Lättar fram/backar när jag kräver samling??

F

Fitness

När jag har värmt upp hästen och börjar kräva mer samling, så är jag jätte lätt i handen, kramar lite, driver och håller om. Då sänker han baken och samlar sig, om jag då fattar galopp eller kommer fram i trav är han är jätte fin och samlad. Men om jag fortsätter att skritta och kräva samling, märker att han tycker de är jobbigt, så börjar han försöka komma undan, tror jag. Han backar/går i sidled eller lättar fram. Kan det bero på att han tycker de är jobbigt, eller på ngt annat? Gör jag fel???

Sv: Lättar fram/backar när jag kräver samling??

ta hjälp av en tränare, det går inte riktigt svara på om du gör fel utifrån en beskrivning. Det är ju inte alls säkert att din uppfattning stämmer överens med hur det är

Tyvärr är inte det möjligt i nuläget. Har ingen tillgång till tränare.
Det är därför jag frågar här, men borde kanske skrivit från början att jag inte hade tillgång till tränare

Låter lite som min häst. Hon gör de när hon tycker de blir jobbigt och vill komma undan, då brukar hon backa eller småresa sig, då är jag noga med att hon måste gå fram, de brukar inte bli mer än så, och de händer bara ibland. Kan han ha ont ngnstans? Gör han det ofta?

Låter antingen som missförstånd (har själv t ex haft en häst som "reste sig på kommando" om man drev utan att lätta i handen = dubbelkommando) eller som för dålig framåtbjudning. Inte dålig bjudning som i för lite energi, för det brukar de ha gott om i det läget, men att den inte är med på vad du vill utan hittar på något annat. Det i sin tur KAN bero på obehag från sadel, låsningar eller bara för dålig muskulatur, eller att man ändå tar för mycket i handen så hästen känner sig låst (korta tyglar kan också göra att hästen känner sig låst, även om den känns "lätt i handen")

Mitt råd är väl egentligen bara att i det läget du märker att hästen tänker bakåt eller försöker komma undan i sidled - lätta ur i handen och driv bestämt framåt. OM du får någon samling när hästen beter sig så så kommer du ändå inte ha någon nytta av det så länge hästen tänker för mycket bakåt.
Och om du vill fortsätta testa att samla hästen i nuläget så gör det endast kortare sträckor - sedan fram. Tempoväxlingar rent allmänt stärker hästen och gör den mer på alerten.

Just i skritten tror jag vissa hästar tycker det är svårare att samla sig i, antingen pga brist på bjudning, eller för att de rör sig annorlunad ffa med ryggen i skritt. I trav kan man ganska lätt få en oärlig samling, i galoppen är det mer naturligt för en häst att samla sig (och den behöver inte vara "ärlig" egentligen) om man däremot går ner till skritt kan det kännas mycket jobbigare och mer krävande.

Sen KAN det ju vara så enkelt att du krävt för mycket statisk samling. Extremt obehagligt om man kräver att hästen ska gå i en statisk samlad form för länge när de inte har muskler till det - mjölksyra och spänningshuvudvärk! ;)

Kanske kräver du för mycket, kanske stänger du vägen fram med handen. Bristande framåtbjudning, ont någonstans..

Har du ingen tränare så kanske du kan ta hjälp av någon som kan filma dig - lättare att förstå vad som händer och vad du gör.

Händer det så RID FRAMÅT omedelbart. Korrigera alltid framåt. Framåtbjudningen är viktigare än allt annat.
För att sen gå vidare med problemet rekomenderar jag dig att ta hjälp av en duktig tränare

det kan nog vara så att jag har för korta tyglar, men ändå är lätt i handen. Han börjar bara backa och resa sig när han är väldigt hög i nacken. OM jag får honom att sänka nacken så mjuknar han och går fram. Så kanske låser han sig lite i nacken när jag har för korta tyglar, och han får inget utrymme och då backar han. Ska verkligen tänka på det när jag rider idag.

Det är nog det jag gör tyvärr. stänger vägen fram med handen utan att jag tänker på det.

Det kanske hjälper om du tänker att huvudet ska vara lågt trots att du samlar?
Inte att du håller ned det, utan bara låter bli att tänka uppåt/bakåt med handen. Samla med sätet och OM du använder handen se till att bara krama snabbt som förhållning och sen lätta utan att rubba hästens huvud. Att halsen ska vara lång och ha sökning framåt nedåt och bibehålla själva sökningen när du samlar (annars avbryta och återfå avslappning).
Oftast höjer sig hästarna ändå när de samlar sig, så det kan vara bra att avlära sig själv från samling = högt huvud utan låta det komma av sig själv när hästen kan göra det med bibehållen avslappning och längning av överdelen på halsen.

Vissa hästar är så himla känsliga på det där, man tycker att man är så mjuk och så noga med eftergifter, men så smygkrullar de ihop sig (för att de spänner sig i regel) så man måste korta tyglarna mer och mer för att kunna förhålla, och till slut sitter man där med jättekorta tyglar och undrar hur sjutton det gick till?! :rofl: :angel:

Jag skulle vilja ha kvar stödet i handen (inte hårt men ändå ett rejält stöd så hästen har något att komma till när du sedan driver honom mer. Vilket leder till att han kommer upp sig framtill men då¨även kommer undersig mer med bakbenen. Så lätta inte i handen mer än vid eftergift för hästen måste känns att han har något att komma till! Hoppas du förstår vad jag menar!

Vad är vits med att ha stöd i handen om hästen inte söker sig fram till handen utan handen får söka sig bak till munnen och halsen blir kort? :confused:

han tycker nog det är lite jobbigt,skritt är det jobbigaste för hästen att arbeta i.du måste stärka skritten.
klättra i skritt,skritt på hårt(varierade)underlag.ta en skrittvecka och bara ut och skritta på lång tygel inklusive.klättring då.
långa pass ca en timme om dagen.rask skritt ska det vara.och såklart får du ju kämpa på med att jobba han på böjt spår inte för ensidigt i början då blir det bara jobbigare ta tex:en stund på volt i båda varven,rid sidvärtsrörelser,sluta,öppna mm.
men du får räkna med att det är kämpigt och att det kan ta lite tid innan hästen kommer orka jobba skritten bra.
men du får vara bestämt han ska inte komma undan.bestäm dig bara för att det ska gå så går det!!!!lycka till;)

Tack så mycket för tipset!!!!!

Backa lite.
Ta inte så många steg. Använd det som en förberedelse eller rid sen fram i mellan eller ökad skritt igen- så slipper du konflikter.
glöm ej att länga tygeln o vara medgående.
Sen kan du ta några steg igen- variation.

PS. Glöm inte att berömma den- massor- släpp o klappa den.DS.

Bli aldrig stum i handen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 326
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 212
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 259
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V