inget sagt om de som säger att de rider lätt här inne) så är det minst 90% som drar sig upp via tyglarna och sedan dunsar hästen i ryggen...allt mer eller mindre.
Sedan finns det några få som verkligen kan rida lätt och göra det på ett bra sätt.

För mig är det ganska onödigt att försöka lära mig att rida lätt...det ger mig inget så varför lära sig det (för min del).
 
Sv: Lättridning

Jag har fått det förklarat för mig att om man skumpar i traven är inte ryttaren/hästen redo för trav. När hästen kan bära sig ordentligt så behövs inte lättridning eftersom man inte stör hästen genom att sitta ner.
Jag är inte kunnig nog att göra en bedömning av den förklaringen men det låter ganska vettigt tycker jag.
Annika
 
Sv: Lättridning

Jag förstår allas synpunkter och håller med;) . Man kan vinkla det åt tusen olika håll. Jätteintressant alltihop.
Själv har jag börjat med lättridning igen efter att ha ridit nedsuttet i två år. Jag ser fördelen med lättridningen bla i fri trav i skogen:idea:
/T

P.S Jag lovar Spider, jag drar mig inte upp med tyglarna och dunsar i ryggen. Har man lång tygel finns inget att dra i. D.S
 
Sv: Lättridning

:p Fri trav i skogen är för mesar...full galopp är det som gäller. :D
 
Sv: Lättridning

När jag var strikt renodlad AR-ryttare så red jag inte heller lätt, jag satt lite avlastande istället, men sen nån gång så la jag in lättridning o då blev hästen som en saga att rida på! Istället för att spänna sig o villa ta upp huvudet så sänkte han det o kom igång o slappnade av!

O jag skumpade absolut inte mycket på honom. Men dom e säkert olika känsliga för sånt oxå!

Jag drar mig inte upp i tyglarna o jag dunsar han inte i ryggen, sen att jag kanske inte är perfekt, men å andra sidan vem e de?! :smirk:

Ingen av de tränare jag red för sa någonsin till mig att rida lätt o där jag var på praktik red vi inte heller lätt..........
 
Sv: Lättridning

En barockare som sitter ner i traven gör väl inte så mycket skada, de få travsteg dom tar i snigelfart.

Men vad får dig att tro att det är svårare att rida lätt än att sitta ner följsamt i traven? Jag håller med om att det är svårt att rida lätt rätt, det är få som gör det. Men det är lika få som sitter ner följsamt i balans, det brukar liksom hänga ihop.
 
Sv: Lättridning

Hm...jag kan hålla med om att det inte är lätt att lära sig sitta ned och vara följsam.

Dock upplever jag det något lättare eftersom man inte måste använda muskler för att ta sig upp och för att hålla emot ned. Nu låter det som att jag ska hoppa 5meter upp i luften, men du förstår hur jag menar.

I nedsittningen är man mer på ett ställe och jag upplever det som enklare att lära sig, men å andra sidan har jag aldrig lagt ned energi på att lära mig rida lätt heller.
 
Sv: Lättridning

Såklart är allt individuellt!
Gäller båda hästar som människor.

Men sen vet jag att rida lätt på liten islänning, stör bara hästen och dess balans, där passar nersutten trav in.

PÅ stor häst passar lättridning in, i början, just för att hästen kanske inte jobbar i rätt form och har den ryggaktivitet den ska ha.

Sen tycker jag att är man bara avslappnad och har en rätt fungerande kropp så klarar alla att sitta ner i traven, så svårt är det inte, samt att där ser man ofta problem hos ryttare med höfter, bäcken problem.
Vi begär att hästarna ska vara avslappnande, men säg det till RYTTAREN me;)
Som vanligt är det där felet sitter.

Jag kan rida lätt och sitta ner, men föredrar nersittning för att känna av hästen mer och kunna utföra hjälperna bättre.

Som nån sa, det finns avlastningsits, lodrät sist och belastnings sits.
 
Senast ändrad:
Sv: Lättridning

Jag är nog miljöskadad, efter ridskoletiden, så jag rider lätt i början av passet och avslutningsvis. I skogen rider jag lätt, för att reglera takt och tempo, pga att min dam tillhör den "omesiga" hästsorten som anser att "full speed spar tid", gäller i skogen.

Min AR-tränare brukar också be mig att rida lätt ibland på kurserna, för att få in rätt takt och tempo när damen blir ivrig och kryper ur formen, eller maskar ner tempot och krullar ihop sig.

Mvh

IngelaH
Doktorand i proffessionellt svammel
 
Sv: Lättridning

Jag håller med dig om att det är svårt att lära sig men hur kan du säga att det inet ger nått är för mig en gåta.
att rida lätt om man bara gör lite grand rätt så åstadkommer man underverk bara genom att rida lätt 5 steg, stå upp 2 eller sitta ner, rida lätt 7 steg o.s.v. Otroligt lösgörnade och nyttigt för pållar, speciellt om man ska ut och lattja i skogen och ändå vill göra nån nytta utan alltför stor antsträngning.
 
Sv: Lättridning

Hm.... du har uppenbart aldrig träffat vår tränare :rofl:
Inga muskler varken för att ta sig upp eller ner :D , det var riktigt kul sagt :rofl:
 
Sv: Lättridning

Jag rider lätt mycket. Mest för att jag rider ut mycket och ofta vill trava på i friskare trav ute i skogen - hästen gillar det och mår bra av det. Finner att ena diagonalen är svårare för mej - något som var en AHA-upplevelse, det har jag aldrig tänkt på innan (min snedhet har jag annars mest märkt i galopperna). Jobbar en del med att som DJ skriver tror jag, rida lätt som vanligt några steg, stå upp 2 steg, byta sittben och försöka koordinera hela omböjningen, förändra gång, takt, tempo o form med lättridningen. Provar mej mest fram. Sedan att det är svårt.... Tja, ridning är svårt.... :)

Har fått rida lätt på träning också - en sk "AR-tränarte", så det är inget eget påfund för min del ;) :D.
 
Sv: Lättridning

:p Jag sa att det inte ger MIG något. Och det gör det nog inte just nu. Att försöka lära in något nytt som i början säkerligen bara stör ryggverksamheten på den gamla är inget som ger något.

Med en annan häst, eller en friskare rygg, så visst då kanske det ger något.

Jo iof så låter man ju hästen sjutsa upp en...du ser hur länge de var sedan jag red lätt...jag minns det knappt. :crazy:
Men jag vidhåller ändå att det är svårare att lära sig än att sitta ned avslappnat...med reservationen att jag själv aldrig försökt.

Så egentligen kanske jag borde hålla tyst. :angel:
 
Sv: Lättridning

Djurjouren skrev:
... rida lätt 5 steg, stå upp 2 eller sitta ner, rida lätt 7 steg o.s.v. Otroligt lösgörnade och nyttigt för pållar, speciellt om man ska ut och lattja i skogen och ändå vill göra nån nytta utan alltför stor antsträngning.

:bow: :bow: :bow:

Så gör jag också, både på bana och i skogen. :idea:
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridning på volterna är något av det vanligaste vi ryttare gör under ett ridpass. Men det är lätt att bli bekväm och rida varv på varv...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 506
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp