Lätt sits ?

Sv: Lätt sits ?

Generellt sett står jag upp i sadeln på transportsträckor mellan hinder. Jag lägger hästen i det tempo jag vill ha och sedan är det bara att hänga med, mindre korrigeringar kan jag göra även om jag står upp. När anridningen till hindret början smyger jag ner i 3-puntssits.

Mellan hinder med relaterade avstånd eller få galoppsprång mellan så sitter jag i 3-punktssits för då vill jag ha möjligheten att inverka snabbt och lätt närmre till hands.

Jag sitter generellt sätt aldrig i lodrät sits vid hoppning.

jag tycker inte något av de varken är rätt eller fel, beror på häst och ryttare. En het häst kan vara TIO gånger lättare att stå upp på, då du inte stör den med sätet, men den kan också bli ännu hetare, beroende på den individ du rider. jag fick alltid rida min d-ponny i lätt sits annars var han så het att han var okontrolerbar, men skulle han sedan av någon anledning stanna, flög jag av. sitter du ner är det lättare att användahjälperna, de blir kraftigare och stadigare då.

knapp..

För att få 9or i protokollet på en stilhoppning ska man stå upp i lätt sits och sen sjunka ner mjukt i sadeln de 2-3 sista galoppsprången innan hindret...har jag lärt mig :D

Men jag säger som flera andra redan sagt. Beror på hästen och situationen, men oftast sitter jag nog ner.

Det beror ju på vilken häst man rider.
Om jag rider sega Ville, så sitter jag ner i lodrät sits mellan hindren, för att kunna driva ordentligt och för att han inte ska kunna "blåvägra" när det är dags att hoppa, jag ställer mej naturligtvis i hoppsits över hindret.

Men om jag rider Nisse, som har lagom egen motor, och som garanterat bjuder på alla hinder, så står jag i lätt sits mellan hindren också, och försöker störa honom så lite som möjligt.

Rider jag Rivige Sixten som är hoppgalen och vill dundra iväg i egen okontrollerad fart över hindren, sitter jag ner ibland mellan hindren, för att lättare kunna kontrollera i vilken fart jag vill att hoppningen skall gå.

Det är en fråga om hästens temperament och bjudning.

Tror att man måste lära sig balans i lätt sits innan man praktiserar lodrät sits vid hoppning.

Lätt sits = du stör inte hästen, följer lätt med i språnget (är "klar"), avlastar ryggen. Problem är att du kan få svårare att inverka om hästen är för pigg eller seg. Du kanske lättare "hoppar före".

Lodrät sits = Du kan kontrollera hästen lättare men riskerar att sitta ned i språnget eller komma efter.

Bäst är att anpassa efter hästen men försöka att inte sitta tungt. Tänk att ridbyxorna är kvar i sadeln men inte sittbenen (mellan hinder).

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 928
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 315
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka