Låt hästen vara häst!

Skogstroll

Trådstartare
Fick hem en häst som inackordering bara några veckor medans ägaren var bortrest.Hon stod vanligtvis i ett sk tävlingsstall.Där hade dom hagar stora som boxar och fick bara vara ute ca 4 timmar om dagen,en och en.Hästen hade ett stort antal olater..tex attackerade med tänder och hovar när man skulle täcka henne.Helt hysterisk vid sadling(sadeltvång)gick inte att gå in till i boxen.Extremt grinig vid fodring mm..Ägaren berättade att de flesta hästarna i stallet hade liknande olater och vävde mm.
För mig är det helt ofattbart att man kan behandla djur på det här sättet! Att aldrig få gå med hästkompisar och knappt få vara ute!
Mina hästar står inne max 12 timmar på natten(på helgen om jag är ovanligt trött).Vanligast är dom inne ca 10 timmar per natt.Dom går 5 hästar tillsammans och hagen är 7 hektar.Jag förstår att alla inte har samma utrymme som jag men det måste väl ändå gå att hitta något ställe där hästen får det bättre!?
Vad tycker ni? Hur har era hästar det? Får man verkligen ut det bästa av en häst om den blir behandlad så?

Sv: Låt hästen vara häst!

Jag håller absolut med dig. Hästar nu för tiden blir bara mer och mer förmänskligade. Tex. täcken hit och dit av alla möjliga anledningar och liknande.

Vi har inte alls mycket utrymme i hagarna hemma. Tillsammans är de väl allt som allt på ca 1 hektar, men å andra sidan har vi bara två hästar hemma och alla hagar är öppna under hösten/vintern/våren. Det är bara under den senare delen av våren samt sommaren vi stänger av för att spara på bete + att vi slår hö från en av delarna.
Hästarna går ute mer än 12 h/dygn och alltid tillsammans. Så jag anser att de har ett väldigt bra liv och dessutom har jag inte märkt några olater på dem unger de 2,5 åren jag haft dem i min ägo.

Visserligen är det upp till var och en hur man vill sköta sina djur men man kan väl åtminstone ge dem ett hästigt liv.

vissa är helt förblindade över att den inte får röra sig...
jag flyttade min ifrån ett stall som höll på att utvecklas till ett sånt när ja såg att han inte började trivas...

Jag kan bara hålla med om att det är vansinne:(

Var inlagd på sjukhus nyss och kände mej verkligen instängd:crazy:

Tänkte då på min lilla tjej hemma hur hon är om hon måste stå inne mer än 8 timmar/dygn och förstår henne precis.

Längtar sååååååå efter att kunna ha lösdrift:love:

Det är så sällan våra hästar vill gå in, endast vid riktigt skitväder med snö och rejäl blåst tycker den ene att det är skönt att komma in, den andra hade gärna varit ute ändå:)

För mig är mina hästars välmående väldigt viktigt, så viktigt att jag hellre sitter och åker till stallet för flera tusen/månad än att hyra in mig i ett stall på närmare håll med dålig hästhållning. Halvdagar existerar inte i min värld, antingen är det dygnet runt ute eller heldagar. Jag blir lätt irriterad om de kommer in före 15 på em och inte kommer ut före 08. :crazy: Det längsta jag pendlat till stallet är 8 mil/dag då stallen på närmare håll inte motsvarade mina krav på hantering, foder och utevistelse. Skitsamma om det finns ridhus på gården, det kan jag alltid åka till, men bra hagar som används är det svårare att åka till. :smirk:

tycker detta är så hemskt... på min ridskola får dom också bara vara ute några timmar, från morgon till lunch tror jag det är.. det är inte heller många timmar... men de flesta hästarna mår ganska bra i psyket ändå som tur är! men man har märkt på några hästar att dom blir mer och mer tjuriga, men inte alla. På sommaren får dom ju vara ute mycket mer i iaf, då dom har speciella sommarhagar, och det är så underbart att se dom när dom får gå där. det måste ju vara hemskt att gå ute nån timme och sedan stå och vila i 5 timmar eller nått och sedan gå massa lektioner på kvällen :/

Tänk då på alla hästar i Europa där de står inne jämt! I England och Holland släpper de flesta inte ut sina hästar på vintern. I tyskland på många ställen går inte hästarna ut alls.
Italien, spanien vet jag inte men kan ju bara gissa...

Tänk vad bra svenska hästar har som får komma ut varje dag!!

Fast jag tror det var sverige som TS menade i detta fallet och inte övriga europa.

tycker inte heller det är bra. men det behöver inte vara så att hästen har olater just pga liten utevistelse. det finns många hästar som mår bra och är nöjda ändå.

därmed inte sagt att det är bra hästhållning och jag skulle inte ha mina hästar så, men man kan inte skylla alla problem på utevistelse...

man får vara glad att dom får komma ut öht! 4 timmar i en liten hage är iaf bättre än inget alls. utomlands står dom ju oftast inne dygnet runt. i större städer brukar det inte finnas plats till hagar.

man får vara glad att dom får komma ut öht! 4 timmar i en liten hage är iaf bättre än inget alls. utomlands står dom ju oftast inne dygnet runt. i större städer brukar det inte finnas plats till hagar.

Det var ju också ett härligt sätt att resonera på.
Visst finns det alltid det som är värre...

Men bara för att det finns hästar som har det värre, så ursäktar väl inte det att man har en dålig hästhållning?

//Jezz

Det var ju också ett härligt sätt att resonera på.
Visst finns det alltid det som är värre...

Men bara för att det finns hästar som har det värre, så ursäktar väl inte det att man har en dålig hästhållning?

//Jezz

:bow::bow:

detta låter hemskt... har en i vårat stall där jag står som inackorderad.. (personen jag ska berätta om oxå)

Hon har ett fullblod å han e inte jätte stor... nästan inget hull eller nåt... hon tar in sin häst senast kl 15 på dagarna även om de e strålande sol som det är idag... med anledningen att han inte klarar sig utan mat...??? jag fattar inte d... han äter inte ens upp maten han får... han står på 15 kilo ensilage om dagen + hur mycket lucern som helst, havre, kornkross, massa möjliga mineraler, foderjäst, och gud vet vad.... denna hästen har dessutom stått på ridskola å e van att vara ute utan mat... men alla andra i stallet (finns totalt 14 hästar) som tar in sina hästar absolut tidigast kl 18 å då rider dom oftast en timme... varför kan deras hästar vara utan mat så länge??? jag fattar inte...

förlåt om jag skrev om massa annat oxå... skönt att skriva av sig lite... men iaf... hästarna i vårat stall är ute minst 10 tim per dag bättre väder= mer tid å tvärtom...

skulle aldrig drömma om att låta min häst vara inne typ 20 tim om dygnet.... nepp.. borde vara lag på hur länge dom måste vara ute om man inte har fått order från vet om annat....

kramar till alla på Buke... :p:p:p:p:p

Håller med dig till 100 % :banana::banana:

Låt hästar få vara hästar!

Jag tycker det är helt fel att stänga inne hästarna flera timmar per dag och aldrig låta dom vara med sina hästkompisar.

Min shetlandsponny går med, just nu 2 till hästkompisar. Brukar annars gå med minst 6 till. Men vi har fått dela upp dom eftersom att hagarna är så leriga. Han kommer in vid 20:00 och kommer ut vid 07:00. Tycker han står inne för länga men det går inte att lösa på något annat sätt.

tycker inte heller det är bra. men det behöver inte vara så att hästen har olater just pga liten utevistelse.

Jag kan bara hålla med och dessutom hänvisa till att de största problemen med djurplågeri i Sverige är just de s.k lösdrifterna där hästar i miserabelt skick kan hittas gång efter annan. Inkompetens är det farligaste för djurhållning öht.

De flesta med hästarna ståendes inne (inkl.eliten) har fina,vältränade tävlingshästar på våra tävlingsbanor runt om i landet.
Kompetent utfodrade,tränade och utan olater.Visst är hagvistelse önskvärt men inte alltid möjligt tyvärr.

*hukar,för nu kan det vina kring öronen*

detta låter hemskt... har en i vårat stall där jag står som inackorderad.. (personen jag ska berätta om oxå)

Hon har ett fullblod å han e inte jätte stor... nästan inget hull eller nåt... hon tar in sin häst senast kl 15 på dagarna även om de e strålande sol som det är idag... med anledningen att han inte klarar sig utan mat...??? jag fattar inte d... han äter inte ens upp maten han får... han står på 15 kilo ensilage om dagen + hur mycket lucern som helst, havre, kornkross, massa möjliga mineraler, foderjäst, och gud vet vad.... denna hästen har dessutom stått på ridskola å e van att vara ute utan mat... men alla andra i stallet (finns totalt 14 hästar) som tar in sina hästar absolut tidigast kl 18 å då rider dom oftast en timme... varför kan deras hästar vara utan mat så länge??? jag fattar inte...

förlåt om jag skrev om massa annat oxå... skönt att skriva av sig lite... men iaf... hästarna i vårat stall är ute minst 10 tim per dag bättre väder= mer tid å tvärtom...

skulle aldrig drömma om att låta min häst vara inne typ 20 tim om dygnet.... nepp.. borde vara lag på hur länge dom måste vara ute om man inte har fått order från vet om annat....

kramar till alla på Buke... :p:p:p:p:p

Menar du att de inte får mat ute:confused:
10 timmar utan mat är absolut inte bra för någon häst, det är som att be om magproblem:crazy:
Att de är vana att vara utan mat är absolut inte någon andledning att fortsätta med det:eek:
Hästar har liten magsäck och bör kunna äta var tredje/fjärde timme och då så länge att deras tuggbehov tillfredsställs.

Visst är hagvistelse önskvärt men inte alltid möjligt tyvärr.

Då får man göra något åt problemet. Varför finns det ingen möjlighet till det?
Får få hagar ? -Då kanske man inte ska ha för många hästar där.
För många hästar så man inte hinner ta ut ? - Betala någon eller några som kan släppa ut hästarna.

Då får man göra något åt problemet. Varför finns det ingen möjlighet till det?
Får få hagar ? -Då kanske man inte ska ha för många hästar där.
För många hästar så man inte hinner ta ut ? - Betala någon eller några som kan släppa ut hästarna.

På resande fot och på vissa anläggningar finns inte hagar men fantastiska träningsmöjligheter som möjliggör "utevistelse"från boxen (manege + skrittmaskin).Bättre är att ha dem i en lersörja dygnet runt ute med ett skjul i och säga att "guud vilket fritt hästliv mina hästar har",jo tjenare :smirk:

Jag kan bara hålla med och dessutom hänvisa till att de största problemen med djurplågeri i Sverige är just de s.k lösdrifterna där hästar i miserabelt skick kan hittas gång efter annan. Inkompetens är det farligaste för djurhållning öht.

De flesta med hästarna ståendes inne (inkl.eliten) har fina,vältränade tävlingshästar på våra tävlingsbanor runt om i landet.
Kompetent utfodrade,tränade och utan olater.Visst är hagvistelse önskvärt men inte alltid möjligt tyvärr.

*hukar,för nu kan det vina kring öronen*
Ha ha :rofl:
Visst finns det idioter inom alla läger :o
Men en välskött lösdriftsanläggning måste väl ändå vara härligt för en häst?
Djurplågeri och vanvård var det väl inte riktigt den här tråden handlade om?
//Jezz

Ha ha :rofl:
Visst finns det idioter inom alla läger :o
Men en välskött lösdriftsanläggning måste väl ändå vara härligt för en häst?
Djurplågeri och vanvård var det väl inte riktigt den här tråden handlade om?
//Jezz

Har ingen aning om lösdriften är härligare för hästarna än det liv på anläggningen mina damer står (de är dock i gräshage 6 h/dag).
De är pigga och glada och presterar bra,det räcker för mig.

Håller dock med om att det finns TDs i alla läger,tvivelsutan.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 625
Senast: 13579vas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 577
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 815
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka