Lättfödd häst och detta hö - fungerar det?

bettysmatte

Trådstartare
Har äntligen hittat ett småbalshösilage som jag funderar på att köpa, men kan det fungera? Jag är väldigt nybörjare på att räkna foderstat, men programmen jag provat verkar inte gilla "mitt" hö. För mycket energi jämfört med protein, verkar det som. Energi är 8,4 MJ/kg foder och smältbart råprotein är 42 g/kg foder. Går det att använda till en matglad lättfödd individ???

Sv: Lättfödd häst och detta hö - fungerar det?

Har äntligen hittat ett småbalshösilage som jag funderar på att köpa, men kan det fungera? Jag är väldigt nybörjare på att räkna foderstat, men programmen jag provat verkar inte gilla "mitt" hö. För mycket energi jämfört med protein, verkar det som. Energi är 8,4 MJ/kg foder och smältbart råprotein är 42 g/kg foder. Går det att använda till en matglad lättfödd individ???
Det är ganska mycket energi i fodret jämfört med protein. Du kommer komma upp i lagom energimängd lite snabbt (blir för lite grovfoder då). Hellre ett grovfoder med lågt energiinnehåll om du kan hitta det. Men visst kan du ge det hösilaget ändå, men se då till att du får upp proteinet ordentligt med hjälp av lucern t ex. Har du möjlighet att ge halm också (eller om hästen står på halm) så kan du dryga ut lite med det som sysselsätning. Och sedan får du försöka motionera bort överskottsenergin så håller hästen sitt hull ändå.

Ditt grovfoder har en kvot på 5 så du behöver tillsätta lite mer proteiner

inte som enda foder, men med lite tillskott av lämpligt kraftfoder fungerar det utmärkt

Har sett ett annat hösilage: 6,4 MJ och 29 smrp. Ännu mindre protein, men också lägre i energi. Vilket hade ni valt med en lättfödd häst? Båda kräver proteintillskott, men av detta sistnämnda kan jag i allafall fodra mera hö åt en matglad häst...

Höt med energi 8,4 har en kvot på 5 medan det med energi 6,4 har en kvot på 4,5. kvoten är Smrp/MJ och skall ligga på minst 6. Min erfarenhet är att lättfödda hästar kräver en högre kvot, 7 eller kanske tom 8.

Med höt energi 6,4 så får du en bra foderstat med energi och protein med ca 4 kg hö och 2 kg lucern. eller 6 kg hö och 0,4 kg Krafft protein (går lika bra med soja)

Med höt energi 8,4 så får du en bra foderstat med ca 3 kg hö och 2 kg lucern.

Senast ändrad:

Fast nu pratar du väl torrhö, eller mängd TS i kilon??? Det första hösilaget, med mer energi, ligger på 71% TS och det sistnämnda på 60-65 %. Då räcker väl inte de pyttemängderna långt till en d-ponny? Det är det som är det stora problemet. Hästen är ett lättfött matvrak :crazy:. Alltså kräver hon mycket mat, men behöver väldigt lite. Få ihop det :crazy:!

I exemplet du ger skulle min häst helt klart må bäst på hösilaget med minst energi, får då får hon ju äta mer...

Senast ändrad:

Jag hade letat vidare.

Det bästa tycker jag är om kvoten stämmer någorlunda och till lättfödda hästar ha låga värden så att de kan äta tillräcklig tid.

Till en som har svårt att hålla hullet, tkr jag nog det är lite för mkt energi, iaf för att man ska kunna ge de så mkt som möjligt, utan att de blir feta.

Jag räknade enbart på MJ och smrp och läste inte tillräckligt noggrant för att de att det var hösilage det var frågan om.

Om du skall ha något av dessa hösilage så får du nog antingen öka på ridningen rejält eller räkna med att hästen lägger på sig en del.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar