Lastträning!

Sv: Lastträning!

Jag hade en D-ponny som var väldigt svårlastad, han slet sig och reste sig och höll på. Han var väldigt stark så ingen kunde hålla kvar honom mer än jag eftersom jag var så van och såg när han skulle sticka.
Vi träffade iallafall en tjej av en slump som hjälpte folk att lasta med hjälp av en NH metod. Så vi lät henne testa att lasta min häst. Det brukade aldrig gå, även om man höll på hela dagen. För henne tog det 20 minuter :o

Hon körde iallafall först ledarskapsträning för att visa att hon bestämde. Hon gick med honom, stannade och då ska han stanna direkt. Gör inte hästen det så ska man backa dom (ska helst ha longerlina att svänga framför hästen, ej slå på hästen). När man tränat detta lite och hästen förstår principen så kan man gå mot transporten. När man står i transporten och hästen framför rampen så drar man i linan så att det blir ett tryck i nacken. Man håller trycket tills hästen tar minsta steg framåt, då släpper man efter direkt. Man upprepar detta om och om igen tills hästen är inne.
Om hästen backar ut så ska man backa den rättså långt för att visa att det är jobbigare att backa än att gå framåt. När man gjort detta så går man mot transporten igen. Det krävs mycket och regelbunden träning, men det ger bra resultat. Min häst går in på 10 minuter nu, om man tränar regelbundet. Annars tar det kanske en halvtimme.

Jag vet inte om det var svar på din fråga, men skulle inget annat hjälpa kan du ju testa detta :) Det hjälpte för mig och även för en kompis till mig.

Hoppas det går bra med lastningen !

För mig får en drag/ryck aldrig betyda gå, av den enkla anledningen att jag lärt min häst att sänka huvudet då det blir tryck i nacken (en uppstressad häst som sänker huvudet blir automatiskt lugn). Mycket användbart då de står uppbundna ofta (då menar jag inte i spilta utan ute i skogen på fikatur) samma sak om han skulle fastna i något, trassla in sig och känna ett motstånd någonstans, så betyder detta "stå still" därav kan man undvika skador. t ex ifall hästen skulle fastna med hoven mellan stenar eller något annat läskigt så står den still tills man hunnit fram och hjälpt den.

Sen går jag aldrig själv in i transporten då jag lastar utan skickar in hästen själv. Då slipper man även bekymret att hinna bak och stänga bommen eftersom man redan står där:) Viktigt dock att komma ihåg att inte stänga bommen i all hast, hästen ska veta att den ska stå där tills jag ber den att backa.

Det är ju naturligtvis en smaksak, men även en tankeställare :)

Sv: Lastträning!

Ni måste räkna på maxlastvikten, hur transporten är registrerad och hur mycket er bil får dra på det körkort som bilföraren har. Kör ni med för tungt lastat och ni blir stoppade ryker hela körkortet och ni åker dit för olovlig körning (lika allvarligt som att någon skulle vara ute och köra bil utana tt ha tagit körkort). Dessutom kan i värsta fall transportens golv eller balkar ge vika om mna lastar mer än den är byggd för, så kolla upp papprena innan ni åker!:)

Hihi en hästfarbror jag känner (han är 73 nu och har haft hästar sen 10årsåldern) körde med två hästar + ett föl som stod längst fram ca 30-40 mil, han blev stoppad efter vägen och de frågade hur många hästar han hade i finkan "två" sa han och sen sa han att en var en hingst som blev lite vild om man stod still så de släppte honom, ha ha!

En annan jag känner lastade två fullmusklade bruksnodisar i ett umesläp med boggie, de översteg lastvikten(650 kg tror jag) långa vägar och han blev också stoppad, polisen såg att det var två bruksnordisar där och frågade vad en häst vägde och han sa 300kg/st, polisen sa OK och släppte honom. Haha!

Nu menar jag inte att man ska köra olagligt med hästfinka men det var bara så roligt att polisen inte har nån aning om sånt så jag var tvungen att skriva ned det.:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 739
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 369
Senast: Trassel12
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 394
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka