Låtar som verkligen har betytt något

R

Raderad medlem 149639

Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många trådar". 😄 Men jag är vaken (kan aldrig sova) och lyssnar på musik. Och då fick jag idén till denna tråd. Jag undrar om ni har några låtar som har betytt någonting "på riktigt"? Jag har flera. Men just ikväll lyssnar jag på Luka av Suzanne Vega. Blir så berörd av den. OBS vill bara säga att jag aldrig har blivit slagen. Men min mamma har (kan skriva det eftersom jag är anonym). Och jag tänker på henne när jag lyssnar på den här låten. :heart

 
Intressant fråga! Vad innebär då "på riktigt"? Ska texten ha en innebörd som betyder något för en?
Jag tycker att frågan är intressant då jag är gravt hörselskadad och älskar att lyssna på musik. Men pga min hörselskada så hör jag inte orden i låtarna förrän jag kan läsa texten. Så ibland blir det låtar vars text som inte "makes sense" för att "betyda något" för en, för att jag har fallit för en melodi i musiken och därmed lyssnat på den på repeat.

Jag kommer ihåg den allra första låten som jag föll för och kom ihåg texten för hela repeat delen av, "Heaven is a halfpipe" av OPM. Jag åker inte skateboard, har aldrig gjort :laugh: men jag föll helt för musiken i början på låten :D

Om jag tittar på min repeat lista i youtube så är det flera vars texter som jag egentligen inte har någon koppling till, utan det handlar om musikvideor som någon har gjort och/eller om själva musiken/melodin i dem. Så det är nog en hel del som inte har någon bokstavlig/litterär betydelse bakom dem för mig.
 
Delar dock ändå den här till att börja med 🥰 jag gillar den då den är så slagkraftig i musiken och rösten, samtidigt som det finns en bra betydelse bakom.
Extra roligt och beundransvärt att artisten i fråga gjorde låten copyright-free, så andra artister kan också använda den 😍
 
När jag gick i mellanstadiet mördades John Lennon och jag blev så ledsen och bestört. Min mamma köpte albumet Double Fantasy till mig och jag lyssnade. på den i veckor och grät, grät, grät. Det var ett bra sätt att bearbeta - ja faktiskt, sorgen. Jag satt i snurrfåtöljen i mitt flickrum och tänkte på att bara tre veckor efter att albumet getts ut, så fanns han inte mer, John.
 
Betytt något på riktigt... jo, i betydelsen varit viktiga för mig finns ett par stycken.
  • What a wonderful world (Louis Armstrong) - spelade min pappa för mig på stenkaka och vevgrammofon när jag skulle somna när jag var riktigt liten. En bekant fick spela den på pappas begravning, och idag spelar jag den - om än från Spotify - för mina barn när de skall somna.
  • Durham Town (Roger Whittaker) - skivorna med Roger Whittaker spelades ofta i mitt barndomshem på 70-talet och jag tyckte om hans röst som kändes trygg. Just Durham Town har fastnat djupt i mig och jag känner fortfarande ett lugn när jag hör den.
  • Cavatina (Stanley Myers) - det första musikstycke som jag någonsin spelade offentligt, på en musiksoaré i skolan i femte klass. Jag har gift mig med den låten som fond och vill gärna att den spelas på min begravning också.
  • Nothing compares to you (Sinead O'Connor) - när låten släpptes (igen) 1990, och blev megastor, var jag i ett förhållande som sargades av 15 månaders värnplikt på annan ort. Vi saknade, längtade, och lyssnade mycket på den låten.
 
Nu när jag har sovit lite så ser jag hur konstigt det låter med "på riktigt". Var otroligt trött och snurrig inatt när jag startade tråden. Skäms nu. 🙈 Vad jag menade var låtar som betytt extra mycket eller varit viktiga.
 
Intressant fråga! Vad innebär då "på riktigt"? Ska texten ha en innebörd som betyder något för en?
Jag tycker att frågan är intressant då jag är gravt hörselskadad och älskar att lyssna på musik. Men pga min hörselskada så hör jag inte orden i låtarna förrän jag kan läsa texten. Så ibland blir det låtar vars text som inte "makes sense" för att "betyda något" för en, för att jag har fallit för en melodi i musiken och därmed lyssnat på den på repeat.

Jag kommer ihåg den allra första låten som jag föll för och kom ihåg texten för hela repeat delen av, "Heaven is a halfpipe" av OPM. Jag åker inte skateboard, har aldrig gjort :laugh: men jag föll helt för musiken i början på låten :D

Om jag tittar på min repeat lista i youtube så är det flera vars texter som jag egentligen inte har någon koppling till, utan det handlar om musikvideor som någon har gjort och/eller om själva musiken/melodin i dem. Så det är nog en hel del som inte har någon bokstavlig/litterär betydelse bakom dem för mig.
😄😄😄 (det med skateboard). Vet knappt vad jag själv menade med "på riktigt". Var så trött och snurrig inatt när jag startade tråden. Jag menade nog "låtar som har betytt extra mycket". Det behöver absolut inte vara texten! Jag brukar inte heller lyssna så mycket på texter (och när jag gör det så missuppfattar jag oftast vad de sjunger ändå 😄) utan mer de känslor man får från en låt. Jag tycker att melodin är viktigast.

När jag gick i lågstadiet så hittade jag och min bästis en gammal CD med Gyllene Tider i nån förälders skivsamling. Vi fastnade för "Flickorna på tv 2", och det är nog tur att vi inte lyssnade på (eller förstod) texten. 🤣
 
När jag gick i mellanstadiet mördades John Lennon och jag blev så ledsen och bestört. Min mamma köpte albumet Double Fantasy till mig och jag lyssnade. på den i veckor och grät, grät, grät. Det var ett bra sätt att bearbeta - ja faktiskt, sorgen. Jag satt i snurrfåtöljen i mitt flickrum och tänkte på att bara tre veckor efter att albumet getts ut, så fanns han inte mer, John.
Åh 😢 :heart Jag var inte född när John Lennon blev skjuten. Men hans musik betyder väldigt mycket för mig ändå. John Lennon är min pappas största idol, så jag är uppvuxen med den fantastiska musiken. :heart
 
Åh jag har ganska många go-to låtar.
Is that Alright med Lady Gaga
Anthem med Leonard Cohen
Gabriellas sång med Helene Sjöholm
Don’t stop me now med Queen
Anti-hero med Taylor Swift

Och en jäkla massa fler
Jag älskar också Gabriellas sång. 🥰 Men ett par av de låtarna har jag aldrig hört. Vad bra med nya tips! ☺️
 
Betytt något på riktigt... jo, i betydelsen varit viktiga för mig finns ett par stycken.
  • What a wonderful world (Louis Armstrong) - spelade min pappa för mig på stenkaka och vevgrammofon när jag skulle somna när jag var riktigt liten. En bekant fick spela den på pappas begravning, och idag spelar jag den - om än från Spotify - för mina barn när de skall somna.
  • Durham Town (Roger Whittaker) - skivorna med Roger Whittaker spelades ofta i mitt barndomshem på 70-talet och jag tyckte om hans röst som kändes trygg. Just Durham Town har fastnat djupt i mig och jag känner fortfarande ett lugn när jag hör den.
  • Cavatina (Stanley Myers) - det första musikstycke som jag någonsin spelade offentligt, på en musiksoaré i skolan i femte klass. Jag har gift mig med den låten som fond och vill gärna att den spelas på min begravning också.
  • Nothing compares to you (Sinead O'Connor) - när låten släpptes (igen) 1990, och blev megastor, var jag i ett förhållande som sargades av 15 månaders värnplikt på annan ort. Vi saknade, längtade, och lyssnade mycket på den låten.
Ja "varit viktiga" låter mycket bättre. Så som jag skrev lät lite konstigt. Var så trött när jag startade tråden. 🙈

Tack för att du ville berätta! Det var både hjärtskärande och otroligt fint att läsa det du skrev. :heart Jag har inga betydelsefulla minnen kopplade till "What a wonderful world", men den väcker ändå starka känslor hos mig.
 
Ett urval av mina:

Colors of life med DJ Bobo
Crash and burn med Savage Garden
Mushi med Dir en grey
The chair med The 69 eyes
Wonderful days med Starsplash
Journey to Arcadia med Avantasia
Oceandeep med Beast in black
Learning to fly med Dawn of destiny
Wings of a butterfly med HIM
September storm med Jackie Chan
Otherside med Red hot chili peppers
Heart shaped sea med Roxette

Kan lägga till En kungens man och Briggen blue bird också trots att jag aldrig lyssnar på dem för de sjöng alltid pappa för oss när jag var liten 💖
 
Våra bröllopslåtar - Alltid dig nära av Sofia Karlsson, Feels Like Home av Diana Krall & Bryan Adams och You Make Me Feel Brand New av Simply Red - kommer av förklarliga skäl alltid att ligga mig lite extra varmt om hjärtat. Särskilt den förstnämnda låten har jag älskat i flera år och visste att jag skulle ha den på mitt bröllop långt innan jag ens träffat den nuvarande maken :D

Everglow av Coldplay får mig också att känna en massa saker, främst eftersom jag lyssnade mycket på den när min farmor och mormor gick bort kort efter varandra 2020.

När jag är arg lyssnar jag helst på Uprising av Muse eftersom den påminner mig om ett sjukt irriterande ex :p
 
Jag har inte så mycket sånt men en som faktiskt gjort skillnad är Darin - Starkare.

Jag hade precis fått veta att jag kallats till rättegång som målsägare. Därtill var det mycket stress kring annat, jag var mitt inne i en omgång pmds och jag var helt enkelt rätt jäkla förstörd. Kallelsen blev droppen, en jävligt blöt sådan.
Och så poff så dök Starkare upp på radion med sådär perfekt timing, det var första gången jag hörde den. Det var nånting fint i det och den gav mig tröst.
 
Eagle - ABBA. Och ganska många andra låtar med ABBA. The Winner Takes It All är en av mina absoluta favoritlåtar över huvud taget, men jag identifierar mig inte med texten på samma sätt som i Eagle.
Forever Young - Alphaville
Spirit of the Sea - Blackmore's Night
Soldier of Fortune - Deep Purple
Don't Stop Me Now - Queen
Little Sparrow - Dolly Parton
Rhiannon - Fleetwood Mac
Love To Hate You - Erasure
I Will Survive - Gloria Gaynor
 
I can do it with a broken heart med Taylor Swift känns så mycket som hela mitt liv med adhd. I texten refererar hon till en kille, för mig är det samhället och dess normer son jag aldrig passar in i.
I can read your mind
"She's having the time of her life"
There in her glittering prime
The lights refract sequined stars off her silhouette every night
I can show you lies (one, two, three, four)
'Cause I'm a real tough kid, I can handle my shit
They said, "Babe, you gotta fake it 'til you make it" and I did
Lights, camera, bitch smile, even when you wanna die
He said he'd love me all his life
But that life was too short
Breaking down, I hit the floor
All the pieces of me shattered as the crowd was chanting, "More"
I was grinning like I'm winning, I was hitting my marks
'Cause I can do it with a broken heart (one, two, three, four)
I'm so depressed, I act like it's my birthday every day
I'm so obsessed with him but he avoids me like the plague
I cry a lot but I am so productive, it's an art
You know you're good when you can even do it
With a broken heart
I can hold my breath
I've been doing it since he left
I keep finding his things in drawers
Crucial evidence, I didn't imagine the whole thing
I'm sure I can pass this test (one, two, three, four)
'Cause I'm a real tough kid, I can handle my shit
They said, "Babe, you gotta fake it 'til you make it" and I did
Lights, camera, bitch smile, in stilettos for miles
He said he'd love me for all time
But that time was quite short
Breaking down, I hit the floor
All the pieces of me shattered as the crowd was chanting, "More"
I was grinning like I'm winning, I was hitting my marks
'Cause I can do it with a broken heart (one, two, three)
I'm so depressed, I act like it's my birthday every day
I'm so obsessed with him but he avoids me like the plague (he avoids me)
I cry a lot but I am so productive, it's an art
You know you're good when you can even do it
With a broken heart
You know you're good when you can even do it
With a broken heart
You know you're good, I'm good
'Cause I'm miserable
And nobody even knows
Try and come for my job

'Cause I'm a real tough kid, I can handle my shit
They said, "Babe, you gotta fake it 'til you make it" and I did
Lights, camera, bitch smile, even when you wanna die
 
Okej okej, låtar som träffade mig rakt i hjärtat när jag hörde deras musik/melodi/röster har jag gott om! 😍

Wings - Birdy (hennes röst är bara så ... åh! Hennes röst känns så längtansfull att det drar i ens själ att höra den :love: den kan jag lyssna på om och om igen..!)
Young And Beautiful - Lana Del Rey (rösten är rent av magisk, nu låter jag som en skiva på repeat men även här är rösten så längstansfull att det rör min själ 🥹 jag har ingen koppling egentligen till texten då jag har ingen partner men hon sjunger så vackert att det väcker känslor och en längtan i mig.)
King and Lionheart - Of Monsters and Men (det är något med melodin och hennes röst :heart bevis på att det ibland räcker med en "enkel" repeterande text för att ändå slå till så hårt, det väcker en slags passion i hjärtat.)
You're Somebody Else - Flora Cash (så vacker röst och melodi)
Circles - Greta Svabo Bech (nu repeterar jag mig själv igen men så vacker röst och melodi fastän alla dessa på listan är annorlunda och lika värda att lyssna på.)

Ovan var lite lugnare låtar men nedan kommer snabbare låtar:
All Of Me - Fivefold (det är något med rösten i hur sångaren avslutar vissa ord som jag älskar)
The Kids Aren't Alright - The Offspring (älskar tempot tillsammans med rösten)
I Will Not Bow - Breaking Benjamin (okej, här är en som jag connectar med texten del också, en riktig power låt full med tempo! Men även vacker röst.)

Jag har märkt att när jag älskar en låt av en artist, så når ofta dennes andra låtar inte upp till samma nivå för mig - att det är något särskilt med musiken/melodin/rösten i en viss låt som gör att jag faller för just den 😅 Flera av dessa artister från listan ovan känner jag inte till deras andra låtar.
Jag lyssnar och tittar dock på en del fanvids på youtube och får tag på ny musik därifrån oftast så det är nog lite dels starka känslor från dessa videor som inger mig lite nostalgi när jag lyssnar på dem igen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
4 976
Senast: AW
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 694
Senast: cassiopeja
·
T
Hästmänniskan Den här kanske borde ligga under hästverksam, jag är osäker. Men mod får gärna flytta i så fall. Med risk för att låta som en bitter...
2
Svar
20
· Visningar
3 410
Senast: Thundra
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 277
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp