Lat ponny pigg?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare afsana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 100
A

afsana

Tips hur man får en lat ponny pigg. Provat med att dubbla havren, äter nu 15 dl/dag. Ingen skillnad. Tips?

Sv: Lat ponny pigg?

kankse fortfarande sätter päls och blir trött av det. Kan ju prova med b-vitamin alt olja som det är mycket energi i.

Och varierad rolig träning en bra fortsättning kanske?:p

Blir faktiskt väldigt mycket ridhusridning nu pga årstiden. Tror att han tycker det är lite tråkigt. Vid hoppning blir han faktiskt lite piggare. Tycker nog att det är lite kul. Måste börja rida ut mera i skogen. Får passa på under helgerna när man kan rida när det är ljust.

Det är ju inte så många hästar som blir pigga av dubbla dosen havre -> snabba kolhydrater ut i grovtarmen -> bakteriell överväxt -> sämre upptag.

korrekt uträknad foderstat låter bra mycket mer seriöst.

hästen kanske helt enkelt är sån..vissa är inte pigga oavsett mat..

annars så kan de ju bero mycket på ryttaren också..

Den ena av vår flickas tävlingsponnyer var lite trött och slö tidigare i höstas.
Efter kontakt med foderrådgivare fann hon att han faktiskt fick lite för lite energi i sin foderstat.Vi bytte från Krafft ponny till Krafft Sport,i övrigt följde vi vår vanliga foderstat.

Varierad träning och en uträknad foderstat.
Min var lite seg innan, och i överhull.
Hon sattes på bantning och fick mkt motion.
Nu får hon 1/4 av den mängd krafft hon fick innan och ärpiggare än någonsin.

Provat med att dubbla havren, äter nu 15 dl/dag. Ingen skillnad. Tips?

Blir du dubbelt så pigg om du äter dubbelt så mycket??

Är bara behovet täckt så spelar det inte så stor roll.
Varierad och rätt träning ger större effekt.

Samma sak tvärtom, har man en pigg häst. har det inte så stor effekt att minska maten, den är fortfarande pigg, men magrar av.

För att den ska bli lugn, måste man ner på svältnivå... och det är ju inte intressant.

En väl uträknad foderstat är ju alltid en bra början

Var kan jag få hjälp med det? Detta är vår första ponny och vi fick tipset att öka mängden kraftfoder av min dotters ridlärare samt av stallkompisarna. De tyckte att han fick alldeles för lite kraftfoder. Nu äter han 3 liter havre om dagen.
Men som sagt var kan man få hjälp med en foderstat?

Ring Kraffts foderrådgivare,numret finns på deras hemsida på nätet. De räknar direkt ut en foderstat åt dej ,även om du inte önskar använda deras Krafft utan ex havre istället .Såvida du har analys på grovfodret,men det har du väl?Annars är det omöjligt.

Har inte mycket till övers för de tips jag fått av Krafft.. Hon jag pratade med sa att jag borde ge min häst både Rehab och Ponny, minst ett kilo av varje. När han bantade.
Men de har säkert andra som är mycket mer hjälpsamma!

Jag håller med dig.

Till ts
Jag tror inte precis som ngn annan också skriver att det går att ge den mat så att den blir pigg.
Se till så att den inte är för tjock och rid den så att den får kondition så den orkar mer.

Prova att förändra träningen mera. Testa något nytt. kanske trickträning, markträning i olika form, promenader, hoppa småhinder vid hand eller liknande. Varannandagsträning kanske passar hästen? Foderstaten ska givetvis vara bra när det gäller värden och kvoter, men träningen tror jag gör mycket mera för hästens inställning.

Har inte mycket till övers för de tips jag fått av Krafft.. Hon jag pratade med sa att jag borde ge min häst både Rehab och Ponny, minst ett kilo av varje. När han bantade.
Men de har säkert andra som är mycket mer hjälpsamma!

håller med..

hippo använder jag när jag behöver hjälp med foderstat, hur bra som helst.
en kompis till mej hade en häst som avmargade hon fick hjälp av dom och hon fix massor av tips både från deras foder och andras..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 084
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka