Lätt sits ?

S

Summergirl

Hallåj :)

Jag har en tränare nu som säger att man ska stå i lätt sits när man hoppar (mellan hindrena) hela tiden ? Hon är mest inriktad på dressyr, och när jag tränade för min gamla tränare (inrikting på hoppning) så sa han att man ska sitta ner i lodrät sits mellan hindrena :S Lite förvirrad, brukar sitta ner i lodrät sits mellan hindrena i vanliga fall, men ja ?

Vad tkr ni ? Vad är igentligen rätt ? :)

Sv: Lätt sits ?

det beror ju lite på vilken nivå du och hästen är, och vad det är för bana. Vill man kunna svänga fort och sådant så sitter man ju ner, men ska man gasa på lite så står man nog upp. ::)

det beror ju lite på vilken nivå du och hästen är, och vad det är för bana. Vill man kunna svänga fort och sådant så sitter man ju ner, men ska man gasa på lite så står man nog upp. ::)
Håller med om det. :)

trepunktssits brukar vara bra mellan täta hinder osv, men jag sitter mest ner..
på distanser kan man med fördel stå upp i omhoppning.. ibland, beroende på hästen och dig..

Rätt o rätt...hm..ja...Det kan du fånga många svar på!;)

Beroende på nivå,tempo mellan hinder,hurdan hästen är,hur utbildad hästen är varieras sitsen..
Du får prova dej fram vad som passa just er bäst,men man kan ju behöva öva för att det ska bli bra/bättre om det inte klaffar på en gång...

Som ovanstående sagt beroende på nivå, tempo häst osv...

Jag har en häst som är ganska tung riden så honom måste jag sitta ner och rida fram honom med sätet, medans dom andra vill ha friheten i ryggen eller vad man ska kalla det för.

Det beror även på ryttaren, vad som man tycker känns bäst och så också...sitter man i en hoppsadel med korta läder så kan det vara svårt att inte komma upp i en lättsits.

Gud vilket svamligt svar...ursäkta:d

Både och är rätt, det beror på din häst. Du stör hästen mindre när du står upp men en lat häst som behöver drivas mer behöver ju drivas även med sitsen :) om du ser på t.ex Malin Baryard, hon står i lätt sits, det går ju jätte bra och hästarna hoppar toppen, men när hästarna stannar så faller hon ju lättare. men jag skulle nog säga att lätt sits är bäst, dom flesta elit ryttarna rider i det, känns det som. Men som sagt, om du har en häst som ofta stannar underlättar det nog att sitta ner ;)

Senast ändrad av en moderator:

Hästen galoperar på mkt bättre när man står upp, och det blir lättare för den när man hoppar lite högre.
När jag köpte min nya häst så kunde inte jag sitta jag stog hela tiden för han hade en sån stor galopp haha

Jag tycker inte att det finns något rätt och fel där, det är ju bra att träna på både och då man oftast får användning av att både sitta ner och att stå i lätt sits! :)

Hallåj :)

Jag har en tränare nu som säger att man ska stå i lätt sits när man hoppar (mellan hindrena) hela tiden ? Hon är mest inriktad på dressyr, och när jag tränade för min gamla tränare (inrikting på hoppning) så sa han att man ska sitta ner i lodrät sits mellan hindrena :S Lite förvirrad, brukar sitta ner i lodrät sits mellan hindrena i vanliga fall, men ja ?

Vad tkr ni ? Vad är igentligen rätt ? :)

Mja xD Jag vet inte jag brukar göra både och haha:devil:

det beror ju på vad som passar hästen, jag själv sitter alltid ner, försöker träna på att inte stå upp eller inte sitta helt utan att inte ha ngn tyngd i sadeln bara :)

Jag sitter alltid ner mellan hinder för att kunna korrigera lättare (min häst är stor och rätt tuff, jag är liten :p). På längre distanser brukar jag komma upp en del ur sadeln dock.

Håller med i stort sätt alla som svarat tidigare.
Själv brukar jag stå i lätt sits så hästen får en friare galopp mellen hindren samt för att underlätta. När jag har ett par, tre galoppspång kvar brukar jag sätta mig lite ner under anridning på hinder. I omhoppningsvängar sätter jag mig ner för att få maximal inverkan och rida ihop hästen på ett bra sätt.

jag tycker det är en smaksak, vilken nivå man rider på, vad för typ av häst man sitter på osv.

Jag själv väljer att vara lätt i sadeln, vilket menar at jag har inte allt stöd nere i sadeln utan står lite upp med gung i knäna, detta gör att mina hästar tar för sig mer och slipper belastning banan runt, när jag rider an mot ett hinder sjunker jag ner i sadeln så jag sitter ordentligt och kan ge hästen stöd, för att sedan ställa mig upp över hindrena.

jag tycker det är en smaksak, vilken nivå man rider på, vad för typ av häst man sitter på osv.

Jag själv väljer att vara lätt i sadeln, vilket menar at jag har inte allt stöd nere i sadeln utan står lite upp med gung i knäna, detta gör att mina hästar tar för sig mer och slipper belastning banan runt, när jag rider an mot ett hinder sjunker jag ner i sadeln så jag sitter ordentligt och kan ge hästen stöd, för att sedan ställa mig upp över hindrena.

precis....

Exakt så gör jag också! ;)

Diana

Min "stora" häst kan jag inte stå upp helt i lätt sits på, jag måste rida lite med sätet, blir vidgligt och ostabilt annars. Jag sitter dock inte tungt, 3-punktssits, så jag kan sitta till lite extra om det behövs. Sen på långa galoppsträckor kan jag resa mig lite högre och gasa på.

när jag red på ridskola skulle vi alltid sitta upp i lättsits långt innan och efter hindret, din nuvarande tränare lär väl bara ut sådan hoppning, på nybörjarnivå...
vi gjorde så för att undvika att kan bumpar ner i sadeln efter hindret, alltså för att ryttaren inte har den balansen ännu, för omman stiger upp just då då hästen tar sats, måste man ju ha en viss balans och benmuskler.
tror det är därför iallafall :crazy:

men om du vet att du följer med hästen smidigt i hindren fast du sitter i lodrätt sits, kan du väl bara säga till din tränare att du vill göra så? varför frågar du inte henne bara varför du står i lättsits mellan hindren??

lycka till :bump::D

Har också funderat på detta. Red för några år sen för en engelsk tränare och han lärde mig att resa mig upp I TID och verkligen sitta ner mellan hindrerna för att underlätta för hästen. STOOR skillnad.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 928
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 315
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka