"Lat" ponny!

Sv: "Lat" ponny!

Jag är ingen fång-expert, men vad jag vet så har övervikt inte med fång att göra. Däremot kan en hög stärkelsegiva i samband med ojämn motion leda till tarmrubbningar och fång.

Sedan tycker jag även att det är grovfodret du ska öka i första hand. Gör du det lugnt, ska det gå bra. Ökar du även det för snabbt, kan jag tänka mig att det blir störningar i tarmen som kan leda till fång.

Men om jag får hinta lite, så ska du nog fråga Inte_Ung om hur du ska göra. Be om exakta handfasta råd och fråga henne.
 
Sv: "Lat" ponny!

Jag är säkert också kärring enligt endel, så då sitter ju vi i samma båt! Lika barn leka bäst. :D
Läs gärna det jag skrev till Zenith! Vad tror du om det där med viktökning-viktminskning och min "fångskräck"? Jag har ju fått panik när han ökat så i vikt och blivit ännu tröttare. Men är det alltså balansen som blivit fel? Att han inte kommer att hålla sig så där fet på den stora mängden mat så småningom, när kroppen har hittat balansen igen, liksom?
Ta det lugnt. Jag tror inte att du ljuger eller så. Men jag vet INGEN ponny som får den mängden mat! Lite skrämmande i så fall, för det betyder ju att en stor del av sveriges hästar svälter!
Har inte värdena i huvudet och har självklart tappat bort lappen, men ska ändå ringa min bonde i morgon och beställa mer mat. Ska höra efter om värdena då.
 
Sv: "Lat" ponny!

Kan bidra med en GROV omräkningstabell.......1kg hö =1,5 kg silage. Då har du nåt att gå efter när det gäller omvandlingen silage/hö när du inte har tillgång till analys. Men en analys är att föredra......
 
Sv: "Lat" ponny!

Kockan skrev:
Men jag vet INGEN ponny som får den mängden mat! Lite skrämmande i så fall, för det betyder ju att en stor del av sveriges hästar svälter!
Har inte värdena i huvudet och har självklart tappat bort lappen, men ska ändå ringa min bonde i morgon och beställa mer mat. Ska höra efter om värdena då.

Jag tycker du har fått engagerade, samstämmiga och goda råd. Om du får fram hela analysen kan du säkert få ett konkret utfodringsförslag att lita på. Jag kan lugna dig med att mina hästar som är strax under din ponny i storlek äter cirka 10 kg hö eller 15 kg ensilage plus 1-2 kg lusern och är ganska perfekta i kroppen.
 
Sv: "Lat" ponny!

Kockan skrev:
Eh... Du ändar dig väldigt fort....
Jag kan inte leva upp till att ge råd på "rätt sätt".
Jag kan bara ge rätt råd.
Men att lägga tid och energi på att bli förolämpad för min ton, det har jag ingen lust med.

Så jag brukar ha för vana att dra mig ur när någon börjar att kommentera min ton.
Och när jag sedan såg att du kunde "ta raka svar! Om de sägs på rätt sätt!", så inser jag att jag inte kommer att kunna svara dig på det sätt som du vill och därför drar jag mig ur.

Men var snäll mot de andra i tråden, så hjälper de dig säkert.
Det finns flera här som är bra på foder.
 
Senast ändrad:
Sv: "Lat" ponny!

Man får absolut inte hänga upp sig på hur andra fodrar sina hästar, DET kan gå galet. Ta exempelvis min arab, förvisso tävlar han i galopp och arbetar därmed en hel del, men bara under vila kräver han 90 MJ för att se schysst ut, mina hästar har alltid fri tillgång på stråfoder, även under sommarmånaderna (de går i gräshage med dålig tillväxt för att kunna leva naturligt fastän de tävlar), han knaprar utan vidare i sig MINST 10 kg strå och får däröver 1,7 kg Krafft Sport.
I många andra tränares ögon är han tjock, men det beror på att jag inte vill ha mina hästar att se ut som vinthundar, vilket många galoppörer annars gör, han ser sund och välmående ut, som jag vill ha honom.
I full tävlingskondition behöver han runt 120 MJ och jag ökar då succesivt upp Krafft Sport till 3-4 kg, vilket är lite kraftfoder för många.
Har en bekant som fodrar sina arabgaloppörer med 9 kg kraftfoder!!! De orkar därmed inte få i sig mycket strå vilket gör att de ser mer slimmade ut än mina, men det bryr jag mig inte över, jag vill ha hästar som lever så nära ett "riktigt" hästliv de kan göra i fångenskap, och där inkluderar stråfoder, de är inte skapta för att äta kraftfoder utan gräs.
Vad jag vill påpeka är alltså att man inte ska bry sig om hur andra fodrar, man gör det man anser är rätt/bäst själv.
Apropå fång, det kan inte vara så att er ponny fick sk belastningsfång, för den vilade väl i samband med skada?
 
Sv: "Lat" ponny!

Med risk för att bli påhoppad så kan jag ändå inte låta bli att lägga mig i...Vår C-ponny låter rätt lik beskrivningen på er. Han är mycket trevlig, positiv, arbetsvillig...men lite seg. Vill inte säga att han är lat då han alltid visar god vilja. Han är oerhört lättfödd och blir smällfet, "Mullelik" ,om vi ökar fodermängden och då är det faktiskt så att han ändå äter för lite, enligt de mätbara metoder som finns att tillgå. Däremot går han ute från morgon till kväll och pillar i sig en hel del bukfylla under dagen. I början trodde vi att hans segehet/trötthet berodde på hans oerhörda fetma, men fetman har övergått i "bara tjock" och i en hel del muskler.
Vad vi ser är att han blir betydligt segare om han rids mindre, eller får för lite varierad träning. Om en häst får för lite mat så borde ju effekten bli tvärtom...Att han blir piggare av vila, då han förbränner mindre...
(Vanligtvis rids han 6 d/v, alternerat skogspromenader, klättring, bana och konditionsträning.)
Jag respekerar och tror på att foderanalys, men visst måste det väl ändå vara så att det finns undatag!? Jag hade defenitivt varit ett sånt undantag om nån analyserat mig...Har superkondis, äter nyttigt, undviker onyttigheter och ändå är jag fet... :cool:
 
Sv: "Lat" ponny!

Inte_Ung skrev:
En D-ponny behöver ung. 60MJ och 325g smältbart råprotein för att må bra.
Vad får din ponny?

Jag gissar på ett ensilage med toppvärden 4MJ och 40g smältbart råprotein per kilo foder.

6kg ensilage 25MJ och 250g smälbart råprotein.
5dl havre, jag gissa att den är hel = 0,3kg ger 3MJ och 24g smältbart råprotein.
Totalt 28MJ och 274g smältbart råprotein.
Du den ponnyn svälter och du undrar varför den är trött och seg.

Så min åsikt är otroligt välgrundad.
:bow: :bow: :bow:
//marti
PS även jag är en kärring...
 
Sv: "Lat" ponny!

Det känns lite som en aspekt i frågan har fallit bort, och det är att behovet av fiber från grovfoder inte alltid är kompatibelt med det näringsvärde man har i grovfodret.

Naturligtvis är det inte bra om hästen är överviktig.

Det går dock inte att banta en häst på för lite stråfoder. En häst som får för lite strå riskerar en rad hälsoproblem och beteendeproblem. Kolik, diarreer, magsår, krubbitning för att nämna några. Behovet av strå är så att säga överordnat hullfrågan.

Ett sätt att utfodra en "lättfödd" häst med tillräckligt med strå är att erbjuda ett stråfoder med lägre näringsvärde, t.ex. halm eller det "sämre" hö som finns.
 
Sv: "Lat" ponny!

Har en bekant som fodrar sina arabgaloppörer med 9 kg kraftfoder!!! De orkar därmed inte få i sig mycket strå vilket gör att de ser mer slimmade ut än mina
Jag vet att de flesta i galopp-svängen "vänder" på fodermängden så där, men det känns inte riktigt som naturlig föda. De jag träffat på som fodrar så, säger att de gör det för att få mer explosiv energi i sina hästar. Typ starka på kortare distanser. Inte vet jag om det stämmer, men många som tar över galopp-hästar som gått på banan har ju lite strul i början med att "vända om" matvanorna på dem.
Belastningsfång? Är inte helt hundra på exakt vad för fång han fick, då det var hos förra ägaren, har bara fått beskrivet för mig hur det gick till. Är inte heller någon expert på området. Trodde fång mest hade med maten att göra, men du menar att de kan få det av belastning i box?
 
Sv: "Lat" ponny!

Underbart att vi i alla fall är två här i världen som verkar ha väldigt lika hästar! Trodde att jag höll på att bli knäpp och att våran ponny led av något ämnesomsättningsfel, som bullar ut så lätt! :bow: :bow: :bow:
Vår ponny är som eran: så himla go och glad och gör alltid sitt bästa förutom att han blivit så seg.
Hoppas att han också piggar på sig i och med att han får bättre kondis och rids mera. Är ändå inte helt säker på att han helt enkelt bara soffat till sig under den här lugnare perioden.
Han rids mest i skogen, men som jag skrev så går han lektion en gång i veckan. Har även börjat köra in honom och det verkar han tycka är väldigt kul.
Jag hade defenitivt varit ett sånt undantag om nån analyserat mig...Har superkondis, äter nyttigt, undviker onyttigheter och ändå är jag fet...
Som sagt, ingen regel utan undantag! Önskar att jag kunde vara så där nyttig av mig! :D
 
Sv: "Lat" ponny!

Belastnigsfång är mycket, mycket ovanligt. Det kan uppstå t.ex. hos kallblodiga draghästar som försöker baxa för tunga lass.
Man får ibland höra att belastningsfång förekommer även inom ridsporten, men det rör sig då om foderrelaterat fång, eventuellt i kombination med belastning.
 
Sv: "Lat" ponny!

Ok.
Alltså fel mat i samband med boxvila=belastning?
 
Sv: "Lat" ponny!

Jag förstår nog vad du menar.
Jag har gjort så att om jag har haft väldigt näringsrikt hösilage, så har jag inte gett så himla mycket av det och sedan ökat på med hö med lägre värden, så att han får i sig för magens skull. (fibrer)
Jag skulle kanske klara mig på enbart vitaminpiller rent näringsmässigt, men gud vad jag skulle vara hungrig och magen skulle ge upp... :crazy:
Det är ju inte BARA näringen man kan gå efter...
 
Sv: "Lat" ponny!

Nja... Boxvila är den minsta form av belastningen. Nu har jag tappat både dig och mig, tror jag.

Med belastningsfång avses den skada som uppkommer då en mkt hård belastning skadar blodkärl i hoven, d.v.s. det är egentligen inte fång. Fång är en allmänpåverkan i kroppen som kan resultera i hovskada.

Däremot verkar vi helt överens vad gäller fibermängden och näringen!
 
Sv: "Lat" ponny!

Ok, vad fel det blev! Tyckte att det lät lite konstigt, men att ok : Boxvila är ju inte helt naturligt och då kanske hästen felbelastar på något vis, så att skada uppstår. Helt fel tänkt av mig, men jag försökte bara begripa!
Då är belastningsfång alltså inte fång, utan en slags skada i hoven som ger fångsymptom. Har jag fattat rätt nu?
Vad jag vet så hade han boxvila i samband med en hälta som uppkom av en spark i hagen.
 
Sv: "Lat" ponny!

Tja, den exakta definitionen på vad som kallas fång kan jag inte, men det finns säkert någon medicinskt kunnig som kan hjälpa oss med den frågan. Själva uppkomsten till hovskadan skiljer sig åt vid belastnings- respektive "vanlig" fång.
 
Sv: "Lat" ponny!

Mitt ena cobsto låter som din ponny. pigg och glad men vid för stor högiva blir hon fet rent av, och då går det inte att rida ordentligt. hennes mamma har haft fång och då man än så länge inte vet om det har genetisk betingning eller inte tar vi det lilla lugna med kraftfodret. Hon är maxad D, ganska så grov. Får ca 6kg hösilage och 1kg Fibergi Bas per dag. står på halm.
Hon är nu slimmad i kroppen, mkt fint musklad och småhet att rida! :)
Obs! har ingen analys på grovfodret men fodrar med ögat. ;)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 048
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 860
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 021
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp