Lättridning

Sv: Lättridning

Har du en häst som inte är lösgjord när du kommer in på banan ska du avsluta passet och lämna ridbanan när den är lösgjord eller visar tecken på att bli lösgjord. Det måste bli målet för det ridpasset. det är första målet med ridningen. Du måste ju se till att hästens tankar och muskler är "fria" att jobba för dig. Är en muskel upptagen med att vara spänd kan du ju inte be den göra något för dig för den jobbar redan. Större delen av lösgjordhet sitter i huvudet på hästen. Har du lösgjordhet som mål i din ridning under en period så har du sedan en häst som kan ge dig 100 % istället för 50%.

så ja, en häst kan vara lösgjord redan innan den kommer in på banan.
 
Sv: Lättridning

Så din häst behöver inga lösgjörande övningar, så praktiskt!:devil:

Jag vet inte hur du fungerar, men jag är inte alltid ”lös och ledig” i kroppen även om jag mår aldrig så bra psykiskt. När jag ska träna i någon form så måste jag ägna tid åt uppvärmning först för att bli mjuk och inte skadas. Detsamma gäller hästarna. De är knappast mjuka och smidiga redan i boxen, det kommer under uppvärmningen. Om jag skulle tänka att hästen måste vara ”lealös” redan när jag sitter upp så skulle mitt gamla sto ännu aldrig ha satt sin tå på en dressyrbana. Hon är ändå 23 år, välutbildad och genomsund, har aldrig någonsin varit skadad. Men har en tendens att spänna sig.

Psykiskt lösgjord är en ”annan femma” tycker jag, kan ju förstås ha fel. Men är hästen inte psykiskt lösgjord så är den knappast mottaglig för ryttarens hjälper och signaler.
 
Sv: Lättridning

Har börjat inse att man måste tassa på MYCKET försiktigt på "Barock" för att inte trampa på alla ömma tår....
 
Sv: Lättridning

Solis:känns som att du tog väldigt illa vid dig av den här diskussionen. varför då ? du rider på ditt sätt eller hur ?

alla behöver då och då i lösgörande övningar... alla har bättre och sämre dagar.
Men då tränar jag på det det ridpasset så är han fin och go nästa ridpass, eller nästnästa om det vill sig illa. alla kan vi bli stela. målet är en mjuk och följsam häst från start. ingen omöjlighet.

Att en häst är "lealös" är inte detsamma som att den är lösgjord... sen skrev jag i ett inlägg längre ner, förväxla inte lösgjordhet med uppvärmning....
Är jag någon dag inte lös och ledig i kroppen går jag inte iväg och kör ett ordentligt träningspass. då är jag ännu stelare dagen efter. jag tar itu med de spänningar jag har istället så jag kan gå och träna en annan dag.

dessutom så går min häst ju ute i ett tunnland stor hage minst 12 timmar om dagen så han är ganska mjuk och igångsatt om man jämnför med att plocka en häst ifrån boxen. men även hästen ifrån boxen kan vara lösgjord och redo att jobba.
 
Senast ändrad:
Sv: Lättridning

Nej, jag har inte tagit illa vid mig av det du skrev, förstår hur du menar till viss del. Däremot håller jag inte riktigt med om att hästen redan är lösgjord när man sitter upp, för det var väl kanske det du menade.
Däremot tar jag väldigt illa vid mig när jag försöker förklara mitt sätt att se på saker och ting och blir kallad troll. Det verkar som att på denna sida ska man inte drista sig till att ha avvikande åsikter, det är OTROLIGT lätt att trampa i klaveret. Varför är en del AR-folk så snarstuckna?
 
Sv: Lättridning

Inte bara AR-folket spm är snarstuckna, det finns överallt. Fast kanske snarstuckna är lite överdrift, blir ofta kommunikationsproblem på forumen, men inget man behöver ta till sig. Peace!


/cj
 
Sv: Lättridning

Jajamen, det är svårt att uttrycka sig skriftligt. Dock behöver man ju inte ge sig på personer i fråga när amn inte får det svar man vill ha, eller hur? Jag förstod tyvärr inte vad som gjorde att mn (någonting, ursäkta kommer ej ihåg namnet....) ilskanade till i det jag skrev :confused: . Alla borde väl ha rätt att uttrycka sin syn på saker och ting?

Ska dock försöka att inte lägga mig i framtiden på denna sida. :cry:
 
Sv: Lättridning

Rider ni lätt eller inte. Varför och varför inte?
Jag har fått anledning att tro att AR ryttar inte gör det, är det så?

/T

Nackdelen med att rida lätt är att man förskuter tyngdpungten framåt när man reser sig upp! När man rider lätt träder det ena bakbenet längre in under tyngdpungten!

Jag är AR ryttare men inte en mini bent och jag rider lätt när det känns bättre än att sitta ner och särskilt vid uteridning!(viktigt att byta sittben även vid uteridning) Om hästen käns konstig när man rider på tex.vä sittben men inte på hö är det ett kvitto på att hästen inte är liksidig!
 
Sv: Lättridning

Jag känner att lättridningen kommer per automatik då hästen inte är riktigt smidig. Min skumpnisse är hemsk att sitta ner på och även halvstå då han är lite stel för dagen. Då vi rider mycket motion och travar runt längs stigar och vägar tar vi det som det kommer och travar även en lite stel dag.

Då han är mjuk o fin blir jag gärna kvar nere på ryggen och lättar i lite fältsits då farten ökar. Men är han stel och tar i lite ojämnt tycker jag att han själv slungar mig in i en lättridning för att balansera upp det hela. Oftast rider jag lätt i början av ett sånt pass för att sedan kunna stillna när han är uppvärmd o smidig.

Men lättridningen måste ju vara självständig och inte störa mer än att man rör sig upp o ner utan att stampa ifrån i stigbyglarna och dra sig upp.
Inte rör jag mig så mycket fram och tillbaka, det är mer att jag drar upp rumpan under mig i vartannat steg. Han vill ju ha undan mig då han skjuter på med det starka benet men jag brukar försöka vara noga med att byta ben regelbundet.:bump:
 
Sv: Lättridning

Jag rider klassisk ridning. Där är det väldigt individuellt för häst och ryttare. Min tränare tycker att jag ska sitta ned i traven på min häst, för att han trivs bättre med det. Rider man lätt på honom blir han "studsig" och så går det väldigt fort:D Men i skogen rider jag nästan alltid lätt.
En kompis till mig red för samma tränare på hennes medryttarhäst. Hon skulle rida lätt i traven för att hennes häst lätt kom i obalans annars.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridning på volterna är något av det vanligaste vi ryttare gör under ett ridpass. Men det är lätt att bli bekväm och rida varv på varv...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 506
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp