Lastvikt, tjänstvikte osv?

Fast det står det inte.
Det står att släpets totalvikt får vara 2010kg. (För att hålla max 4250kg dvd bilens totalvikt plus släpets totalvikt.)

Max dragvikt måste man hålla reda på.
Jag menade att det är en systemmiss att det på registreringsbeviset står att man med utökat kort får ha en högre totalvikt på släpet. :) Det är ju bara i teorin så att säga. Inte irl.
På samma registreringsbevis står det klart och tydligt:
Max släpvagnsvikt
1900 kg
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
2010 kg
Jag vet många som tror att de får dra t.ex. 2010 kg bara för att det så i den rutan.
Det spelar ju ingen roll att ekipagets totalvikt kommer under 4250 kg i det här fallet, när min bil inte får dra mer än 1900 kg hur man än vänder det.
 
Jag menade att det är en systemmiss att det på registreringsbeviset står att man med utökat kort får ha en högre totalvikt på släpet. :) Det är ju bara i teorin så att säga. Inte irl.
På samma registreringsbevis står det klart och tydligt:
Max släpvagnsvikt
1900 kg
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
2010 kg
Jag vet många som tror att de får dra t.ex. 2010 kg bara för att det så i den rutan.
Det spelar ju ingen roll att ekipagets totalvikt kommer under 4250 kg i det här fallet, när min bil inte får dra mer än 1900 kg hur man än vänder det.

Men så har det varit "alltid".

Problemet är att folk inte förstår reglerna.
 
Helt enig.
Men då kan en sådan ruta vara extra förvirrande, även om myndigheterna säkert bara vill väl?
Dessutom kan fordonstillverkaren begränsat tågvikten - så med bilens bruttovikt bortdragen blir inget kvar ändå.
Sen finns det det om att släpfordon med stel dragbom får inte släpets bruttovikt vara högre än dragfordonets - det blir en begränsning till. Det hjälper inte att inte lasta i bilen för att hålla sig under tågvikten på bil och släp.
Med Nordsvenskar och Ardennervarianter i släpet så är det BE som gäller som minst - om inte annat så blir man tvungen att få tummen och räkna på snurrigheterna.
Det är någon form av logik i den men kan kännas långsökt. Den största logiken heter "kommersiella övervägande" dvs den som köpte bilen ny har inte betalat för att släpvagnsvikten ska vara högre.
Därav att man lär titta på var bil, var släp samt var kombination för sig. Särskilt om man ska klara sig med B - kort där det är "pappersvikterna" som gäller. Med BE-kort är det lite friare så länge man har ordning på vad det faktiskt väger för tillfället.
Var du glad att där inte kommer in en massa "refferensvikter" och annat obegripligt på kopplingsanordningar mm.
 
Luff får ta Lastbilskort annars!
Sinnebilden av rekorderlig kvinnlig chaffis med ruter i, skulle gladeligen gissat på det yrket!
 
Luff får ta Lastbilskort annars!
Sinnebilden av rekorderlig kvinnlig chaffis med ruter i, skulle gladeligen gissat på det yrket!
Men då måste jag räkna om jag ska ta lastbilskort. Och jag kan inte att räkna med okända faktorer, min hjärna är lite för slutkörd.
För övrigt så är det så jäkla coolt att köra stora fordon. Jag vill ha en lastgrävare.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
En runtomsvängande grävare är bättre - och nog behöver ni en sådan, dammen måste bli en sjö om där ska bli sjöutsikt från nya verandan.
 
Men då måste jag räkna om jag ska ta lastbilskort. Och jag kan inte att räkna med okända faktorer, min hjärna är lite för slutkörd.
För övrigt så är det så jäkla coolt att köra stora fordon. Jag vill ha en lastgrävare.

Det är inte okända faktorer, det är lite grekiska i form av rebus, inget som någon vanlig ekvation biter på.
 
Liten brasklapp; det kan finnas utrymme för att registrera även en tung hästtransportlastbil (utan viktbegränsning öht) som personbil klass 2 för att köras med B-kort, i likhet med väldigt många race- och orkesterbussar. Lastutrymmets storlek är ofta den största knäckfrågan, det är minst sagt svårutrett vad som egentligen gäller och i många fall har det varit ganska subjektiva bedömningar av besiktningsmänniskor. Tanken är att fordonen skall ha relativt små lastutrymmen. Men faktum är att en hel massa tunga (10-20 ton totalvikt med flera ton lastvikt) f d turistbussar, flyttbussar mm rullar i Sverige med B-kortsförare. Och lastutrymmet för en bil eller för en komplett dansbandspackning är ju större än vad som krävs för två hästar. :)
 
Liten brasklapp; det kan finnas utrymme för att registrera även en tung hästtransportlastbil (utan viktbegränsning öht) som personbil klass 2 för att köras med B-kort, i likhet med väldigt många race- och orkesterbussar. Lastutrymmets storlek är ofta den största knäckfrågan, det är minst sagt svårutrett vad som egentligen gäller och i många fall har det varit ganska subjektiva bedömningar av besiktningsmänniskor. Tanken är att fordonen skall ha relativt små lastutrymmen. Men faktum är att en hel massa tunga (10-20 ton totalvikt med flera ton lastvikt) f d turistbussar, flyttbussar mm rullar i Sverige med B-kortsförare. Och lastutrymmet för en bil eller för en komplett dansbandspackning är ju större än vad som krävs för två hästar. :)
Fast jag tror ändå på lastbilskort - skulle tro det är en som tidvis skulle ha rätt roligt på en sån utbildning!
 
Liten brasklapp; det kan finnas utrymme för att registrera även en tung hästtransportlastbil (utan viktbegränsning öht) som personbil klass 2 för att köras med B-kort, i likhet med väldigt många race- och orkesterbussar. Lastutrymmets storlek är ofta den största knäckfrågan, det är minst sagt svårutrett vad som egentligen gäller och i många fall har det varit ganska subjektiva bedömningar av besiktningsmänniskor. Tanken är att fordonen skall ha relativt små lastutrymmen. Men faktum är att en hel massa tunga (10-20 ton totalvikt med flera ton lastvikt) f d turistbussar, flyttbussar mm rullar i Sverige med B-kortsförare. Och lastutrymmet för en bil eller för en komplett dansbandspackning är ju större än vad som krävs för två hästar. :)

För att köra personbil klass II måste man ha tagit och behållt sitt körkort före sedan någon månad 1996 (minns inte vilken). Där kan man verkligen tala om vansinnigt undantag.
Men den måste vara inredd som en husbil (och sen får man lasta på det.)
 
Liten brasklapp; det kan finnas utrymme för att registrera även en tung hästtransportlastbil (utan viktbegränsning öht) som personbil klass 2 för att köras med B-kort, i likhet med väldigt många race- och orkesterbussar. Lastutrymmets storlek är ofta den största knäckfrågan, det är minst sagt svårutrett vad som egentligen gäller och i många fall har det varit ganska subjektiva bedömningar av besiktningsmänniskor. Tanken är att fordonen skall ha relativt små lastutrymmen. Men faktum är att en hel massa tunga (10-20 ton totalvikt med flera ton lastvikt) f d turistbussar, flyttbussar mm rullar i Sverige med B-kortsförare. Och lastutrymmet för en bil eller för en komplett dansbandspackning är ju större än vad som krävs för två hästar. :)

Equitreks nya är den enda jag vet som lyckats regga lastbilen som husbil med utrymme för djur (tre hästars)och således får köra på B- kort.Någon annan som vet?
 
För att köra personbil klass II måste man ha tagit och behållt sitt körkort före sedan någon månad 1996 (minns inte vilken). Där kan man verkligen tala om vansinnigt undantag.
Men den måste vara inredd som en husbil (och sen får man lasta på det.)

Ja egentligen är det helt galet!
 
För att köra personbil klass II måste man ha tagit och behållt sitt körkort före sedan någon månad 1996 (minns inte vilken).
Njae, inte riktigt - man får köra PBII även med nyare B-körkort men då gäller max totalvikt 3,5 ton. Så visst, i praktiken är det ju bara ett alternativ för oss med gamla körkort.
Equitreks nya är den enda jag vet som lyckats regga lastbilen som husbil med utrymme för djur (tre hästars)och således får köra på B- kort.Någon annan som vet?
Men även husbilar har ju max totalvikt 3,5 ton för att få köras på B-körkort, så den poängen förstår jag inte riktigt, det blir ju inte mer hästvikt för det?
 
Njae, inte riktigt - man får köra PBII även med nyare B-körkort men då gäller max totalvikt 3,5 ton. Så visst, i praktiken är det ju bara ett alternativ för oss med gamla körkort.

Men även husbilar har ju max totalvikt 3,5 ton för att få köras på B-körkort, så den poängen förstår jag inte riktigt, det blir ju inte mer hästvikt för det?

Jo 7 ton tror jag totalvikten är! Nä du får ju köra stora bussar som är reggade som PBII om du har det gamla körkortet som lil-sis beskrev

http://www.hippson.se/blogs/redaktionenspryltips/ny-hastlastbil-med-bodel-reggad-som.htm
 
Tror man behöver hålla isär begreppen; Hippson skriver att bilen är registrerad som husbil men vad de egentligen menar är PBII, det finns ju ingen fordonsklass som heter husbil. Och deras PBII-hästbil hamnar under samma övergångsregler som andra PBII, väger den över 3,5 ton behöver B-kortet vara B96. I annat fall krävs C-kort.

Men bilen ser trevlig ut. Och mitt B-kort är taget före -96. C-kortet också. :p
 
Tror man behöver hålla isär begreppen; Hippson skriver att bilen är registrerad som husbil men vad de egentligen menar är PBII, det finns ju ingen fordonsklass som heter husbil. Och deras PBII-hästbil hamnar under samma övergångsregler som andra PBII, väger den över 3,5 ton behöver B-kortet vara B96. I annat fall krävs C-kort.

Men bilen ser trevlig ut. Och mitt B-kort är taget före -96. C-kortet också. :p

B96? Det är väl enbart för släp och inte lastbil? C1 står det att man måste ha om man inte har det gamla b-kortet
 
Jag var slarvig, menade B-kort taget före (1/7) 1996. :up:
(Och både C1 och C funkar.)

Edit: möjligen är det så att koden 96 på B-kortet, i dagligt tal B96, helt enkelt är en generell indikering att behörigheten är tagen före 1996-07-01, och då är det ju relevant både för tågviktsbiten (3,5 vs 4,25 ton) och för PBII-biten (3,5 vs obegränsad totalvikt).
 
För att köra personbil klass II måste man ha tagit och behållt sitt körkort före sedan någon månad 1996 (minns inte vilken). Där kan man verkligen tala om vansinnigt undantag.
Men den måste vara inredd som en husbil (och sen får man lasta på det.)
Japp, är typ 85% säker att det var juni eller juli 1996, för jag tog mitt i augusti
edit: läste inte klart.. :banghead:
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 801
Senast: iNHALE
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 117
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 434
Senast: MiniLi
·
Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 721
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp