"Lat" ponny!

Sv: "Lat" ponny!

Kockan skrev:
Svar till ALLA:
Det kanske var dumt att ställa denna fråga här över nätet då det är svårt att förklara helheten i våran situation.

Sedan rent allmänt:
Han är en väldigt trevlig och positiv ponny i övrigt så jag är inte det minsta orolig att han inte är lycklig.
Jag tycker att vi börjar komma ifrån ämnet...

Varför öht ställa en sådan här fråga om du inte är beredd att höra ett svar som inte överensstämmer med din egen uppfattning?
 
Sv: "Lat" ponny!

Jag är öppen för alla förslag och tycker det är intressant att höra olika tips och synpunkter. Även om jag inte delar allas åsikter.
Det är ju därför jag frågar!

Det jag menar är att det kanske är en svår fråga, så här över nätet. Ingen av er har ju någon direkt personlig kontakt med våran ponny, så det känns ju lite fel att få höra saker som att han är olycklig osv.
 
Sv: "Lat" ponny!

Kockan skrev:
Vad jag vet så ger för lite protein mindre muskelmassa, då det är det som de bygger av. Har inte upplevt att de blir feta av det?
Vid för liten mängd protein i förhållande till energi så går hästen ner på sparlåga för att skydda kroppens eget protein.
Protein i tillräcklig mängd och i balans med energin behöva för att förbränningen skall bli den rätta.

En ponny med proteinbrist blir därför oftast fet och slö.
Det har med metabolismen att göra. Den går ner för att spara på muskelmassan som annars skulle åtgå för att hålla förbränningen igång.

Och jag skrev ju det! Att han blev lite oregelbundet riden, vad gäller korsförlamningen.
Ja men åtgärda det då, i stället för att svälta ponnyn.

Och han är redan kollad på klinik. Det där var något han lärde sig på ridskolan.
Att det skulle vara en olat, det tror jag inte ett dugg på.
Ponnyn mår dåligt på något vis, åtgärda felet!
Med tanke på det du skrivet att du ger den att äta, så kan du ju börja med att ge den en korrekt foderstat.

En tanke är att han bara segat till sig lite under den här perioden då han fått ta det lugnt...
Jasså.
Jag tycker att det verkar vara ett solklart fall av en felaktig utfodring.

Vad jag är less på alla dessa människor som med olika förevändningar vägrar att ge hästarna deras behov av korrekt foder.

Och värst blir det med ponnyer och Islandshästar, för de skall ju ha ett näringsfattigt foder.
De står ofta där sura, envisa, feta och bukiga av sin proteinbrist.
 
Senast ändrad:
Sv: "Lat" ponny!

En D-ponny behöver ung. 60MJ och 325g smältbart råprotein för att må bra.
Vad får din ponny?

Jag gissar på ett ensilage med toppvärden 4MJ och 40g smältbart råprotein per kilo foder.

6kg ensilage 25MJ och 250g smälbart råprotein.
5dl havre, jag gissa att den är hel = 0,3kg ger 3MJ och 24g smältbart råprotein.
Totalt 28MJ och 274g smältbart råprotein.
Du den ponnyn svälter och du undrar varför den är trött och seg.

Så min åsikt är otroligt välgrundad.
 
Sv: "Lat" ponny!

Hejsan!

Nu har jag läst igenom den här tråden och det verkar som du blivit lite stött av vad folk haft att säga om hur du fodrar din häst.
Men vad du kanske kan tänka på är att de som svarat på dig här bara vill dig och din ponny väl. De vill hjälpa dig.
Vad jag har sett, så har du fått en massa bra råd och tips här.

Jag kan förstå att det känns lite jobbigt att få så raka svar, men det krävs på ett internetforum för att det inte ska bli missförstånd.

Jag säger absolut inte att du måste ta buke-råd som en lag, men våga gärna pröva de råd och tips du får!
Om det är något du inte håller med om, ställ då kritiska frågor. Fråga vad för belägg det finns för resonemangen du inte håller med om.

Du behöver inte vända taggarna utåt och ta de tips du får som personliga påhopp. Ingen är perfekt. Det finns mycket samlad kunskap, men alla gör vi fel ibland. Men kan vi hjälpa varandra och dela kunskapen med varandra, så skapar vi större förutsättningar för större kunskap och mer välmående hästar.

Använd dig av tipsen och våga fråga, annars blir varken du eller din ponny hjälpt av Buke.

Buke finns ju faktiskt till för att hjälpa varandra.
 
Sv: "Lat" ponny!

Han är en C-ponny.
Det blir lite förvirrande det här för han är som sagt kollad på klinink och de har bara gett mig beröm för att han är så fin i kroppen och i pälsen. Och han är varken sur eller envis.
Du verkar ju duktig på foder och så, men jag har lite svårt för din ton..., men du får gärna ha sista ordet.
Och som sagt: Nu vet jag vad du tycker.
 
Sv: "Lat" ponny!

Jag vill bara berätta om min förra häst, som var den första jag hade. (Stackarn...)

Han är ett stort varmblod på ca 550 kg, och han var lite stökig att rida och lite för rund. Så vi höll tillbaka på fodret, tillsist fick han inte mer än 5 kg hö och 5 dl havre eller något sånt (minns inte exakt), för han var ju så fet och bråkig och ovillig...

När vi sedan fick lite mer koll på vad vi pysslade med insåg vi ju såklart att det var för lite hö till en så stor häst, och motvilligt provade vi att ge mera mat. Det som hände var att han blev lugnare, mer samarbetsvillig och började faktiskt att minska i omfång. Och muskler kom det också! :)
Att han blev lugnare och lyckligare hade nog mycket att göra med att han fick sitt tuggbehov tillfredställt, och därmed upplevde mättnadskänsla. Det är ju stressande att gå runt och vara hungrig hela tiden. :idea:

Så, snälla ge er ponny en chans att få tillräcklig mängd stråfoder!
Det kan göra underverk.

Och angående sambandet mellan fetma och proteinbrist; Vi har en häst i stallet nu som är FET. Det fattas egentligen inte så mycket muskler på honom, men det dallrar ordentligt på hals, mage och rumpa. Den hästen går på en foderstat som ger alldeles för lite protein. En kvot på 2-3, kanske han ligger på just nu. :crazy:
Tyvärr vill inte ägarna ge honom en balanserad foderstat, det är för mycket mat att stoppa i honom... :smirk:
 
Sv: "Lat" ponny!

Jag vänder absolut inte taggarna utåt, men det finns ju olika sätt att säga saker på, eller hur? ;)
Som jag skrev tidigare: Alla tips är välkomna!
Jag har redan provat det tips som många kommit med: att ge mer hösilage.
Men HUR ska jag då göra?????
Jag har ju provat att ge mer hösilage men han blir så FET! Och absolut inte piggare.
Jag vill helst inte ge en massa kraftfoder, då jag inte tror att han behöver det. (+ är rädd för fång)
Jag ÖNSKAR VERKLIGEN att han kunde få äta massor av hösilage, men hur ska jag då göra för att han inte ska bli så fet, för det är inte hälsosamt.
Säg inte att flickan ska träna honom mer för hon är inte så gammal och har skolan att tänka på också. Jag kanske ska ta och rida honom lite också även om jag är för lång. Jag är i alla fall inte för tung.
Om han får näringsfattigt hö i stället kan han ju äta mycket mer och får i sig mer strå, för magens skull, men proteinet då?
 
Sv: "Lat" ponny!

Hur näringsfattigt är det näringsfattiga höet? Om du har alla värden på det kan man ju se om det kanske skulle vara bättre än silaget ändå. :idea:

Ok att man kanske måste proteinkomplettera, men är det inte jättelåg kvot är det kanske inte så krångligt ändå?
 
Sv: "Lat" ponny!

Proteinet ligger bara på 16 på höet. Energin kommer jag inte ihåg exakt. Har för mig att det var aningen lågt, men inte jättelågt. I och för sig så är ju "energisiffran" lägre så man har ju inte så stora marginaler där.
 
Sv: "Lat" ponny!

Det höet har jag drygat ut / ökat på med lite, då jag tyckt att värdena var så klena att de kunde få lite av det mest för att få extra att tugga på. I övrigt ser det fint ut.
 
Sv: "Lat" ponny!

Ok, vad bra att du provat att ge honom mer hösilage. Men vad har det varit för värden på det? Att bara ge mer hösilage hjälper inte om värdena inte stämmer.
Vad menar du med fet? Din ponny kanske blir fet till en början, men när kroppen hunnit ställa om sig, så kanske han reagerar bra på det nya fodret?

Det är svårt att veta hur just DIN ponny reagerar på olika fodersorter, men prova med lite olika kraftfoder och byt eventuellt ut ditt grovfoder mot ett med andra värden. Du har ju fått lite tips på kraftfoder tidigare i tråden som jag tycker du kan pröva på.


Du får ta det här på rätt sätt. Jag försöker bara hjälpa dig och komma på så många idéer som möjligt. Men som du t.ex. uttrycker här:

Kockan skrev:
men jag har lite svårt för din ton..., men du får gärna ha sista ordet.
Och som sagt: Nu vet jag vad du tycker.

...så tycker jag att är det någon som haft en otrevlig ton, så är det du. Läs igenom det du skrivit.
Det är många här som vill hjälpa, men håller du samma ton och inställning som du hittils gjort, ska du inte förvänta dig att folk kommer fortsätta vilja hjälpa dig.

Vi är inte tankeläsare här på buke och har faktiskt ingen aning om vad du redan prövat eller inte, eller hur just din ponny fungerar. Att diskutera här kommer inte resultera i ett mirakelsvar! Men tips och idéer, det kan du få. Sedan är det bara att pröva sig fram! ;)

Sedan kommer mitt sista tips angående din ponnys foderstat. Läs det endast om du kan ta ett rakt tips och ett rakt svar. Om inte, låt bli att läsa.

Din foderstat är helt klart felaktig. Det kan jag säga helt utan analysvärden.
Din ponny behöver ffa MER FODER. Mycket mer foder. Hur du exakt sätter samman en ny foderstat är lite svårt att säga utan exakta analysvärden.
Som förslag:
Öka succesivt fodergivan tills du hamnar på dess värden:
11-12 kg hösilage
0,5 - 1 kg fibergi elit eller annat kraftfoder med liknande värden

Hör av dig om ett halvår och berätta om hur det går!

Jag önskar dig all lycka till med ponnyn, jag antar att du också vill den väl!
 
Sv: "Lat" ponny!

Nu har jag inte läst alla svaren. Men får han B-vitamin ? Är han klippt ? Min ponny "dog" oxå den här tiden på året. Han fick massor av b-vitamin och var helklippt.
 
Sv: "Lat" ponny!

Han är halvklippt och får inte B-vitamin just nu. Brukar ge det under fällning och pälssättning, men jag har ju en hink med det ståendes i stallet, så jag kanske ska prova att ge det igen. Snart är det ju ändå dags igen med fällning!
 
Sv: "Lat" ponny!

Visst kan jag ta raka svar! Om de sägs på rätt sätt!
Så du menar att om jag tex ökar strågivan succesivt till den mängd du menar, så blir han FÖRST tjock för att sedan gå ner i vikt igen även om jag fortsätter med den mängden? Vad har du för tidsperspektiv på det? Hur länge tror du att han kommer att öka innan han minskar igen? Jag har ju fått lite panik när han bullat ut, när jag ökat fodret, så då har jag minskat igen.
 
Sv: "Lat" ponny!

Precis vad jag menar! Jag kan tänka mig att det blir en lite explosionartad uppgång i början. Har varit med om ponnyer som din tidigare. Men efter ett tag minskar de igen.

Men här kommer min tidsuppskattning:

Dels tar det kanske 2-3 månader att komma upp i den mängd foder jag rekommenderar (det är ju ändå dubbelt så mycket mat). Sedan tror jag det tar ytterligare 2-3 månader innan kroppen ställt in sig på det nya fodret. Därefter behöver du ju lite tid att utvärdera resultatet. Så ett halvår som jag skrev, kan du nog räkna med. Minst... :smirk:

Jag tror även det kan vara idé att öka långsammare med tiden, om du förstår?

Till en början kan du väl öka i ganska normal takt (men du kan ju kolla hur ponnyn reagerar), men efterhand ska du nog ta det lugnt med ökningen, så du undviker smällfet ponny och humörproblem.

Varför jag tycker du kan öka ganska "normalt" i början är för att komma ur "svält"-cirkeln som din ponny säkert är inställd på just nu.
Med andra ord: Ökar du för långsamt, så är ponnyn fortfarande inställd på svält, men får mer energi, vilket leder till fet ponny.

Det är nog det jag kan tänka mig just nu. Ha is i magen och ta det lugnt, så det inte blir några foderbytesproblem.

Jag blir lite nyfiken på hur länge ni testade att öka hösilagegivan och hur mycket ni gav er ponny då?

Fråga gärna om det är något du undrar!
 
Sv: "Lat" ponny!

Kockan skrev:
Du verkar ju duktig på foder och så, men jag har lite svårt för din ton..., men du får gärna ha sista ordet.
Min ton är lika grinig och sur som den kärring jag är.
Gamla häst-tanter blir ungefär som gamla hästgubbar med tiden.

Men mina foder-råd har både hjälpt och räddat många hästar genom åren.
Både här och i verkligheten.

Och det tar på tålamodet att ständigt råka ut för samma problem och samma envisa, den blir ju tjock.

140cm = stor C-ponny = minst 57MJ och 315g smältbart råprotein.
Jag hade tagit hänsyn till att den inte var maxad.

Likväl så svälter din häst.

Nu så har du ett val.
Jag kan hjälpa dig om du står ut med tonen eller di får klara dig med andras råd.

Vad är analysen på det ensilage som ponnyn får?

Sedan så kan du kontrollera mina uppgifter på Hippocampus.
Jag hittar liksom inte på, jag baserar mina uttalanden på fakta och inte tyckande.
Till det så lägger jag en redig portion erfarenhet av Islands"ponny" uppfödning.
En Islandshäst fungerar ungefär som en New Forrest vad gäller fodret.
 
Sv: "Lat" ponny!

Eh... Jadu, så fort han började bli tjock så drog vi ner lite igen, om än inte hela mängden som vi hade plussat på.
Jag misstänker att han kommer att "fetta" på sig ordentligt i alla fall i början om vi ökar på så mycket.
Kruxet är att jag är så himla rädd för fång! Törs jag verkligen låta honom bli så fet innan han minskar igen? Övervikt och fång hänger väl ihop? Det där med fång är ju en hel vetenskap det med.
Det var hos förra ägaren han fick det och då vid en period av boxvila i samband med hälta. De "glömde" att dra ner på maten i samband med vilan och när hältan inte gav med sig, så upptäckte de att ursprungs-skadan var läkt, men att han fått fång av all mat istället. Han har alltså inte fått fång på bete som annars är vanligt.
Tacksam att du svarat även om jag uppfattats som sur och påhoppad. Jag tar inte illa upp i första taget!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 048
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 860
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 021
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp