Lastvikt, tjänstvikte osv?

Edit: möjligen är det så att koden 96 på B-kortet, i dagligt tal B96, helt enkelt är en generell indikering att behörigheten är tagen före 1996-07-01, och då är det ju relevant både för tågviktsbiten (3,5 vs 4,25 ton) och för PBII-biten (3,5 vs obegränsad totalvikt).

Vet inte om jag läser slarvigt, men det finns ju många som har B96 som är tagna under 2000-talet så det är väl knappast att räkna som indikation? Mitt körkort tog jag 1991, och ingen kod mer än BE (E tog jag 2005)
 
Ett tips till ts är att ta fram blocket och släpvagns kalkylatorn och leta fram bilar och släp med reg nr som kan matcha för din häst.
Hittar du t ex ett släp med 700kr i lastvikt så är det bara att gå igenom alla bilar i din prisklass du kan tänka dig och se om du får dra släpet och hästen med det :). Eller tvärtom.

Jag är lite halvt ute efter en bil som får dra runt 2000kg på be så kollar alltid reg nr och skriver in i släpvagns kalkylatorn tillsammans med mitt släp så är det mycket smidigare än att räkna eller kolla fordons fakta ;).
 
B96 är ju förresten nytt. Det med att man får köra husbil om man har äldre körkort hör inte ihop med B96 öht. B96 kom ju typ 2012 eller när det var.
 
Du börjar med att titta på registreringsbeviset för bilen (eller här på nätet https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb). Vad får bilen dra med b-kort? Vad får den dra totalt oavsett körkort?

Sedan ska släpets totalvikt inte överskrida vad du får dra med b-kort alt. bilen totalt, beroende på den vikt som är lägst. Om bilen får era mindre än körkortet, gäller undantaget att totalvikten får gå till körkortets gräns, men bruttovikten (vad hästen och släpet faktiskt väger) får inte övergå vad bilen får dra.

Sedan behövs ett slå som får lasta 700 kg och lite till, så du ligger på rätt sida marginalen.

Edit: slog på en Yeti från 2010. Står så här:
---
Max släpvagnsvikt
1800 kg

Max släpvikt, obromsad
700 kg

Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt)
3850 kg

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
1450 kg
---

Hyggligt dragbil på pappret. Du får med b-kort koppla ett släp som har totalvikt 1450 kg. Hur mycket du får lasta behöver du veta, det står i släpets registreringsbevis.
Igår så slog vi regnumret på några Yetis från en bilfirma - den ena var en Opel astra och den andra en moped enligt Transportstyrelsen
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 801
Senast: iNHALE
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 117
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 434
Senast: MiniLi
·
Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 721
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp