Sv: Lättridning
det där med arbetspass är nog olika för olika ryttare. jag för min del lägger ofta in arbetspasset i min dagliga skogstur så hästen är igång lixom.
Men skulle jag nån dag bara rida dressyr är det nog faktiskt inte längre än 20 min, max 30 min. jag lägger som jag skrev innan in lättare övningar i upvärmningen. checka av att allt ex böjning, tempoväxlingar fungerar i skritt och sen i trav. sen går jag igenom det jag ville träna på. gör hästen det bra så skrittar jag av för hand. så att jag får "skritta" av mig oxå. större delen av ridpasset är uppvärmning. skulle säga att tiden är fördelad 15 - 20 min uppvärmning, 5 - 10 min arbetspass.
Det är ingen ide att traggla något om det fungerar. när han gör det rätt så ger vi oss där för att ge oss själva en positiv förstärkning. (se klickerträning
) skulle något inte fungera den dagen så går vi tillbaka ett snäpp och gör något vi är bra på. vi avslutar alltid med en positiv upplevelse. PÅ så sätt ser jag till att min häst tycker att dressyr är roligt. dressyr för hästen skull inte tvärtom
Sen är det väl det att passet kan minskas ner om man inte ska gör allt på en gång. man måste ha en långsiktig plan för hur utbildningen av hästen ska se ut och jag tror fullt och fast att en häst kan vara lösgjord i både huvud och kropp när du rider in på ridbanan. (obs inte att förväxla med uppvärmningen!)
sen visst, tränar man kondition är det ju en annan sak, där beror det ju mest på hästens ork och hur du effektivast och mest hållbart tränar upp det.
så rider jag men det finns nog lika många sätt som ryttare kan jag tänka och jag vet bättre än att säga att nåt är rätt och fel. världen är inte svart/vit utan väldigt vackert grå i massor av nyanser