Sv: "Lat" ponny!
Ok, vad bra att du provat att ge honom mer hösilage. Men vad har det varit för värden på det? Att bara ge mer hösilage hjälper inte om värdena inte stämmer.
Vad menar du med fet? Din ponny kanske blir fet till en början, men när kroppen hunnit ställa om sig, så kanske han reagerar bra på det nya fodret?
Det är svårt att veta hur just DIN ponny reagerar på olika fodersorter, men prova med lite olika kraftfoder och byt eventuellt ut ditt grovfoder mot ett med andra värden. Du har ju fått lite tips på kraftfoder tidigare i tråden som jag tycker du kan pröva på.
Du får ta det här på rätt sätt. Jag försöker bara hjälpa dig och komma på så många idéer som möjligt. Men som du t.ex. uttrycker här:
Kockan skrev:
men jag har lite svårt för din ton..., men du får gärna ha sista ordet.
Och som sagt: Nu vet jag vad du tycker.
...så tycker jag att är det någon som haft en otrevlig ton, så är det du. Läs igenom det du skrivit.
Det är många här som vill hjälpa, men håller du samma ton och inställning som du hittils gjort, ska du inte förvänta dig att folk kommer fortsätta vilja hjälpa dig.
Vi är inte tankeläsare här på buke och har faktiskt ingen aning om vad du redan prövat eller inte, eller hur just din ponny fungerar. Att diskutera här kommer inte resultera i ett mirakelsvar! Men tips och idéer, det kan du få. Sedan är det bara att pröva sig fram!
Sedan kommer mitt sista tips angående din ponnys foderstat. Läs det endast om du kan ta ett rakt tips och ett rakt svar. Om inte, låt bli att läsa.
Din foderstat är helt klart felaktig. Det kan jag säga helt utan analysvärden.
Din ponny behöver ffa MER FODER. Mycket mer foder. Hur du exakt sätter samman en ny foderstat är lite svårt att säga utan exakta analysvärden.
Som förslag:
Öka succesivt fodergivan tills du hamnar på dess värden:
11-12 kg hösilage
0,5 - 1 kg fibergi elit eller annat kraftfoder med liknande värden
Hör av dig om ett halvår och berätta om hur det går!
Jag önskar dig all lycka till med ponnyn, jag antar att du också vill den väl!