Lättridning

Sv: Lättridning

Som jag upplever det känns det också som om att om jag inte har balans att rida lätt - ja då har jag heller inte balans att sitta ner.

Ger alla ett fint videotips: kolla på Tyska ridsportförbundets sitsvideo eller Suzanne von Dientzes sitsvideo. Den dagen man behärskar deras sitsövningar, då kan man nog börja Rida. :D
 
Sv: Lättridning

Jag rider mycket lätt i perioder, dvs när jag själv har ryggvärk. Känns litet skönare att ta upp stötarna i mina knän då...I bland rider jag även i fältsits när ryggen är elak.

Min häst är så angelägen om sin ryttare att han inte vill trava annars om jag sitter och har ont. (Troligen eftersom jag då blir för ovig och jag stör honom).

/KT
 
Sv: Lättridning

Vad i hela friden har farten med detta att göra?
Däremot håller jag med dig om att det är många som inte kan sitta ner i balans på sina hästar i trav.
 
Senast ändrad:
Sv: Lättridning

Farten har mycket med det hela att göra. En häst i snigelfart utan ryggverksamhet kan många sitta ner på. Går hästen lite fortare blir det skumpigt, så farten hålls ner medvetet eller omedvetet.
Jag skrev med flit inte tempo, därför att det saknas oftast. Man behöver takt i steget till det, vilket i sin tur kräver ryggverksamhet.

Dom här som påstår att dom föredrar att inte rida lätt rider naturligtvis så, annars skulle dom nog inse att lättridning kan vara bra att kunna för att hänga med och inte störa hästen.

N.B. Rider man lätt i balans och i takt med hästen så stör man inte hästens balans. Vare sig det är en islänning eller ett hbl.
 
Sv: Lättridning

Går hästen lite fortare blir det skumpigt, så farten hålls ner medvetet eller omedvetet.

Och med den meningen skulle man kunna tro att du menar att i t.ex. ökad trav kan man inte sitta ned.
En häst som håller uppe farten går fin fint att sitta på om man sitter korrekt och den går i balans. Vissa hästar har hårdare ryggsving, helt naturligt, än andra och kan fordra mer av ryttaren. T.ex. våra halvblod har ganska hård ryggsving.


Att man rider i snigelfart inom Akademiskt hör mestadels till nybörjarna för att både hästar och ryttare ska hinna med allt annat. När man sedan är klar med allt fippel så rider man faktiskt tempoväxlingar ganska flitigt. Om det så är i t.ex. olika lägen i trav eller att man varierar mellan piaff, passage och ökad trav är en annan femma.

Sedan är tempot ändå oftast lägre (i den lugna traven) än man ser i tävlingsridning...dock ska det inte vara så att hästen går och dåsar fram.
Jag håller dock med dig om att man ser det mycket. Många är nybörjare...en hel del fastnar i den ridningen. Jag upptäckte själv först förra året hur trevligt det är med tempoväxlingar, men när jag ökar tempot som mest så lägger jag mest vikt i stigbyglarna och är bara när sadeln väldigt lätt och låter min häst länga ramen...jag rider inte lätt.


Dom här som påstår att dom föredrar att inte rida lätt rider naturligtvis så, annars skulle dom nog inse att lättridning kan vara bra att kunna för att hänga med och inte störa hästen.

Jo för man kan ju inte tycka olika eller hur?

Rider man lätt i balans och i takt med hästen så stör man inte hästens balans.

Visst är det så, men man kan ändå välja bort lättridning. Det är inget måste för att utbilda en häst.
 
Sv: Lättridning

Ja, en gång satt jag ner 5 steg i följd i trav! Kan du fatta det?! (På nya jättehästen alltså, gamla hästen kunde ju t o m jag sitta ner på utan att helt hamna i Södertälje med häcken, Norrköping med huvudet och Flen med underskänklarna). :)
 
Sv: Lättridning

Ute i skogen rider jag lätt alltid i trav men på ridbanan är det mycket sällan nuförtiden.
 
Sv: Lättridning

Nej, nej. Det är inte farten som det handlar om då utan aktiviteten. Hästen som går i för högt tempo får ofta inte med sig hela kroppen. Det blir benen som har bråttom och inte kontakt med ryggen. Överlinjen bryts så att säga. För att hästen ska arbeta rund, från bakben till nacke får man inte dra iväg i för högt tempo. Tempot måste givetvis anpassas till hästen. Om hästen går i ett lägre tempo får den för den skull inte tappa aktiviteten då blir det lika fel. Det blir ju hästar som "drar benen i marken" och det vill vi ju inte heller ha. Tempot måste anpassas till hästen där den går framåt med bibehållen balans och tillräcklig aktivitet.
Högre energi och aktivitet är inte på något vis kopplat till ett högt tempo/hög fart.
 
Sv: Lättridning

Visst är det så, men man kan ändå välja bort lättridning. Det är inget måste för att utbilda en häst.
Inget är ett måste för att utbilda en häst, men det är mycket bra att kunna rida lätt. Det kan hända att det behövs vid något tillfälle. Kan man det så kan man välja bort att inte rida lätt, men man kan inte välja bort att göra något man inte kan :angel:

Utger man sig som tränare åt andra, så är det ännu viktigare att kunna allt som ingår i vanlig ridning.

Dock upplever jag det något lättare eftersom man inte måste använda muskler för att ta sig upp och för att hålla emot ned.
Ett mycket underligt resonemang. Man behöver muskler för att rida helt enkelt. Några speciella muskler för lättridning behövs inte.
Det är heller inget fel i att ha muskler. Jag skulle gärna se lite mera muskler på ryttare i allmänhet :smirk:
 
Sv: Lättridning

Men eftersom jag anser att lättridning inte ingår i den vardagliga ridningen (så som jag rider) lär jag ju inte heller ut det.
Vill någon lära sig rida lätt för de helt enkelt hitta en tränare som kan lära ut det korrekt.
Inte tusan ställer jag mig och försöker lära ut någon jag själv inte praktiserar.

Så du menar att man använder samma muskler för att sitta ned som man gör när man rider lätt.
Jag menar inte att man behöver ha mer eller annorlunda muskler för att rida lätt, men det är ett annat rörelse mönster än man har annars (nåja oftast i alla fall).
Men kanske framförallt att man flytta sin tyngdpunkt. Och att säga att man inte gör det är att förnekar de fysiska lagarna. Även om man hade rest sig rätt upp när man rider lätt hade man flyttat tygndpunkten (uppåt och nedåt). Man flyttar den även när man sitter, men betydligt mindre.

En ryttare som verkligen kan rida lätt kan använda detta för att hjälpa sin häst med diverse problem.
Dock anser jag att det är olika vilka hästar och ryttare som väljer att använda sig av lätt ridningen och ser inget fel med att välja bort det. Det är inget som försämrar kvalitén i ridningen.
 
Sv: Lättridning

Hej!
Här ska du få lära dig hur man rider lätt utan att slänga omkring sin tyngdpunkt. Det är bara en fråga om övning!

Ställ dig på en våg med "gammaldags" nål. Böj på knäna och vänta tills nålen är stilla. Börja nu rida lätt med så bra teknik att nålen inte far hit och dit.

Detta kan alla duktiga ryttare. Och så bränner du en massa kalorier! :)
 
Sv: Lättridning

Det är inte så jag menar.

Jag förstår principen bakom att rida lätt korrekt, men man kan inte låta bli att flytta sin tyngdpunkt oavsett hur väl man gör det.

Det jag vill få fram är att man flyttar sin tyngdpunkt (nålen flyttas eller hur, men inte på ett "våldsamt" sätt.
Därför anser jag att det är svårt att lära sig rida lätt korrekt, men långt ifrån omöjligt givetvis.

Egentligen var det det och att man kan utbilda en häst utan att rida lätt jag vill ha fram. Det är inte ett måste. Sedan kan det på vissa hästar och för vissa ryttare vara ett bra hjälpmedel, men det är inte ett måste för alla att rida lätt.
 
Sv: Lättridning

Allt levande som rör sig har en tyngdpunkt som flyttar sig. Det spelar ingen roll om du rider lätt eller sitter ner. Den dag du har en helt orörlig tyngdpunkt är du död.

Var och en gör som den vill, men lättridning är ohyggligt bra att kunna. Du kan ändra om hästen mkt med god lättridning - den är fantastiskt balanspåverkande. (Inte för att JAG kan!)
 
Sv: Lättridning

Nej det är det jag menar ju. Oavsett så flyttar man sin tyngdpunkt. Även när man sitter ned. Men man kan flytta den mer eller mindre. En rörelse som för en upp från hästens rygg flyttar den lite mer.
Det är inget mer jag vill ha fram med det. Egentligen inget negativt eller positivt...det var bara att det blev prat om att man inte flyttar sin tyngdpunkt innan.

Och det var också vad jag ville ha fram. Att inget är förödande för ridningen, att man kan välja som man vill, inget är ett måste.
Inte säger jag att det är fel att rida lätt, och anser inte att det är fel att inte göra det heller. Det var bara det jag ville ha fram...även om det tog sin lilla tid...som vanligt för mig.
 
Sv: Lättridning

Ha ha, du slår ändå inte mig i trögtänkthet! (Tänker på tråden om rakriktning gm böjning). Du tar kanske tid på dig att få fram vad du vill ha sagt, jag tar tid på mig att förstå vad vi pratar om. :o
 
Sv: Lättridning

En vältränad häst kan vara mycket aktiv i ett väldigt lågt tempo. Det beror helt på vart hästen är i sin utbildning. Farten/tempot inte är det samma som aktivitet. Jag har förklarat hur jag menar längre upp. Orkar inte skriva det igen. Föreslår att du läser där.
 
Sv: Lättridning

Men varför skulle jag läsa ditt inlägg en gång till? Det ger mig inget nytt, varken då eller nu.
Jag vidhåller att snigelfart är snigelfart utan aktivitet eller ryggverksamhet. Skulle hästen vara högt tränad med aktivitet så skulle den väl piaffera då, men det är nog ingen av läsarna här som har såna hästar :eek:
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridning på volterna är något av det vanligaste vi ryttare gör under ett ridpass. Men det är lätt att bli bekväm och rida varv på varv...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 506
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp