Lastvikt, tjänstvikte osv?

Luff

Trådstartare
Jag begriper inte. Om jag har en häst som väger 700 kg? Jag har B-kort?
Vilken form av bil och transport kan jag köpa/köra?
Om vi utgår från en Skoda Yeti?
 
Jag begriper inte. Om jag har en häst som väger 700 kg? Jag har B-kort?
Vilken form av bil och transport kan jag köpa/köra?
Om vi utgår från en Skoda Yeti?

Du börjar med att titta på registreringsbeviset för bilen (eller här på nätet https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb). Vad får bilen dra med b-kort? Vad får den dra totalt oavsett körkort?

Sedan ska släpets totalvikt inte överskrida vad du får dra med b-kort alt. bilen totalt, beroende på den vikt som är lägst. Om bilen får era mindre än körkortet, gäller undantaget att totalvikten får gå till körkortets gräns, men bruttovikten (vad hästen och släpet faktiskt väger) får inte övergå vad bilen får dra.

Sedan behövs ett slå som får lasta 700 kg och lite till, så du ligger på rätt sida marginalen.

Edit: slog på en Yeti från 2010. Står så här:
---
Max släpvagnsvikt
1800 kg

Max släpvikt, obromsad
700 kg

Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt)
3850 kg

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
1450 kg
---

Hyggligt dragbil på pappret. Du får med b-kort koppla ett släp som har totalvikt 1450 kg. Hur mycket du får lasta behöver du veta, det står i släpets registreringsbevis.
 
Senast ändrad:
Yeti har väldigt olika max släpvagnsvikt beroende på årsmodell och om det är en bensinare, diesel och/eller automat. Så, bara "Yeti" hjälper inte tyvärr.
 
Jag är ledsen men min hjärna slår stopp när ni ber mig räkna. Jag kan inte ta in den infon just nu. Jag inser att jag knappt kan formulera frågan.
Jag skulle bara vilja ha exempel på vad släpet får väga och om ni kan uppge modeller. Jag har inte bilen eller släpet. Bara hästen än o då.
 
Enligt @Lovisaleonoras exempel ovan får det väga 1450 kg (lägg till och dra ifrån beroende på modell). Ganska säkert måste du ha ett enaxlat släp för att få lasta så mycket.
 
yeti med 2000 i släpvagnsvikt?
Du måste läsa på raden "Max totalvikt vid körkort behörighet B".

Min bil har tex "Max släpvagnsvikt 3500kg" och "max släpvagnsvikt B-behörighet 780kg".

Dvs du kan inte dra mer än ett gallersläp från macken med min bil.

Sambons bil (superb) 2000kg resp 1270kg.
 
En Yeti som har en släpvagnsvikt på 2000 kg är stor & tung.
Skulle tippa på att den har en totalvikt på runt 2100 kg. Då åker du som regel dit på att totalvikten på bil och släp kommer att överstiga 3,5 ton.
En boggie som Ifor, eller liknande får du inte ens koppla på om det är tomt. Du åker dit för olovlig körning och kan bli av med körkortet samt får dagsböter som snabbt springer iväg i hemska pengar.
En gammal Kylingekärra, enaxlat, får du koppla på, men den har en max lastvikt på under vad din häst väger. Då åker du dit på överlast.
Jag tror du ska börja med att ta ett annat körkort. :) Har du stor häst lär du behöva det.
Jag behövde det.
 
Jag begriper inte. Om jag har en häst som väger 700 kg? Jag har B-kort?
Vilken form av bil och transport kan jag köpa/köra?
Om vi utgår från en Skoda Yeti?

Som exempel, jag har en Subaru Legacy Outback från -99 som får dra 1450 på B-kort och en nervägd Star Safir med boggi och sadelkammare totalvikt 1450, lastvikt 700. På pappret skulle du få dra din häst med den kombinationen, men du behöver ha marginal för utrustning, foder, skit som samlas på undersidan, et c.

Om jag skulle vilja dra din 700-kiloshäst med min Subaru skulle jag titta efter ett enaxlat släp med lastvikt 800 kilo. Men en så tung häst skulle jag nog helst vilja köra i boggi.

Så jag sällar mig till kören, satsa på BE-kort!
 
Jag har en diesel-Yeti med Max 1500 på B-kort. Till den har jag ett Ume BA35 som är typat på 1350 och får lasta 670. Inte allt för långt ifrån vad du hade som förutsättningar
 
Aha, nu börjar jag få ihop det. Ja det är nog utökat körkort det får bli. Jag satt och läste annonser igår och blev alldeles yr i mössan av alla siffror.
Tack för förklaringarna. :bow: Tillsammans så blev det tydligt för mig.
 
yeti med 2000 i släpvagnsvikt?
Jag slog upp vår Yeti på Transportstyrelsen:
Största belastning koppling fordon
80 kg
Max släpvagnsvikt
2000 kg
Max släpvikt, obromsad
750 kg
Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt)
4075 kg
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
1425 kg
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
2175 kg

Om du har B-kort betyder det att släpets maximala totalvikt är 1425 kg
Totalvikt är släp tillsammans med sin maxlast. Du kan alltså bara köpa släp vars totalvikt är max 1425 kg, den uppgiften står på släpets registreringsbevis och kan vara olika på olika modeller beroende på vad man valde när släpet var nytt.
Om hästen väger 700 kg blir det 725 kg över till själva släpet. Du behöver alltså hitta ett släp som väger max 725 kg tomt OCH har en totalvikt på max 1425 kg. Det finns inte många såna med boggie, utan du får satsa på enkelaxlat skulle jag tro.

Jag som vill kunna köra ca 900 kg hästkött(2 hästar) såg till att skaffa utökat B, då får jag ha en max totalvikt på släpet på 2175 kg (men aldrig lasta mer än till 2000 kg eftersom bilen i sig inte kan/får dra mer). Jag har ett stort Boj som säkert väger 900 kg, och då kan jag ändå lasta 1100 kg hästkött om jag vill.

Utökat B var lätt att ta, jag tog en lektion på körskolan och hyrde deras ekipage vid uppkörning, gick på några tusenlappar och sen var det klart. Det är ett klart bättre alternativ än att köra runt med enkelaxlat tycker jag.
 
Sen är det väl så md att har man mycket häst - typ ardenner eller så, så kommer det inte räcka ändå. Då behöver man ha en 1990-kärra och en bil som får dra 2000.
Det är inte lika lätt att väga ner och sen upp kärror efter behag längre, blir de några år så är det bara ner i vikt som gäller!

Så E-kortet är nog inte så dumt!
 
Som exempel, jag har en Subaru Legacy Outback från -99 som får dra 1450 på B-kort och en nervägd Star Safir med boggi och sadelkammare totalvikt 1450, lastvikt 700. På pappret skulle du få dra din häst med den kombinationen, men du behöver ha marginal för utrustning, foder, skit som samlas på undersidan, et c.

Om jag skulle vilja dra din 700-kiloshäst med min Subaru skulle jag titta efter ett enaxlat släp med lastvikt 800 kilo. Men en så tung häst skulle jag nog helst vilja köra i boggi.

Så jag sällar mig till kören, satsa på BE-kort!
Aha, nu börjar jag få ihop det. Ja det är nog utökat körkort det får bli. Jag satt och läste annonser igår och blev alldeles yr i mössan av alla siffror.
Tack för förklaringarna. :bow: Tillsammans så blev det tydligt för mig.
Satsa på ett BE direkt. Det kostar inte så mycket.
Då hänger det bara på hur mycket vikt din dragkula mäktar med.
Där är min begränsning. Jag får bara dra 1900 kg med min kula. Det som är dumt är att det på samma registreringsbevis står att jag med B96 får dra 2010 kg, vilket jag ju inte får ens om jag har BE.
Det vilseleder nog många? Så det är inte konstigt att du blir yr i mössan. :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Satsa på ett BE direkt. Det kostar inte så mycket.
Då hänger det bara på hur mycket vikt din dragkula mäktar med.
Där är min begränsning. Jag får bara dra 1900 kg med min kula. Det som är dumt är att det på samma registreringsbevis står att jag med B96 får dra 2010 kg, vilket jag ju inte får ens om jag har BE.
Det vilseleder nog många? Så det är inte konstigt att du blir yr i mössan. :)
Ja, det är lite knepigt att den uträknaren som skriver ut vad man får dra på resp körkort inte räknar med bilens maximala dragvikt. Enligt mig hade det varit bättre att helt skippa de siffrorna och låta folk lära sig att räkna eller använda släpvagnskalkylatorn.
 
Satsa på ett BE direkt. Det kostar inte så mycket.
Då hänger det bara på hur mycket vikt din dragkula mäktar med.
Där är min begränsning. Jag får bara dra 1900 kg med min kula. Det som är dumt är att det på samma registreringsbevis står att jag med B96 får dra 2010 kg, vilket jag ju inte får ens om jag har BE.
Det vilseleder nog många? Så det är inte konstigt att du blir yr i mössan. :)

Fast det står det inte.
Det står att släpets totalvikt får vara 2010kg. (För att hålla max 4250kg dvd bilens totalvikt plus släpets totalvikt.)

Max dragvikt måste man hålla reda på.
 
Ja, det är lite knepigt att den uträknaren som skriver ut vad man får dra på resp körkort inte räknar med bilens maximala dragvikt. Enligt mig hade det varit bättre att helt skippa de siffrorna och låta folk lära sig att räkna eller använda släpvagnskalkylatorn.

Man borde inte få dra alls utan BE där det alltid ingår att man får förklara skillnaden totalvikt, (Max) lastvikt, bruttovikt och tjänstevikt på uppkörningen.

Och gärna praktiskt visa hur man vet vad 10 olika bilar får dra.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 801
Senast: iNHALE
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 117
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 434
Senast: MiniLi
·
Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 721
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp