Lätt-/öppenklass?

A

Anna_B

Undrar lite (eftersom det står lite luddigt på SIF´s hemsida :confused: ) hur allt det här med Lätt- och Öppenklass går till. Så om nån kan förklara i klartext så skulle jag bli glad :D

1.Måste jag ha över 5.0 tre gånger i RAD i lättklass för att vara tvungen att gå upp i öppenklass?
2.Om jag går upp i öppenklass innan jag har det får jag gå ner i 3.Lättklass på nästa tävling sen?
4.Om jag har kvalat upp i öppenklass...när får jag tävla lättklass igen?
5.Efter att ha fått under 4.5 tre gånger i rad i öppen?
6.Eller finns det något annat sätt?

Sv: Lätt-/öppenklass?

1. Nej det måste du inte, du kan tävla öppen klass ändå. Däremot får du inte tävla lätt klass efter att ha uppnått 5,0 eller högre, då är det bara öppen klass som gäller. Och du får ej heller rida på poäng överstigande 4,5 i öppen klass, då får du fortsätta att rida där.

Nedkvalning sker på samma sätt som upp kvalning, dvs 3 ggr med poäng under 4,5 i öppen klass. Detta är svaret även på fråga 4, och du kan bara få tävla lätt klass om du har ridit under dessa poäng annars får du stanna kvar där.

Senast ändrad:

Boj skrev:
1. Nej det måste du inte, du kan tävla öppen klass ändå. Däremot får du inte tävla lätt klass efter att ha uppnått 5,0 eller högre, då är det bara öppen klass som gäller. Och du får ej heller rida på poäng överstigande 4,5 i öppen klass, då får du fortsätta att rida där.

Nedkvalning sker på samma sätt som upp kvalning, dvs 3 ggr med poäng under 4,5 i öppen klass. Detta är svaret även på fråga 4, och du kan bara få tävla lätt klass om du har ridit under dessa poäng annars får du stanna kvar där.

Ok få se om jag ha fattat rätt nu då (ja, jag är lite trög :D ) Om jag tävlar lättklass första gången jag tävlar överhuvudtaget, en gång men väljer att på nästa tävling tävla i öppen och får då över 4.5 i poäng. Då får jag alltså inte gå ner i Lättklass igen på min tredje tävling? Eller är jag helt borta nu :crazy:

Jag har fått för mig att du måste uppnå 4.5 i öppen klass tre gånger för att inte FÅ tävla lättklass mer. Så fungerar det iaf i övergångar mellan A och B klass osv.

Nej uppklassning sker direkt om man uppnår 4,5 eller över i öppen klass, för att få tävla lätt klass igen måste man rida på poäng under 4,5 tre gånger.

Boj skrev:
Nej uppklassning sker direkt om man uppnår 4,5 eller över i öppen klass, för att få tävla lätt klass igen måste man rida på poäng under 4,5 tre gånger.

Ok tack! Då hade min kompis fel då :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben