F

Findy Lee

Asså bara en enkel fråga (lr den kanske inte är så enkel vad vet jag)
Har det hänt nångång som någon här själv har varit med om att man har arrangerat en tävling med Lätt E program... Lätt E1 tex, de e ju bara mellansritt och fri skritt och hela 8 punkter långt... Det är ju inte kul någon stans lr har jag fel?:confused:

Sv: Lätt E

Om man är typ 10 år och inte har ridit så länge är det säkert jättekul!

Det är ett handikappsprogram precis som LD programmen och är jätte användbara när ryttaren inte klarar av att rida i mer än skritt pga ev skada eller sjukdom.

Och nej, det är inte särskilt kul att titta på, men det ger alla en chans att vara med och tävla. Själv är jag klassad till att rida LD programmen (bara skritt och trav) fast min tränare vill ha ut mig i LA på "vanliga" tävlingar.

Kul och kul.
Om man tränar Mvs är inte LC nåt kul heller.
Allt beror väl på vilken nivå man ligger på.
Min son som ridit knappt året ska rida Märke 1 snart
det är också bara skritt och trav, tror dom kommer tyckte det är
både svårt och spännande

Som sagt, det är vanligt på handikapptävlingar. Jag har aldrig sett det på en "vanlig" tävling, inte ens klubbtävlingar.

LE är ett handikapprogram.
och kul... hm.. jag är själv inbiten dressyrryttare och tävlar. men jag tycker att det är vansinnigt tråkigt att titta på dressyr oavsett.

GP kür är kul att titta på. och annars i lägre klasser är det väl kul att se ekipagen man känner....

Sån är jag med. Urtrist att kolla på dressyr :smirk:, men har tävlat mycket själv.

*Knapplån*

Är det aldrig någon som tagit vanliga ridmärken som ridborgargmärket, vita, gröna, röda och så vidare, med teori, ridprogram och liten hoppbana i vissa av programmen....

Förr, fick man ju ett säskilt skrivet papper med programrörelserna. Men idag används bbland annat #- och D-programmen till olika slags märkestagning. Det fikc vi på handikappläger lära oss av en blivand dressyrdomare, i somras. Så det är INTE bara vi handikappade som behöver specialprogram ibland.

Mvh

IngelaH

Jag tycker dessa lätta program är alldeles utmärkta dels till unga/oerfaran ryttare som vill känna att de har kontroll. Dels är det väldigt bra om man har unghäst som ska miljötränas utan större krav på svårigheter. Vi tog ut vår unghäst på dessa klasser de första gångerna. Jag tog kontakt med klubben som hade detta som handikappklass och frågade om vi fick komma med vår unghäst. Det gick bra i de flesta fall, även om vi red utom tävlan. Men vi ville ju miljöträna så det spelarde ingen roll. För vår häst var det kanon. Att komma till en tävlingsplats är en helt annan sak än att vara på träning. Transport till ett okänt ställe, framridningsbana med mycket att titta på och okända hästar som finns över allt och sedan in på en bana med blommor, domarbord och ingen kompis då är det jättebra om man bara skrittar och travar ett kort progam. Hästen var helt slut mentalt efter ett sådant äventyr men genomfört allt jättebra, hon fick en positiv upplevelse utan att ryttaren behövde be om mer än att trava lite vid det vita staketet. Jag tycker att fler mklubbar skulle erbjuda unghästar att rida i handikappsklasserna. Det kan ju göra att det blir fler sådana och klubbarna får in mer pengar.

Jag tycker också att det är gette bra att dom arangerar sådana tävlingar!
Mitt mål är att starta en Lokal dressyr tävling som inte är på hemma klubben och då känns det mkt skönt att jag kan börja (som jag gör nu) med lätta program (jag ska snart "tävla" i "klassen" RM2 och visst, jag skulle kunna rida en LC men jag rider inte i den gruppen. Men nu när jag fått den här tävlings erfarenheten på hemmaplan i lätta klasser och sedan även i lite "svårare" så har jag ju större chans att klara ett godkänt program på borta plan!

Lätt C är ju en sak. Även fast det också är tråkigt att se på så innehåller det ju lite fler saker än bara skritt.
Jag tänkte också på att det kanske var ett handikapp program men jag var inte säker.

LE programmen innehåller bara skrittmoment men är ändå inte helt lätta. Det ingår ryggning fem steg, 10 m volt i skritt och serpentiner med tre bågar i bl.a. LE:4.

LD:4 Är ett skritt och trav program som innehåller :serpentiner över medellinjen med tre bågar och med tiometers volter i trav (jämför LB:1 o LB:2). Ryggning 5 steg vid X (kommer först i LA om jag kommer ihåg rätt)och skritt på de korta diagonalerna .

Det är synd att man inte tävlar mer i de här programmen. Det finns många anledningar till varför ryttare/hästen inte kan/vill galoppera. Inte bara det att ryttaren är funktionshindrad.

LE har jag inte sätt, däremot så har vi numera LD på våra klubbtävlingar (fjordtävling) som "nybörjarprogram", för unga/ovana tävlingsryttare eller unga hästar. Som miljöträning för häst och ryttare är det kanon. Hittills har det mest varit unga ryttare på sin första tävling, eller hingsthållare som plockat ut sina unga/ovana hingstar för att komma ut och "se folk" och hålla sig i skinnet, och för dessa har det varit bra, inga krav.
Många avstår tävlingsdebuten länge därför att "min häst inte är riktigt stabil i galoppen", nu kan de komma ut och miljöträna utan att behöva bekymra sig för galopp, så är den biten avklarad och man kan höja kraven när galoppen fungerar på hemmaplan.

Sen är knappast programmet det roligaste att titta på, men hur kul är det att kolla på LC? Jag som tävlat dressyr i många år tycker både LC o LB är trist att rida, men gör det ändå när behovet finns. Skulle mycket väl rida LD också den gången min unghäst ska ut på sin första tävling, så tror jag det är helt perfekt.

Senast ändrad:

fast för märkena finns det ju program, märke I och märke II och sen rider man vanliga program.

varför itne liksom? det är väl bra att det finns tävlingar på alla nivåer. =)

jag själv skulle gärna ställa upp på en sån tävling!

jag har aldrig tävlat varken dressyr eller hoppning, även om jag säkert skulle kunna göra både ock.

jag har ägnat de senaste 6 åren till travhästar och har istället körlicens på travet.

men nu har det intresset fått falla bort i å med småbarn. så nu är det mer intresse för ridhästar igen. fastän jag ridit i 16 år så har jag aldrig tävlat... kunde vara kul att bara få komma ut på en liten enkewl tävling första gången. trotts allt så är jag jättenervös av mig :o
kunde va bra med lite träning innan man ger sig ut på de större tävlingarna :)

å sen tycker jag det är bra att det finns såna småtävlingar just för travhästar också. det är ett jättebra sätt för dom att få komma ut lite. dom kan oftast inte hävda sig i de större klasserna (läs:många kan, men långt från alla), så då är det bara kul att få yt dom i en tävling som de garanterat klarar av att prestera i!

Lätt E är utformad för handikapp dressyren. Finns olika svårighetsgrader i programmen. Lätt E är ett rent skritt pogram - sen blir det Lätt D då tillkommer även lite trav....:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 031
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 050
Senast: Farao
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar