Lättlastad, men försöker lägga sig under transport.

S

speedy2002

Har ett fullblod, fd galoppör som enligt förra ägaren har åkt både ensam och med kompis i transporten utan problem, och har åkt mkt. Hade henne brett när jag hämtade hem henne, och då försökte hon lägga sig ner i vissa kurvor (har kamera i & såg därför) Pratade med förra ägaren som sa att hon kunde vara lite vinglig när hon inte åkt på länge, har nu försökt åka kortare sträckor med henne, och det går hyfsat om hon får åka brett och lilla luckan öppen bak (men man får väl inte åka så?!), stänger man luckan så kastar hon sig åt vänster och försöker lägga sig, och att åka smalt är inte ens att tänka på. Ska försöka ta ut henne på små korta turer flera ggr/v, men är det någon annan som har något tips, eller haft samma problem?
Hon är väldigt positiv till att gå in, det är bara att kasta över grimskaftet över halsen så knallar hon in själv.

Sv: Lättlastad, men försöker lägga sig under transport.

du får åka med övre luckan öppen bak, inga problem!

Låt henne åka brett. Det du beskriver är jättevanligt. Det är ett klaustrofobi symptom hästar kan få, som sista utväg vid extrem klaustrofobi så lägger de sig ner vilket för ett flyktdjur ekvivalerar att de upplever situationen så oerhört jobbig att de kollapsar/ger upp. så då förstår du nivån på det hela och vikten av att underlätta för hästen och låta den åka så som den trivs bäst.

Sv: Lättlastad, men försöker lägga sig under transport.

Kanon, då försöker jag med det? tackar:)

Liknande trådar

Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 342
Senast: Korven
·
Hästhantering Någon som har tips på hur man ska hantera en häst som i panik lägger sig ner i transporten så fort den börjar röra sig? Förutom då att...
Svar
8
· Visningar
3 796
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka