Låter ni era hundar träffa andra hundar?

A

Angel_23

Har en kompis som träffat en tjej med hund. De bor på olika ställen i landet och nu senast tog han med sig hennes lilla dvärgpinchertik hem till sig under två veckor.
Maken min satt och snacka med honom igår och frågade om tiken fått leka/träffat några andra hundar. Kompisen svarar då att hon får inte träffa andra hundar pga skaderisk och sjukdomsrisk.
Jag tyckte det lät riktigt skumt! Hundar är vad jag vet flockdjur och har väl ändå ett litet behov av att få leka ibland? Och om inte annat bli sociala....Som vi fatta det får tiken inte ens hälsa på några andra hundar och hon är 2 år gammal.

Hur gör ni? Får era hundar träffa andra hundar?

Till saken hör väl också (det jag reagerade på tillsammans med detta) att tjejen som äger hunden har en dotter på 3 år som senast kompisen skulle upp och hälsa på var dundersjuk med 40 graders feber. Dottern lämnade hon bort till dotterns mormor eller liknande men hunden är hon tokrädd om...
Kan sätta pengar på att hunden är försäkrad men säkerligen inte dottern.

Jaja, egentligen ska man väl inte förvånas men tyckte det lät skumt att hunden inte ens får hälsa på andra :crazy:
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Mina hundar får inte hälsa på främmande hundar, nej.

Dels är riskerna stora, jag litar helt enkelt inte på att folk vet vad de har i snöret och noskvalster är min mardröm.

De är sociala ändå, jag har 4 stycken som bor ihop och vissa hundar får de hälsa och leka med. Men det är JAG som bestämmer det.

Och ja, det funkar utmärkt, de har inga problem med andra hundar och ignorerar bara andra hundar som jag inte sagt "varsågod" till.

Hälsar du på alla människor du möter?

//E
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Har en polare som osså har valp. Så dom får leka. Tyvärr är det ofta rätt så hetlevrat mellan dessa två så man får vara vaksam om det går för hårt till o sära. men de lär sig nog med tiden...

II övrigt så får han hälsa lite då o då på hundar. Främst såna som man lärt känna under promenader etc så man vet vad den andra hunden går för. Är lite försiktig med okända hundar jag med pga skade & sjukdoms risken.

/Tobbe
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Mina hundar får inte hälsa på främmande hundar, nej.

Dels är riskerna stora, jag litar helt enkelt inte på att folk vet vad de har i snöret och noskvalster är min mardröm.

De är sociala ändå, jag har 4 stycken som bor ihop och vissa hundar får de hälsa och leka med. Men det är JAG som bestämmer det.

Och ja, det funkar utmärkt, de har inga problem med andra hundar och ignorerar bara andra hundar som jag inte sagt "varsågod" till.

Hälsar du på alla människor du möter?

//E

Ja som jag skrev i inlägget, borde inte bli förvånad och samma sak här...

Då är det här något nytt fenomen som uppkommit under senaste åren då jag inte längre har hund.
Har aldrig varit med om att hundägare fungerar så men då kanske det är vanligt numera alltså?
Där ser man isf, då måste jag bli förvånad.
Antar att du (om du har häst) inte låter din häst gå med andra hästar och står ensam i ett stall då. Bara ett exempel alltså.

Nu har ju du visserligen 4 hundar hemma, denna tik är ENSAMHUND hon har INGEN annan och aldrig träffat någon annan heller. Tycker fortfarande det är konstigt.
Har ju hur mycket vänner som helst med hundar och inte resonerar de sådär...

Då bör man ju inte låta sina barn gå i skolan, inte träffa andra barn eller egentligen andra människor heller. Nu har du kanske inte barn men om du skulle ha det så gör du så??
Jobbigt isf...
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Kan ju säga till dig, kom häromdagen på min mil-runda i skogen med min ena häst och mina 2 stora hundar.
Såg att där gick 2 tjejer längre fram så jag tog in hundarna, men fortsatte trava. Loka hade en kanin i munnen som hon hade hittat på vägen och jag ville inte börja greja med det så eftersom hästen stirrade en del pga mötet, så hon fick behålla kaninen.

Iaf, kommer närmre och ska passera, båda tjejerna ha flexikoppel på jyckarna, en vavva och en stor svart blandras (en sån 50 kg koloss), ingen av dem "halade in" hundarna utan jag fick passera dessa monster på en smal gata med 2 hundar och en stirrig häst.
Fine.

När jag kommit 30 meter fram ber jag Loka släppa kaninen, vilket hon gjorde och vi travar i väg, då vänder jag mig om och ser att det är ren tur att jag inte får den stora blandisen i hasorna på hästen, för hon kunde knappt hålla odjuret...

Tänk om hon hade lärt sin hund att ignorera andra, vad mycket lättare hon kunde ha haft det då ;)

//E
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Men du förstår inte, en hund är inget flockdjur som en häst. DU är hundens flock, hundar behöver inte andra djur på det sättet om de blir stimulerade.

Och nej, mina hästar går tillsammans och trivs med det, men helt otroligt så kan de faktiskt gå helt själva också, det är rätt ovanligt i hästvärlden.

Kanske är det så att jag har ovanligt trygga djur som litar på att jag sköter dem?

Och åter igen, hälsar du på alla människor du möter?
Hundar behöver ett umgänge, de behöver inte hälsa på allt de möter. Tvärtom tror jag de mår mycket bättre om de slipper det för det ger så mycket oönskade konflikter.

//E
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Har en polare som osså har valp. Så dom får leka. Tyvärr är det ofta rätt så hetlevrat mellan dessa två så man får vara vaksam om det går för hårt till o sära. men de lär sig nog med tiden...

II övrigt så får han hälsa lite då o då på hundar. Främst såna som man lärt känna under promenader etc så man vet vad den andra hunden går för. Är lite försiktig med okända hundar jag med pga skade & sjukdoms risken.

/Tobbe

Självklart skulle jag inte (och gjorde inte det när jag hade hund heller) låta min hund springa fram till vem som helst bara sådär. Blev arg om andra hundägare utan att fråga om det var okay lät sina hundar springa fram till min. Dock var det inte av skaderädsla för min egna hund...snarare för andras då min var väldigt dominant och tung/kraftig/muskulös i kroppen och inte gav sig för någon!

Men bara därför skulle jag inte låtit honom leva helt utan att få träffat andra hundar.
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Men du förstår inte, en hund är inget flockdjur som en häst. DU är hundens flock, hundar behöver inte andra djur på det sättet om de blir stimulerade.

Och nej, mina hästar går tillsammans och trivs med det, men helt otroligt så kan de faktiskt gå helt själva också, det är rätt ovanligt i hästvärlden.

Kanske är det så att jag har ovanligt trygga djur som litar på att jag sköter dem?

Och åter igen, hälsar du på alla människor du möter?
Hundar behöver ett umgänge, de behöver inte hälsa på allt de möter. Tvärtom tror jag de mår mycket bättre om de slipper det för det ger så mycket oönskade konflikter.

//E

Var ser du i startråden att jag frågar om era hundar får hälsa på VARENDA hund ni träffar?????
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Kan ju säga till dig, kom häromdagen på min mil-runda i skogen med min ena häst och mina 2 stora hundar.
Såg att där gick 2 tjejer längre fram så jag tog in hundarna, men fortsatte trava. Loka hade en kanin i munnen som hon hade hittat på vägen och jag ville inte börja greja med det så eftersom hästen stirrade en del pga mötet, så hon fick behålla kaninen.

Iaf, kommer närmre och ska passera, båda tjejerna ha flexikoppel på jyckarna, en vavva och en stor svart blandras (en sån 50 kg koloss), ingen av dem "halade in" hundarna utan jag fick passera dessa monster på en smal gata med 2 hundar och en stirrig häst.
Fine.

När jag kommit 30 meter fram ber jag Loka släppa kaninen, vilket hon gjorde och vi travar i väg, då vänder jag mig om och ser att det är ren tur att jag inte får den stora blandisen i hasorna på hästen, för hon kunde knappt hålla odjuret...

Tänk om hon hade lärt sin hund att ignorera andra, vad mycket lättare hon kunde ha haft det då ;)

//E

Just det scenariot du beskriver där hade jag bett de två hala in sina hundar rakt av!
Jag slutar nog snart skriva för ingen fattar vad jag menar...jag tycker det är konstigt att en 2 årig hund aldrig fått hälsa på någon annan hund...
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Att hunden inte är socialt tränad är ju såklart fel.

Men jag tror fortfarande inte att de behöver det umgänget du beskriver, dock ska de få chansen att lära sig att kommunicera med andra (speciellt utvalda) hundar.

//E
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Har en kompis som träffat en tjej med hund. De bor på olika ställen i landet och nu senast tog han med sig hennes lilla dvärgpinchertik hem till sig under två veckor.
Maken min satt och snacka med honom igår och frågade om tiken fått leka/träffat några andra hundar. Kompisen svarar då att hon får inte träffa andra hundar pga skaderisk och sjukdomsrisk.
Jag tyckte det lät riktigt skumt! Hundar är vad jag vet flockdjur och har väl ändå ett litet behov av att få leka ibland? Och om inte annat bli sociala....Som vi fatta det får tiken inte ens hälsa på några andra hundar och hon är 2 år gammal.

Hur gör ni? Får era hundar träffa andra hundar?

Till saken hör väl också (det jag reagerade på tillsammans med detta) att tjejen som äger hunden har en dotter på 3 år som senast kompisen skulle upp och hälsa på var dundersjuk med 40 graders feber. Dottern lämnade hon bort till dotterns mormor eller liknande men hunden är hon tokrädd om...
Kan sätta pengar på att hunden är försäkrad men säkerligen inte dottern.

Jaja, egentligen ska man väl inte förvånas men tyckte det lät skumt att hunden inte ens får hälsa på andra :crazy:


Jag tycker förvisso att en hund ska ha iaf en artfrände att leka av sig med ibland, men att hundar ska få häls apå varandra på promenaden tillåter jag väldigt sällan, då ska det vara med hundar de känner sen långt tidigare. Att låta sin hund hälsa på en massa andra hundar på promenaderna innebär nog bara stress för hunden.
Dels för att folk inte fattar det här med att man ska hälsa när matte eller husse vill, utan de flesta gå rju bara fram till den andre med hunden hängandes i kopplet utan att fråga först. Det är alltid en risk att låta två vilt främmande hundar hälsa på varandra. Den nya hunden som kommer ska troligen bara få ha en eller två andra hundar att få leka med.
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Mina hundar hälsar i regel inte på¨andra hundar. Dom har varandra samt grannarnas två hundar att umgås med dagligen (vi bor på samma gård och hundarna går fritt).

Driver dessuto hundpensionat och låter mina hundar gå med lämpliga tikar på promenader för att spara tid.
Jag låter inte hundarna hälsa på andra hundar vi träffar inne i stan eftersom jag gärna ser att mina hundar helt ignorerar andra hundar, dom kommer ändå knappast träffas igen så ett kort möte med lite sniff ger inget vettigt.
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Min hund har 3-4 andra hundar han får leka och vara social med och det räcker. Han fungerar inte ihop med så många hundar och är ganska dominant. Han har sin flock hemma, dvs det är jag, min sambo och katten. Inte blir han lessen för det! Är vi ute på promenad får han aldrig hälsa på andra hundar.

Tycker det låter lite konstigt att den aldrig fått hälsa på andra hundar men kanske har det hänt något vid ett hundmöte någon gång som fått dom avskräckta till att låta det hälsa och umgås med andra hundar....
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

a026.gif
..... :D

Jag kommer att vara super noga med vilka hundar min nästa valp får träffa, det kan gå så fel i början och då kan precis allt vara förstört.

Lugna,trygga & säkra hundar ska det vara !!
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Min hund får hälsa på vissa utvalda hundar på promenad. Det är de som vi känner och på så sätt vet vi om det hänt något med dem eller om de har någon sjukdom. Främmande hundar hälsar vi inte på.

Sen åker vi på rasträffar ibland och där får hon hälsa och leka med de som är där.
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Inga promenad-hälsningar!
Däremot har våran ena hund några hundkompisar, som hon får leka med lite då och då.
Men som sagt inga påhälsningar på promenader!

Min andra hund gillar inte andra hundar och har inget "lekbehov" han är glad och nöjd med mig!
Så han umgås bara med vår andra hund och mor o fars hund.
Och det lider han inte av.
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

labben får ofta träffa främmande hundar. han hamnar aldrig i bråk och funkar bra med rädda/otrygga hundar. hans språk blir väl utvecklat och det där med andra hundar blir avdramatiserat. men han får inte hälsa på alla hundar vi möter. jag bestämmer när, var och hur.

schäfern har svårt för det här med främmande hundar. hon är osäker och är rätt dålig på hundspråk. hon får bara träffa mycket språksäkra hundar vilket i praktiken bara blir ett par-tre stycken.

jag tycker det känns som det går en trend i att man inte ska låta sin hund träffa annat än ett litet antal andra hundar. visst finns risken för noskvalster, och är det innan jakten eller någon stor tävling bör man kanske låta bli, men annars är det ju lätt behandlat om hunden skulle få symptom. jag kan faktiskt inte se några andra nackdelar.
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Nej.. mina hundar får inte träffa andra hundar. De är förvisso flockdjur.. men de skall vara sociala med "sin" flock... Inte en massa andra flockar.
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Vi har ett gäng vi hälsar på, men det tillkommer sällan nya.
De kommer bra överens, och är av diverse olika raser. Dock blir det inget dagligt, då vi har lite udda tider. Min hund brukar aldrig ha problem med andra hundar, men okynneshälsande på allt på fyra tassar ägnar vi oss inte åt.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
828
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 201
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp