Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Ja som jag skrev i inlägget, borde inte bli förvånad och samma sak här...

Då är det här något nytt fenomen som uppkommit under senaste åren då jag inte längre har hund.
Har aldrig varit med om att hundägare fungerar så men då kanske det är vanligt numera alltså?
Där ser man isf, då måste jag bli förvånad.
Antar att du (om du har häst) inte låter din häst gå med andra hästar och står ensam i ett stall då. Bara ett exempel alltså.

Nu har ju du visserligen 4 hundar hemma, denna tik är ENSAMHUND hon har INGEN annan och aldrig träffat någon annan heller. Tycker fortfarande det är konstigt.
Har ju hur mycket vänner som helst med hundar och inte resonerar de sådär...

Då bör man ju inte låta sina barn gå i skolan, inte träffa andra barn eller egentligen andra människor heller. Nu har du kanske inte barn men om du skulle ha det så gör du så??
Jobbigt isf...

:bow: :bow: håller med dej. tycker åxå att de är konstigt att hunden inte får träffa andra. Jag har 2 hundar och 3 dagmatte hundar som busar å leker å har jätte kul tillsammans. Okey dom kan kanske bli ovänner å få skador, men de kan man ju själv få om man ramlar eller åker bil å krockar åxå. Är ju inte så att jag låter mina hundar hälsa på alla hundar jag möter. men om dom och den andra ägaren tycker att de är ok så får dom gärna hälsa för mej.
Är väl ingen hund som vill leva utan kompisar.
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

ja iaf om jag är ute å går så hälsar jag på folk som jag möter.
men ja kanske bara är en trevlig prick
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Ingen här inne har väl påstått att hundarna inte ska ha NÅGON vän alls, men som ÄGARE så bestämmer man vilka man ska träffa..

Kommer INTE att låta min hund hälsa på någon hund som för oss är obekant ( träffat ute på promenad ) det är alldeles för riskabelt!
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Många som svarat här är personer som faktiskt har en hundflock hemma, med två eller flera hundar. Det ger därav också ett annorlunda svar tror jag än om du bara hade riktat frågan till de med ensamhundar, vilket jag tolkar att det är det ditt inlägg handlar om.

Jag kan svara som både och, eftersom jag ofta har två hundar hemma, men inte alltid.

När jag har båda tjejerna hemma är det en självklarhet för mig att de faktiskt inte behöver hälsa på hundar när vi är ute och går. Har jag bara schäfern hemma så ser läget lite annorlunda ut. För att ja, jag tror att hundar är i behov av ett visst umgänge med samma art. Dels för att upprätthålla sitt hundspråk, men också för att det inte ska bli något alltför stort av möten med andra hundar ute. Nu har jag visserligen en tik som är väldigt neutralt inställd till andra hundar, men så är inte fallet för alla. Och jag tror faktiskt inte hon skulle vara sådan om hon inte hade vuxit upp i flock på fem andra schäfrar, och sedan hon kom till mig även fortsatt fått ha umgänge med några, av mig, utvalda hundar.

Jämförelsevis kan jag ta upp den andra tiken som bor hos mig periodvis. Hon är uppvuxen utan hundsällskap hemma. Inte heller har hon haft chansen att möta speciellt många hundar ute. Denna tik har blivit rätt osäker i sitt möte med andra hundar. Hon har ett dåligt utvecklat hundspråk och förstår sig inte riktigt på andra hundar. Efter mycket tid boende hos mig har hon utvecklats enormt i detta. Främst genom att leva med en annan hund, men även att ibland möta någon, för henne, okänd hund.

Vet du säkert om att hunden inte har några andra hundkompisar på hemmaort?

För jag tror att det är så många tänker, däribland jag själv, att hunden inte får hälsa på vem som helst, men däremot hundar som man känner till.

Det ena utesluter inte det andra. Hunden kan ha ett alldels lagom umgänge med andra hundar utan att för den skull få hälsa på hundar man inte känner, som man möter när man är ute och går.
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Mina hundar får Inte träffa andra (främmande)hundar,Nej. Ytterst sällan det händer.
Ibland/Oftast får dom inte ens hälsa på hundar vi känner ute på promenad,av den simpla anledningen att det är Jag som bestämmer och Inte vill det helt enkelt.

Men sen så har jag 2 (egentligen 3,men den ena bor inte här) hundar och även när dom väl får träffa andra jyckar så är dom inte spc intresserade av dem..så då ser jag heller ingen anledning till att dom ska få hälsa på andra hundar övh?!

Men jag kan redan nu säga att jag kommer att vara mkt,mkt strängare med min framtida valp gällande hälsande på andra hundar/människor faktiskt,Nu är det slut med det!
 
Senast ändrad:
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Jag som bara har en boende hos mig, känner att min hund verkar få ut något av det. Hon får hälsa på sina kompisar, och jag på mina- samtidigt.
Faktum är ju att de hundar hon normalt hälsar på har trevliga mattar och hussar som jag gärna byter några ord med också. Då har det blivit naturligt att våra jyckar får umgås också.

Hon har än så länge inte tagit någon skada vad jag kan se, så vi kör på så här.
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Jga låter inte min hund hälsa på hundar som han inte känner, eller som det inte är tänkt att de ska träffas fler gånger.
Att hälsa på okända hundar titt som tätt är en stressfaktor som jag tror rätt få hundar mår bra av. Har man dessutom en ras som har lätt för tex könsbudnen agressivitet så minimerar man den risken om hunden får lära sig att den ska strunta i främmadnehundar. De sk alltså varken slåss eller leka.

Däremot så önskar jag att han hade en eller två lekkompisar, vilket han tyvärr inte har idag. J
ag är nämligen övertygad om att flockvistelse är det mest ideala för de flesta hundar. Och det har mina hundar alltid haft tidigare.Båda sådna som permant ingått i flocken (bott i samma familj) och sådna som de träffat regelbundet och känner väl.
Kommer köpa valp om nåt år igen
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

a026.gif
..... :D

Jag kommer att vara super noga med vilka hundar min nästa valp får träffa, det kan gå så fel i början och då kan precis allt vara förstört.

Lugna,trygga & säkra hundar ska det vara !!

Precis, den regeln hade jag med Loka och bättre hund med andra hundar får man leta efter. Hon bryr sig inte, skiter fullständigt i andra hundar, när vi tränade agility så kom det titt som tätt hundar framspringandes, men hon såg aldrig dem.
Skulle det blir konfrontation så står hon bara stilla, är lugn och visar att hon är den snällaste hunden i världen :D Hon har tillochmed varit "terapihund" åt en hundrädd hund.

Men det var på väg att gå upp i rök när hon blev påhoppad av en annan hund som valp, men jag är envis som synden ;)

Fast mitt stränga tänkande kan ju bero på att min terrier har noll intresse av andra hundar rent naturligt, så jag tycker det är väldans praktiskt.

//E
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Jag bor inte ens i ett hundtätt område, men det är inte helt orealistiskt att jag på en längre promenad ser 5-6 hundar.
Hundar som jag inte har en aning om vad de är för hundar. Ohc inte kan jag vara säker på att deras ägare är riktiga i skallen och kan hund.

De kanske hugger först och frågar sen?
Jag har dessutom en rottishane, han ska kunna upföra sig i närheten av andra hundar - men att släppa ihop två främmande rottishanar för att "leka" är som att be om stora problem.
De kanske har kennelhosta,
De kanske har idioter till ägare som låter sin hund flyga på min och sen polisanmäla min hund för att han skadat den när han råkat trampa på den.
Osv.
Troligtvis så lär jag aldrig stöta på dem igen.

Varför SKULLE jag låta hunden hälsa? Vad skulle han ha för utbyte av det?
Inget. Och han skulel kanske bli sjuk eller skadad - eller skada nån annan.

Ska han umgås med andra hundar så vill jag känna både dem och ägarna. Och hundarna ska ha chans att mötas ofta.
Och just nu träffar jag inga sådna, om vi inte tränar. Och när vi tränar så är jag stenhård med inget lek, då ska han var afokuserad på träning inte sina kompisar.
 
Senast ändrad:
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Jag gjorde inga misstag med Atlaz heller( vad gäller hälsningsbiten) var stenhård med vilka han fick och inte fick hälsa på....

Ett antal ggr fick jag skrika: Min hund har

  • Kennelhosta
  • Skabb
  • Löss

Men så blev vi påhoppade av 3 olika hundar under en och samma vecka och så var ALLT förstört :mad: :cry:

/ Åhh vad jag saknar min lilla plutt
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Inte för att hundar är som människor ...men Om jag är ute och går på stanm hälsar jag då absolut inte på varenda männiksa jag möter...Om jag däremot går runt gården här hemma så hälsar jag på grannar och bekanta...precis som mina hundar.
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Just det scenariot du beskriver där hade jag bett de två hala in sina hundar rakt av!
Jag slutar nog snart skriva för ingen fattar vad jag menar...jag tycker det är konstigt att en 2 årig hund aldrig fått hälsa på någon annan hund...

Varför ska den hälsa på pleti o kleti?

tror du en varg rusar runt i skogen o hälsar på allt o alla nej du den blir troligen bort schasad eller dödad.

Hunden har ju sin flock det räcker så, behöver inte vara i kontakt med andra hundar för o få kunna läsa av andra hundar senare i livet för sånt lär dom sig i valplådan redan.

Min Schäfer hane är nu 15mån o aldrig fått hälsa på nån annan inte rusar ha runt som en idiot i kopplet på stan för o få hälsa. han har ju sin flock som består av två människor och 1 äldre hund det räcker det.
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Varför ska den hälsa på pleti o kleti?

tror du en varg rusar runt i skogen o hälsar på allt o alla nej du den blir troligen bort schasad eller dödad.

Hunden har ju sin flock det räcker så, behöver inte vara i kontakt med andra hundar för o få kunna läsa av andra hundar senare i livet för sånt lär dom sig i valplådan redan.

Min Schäfer hane är nu 15mån o aldrig fått hälsa på nån annan inte rusar ha runt som en idiot i kopplet på stan för o få hälsa. han har ju sin flock som består av två människor och 1 äldre hund det räcker det.

Håller med....

Enligt min åsikt har hundar inte något utbyte av att träffa andra främmande hundar. Kan jag som ägare ge min hund psykisk och fysisk stimulans så är umgänge med andra hundar inte viktigt.

Jag har haft hund i över 40 år... Både ensamma och flera samtidigt. Dessa har faktisk aldrig fått umgås med andra hundar.... Vi är en flock.. jag och min hund eller hundar....

Under alla år har jag bara haft en hund som inte kan umgås med andra främmande hundar när situationen så krävt. Det är terriern jag har nu.... Hon är helt enkelt inte intresserad av hundar. Hon biter undantagslöst alla hundar som blir för närgångna. Hon tålererar inte ens de tre taxar hon delar hus med. Helst skulle hon se att de tillbringade hela sin tid i hundgården så hon fick ha den mänskliga delen av flocken för sig själv.... Men låter de henne vara ifred och håller sig på avstånd så struntar hon högaktningsfullt i dem....
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Min hund får ABSOLUT leka med andra hundar och träffa andra hundar. Har får inte hälsa på alla hundar han inte känner och när vi är ute och går så låter jag han inte hälsa på hundar om vi inte känner dem. Ser ingen anledning i att låta han hälsa på alla. Plus jag vill han sk akunna gå lös förbi andra hundar utan att springa fram till alla utan lyda mig och inte gå dit från jag säger att det är ok. Han har dem han känner som han hälsar på och inte på andra. Men nästan varje dag har han någon kompis vi träffar som han får springa och leka med och det är något av det bästa han vet. sen tränar vi mycket nere på brukshundklubben och efter träningen så får han leka med sina gruppkompisar. Jag skulle aldrigt ta detta ifrån min hund.
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

hejsan har en valp på 10 veckor han har ej träffat andra hundar än.när han blir lite äldre då snart så ska han få träffa min mans brors hundar dom har jag träffat i flera år o vet hur dom är,kommer inte att låta min valp leka me vem som helst,så jag kan förstår henne.
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Har en kompis som träffat en tjej med hund. De bor på olika ställen i landet och nu senast tog han med sig hennes lilla dvärgpinchertik hem till sig under två veckor.
Maken min satt och snacka med honom igår och frågade om tiken fått leka/träffat några andra hundar. Kompisen svarar då att hon får inte träffa andra hundar pga skaderisk och sjukdomsrisk.
Jag tyckte det lät riktigt skumt! Hundar är vad jag vet flockdjur och har väl ändå ett litet behov av att få leka ibland? Och om inte annat bli sociala....Som vi fatta det får tiken inte ens hälsa på några andra hundar och hon är 2 år gammal.

Hur gör ni? Får era hundar träffa andra hundar?

Till saken hör väl också (det jag reagerade på tillsammans med detta) att tjejen som äger hunden har en dotter på 3 år som senast kompisen skulle upp och hälsa på var dundersjuk med 40 graders feber. Dottern lämnade hon bort till dotterns mormor eller liknande men hunden är hon tokrädd om...
Kan sätta pengar på att hunden är försäkrad men säkerligen inte dottern.

Jaja, egentligen ska man väl inte förvånas men tyckte det lät skumt att hunden inte ens får hälsa på andra :crazy:

jo det låter ju skumt. överbeskyddande kanske? min hund fick träffa andra hundar så mycket hon ville när hon var yngre och klarade av dom. nu har hon blitt lite mera fientlig mot andra hundar. hon ska vakta revir osv. men de hundar hon redan känner igen och leker med ibland, får hon leka med!
tyckte det lät jävligt skumt det där med dottern...
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Jag brukar åka till hundfältet och där får min hund springa lös bland alla andra hundar som kommer dit. Ibland kan det ju blir lite "gnäll" bland hundar där eftersom det är så många som kommer dit men jag litar på att Zippo kommer till mig så fort jag kallar när något sådant händer och det har han alltid gjort. På promenad så brukar jag inte låta han hälsa på hundar, bara ibland om vi går precis förbi varandra och man ser att den andre hunden ser vänlig ut.. Ett snabb "Hej" sen räcker det. Jag ser inte att han har något jätte stort behov av att träffa andra hundar men det är skönt att kunna åka någonstans där han leker av sig och man själv kan gå och snacka med andra hund ägare. Det gör också att jag lätt kan ta med honom till kompisar som har andra hundar för jag vet att han går ihop med de flesta hundar och så slipper han vara ensam hemma när jag ska någonstans.
 
Sv: Låter ni era hundar träffa andra hundar?

Nej,hon är inte intresserad av andra hundar (förutom vid löp:p)
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
828
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 201
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp