Låta broddarna sitta i?

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

TeamWahlund

Jag läste en gammal tråd om broddar och kom då att tänka på att jag har hört många som broddar sina hästar när de skos (vintertid) och sen låter de sitta i hela tiden. :mad:
För mig är det helt oacceptabelt att lämna hästen broddad.:devil:
Jag skulle aldrig göra det, skulle ni?:)

Sv: Låta broddarna sitta i?

Varför är det oacceptabelt att låta broddarna sitta i hela tiden?
Jag har mina i hela tiden, skulle aldrig orka med att skruva i dem varje morgon.

Skaderisken, felbelastningen.
Skruvar hellre i broddarna på morgonen tar bara några minuter än låter de sitta i.
Och alla dagar kan de ju knappast behöva vara broddade??

Mina har guldskor, sex broddar, dygnet runt den kalla årstiden. Jag har lösdrift. Jag skulle aldrig kunna hålla på å skruva i och ur broddar varje dag pga dålig rygg och utslitna höfter!

Jag har alltid broddarna fram i hela tiden när det är halt ute och skruvar bara i bak när jag ska rida.

Mina har broddar i hela tiden när det är halt. De behövs ju inte bara när man rider utan även i hagen. Skador och felbelastning i boxen känns som en ganska liten risk i jämförelse med de skador och felbelasning jag skulle få av att brodda 4 hästar varje morgon..

Svarar till alla!

Om man kollar med vetrinär hovsalgare så blir det felbelastning för hästen, de är ansträngande för den att stå med broddar hela tiden, om din häst har eller är känslig så kan kotledsinflammation utvecklas (inte bara pga. broddarna men de äör en "hjälpande" faktor).

Jag har inte behövt brodda mina hästar i hagen mer än ca.7 ggr denna vintern, många dagar där som broddarna skulle suttit på o ansträngt hästens ben i onödan.

Broddade hästar i lösdrift?? Där om något är ju skaderisken hög, tänk om en brodda häst sparkar en annan tänk vilka skador de kan bli?? På många lösdrifter/beten så får ju inte hästarna ens vara skodda.

Orkar man inte brodda varje morgon så tkr nog jag att det är bättre att ha hästen oskodd...

Nej men hästen kan ju "skjuta" undan underlaget så den hamnar på golvet (hos mig gummimatta).
Största "problemet" med brodda häst i boxen är tycker jag att den kan skada sig när den lägger sig o reser sig osv.

Skaderisken, felbelastningen.
Skaderisken är långt större utan brodd och i boxen är åtminstone mina hästar lugna och har inte skadat sig på broddar någonsin. Felbelastning i boxen är inte någon större risk om man har en bra bädd.
Skruvar hellre i broddarna på morgonen tar bara några minuter än låter de sitta i.
Inte jag. Funkar utmärkt att bara kolla att alla sitter där dom ska.
Och alla dagar kan de ju knappast behöva vara broddade??
I stort sett jo. Här har vi haft stenhård backe hela vintern. Ibland med snö ibland med is och ibland bara stenhårt.

Använder korta brodd här i Småland. I Hälsingland var det 4 brodd per sko och den längre varianten. Hade inte några skador att tala om då heller.

Under alla år som jag har haft häst har broddarna suttit i hela vintern, och inte en enda häst har fått kotledsinflammation eller någon annan skada.

Jag har haft både halmbäddar och torvbäddad, både permanenta och växelströvarianten.

Att brodda fyra hästar (totalt 32 broddar) varje morgon skulle ta alldeles för lång tid. Men oskodda? Icke. Den enda som halkat i vinter var min (då) oskodda unghäst, de andra har hållit sig på benen.

Skaderisken är väl inte större i boxen utan brodd:confused:

varför ha broddar om de är stenhårt då gör de ju ingen nytta?? Om de inte är is eller snö, alltså.
Har man broddar när de är barmark o stenhårt då BLIR det felbelastning på kotorna!

Ja jag tycker fortfarande man bara ska använda broddar när det är väder för det och inte inne i boxen.

Till alla:Vad gör ni om ni ska transportera hästen då? Broddar i eller ur??

Skaderisken är väl inte större i boxen utan brodd:confused:

varför ha broddar om de är stenhårt då gör de ju ingen nytta?? Om de inte är is eller snö, alltså.
Har man broddar när de är barmark o stenhårt då BLIR det felbelastning på kotorna!
Nej inte större i boxen men att gå utan på stenhård frusen mark är det så. Jag broddade på i januari när kylan dök på oss. Tog ut fröken och hon kanade rejält på väg till hagen så det vara bara att vända och brodda på. Ingen snö, ingen is utan bara frusen backe. Sen dess har hon gått broddad.

Ja jag tycker fortfarande man bara ska använda broddar när det är väder för det och inte inne i boxen.

Till alla:Vad gör ni om ni ska transportera hästen då? Broddar i eller ur??
Har under mina 40 år med häst aldrig broddat ur vid transportering. Rejält med strö i transporten och bra skydd.

Jag transporterar oftast med brodd.
Senast vi var ute och åkte var det isgata där vi lastade och isgata där vi lastade ur. Att brodda i/brodda ur inne i transporten är inte praktiskt genomförbart.

men om man har broddar på bar frusen mark blir ju belastningen fel o jag har inte varit med om att de halkar bara för att marken är hård?? Möjligtvis om de ligger en isyta över..

Nej de förstår jag.
Men oavsett hur bra skydd o hur mkt strö man har så kan de göra stor skada.
Om hästen av ngn anledning börjar stampa i transporten (ett exempel) så går de snabbt för dem att trampa av transportskydden å trampa sönder sig själva (egen erfarenhet). Tänk då vad de gör med broddar i, imitt fall hade det betytt : ingen häst längre....

Jag skulle aldrig våga ha min häst obroddad, här växlar vädret mellan lera, stenhårt, snö och isgata under hela vintern. Min (och de andra 4 hästarna i stallet) har guldskor dvs 6 brodd i varje sko. Det har de gått med sen i november? å har inte gjort illa sig en enda gång. Har 3 mil till stallet så det skulle inte vara genomförbart att åka dit kl 4 på morgonen för att sätta i brodd och skulle ja be dem som äger stallet skulle de nog fråga om jag var *** i huvudt:devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 333
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka