Lättridning

Sv: Lättridning

Det är möjligt att du inte vill läsa vad jag skrivit för om du gjort det (och förstått) skulle du inte behöva ställa de frågorna. Om du vill tro att högt tempo och hög aktivitet hör ihop så får du det. Någongång kommer du inse att så inte är fallet.
(Jag är dessutom övertygad om att flera av de som skriver här på forumet har hästar som piafferar utmärkt.)
 
Sv: Lättridning

bigganl skrev:
Det är möjligt att du inte vill läsa vad jag skrivit för om du gjort det (och förstått) skulle du inte behöva ställa de frågorna. Om du vill tro att högt tempo och hög aktivitet hör ihop så får du det. Någongång kommer du inse att så inte är fallet.

Nu har du trasslat till det för dig själv. Högt tempo och hög aktivitet kan väl höra mycket bra ihop, eller? Nu avslutar vi detta. Jag behöver inte lära något som jag redan vet, du har hängt upp dig på mitt ordval och har inte läst vad jag har skrivit :smirk:

bigganl skrev:
(Jag är dessutom övertygad om att flera av de som skriver här på forumet har hästar som piafferar utmärkt.)
Kan dom vara så snälla och räcka upp händerna :bump:
 
Sv: Lättridning

Jag har inte sagt att högt tempo och hög aktivitet inte kan stämma överens. Det jag sagt är att det automatiskt inte stämmer. Det är individuellt. Vissa hästar tappar takt och överlinje i för högt tempo. Andra hästar tappar aktivitet om det går för sakta. Det gäller att hitta tempot där hästen arbetar aktivt och det tempot är olika för olika hästar. Hur ryttaren rider spelar naturligtvis mest roll. En ryttare som åker häst får inte hästen till rätt arbete vilket tempo som än rids i.
 
Sv: Lättridning

Som akademisk ruttare vill man ju att hästen ska träda in med sina bakben under tyngden(alltså ryttren)om man då riden lätt så förflyttar man ju tyngden hela tiden och hästen kan få svårt att förstå vart man vill ha bekbenen.
 
Sv: Lättridning

charmant skrev:
Som akademisk ruttare vill man ju att hästen ska träda in med sina bakben under tyngden(alltså ryttren)om man då riden lätt så förflyttar man ju tyngden hela tiden och hästen kan få svårt att förstå vart man vill ha bekbenen.
OPPS.Vad stav fel....sorry:angel:
 
Sv: Lättridning

*kl*

Jag rider inte lätt. Dels är det inte fysiskt möjligt i den sadel jag har men jag upplever även andra problem. 1. Det stör min hästs rytm när jag helt plötsligt väljer att belasta ojämnt. 2. Jag tappar all känsla i sätet och kan därmed inte känna vad som händer med bakbenen och tappar därmed alla möjligheter att korrekt korrigera dem i rätt ögonblick.

Däremot så kan jag självklart avlasta om så krävs.

Och "aktivitet" och energi kan man även ha om det går långsamt. Handlar bara om omfördelning av energin till att bli bärande...
 
Sv: Lättridning

bobo skrev:
Kan dom vara så snälla och räcka upp händerna :bump:
* Räcker upp en hand*
Inte den bästa bilden dock. Hästen var inte helt nöjd över att bromsarna försökte äta upp hnom när han stannade upp.
piaffliten.jpg
 
Sv: Lättridning

När jag läste mitt eget inlägg, insåg jag att ett förtydligande kanske var på plats:
Det är alltså meningen att hästen ska trampa på bilden, tack vare bromsarna piafferade han dock inte så bra som han kan. Det är alltså inte så att han trampar tack vare bromsarna...
 
Sv: Lättridning

för mig är lättridning en uppvärmning för MIG och hästen. jag får röra igång mina muskler och leder och hästen får göra detsamma. jag tycker även att lättridning kan vara en alldeles ypperlig övning att träna upp sin egen balans genom att byta sittben i olika mönster och en hjälp i att reglera tempot på hästen. oavsett om jag rider lätt eller inte så måste hästen få värma upp sina leder men även en uppvrämning kna innehålla övningar. ARs bas är ändå att hästen ska bli gymnastiserad och mer hållbar. dressyr för hästen skull inte tvärtom!

Man kan ju även lägga in i diskussionen om huruvida vi ARryttare rider lätt eller inte det faktum att ett ARridpass för det mesta inte överstiger 15 - 20 minuter. (jämför det med många fritidsryttare som harvar runt i ridhuset i 1h eller mer)

däremot har jag hört många säga att de rider lätt för att det sägs avlasta hästens rygg också vidare. för min del är det ett argument som inte håller. alla som läst lite fysik borde veta bättre. vikten från ryttaren försvinner inte bara för att vi reser oss upp. däremot blir den mer punktbelastande när vi befinner oss i det stående momentet då all vikt hamnar i stiglädren. det är samma veva som att vi av tradition står upp i stiglädren i uppförsbacke. sägs hjälpa hästen. kanske det gör genom att vi är med hästen framåt i rörelsen men det avlastar inte vikten från oss. gravitationen försvinner inte bara för att vi ställer oss upp i stigbygeln.
 
Sv: Lättridning

Angående avlasta vikten är det väl snarare ett sätt att gå fri för rörelsen i hästens rygg. Den som läst biomekanik förstår det :p
Men visst - stiglädren fäster ju också in någonstans - och olika sadlar lämpar sej mer eller mindre bra för lättridning bara av den anledningen!
 
Sv: Lättridning

Hur hinner du arbeta igenom din häst på 15 min?
Jag tillhör de som "harvar runt" ca 1 tim, men jag ägnar mycket tid år uppvärmning och nedvarvning. Själva arbetspasset är inte särskilt långt.
 
Sv: Lättridning

Arbetspassens längd beror väl på vad man tränar - smidighet, styrka eller kondition? Försök att göra knäböjningar i en timme så ska vi se hur långt du kommer...

Själv försöker jag ha ett mål inför varje pass och kliver av banan när jag uppnått det målet. Sedan föredrar jag att bara hålla passen så pass långa att jag fortfarande har kvalitet på övningarna. Känns ganska meningslöst att lära hästen att göra något halvdant.
 
Sv: Lättridning

det där med arbetspass är nog olika för olika ryttare. jag för min del lägger ofta in arbetspasset i min dagliga skogstur så hästen är igång lixom.

Men skulle jag nån dag bara rida dressyr är det nog faktiskt inte längre än 20 min, max 30 min. jag lägger som jag skrev innan in lättare övningar i upvärmningen. checka av att allt ex böjning, tempoväxlingar fungerar i skritt och sen i trav. sen går jag igenom det jag ville träna på. gör hästen det bra så skrittar jag av för hand. så att jag får "skritta" av mig oxå. större delen av ridpasset är uppvärmning. skulle säga att tiden är fördelad 15 - 20 min uppvärmning, 5 - 10 min arbetspass.
Det är ingen ide att traggla något om det fungerar. när han gör det rätt så ger vi oss där för att ge oss själva en positiv förstärkning. (se klickerträning :bow: ) skulle något inte fungera den dagen så går vi tillbaka ett snäpp och gör något vi är bra på. vi avslutar alltid med en positiv upplevelse. PÅ så sätt ser jag till att min häst tycker att dressyr är roligt. dressyr för hästen skull inte tvärtom :rofl:

Sen är det väl det att passet kan minskas ner om man inte ska gör allt på en gång. man måste ha en långsiktig plan för hur utbildningen av hästen ska se ut och jag tror fullt och fast att en häst kan vara lösgjord i både huvud och kropp när du rider in på ridbanan. (obs inte att förväxla med uppvärmningen!)

sen visst, tränar man kondition är det ju en annan sak, där beror det ju mest på hästens ork och hur du effektivast och mest hållbart tränar upp det.

så rider jag men det finns nog lika många sätt som ryttare kan jag tänka och jag vet bättre än att säga att nåt är rätt och fel. världen är inte svart/vit utan väldigt vackert grå i massor av nyanser :D
 
Senast ändrad:
Sv: Lättridning

EVIS: visst är det så. man kan ju känna på många hästar att de har lättare att trava om du rider lätt. :) min poäng var ju det att vikten aldrig försvinner men det du skriver är ju helt rätt det med.
 
Sv: Lättridning

Har kunnat göra mååånga knäböjningar förut, men är lite "förslappad" nu.
Det jag funderar över är hur man hinner få in uppvärmning, arbete och nedvarvning på 15 minuter. Vissa hästar blir visserligen uppmjukade fortare än andra, men ändå.
 
Sv: Lättridning

Du menar alltså att hästen är lösgjord redan innan du kommit in på banan överhuvudtaget?

Att man inte tragglar igenom precis allt på samma pass håller jag med om samt att avsluta med något som fungerar bra. Mina aktiva arbetspass är nog ungefär som dina, men sedan är jag extremt noga med uppvärmning och nedvarvning.
 
Sv: Lättridning

Solis skrev:
Du menar alltså att hästen är lösgjord redan innan du kommit in på banan överhuvudtaget?
Har man en spänd och stel häst innan man kommer in på banan så skulle jag söka lösning på det utanför först innan jag tog in hästen på banan.

Och hela mitt pass är i stort sett ett uppvärmnings och stretchingpass... Jag vill ha en mjuk, smidig och följsam häst. That's it. Jag behöver inte öva skänkelvikningar och ökningar i 45 min för att nå dit.
 
Sv: Lättridning

uppvärmning och nedvarvning är extremt viktiga för mig oxå. Speciellt som jag har en gammal häst. För det mesta löser det sig som sagt i och med att jag lägger in arbetspasset i min skogsridning. jag är mycket noga med att hästen är uppvärmd.

Som sagt om man ska titta extremt på det kan man ju säga att mitt arbetspass är 5 - 10 minuter. oavsett om det är galoppombyten eller formen jag vill jobba med.
Till det tillkommer uppvärmning 15 - 20 min beroende på vad jag ska arbeta med. Vill jag bara känna igenom min hästs böjning och kanske lite skolor i skritt och trav det fungerar på 5 -10 minuter under uppvärmningen så rider jag inget mer dressyr den dagen. (En häst har inga problem med att göra skolorna som uppvärmning.) Men jag har aldrig ridit mer än 30 minuter dressyrpass med min häst inklusive uppvärmning. för det mesta rider jag 20 minuter dressyr inklusive uppvärmning + sen ca 10 minuter nedvarvning. nedvarvning beror naturligtvis oxå på hur dressyrpasset sett ut. Dock hoppar jag alltid av och går i minst tio minuter hem till stallet. jag har ju en häst som går ute i mycket stor hage så han varvar ner lite själv dessutom efter vi har stretschat. han blir aldrig ståendes i stallet efter en ridtur. Han går alltid ut.

Vill jag träna tornerspelsdressyr krävs naturligtivs mer uppvärmning och igångsättning i och med att hästen bitvis ska träna explosivt. dessa pass brukar vara 1 1/2 - 2timmar. dock med MASSOR av pauser och nedvarvning + miljöträning.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridning på volterna är något av det vanligaste vi ryttare gör under ett ridpass. Men det är lätt att bli bekväm och rida varv på varv...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 506
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp