Låt hästen vara häst!

Sv: Låt hästen vara häst!

Javisst, men den dagliga utevistelsen kan bestå i mycket och inte enbart hagvistelse.

Som att bli riden i ridhus??eller gå i skrittmaskin??vilket liv... Hästar ska ha daglig utevistelse i hage.Du kan få dispens i vissa städer. Vad jag har hört så håller dom även på och diskuterar om dom ska ta bort den dispensen så att du måste ha det alltid.Hoppas det blir så.Hästar ska vara på landet,inte i städer.Vill man rida om man bor i en stad kan man gott sätta sig i bilen och åka en bit.FÖR HÄSTENS SKULL..om man är en riktig djurvän vill säga.När jag bodde i göteborg ett år så lät jag hästen stå kvar på landet och hade en fodervärd på honom.

"Visst är hagvistelse önskvärt men inte alltid möjligt tyvärr."
Då ska man INTE ha häst!!!!!!!!
Det är hemskt!!!:mad: Tänk själv att stå inne i ett litet rum hela dan!! Och sedan bli riden när ägaren själv vill!! Nä FY!

Jo men du skrev att det var lag på daglig utevistelse, den lagen består inte enbart av hagvistelse enligt lagen. Lagen är som sagt utformad så, etiskt sätt är en helt annan femma, jag utgår att din mamma som är djurskyddsinspektör faktiskt vet det.

Jag skulle vilja tillägga i denna diskussion att hästen är ett vane djur. Det hästen är van vid representerar trygghet och harmoni för den, så tillvida den inte blir vanskött så den LIDER av det. En häst som får sina viktigaste behov tillgodosedda kan nog vara väldigt nöjd med att stå på stall eller i lösdrift så länge ingen muckar med rutinerna.
Sedan får man ha i åtanke att hästar också har personlighet. Delvis nedärvd delsvis kommen av uppfostran. En känslig häst som aldrig fåt vänja sig successivt med rusk tycker kanske inte om att gå ut i regnstorm, medan en del hästar älskar kyla.

I vanliga fall har jag min häst på lösdrift, kanske inte den vackraste lösdriften(det kan bli lerigt och slaskigt)men den är funktionabel och tillgodoser min hästs behov.Till saken hör att han alltid har gått på lösdrift och i flock och trivs med det.

För stunden står han på stall med liten sjukpaddock efter en oeration och för honom har det haft förödande konsekvenser i form av stress(till en början var han helt ohanterlig) ,urinvägsproblem och ödem till följd av försämrad cirkulation. Nu är han dock på bättringsvägen.

Likaså har jag sett många hästar som aldrig skulle passa på en lösdrift. Jag vet att lösdrift är det narurligaste hästhållningsalternativet men många hästar är inte så naturliga längre både från uppfostran och avel.
Jag tycker man kan kasta sina inbitna åsikter åt sidan och försöka hålla sina hästar så lyckliga som möjligt Och en glad häst känner man igen...

Jag skulle vilja tillägga i denna diskussion att hästen är ett vane djur. Det hästen är van vid representerar trygghet och harmoni för den, så tillvida den inte blir vanskött så den LIDER av det. En häst som får sina viktigaste behov tillgodosedda kan nog vara väldigt nöjd med att stå på stall eller i lösdrift så länge ingen muckar med rutinerna.
Sedan får man ha i åtanke att hästar också har personlighet. Delvis nedärvd delsvis kommen av uppfostran. En känslig häst som aldrig fåt vänja sig successivt med rusk tycker kanske inte om att gå ut i regnstorm, medan en del hästar älskar kyla.

I vanliga fall har jag min häst på lösdrift, kanske inte den vackraste lösdriften(det kan bli lerigt och slaskigt)men den är funktionabel och tillgodoser min hästs behov.Till saken hör att han alltid har gått på lösdrift och i flock och trivs med det.

För stunden står han på stall med liten sjukpaddock efter en oeration och för honom har det haft förödande konsekvenser i form av stress(till en början var han helt ohanterlig) ,urinvägsproblem och ödem till följd av försämrad cirkulation. Nu är han dock på bättringsvägen.

Likaså har jag sett många hästar som aldrig skulle passa på en lösdrift. Jag vet att lösdrift är det narurligaste hästhållningsalternativet men många hästar är inte så naturliga längre både från uppfostran och avel.
Jag tycker man kan kasta sina inbitna åsikter åt sidan och försöka hålla sina hästar så lyckliga som möjligt Och en glad häst känner man igen...

Mycket bra skrivit :bow:

Mina hästar är lite speciella, de har bott på väldigt många olika stall, då de under de senaste 10-15 åren flyttat med mig land och rike runt ( till och med utomlands) pga arbete.

Men jag uppfattar det som att de aklimatiserar sig ganska bra efter var de hamnar. När vi bodde i stor stan hade de hagtid 2 timmar per dag och häst, detta slog jag ihop till 4 timmar, men då fick de trängas i en väldigt liten hage ( allt för liten för 2 men de är bästisar sedan 11 år tillbaka). Hagen var ca 9 * 6 meter...
De fick inga olater eller dyligt av att stå inne så många timmar.

När vi sedan flytta till Norge.. brr sa den stora hästen. Vägra gå ut, du kunde stå och dra i grimman när hon stod i gången med näsan utanför dörren och upptäckte att det var kallt eller snöa...
När jag väl fått henne ut fick jag skotta hagen fri från snö ( eller ja en fyrkant av hagen så hon kunde stå snöfritt...det var över 1 M snö) men så fort en häst blev tagen in börja hon skrika ( kan inte gnägga) och skena och skulle in.
Den andra hästen älskar att vara ute om hon får vara ute! Hon är född på lösdrift.
Men om hon är inne, så står hon och sover.. inga olater!
Men skulle du ta in en annan häst, ja då SKA även hon in...
Dessa två hästar kan gå ute på nätterna ihop på sommaren, men den ena klarar sig inte utan den andra... Har haft dem åtskilda pga föl osv ett år, och då kunde den ena inte vara ute i flocken när det skymde.. då börja hon springa och skrika vid grinden...
Så dessa två hästar trivs bäst ihop, oansätt de är inne eller ute.
Vissa dagar får de stå inne om det regnar småspik, för jag vet de bara står och hänger vid grinden, och här i platta skåne.. är det ofta full storm just där vi bor.Min senaste häst är ett fullblod från banan, denna herre är inte van vid att vara ute, men går ute de flesta dagar, från morgon till kväll. Men han står oftast bara och hänger vid grinden och ser olyckligut. Men när det är vind, då sprallar han runt så han skadar sig så då får han snällt bli inne. Då ligger han jätte mycket ner och slappar, snarkar och bara njuter av en torr ren box medans regnet smattrar på rutan.
Han har inga olater och älskar att vara inne :)
Målet är klart att han ska kunna gå på bete med de andra hästarna till sommaren. Men vi får se hur det går med det, han har ju först nu börjat gå i hage och är 11 år gammal.
Mina hästa får då ofta själva bestämma när de ska in. Jag ser hagarna från mina fönster och tar dem in när de står vid grinden, oansätt väder och vind.
Jag ser även in i stallet från huset och ser att hästarna inte har några olater.

En häst som får sina viktigaste behov tillgodosedda kan nog vara väldigt nöjd med att stå på stall eller i lösdrift så länge ingen muckar med rutinerna.

Precis så är det, varken mer eller mindre.

Jag kan bara hålla med och dessutom hänvisa till att de största problemen med djurplågeri i Sverige är just de s.k lösdrifterna där hästar i miserabelt skick kan hittas gång efter annan. Inkompetens är det farligaste för djurhållning öht.

De flesta med hästarna ståendes inne (inkl.eliten) har fina,vältränade tävlingshästar på våra tävlingsbanor runt om i landet.
Kompetent utfodrade,tränade och utan olater.Visst är hagvistelse önskvärt men inte alltid möjligt tyvärr.

*hukar,för nu kan det vina kring öronen*

Har man inte möjlighet till hagvistelse ska man inte ha häst anser jag .
OCH det finns många med elithästar som går på lösdrift .
Jag har en elit ryttare inom distans som har tre hästar på lösdrift i närheten och finare djur får man leta efter!

Hur många olater har dessa sk elithästar då när dom står inne jämt??
Jag har träffat få elithästar som står inne mkt som faktiskt är lugna och trevliga att hantera, dom är ganska så stissiga o tex biter när man spänner gjord o dyl .

Jag tycker som vissa andra i den här tråden att man får se till omständigheterna.
Noll utevistelse är för mig INTE okej, även en elithäst tycker jag har rätt att få lufta sig iallafall några timmar och få intryck från en hage utomhus. Men jag tror inte att alla hästar måste gå ute hela dagarna för att må bra. Det hela har också mycket med kvalitén på utevistelsen att göra tycker jag.
Hur lycklig är en häst på lösdrift i en lerig och blöt platt hage?
För hur många hagar är det inte som blir sörjiga och kladdiga under de vintrar som råder i stor del av landet? Speciellt om den nöts på dygnet runt och aldrig får vila...

Jag är överlag väldigt mån om att min häst ska ha tillräcklig utevistelse. Hon är ute 12 timmar/dag i en stor kuperad hage med 2 kompisar och trivs jättebra. Men ösregnar det en hel dag tror jag att hon är mer nöjd över att få gå in några timmar tidigare i en torr box. Och som sagt, leran. Jag är GLAD att jag har en torr ren box att erbjuda min häst halva dygnet vissa dagar när hagarna är som kladdigast. och vi har ändå inte speciellt mkt lera i hagen om man jämför med många platta fyrkantshagar man ofta ser kring stall...

Sen är jag ganska övertygad om att min häst trivs i sin box och trivs med att vara i den på nätterna... hon är längst i rang i sin lilla flock och har då en EGEN plats där hon inte riskerar att bli bortjagad från maten av någon av de andra. Hon får stå i lugn och ro och äta sin mat och vila. Och jag kan övertyga att det har hänt oräknerliga gånger att vi fått putta ut hästarna i hagen på morgonen för att de försökt vända i dörren (hästarna går själva från box till hage eftersom haggrinden är länkad till stalldörren). Då äter de ändå hö i hagen såfort de kommer ut...
På kvällarna kommer de gärna in och vi behöver inte hämta dem, de kommer när vi ropar, och är nöjda efter en härlig dag i hagen...
Och de har både vindskydd och träd i hagen.
Regnar det mer än duggregn kommer hästarna och är upprörda vid grinden så fort de ser nån av oss och vill in BUMS! Så visst finns det hästar som trivs i sina boxar...
Jag är jätteglad att jag kan erbjuda min häst det liv hon har, tycker att dte är ganska ultimat, även om jag tror att dte finns många andra sätt att hålla häst på som är bra också...
Det är som sagt när det går till det extrema åt något håll som jag tycker det är illa.
Lyssna på hästarna!

Senast ändrad:

Jag tycker som vissa andra i den här tråden att man får se till omständigheterna.
Noll utevistelse är för mig INTE okej, även en elithäst tycker jag har rätt att få lufta sig iallafall några timmar och få intryck från en hage utomhus. Men jag tror inte att alla hästar måste gå ute hela dagarna för att må bra. Det hela har också mycket med kvalitén på utevistelsen att göra tycker jag.
Hur lycklig är en häst på lösdrift i en lerig och blöt platt hage?
För hur många hagar är det inte som blir sörjiga och kladdiga under de vintrar som råder i stor del av landet? Speciellt om den nöts på dygnet runt och aldrig får vila...

Jag är överlag väldigt mån om att min häst ska ha tillräcklig utevistelse. Hon är ute 12 timmar/dag i en stor kuperad hage med 2 kompisar och trivs jättebra. Men ösregnar det en hel dag tror jag att hon är mer nöjd över att få gå in några timmar tidigare i en torr box. Och som sagt, leran. Jag är GLAD att jag har en torr ren box att erbjuda min häst halva dygnet vissa dagar när hagarna är som kladdigast. och vi har ändå inte speciellt mkt lera i hagen om man jämför med många platta fyrkantshagar man ofta ser kring stall...

Sen är jag ganska övertygad om att min häst trivs i sin box och trivs med att vara i den på nätterna... hon är längst i rang i sin lilla flock och har då en EGEN plats där hon inte riskerar att bli bortjagad från maten av någon av de andra. Hon får stå i lugn och ro och äta sin mat och vila. Och jag kan övertyga att det har hänt oräknerliga gånger att vi fått putta ut hästarna i hagen på morgonen för att de försökt vända i dörren (hästarna går själva från box till hage eftersom haggrinden är länkad till stalldörren). Då äter de ändå hö i hagen såfort de kommer ut...
På kvällarna kommer de gärna in och vi behöver inte hämta dem, de kommer när vi ropar, och är nöjda efter en härlig dag i hagen...
Och de har både vindskydd och träd i hagen.
Regnar det mer än duggregn kommer hästarna och är upprörda vid grinden så fort de ser nån av oss och vill in BUMS! Så visst finns det hästar som trivs i sina boxar...
Jag är jätteglad att jag kan erbjuda min häst det liv hon har, tycker att dte är ganska ultimat, även om jag tror att dte finns många andra sätt att hålla häst på som är bra också...
Det är som sagt när det går till det extrema åt något håll som jag tycker det är illa.
Lyssna på hästarna!
:bow: bra mycket bra :)
Jag får i bland köra bil i snigel fart den sista biten hem, för när hästarna hör bilen kommer de i full fart och vill in om vädret inte är som dom vill... För att inte snacka om de SER mig... då är det kört... då börjar de vandra vid grinden...( de har mat ute) ser de mig sedan ignorera dem, ja då är det galopptävling med bock och HÖGLJUDDA protester!:eek:

Så det här med utevistelse för mina hästar, är upp till dem.

Och detta med "min häst älskar sin box".. Tja, det kan säkert hända. Men ger du den hela tiden möjlighet att röra sig så gör den det garanterat. Det strider på flera sätt mot hästens naturliga rutiner, beteende och instinkter att stå på en yta om 4x4m, 12 timmar i sträck. Har hästen öppna dörrar lär du inte hitta att den stått i boxen hela natten. Varför? För att det strider mot hästens natur. Därför har vi också dörrar på boxar och stall. För att hindra dem från att agera naturligt.

Hästar vill i regel in av 3 orsaker.
1. Det är en rutin.
2. Det vankas mat. De har sällan fri tillgång i hagen heller varpå detta blir än mer viktigt.
3. Alla andra hästar går in varpå ingen vill lämnas ensam. Hästar är flockdjur.

Vi har haft stallhästar som blivit ute under nätterna för att de vägrat följa med in - de har haft fri tillgång på foder i hagen och lösdriftshästarna gick ute dygnet runt i hagen intill. De blev till slut utsläppta på lösdriften istället.

Hästar som går ute sommartid (sommarbete) visar sällan heller på att de vill komma in kvällstid. När alla andra är ute och det finns gott om mat så finns det ingen anledning för den att vilja in. Eller hur?
Riktigt så enkelt är det ju inte. Jag är en envis förespråkare för utevistelse. Låter mina gå ute dygnet runt sommartid och ska bygga vindskydd/ligghallar i samtliga hagar för att kunna ha dom ute dygnet runt även vintertid...om vi nu får några vintrar framöver. Likväl vill mina hästar in...trots att dom alltid har fri tillgång på mat i hagen som inne. Jag töjer på insläppet så långt jag kan och då ropar stoet på mig och står och stampar vid grinden. Till och med småpojkarna (1 och 4 år) har börjat ropa när mörket inträtt och även dom står och häckar vid grinden och vill in...

När dom kommer in ställer dom sig och vilar alt.lägger sig ner och sover. Kraftfoder får dom någon timme efter insläppet först så det är inte det som drar...

Jo men du skrev att det var lag på daglig utevistelse, den lagen består inte enbart av hagvistelse enligt lagen. Lagen är som sagt utformad så, etiskt sätt är en helt annan femma, jag utgår att din mamma som är djurskyddsinspektör faktiskt vet det.

Hon är inte inspektör hon sitter i djurskyddsnämnden.
Tycker du det är etiskt att låta hästen stå på stall dygnet runt?

Från och med den 1 augusti 2009 ska du se till att din hästs behov av social kontakt tillgodoses.

Du bör ge dina hästar möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag.
Från den 1 augusti 2010 ska du se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Detta ska huvudsakligen ske i hage, men i UNDANTAGSFALL kan rastningen ske i ridhus eller paddock. (Då måste du söka dispens för detta..)

Direkt från jordbruksverket

I vilket fall som helst så tycker jag det är ganska tråkigt att det överhuvudtaget finns någon som diskuterar mot daglig utevistelse med hästkompisar..förmodligen är det för att döva sitt egna dåliga samvete..Trodde jag bara skulle få medhåll när jag startade denna tråden..nu är jag faktiskt lite bedrövad över att höra att det är fler hästar som har det så dåligt..

jag håller med till 10000% det är ju rent av djurplågeri att hålla sin häst instängd i en liten box hela dagarna! Ingen har ju sin hund i en liten trnasport bur dygnet runt eller hur? det är ju precis samma sak. Och alla dem som säger: ja men jag rider ju faktiskt min häst så den får komma ut! men hallå, hur kul är det att komma ut 1 tim om dagen typ och då får man bara jobba! Blir så arg när jag hör att det finns dem som har sina häsatr inne så länge! och alla dem som tror att hästarna fryser och har 25 grader varm i stallet! plus täcken hit och täcken dit! sluta med det! en häst börjar frysa om temperaturen börjar sjunka till 20 minus grader, och då räcker det bara med att ge den extra mat, inte en massa täcken och krims krams!
hästar måste få vara hästar!

Hon är inte inspektör hon sitter i djurskyddsnämnden.
Tycker du det är etiskt att låta hästen stå på stall dygnet runt?

Det var inte det vi diskuterade, vad jag anser framgår nog ganska tydligt i tidigare inlägg utan vad du påstod. Å det är alltså inte sant.

Fick hem en häst som inackordering bara några veckor medans ägaren var bortrest.Hon stod vanligtvis i ett sk tävlingsstall.Där hade dom hagar stora som boxar och fick bara vara ute ca 4 timmar om dagen,en och en.Hästen hade ett stort antal olater..tex attackerade med tänder och hovar när man skulle täcka henne.Helt hysterisk vid sadling(sadeltvång)gick inte att gå in till i boxen.Extremt grinig vid fodring mm..Ägaren berättade att de flesta hästarna i stallet hade liknande olater och vävde mm.
För mig är det helt ofattbart att man kan behandla djur på det här sättet! Att aldrig få gå med hästkompisar och knappt få vara ute!
Mina hästar står inne max 12 timmar på natten(på helgen om jag är ovanligt trött).Vanligast är dom inne ca 10 timmar per natt.Dom går 5 hästar tillsammans och hagen är 7 hektar.Jag förstår att alla inte har samma utrymme som jag men det måste väl ändå gå att hitta något ställe där hästen får det bättre!?
Vad tycker ni? Hur har era hästar det? Får man verkligen ut det bästa av en häst om den blir behandlad så?

Jag håller med dig! Hästen ska få vara häst oavsett vad man använder den till. Min häst går ute från (senast) 9.00 till ca 20.00-21.00. Skulle gärna ha henne ute mer, eller allra helst lösdrift men har ingen möjlighet till det nu.
Hon går för tillfället tillsammans med ett fyraårigt sto och en valack. Tyvärr är hagen i minsta laget så den blir lerig och upptrampad i det här vädret. Men hellre det än att låta henne stå inne i en liten box större delen av dygnet!

Det var inte det vi diskuterade, vad jag anser framgår nog ganska tydligt i tidigare inlägg utan vad du påstod. Å det är alltså inte sant.

Vad är inte sant? jag har aldrig påstått att min mamma är inspektör.
I lagen står att hästar ska ha daglig utevistelse.Om ej måste man söka dispens.Ja än så länge kan daglig utevistelse dömas på olika sätt och då görs den bedömningen av en inspektör.Alltså olika vid olika fall.Om du har massa mark och möjlighet att ha din häst ute i hage varje dag så skulle nog inte många inspektörer gå med på att du inte lät dom gå ute.Lagen om just djurskydd är väldigt luddig och därför får inspektörerna göra väldigt många bedömningar efter hur de enskilda fallen ser ut.Men som jag skrev tidigare så kommer detta att bli mycket hårdare.Tex så måste man snart låta sin häst kunna röra sig FRITT i alla sina gångarter varje dag..vilket kräver en större hage.Dessutom måste den få socialt umgänge med andra hästar.
Detta välkomnar jag.:bump:
Har du inte dina hästar ute varje dag?:confused:
Hur mycket får dom vara utanför sina boxar varje dag och vad gör dom då?
skulle bara vara intressant att veta..

Har du inte dina hästar ute varje dag?:confused:
Hur mycket får dom vara utanför sina boxar varje dag och vad gör dom då?
skulle bara vara intressant att veta..

Våra hästar går ute varje dag mellan 07-21, i hage när de inte rids eller arbetas med på annat sätt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 625
Senast: 13579vas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 577
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 816
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka