Låta hästen stå inne när de är kallt?

fmjk

Trådstartare
Då var de vinter i Norrland igen, tempen visar -26.
I dag kom disk om att hästarna fryser, eftersom Ridskolan lämnade alla hästar inne pga kylan.

Jag har mina på lösdrift och anser att de inte fryser, täcke och mat...

Men jag blir smått vansinnig på hästägarna som inte släpper ut sina hästar o det är kallare än -25. Vi här i norr kan ha -25 flera veckor i sträck...

Hur gör ni? Står hästarna inne om d är för kallt?!

Nej de säger själv att det är för att hästarna fryser, de står klart och tydligt på boxen hos vissa privat hästar att de inte får gå ut om de ät för att det är kallare än -25. Och de är en liten anläggning som inte fryser om de blir kallt, de har bra fläktar som håller varmt, för övrigt är de väldigt varmt inne i stallet 10-15 grader...

Aldrig pga av kyla, möjligtvis nattetid vid storm och kraftig nederbörd annars är mina jämt ute (lösdrift) och med täcke och mat så är det inga problem!

Jag tycker det är så dåliga ursäkter att hästarna fryser och därmed får dom inte gå ut. Med alla täcken som finns på marknaden kan även den mest frusna, helklippta häst klara sig ute i -25 utan problem.

Jag tycker att det är självklart att de ska ut om det inte är storm.

Kan dock tänka mig att hästar som fått både ben och öron klippta kan frysa häcken av sig även om det är vindstilla, och det verkar vara trendigt nu för tiden att klippa så mycket.

Jag gjorde dumheten att klippa benen på min shettis ett år och det gör jag inte om. Den pälsen motsvarade uppenbarligen ganska många lager täcken.

När hästar fryser så skakar de i musklerna för att få upp värmen. Jag har en enda gång i mitt mer än tjugofem år långa hästliv sett en häst frysa. Då var det fyra plusgrader, underkylt regn och mitt i sommaren = ingen päls att tala om på hästen. Den hästen fick gå in från hagen och få täcke på sig.

Vi hade -24 igår, mina hästar på lösdriften gick ute hela dygnet med extra hösilage. Stoet som står inackorderad fick vintertäcke på sig, men det tror jag mer var stallägaren som ville vara snäll, hon är inte klippt utan väl påpälsad naturligt.

Min valack på lösdrift är klippt, men bara där han svettas, så täcke är onödigt även där.

Som uppflyttad skåning så kan jag konstatera att blåst, regn och ett par plusgrader är mycket värre än -23 och vindstilla som vi hade igår.
Mina hästar var ute hela dagen i hagen (står uppstallade nattetid) och dom var precis som vanligt, busade runt och hade sig. Gav dom lite extra hö bara för säkerhets skull. Ingen av dom rakad och därmed otäckade.
Precis som Habina skriver så skakar dom i musklerna om dom fryser, så man kan ju bara ha lite koll om man är orolig.

Då var de vinter i Norrland igen, tempen visar -26.
I dag kom disk om att hästarna fryser, eftersom Ridskolan lämnade alla hästar inne pga kylan.

Jag har mina på lösdrift och anser att de inte fryser, täcke och mat...

Men jag blir smått vansinnig på hästägarna som inte släpper ut sina hästar o det är kallare än -25. Vi här i norr kan ha -25 flera veckor i sträck...

Hur gör ni? Står hästarna inne om d är för kallt?!
Mina är iofs inne på natten (dvs 22-7) och det är sällan vi har det så kallt, men med all skåne fukten så känns det oftast kallare än vad det är.
Tar aldrig in hästarna pga kylan, slänger bara till lite mer hö eller ett varmare täcke.
de gånger hästarna får komma in tidigare är vid åska, klass2 storm, snöblask och hagel på tvären eller insekts inferno. Annars så klarar de sig fint.

Stallet tål att stå tomt, tömmer vattnet på morgonen och vatten slangen får bo i sadelkammaren när det är extra kallt.
Sätter hellre in ett element i stallet och stänger fönstren än att ta in hästarna för att vattnet inte ska frysa.
(Har man vattenkoppar utan värmeslingor så är man korkad om man bor där vintern är 8 månader lång och temperaturen blir värre än svinkallt ;).)

vi hade -7 igår och fick för första gången i år is på vatten karet i hagen :rofl:

Jag är tycker ju att hästarna ska ut oavsett väder, de klarar kyla mkt bra, klippt häst får man täcka med lämpligt täcke, frusen häst de samma, samt anpassa hö mängden efter väder. Regn och rusk är värre. Jag brukar känna på hästen, huttrar den inte, känns varm mot kroppen, så fryser den inte.

Jag har 2 hästar förtillfället varav 1 är en riktig fryslort. Båda två får komma ut varje dag, blåser det/regnar snöar som bara den tar jag in dem men som sagt ut varje dag ska dem :)

Dom gångerna jag varit med om att folk inte släpper ut hästar pga kylan är för att stallet fryser ihop om inte hästarna är inne. Jag har aldrig varit med om att det beror på att det är för kallt ute. Här nere så är inte alltid stallen och vattenledningar osv särskilt isolerade som dom är där uppe i norr kan jag tänka mig. Det är trots allt inte jätteofta det är så kallt här att det faktiskt behövs.

Jag har stått i flertal större inackorderingsstall i stockholm där man vid kallare än typ -25 inte har släppt ut hästarna. Det är alltså inte ovanligt alls i större mer "proffsiga" anläggningar med träning/tävlingsinriktning. Överlag brukar jag bli smått rabiatt på ansvarig vid dessa tillfällen...

Jag känner att det helt beror på häst och hur det ser ut i hagarna, som det så många gånger gör. Hade jag haft tillgång till en hage med antingen vindskydd, skog eller liknande där hästarna kan gå undan om det börjar blåsa allt för jäkligt, ej rakad häst som är "van" att gå ute när det är kallt och möjlighet att ge rikligt med grovfoder hade jag inte tvekat att släppa ut hästen.
Är det däremot hyfsat små hagar utan möjlighet att gå undan och en rakad häst hade jag kanske bara släppt ut om det varit så att det inte blåste/regnade, alt bara låtit dom vara ute ett par timmar väl inpacketerade i varma täcken.

(Är av den åsikten att alla hästar mer eller mindre ska vara ute i hagen varje dag)

Skulle inte släppa ut hästarna mer än nån timme (mockningstiden) om det var kallare än -25... (Stockholm) MEN inte för hästarnas skull utan som några vart inne på tidigare... VATTNET FRYSER i stallet ... Nu har vi i Sthlm sällan så kallt, men även innan om det vart riktigt kallt riktigt länge kan vi minska på utetiderna just då för att hästarna ändå är väldigt bra element i ett stall...

Nu bor jag i Skara där det inte blir så kallt. Har även mina hästar hemma och dom går ut varje dag. Oavsett väder. Regn och blåst? Då får morganen täcke på, fjordingen klarar sig.

Enda gången fjordingen inte fått gå ut var när vi bodde i pajala och det var under -50...

Har bara varit med om att hästarna fått stå inne för att stallet inte ska frysa ihop, men då har hästarna fått gå ut i skift, att dom skulle stå helt inne skulle jag inte gå med på.

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 596
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 464
Senast: mackan
·
Utrustning Nu när jag börjar ta lektioner på ridskolan med min häst så kommer jan förmodligen svettas ihjäl i vinter om jag låter han ha sin...
Svar
10
· Visningar
1 407
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025