Lättfödd häst och detta hö - fungerar det?

bettysmatte

Trådstartare
Har äntligen hittat ett småbalshösilage som jag funderar på att köpa, men kan det fungera? Jag är väldigt nybörjare på att räkna foderstat, men programmen jag provat verkar inte gilla "mitt" hö. För mycket energi jämfört med protein, verkar det som. Energi är 8,4 MJ/kg foder och smältbart råprotein är 42 g/kg foder. Går det att använda till en matglad lättfödd individ???

Sv: Lättfödd häst och detta hö - fungerar det?

Har äntligen hittat ett småbalshösilage som jag funderar på att köpa, men kan det fungera? Jag är väldigt nybörjare på att räkna foderstat, men programmen jag provat verkar inte gilla "mitt" hö. För mycket energi jämfört med protein, verkar det som. Energi är 8,4 MJ/kg foder och smältbart råprotein är 42 g/kg foder. Går det att använda till en matglad lättfödd individ???
Det är ganska mycket energi i fodret jämfört med protein. Du kommer komma upp i lagom energimängd lite snabbt (blir för lite grovfoder då). Hellre ett grovfoder med lågt energiinnehåll om du kan hitta det. Men visst kan du ge det hösilaget ändå, men se då till att du får upp proteinet ordentligt med hjälp av lucern t ex. Har du möjlighet att ge halm också (eller om hästen står på halm) så kan du dryga ut lite med det som sysselsätning. Och sedan får du försöka motionera bort överskottsenergin så håller hästen sitt hull ändå.

Ditt grovfoder har en kvot på 5 så du behöver tillsätta lite mer proteiner

inte som enda foder, men med lite tillskott av lämpligt kraftfoder fungerar det utmärkt

Har sett ett annat hösilage: 6,4 MJ och 29 smrp. Ännu mindre protein, men också lägre i energi. Vilket hade ni valt med en lättfödd häst? Båda kräver proteintillskott, men av detta sistnämnda kan jag i allafall fodra mera hö åt en matglad häst...