Lätt hälta...

F

Farouk

Skulle rida ponnyn idag för första gången på några veckor.
Hinner inte trava många meter innan jag 'bestämmer' mig för att hon är halt.
"Hon känns inte fräsch" sa jag till mamma.

Mycket riktigt, lite småhalt på höger fram :(
Hem och sadla av (red i skogen) och massera in Blue Lotion's liniment.
Masserade i ca 2 minuter, och tog ut och longerade henne för att bestämma att det VAR hö. fram.

Vad ska jag be mamma göra imorgon? Linda benet? Blue Lotion?
Det blir självklart ingen ridning! :(

Hästen & polar'n hennes hade gasat iväg några gånger i hagen, pga flugor och knott för några dagar sedan.
Undrar om något kan ha hänt DÅ, nån liten vrickning eller något. :(

Har våra pållar någon slags synkronisering??? ;)

Linda båda frambenen. Ska hon gå i hagen kanske någon slags skydd (typ Vulcan) är säkrare.

M.

Jaa, man börjar undra ;)

Linda frambenen, jaa. Jag hade det i åtanke. :)
Funderar på om man ska stiga upp tidigt, tidigt imorgon och åka till mamma och få det ORDENTLIGT gjort. :p

Vulcan? Vad är det för något? :o
det här är första gången på 5 år som hon är halt, så jag vet verkligen INGET (mjo, lite :crazy:) om hältor.

Förresten! VAD ska jag linda med? Vanlig elastisk med padd? Vi har såna där klistriga saker hemma också :)

Näe!
tongue.gif

Jag som steg upp NU, bara för att hoppas på några fler svar och för att åka till lillpållan, HAR inga svar. Suck.

jag brukar använda vanliga stallbandage och padd och massera in med antingen BL som du använt eller ännu bättre arnika-liniment.
Är det en "vanlig" hälta torde den gå över på någon vecka

Använd fleece lindor eller andra som inte är så elastiska. Det är inte bra att ha elastiska lindor på för lång stund!

M.

Äger dessvärre ingen kyllera :(
Hon har aldrig varit halt innan, så jag är verkligen (pinsamt nog!) helt grön på ämnet :crazy: :(

Idag var hon LITE bättre. Ska nog linda med fleecelindorna imorgon (limegröna... :angel:).
Vi får hålla tummarna!

Tusan :(
Det kan sitta högre upp. Nacken, ryggen, knäet...
Ska ta ut både det ena och det andra till henne snart :(

Idag har hon fått gå med termotäcke (det har regnat i stort sett hela dagen) för att inte frysa om musklerna. :(
Suck... Hon som alltid varit så kärnfrisk! :(

Är hon varmare/tjockare i benet/hoven hon haltar på?

Är det en inflammation/vrickning eller något ditåt så borde hon ju vara det. Är hon det inte, så kan man ju iaf bortse från några orsaker... :)

Hoppas hon blir bättre snart. Uppdatera! :(

Igår var hon så fräck att krypa under eldtråden (hon & Gumman gick mellan huset och stallet) och dra med sig polar'n :smirk:
Efter några repor på gräsmattan, gasade dom iväg ut på gruvägen ("Åh FAN, sotra vägen! Bilar, död hästar, blod..." tänkte jag).
Tack o lov burnade dom till höger, och gasade iväg i FULL galopp :crazy:
Jag har hoppat på cykeln, och tror att dom ska galoppera på hela grusvägen och komma ut i ANDR änden av den = att dom kommer ut på stora vägen I ALLA FALL. :crazy:

Men nej, Martinique kör in på en plöjd åker ( :angel:) där det nyligen börjat växa upp grääääs :love:

Gumman har brummat in på en liten skogsväg, men tvärvänder när hon ser att Mattan inte är efter.
Dom kommer i fullt ös galopperandes mot mig och mamma, och vi lyckas fånga in dom efter ett tag. :crazy: :p

Ner till stallet o hämta Blue Lotion. Smorde in "armmusklerna", precis ovanför armbågen också.

"Näe, nu vill inte jag stå här längre!" sa hon, och gasade iväg i hagen igen...
Gumman hakade på, och dom brallade och galopperade i ca 5-6 varv runt hagen... :crazy:

Omerloppsenergi? Nej, nej... :angel: Kul att se matte ju... :p

Du har det livat du. :D Jag som trodde jag hade full rulle med tre små barn.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 508
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård