Lastträning!

Sv: Lastträning!

Om transporten står lite i lutning åt sidan är det någon risk att den skulle falla?
Den står i lite svag lutning åt vänster nu...har inte alltid bil framför eftersom jag inte alltid har tillgång till bil med drag.
Annars kan ja försöka ta tag med mina hulken krafter och dra fram den lite där det inte lutar så mycket!

en häst kan bli "svårlastad" av en så enkel anledning att föraren kört igenom en kurva lite för fort eller ut från en väg lite för snabbt så hästen tappat balansen något. inte ens säkert att föraren själv märkt det. kan även ha blivit skrämd av andra fordon som legat lite tätt bakom eller en lastbil vars kapell fladdrat vid möte bara för att ta några ex.

sådana saker brukar gå att träna bort ganska fort ;)

vi frontalkrockade med hästtransport bakom med en av våra hästar i, hon flyttade hela frambommen + sidbalkarna den sitter i, draget gick i backen och bilen gick till skroten. trots det så gick hon rakt på transporten efteråt. gången efter va hon lite tveksam men med lite tid så har hon blivit samma lättlastade häst igen. så det behöver inte bli så stora problem även fast hästen varit ute för olycka

bara se till att det är lugnt och avkopplat runt er och försök tänka att varför skulle han inte gå in istället för undra om han går in ;)

försök ställ transporten plant, den står ju stadigare om hästen skulle kasta.

Varför ska man inte det?
Jo fäller man inte ner stödbenen så förstår ja ju det för då tippar den ju bakåt men annars har jag aldrig hört det!

I dag tränade vi lite igen! Tre ben i dag iaf...och kan kom så pass långt upp så han kunde inspektera mellanväggen och gummi mattan! :)

jag måste bara fråga, kan man lasta två ponnyer i en transport? Vi har en ganska liten, men det går in två "mindre stora hästar" i den. Men jag tycker endå det ser trångt ut och så. Och isf hur ska man bära sig åt när man ska in med den andra hästen?

När jag tränade och lasta i veckan nu så lade pojken upp ena hoven inne på gummi mattan inne i transporten...det har han inte gjort innan...Så lite framsteg blir det fast det går inte så fort men det gör inge!!

Ni måste räkna på maxlastvikten, hur transporten är registrerad och hur mycket er bil får dra på det körkort som bilföraren har. Kör ni med för tungt lastat och ni blir stoppade ryker hela körkortet och ni åker dit för olovlig körning (lika allvarligt som att någon skulle vara ute och köra bil utana tt ha tagit körkort). Dessutom kan i värsta fall transportens golv eller balkar ge vika om mna lastar mer än den är byggd för, så kolla upp papprena innan ni åker!:)

I dag har jag köpt transport!!:bump::banana:

Enda problemet är att det sägas att min pålle är svårlastad. Har haft honom snart 1 år nu. Har inte provat lasta själv. Så jag vet egentligen inte hur han är att lasta.
Men jag tänkte att jag kunde få goda råd från er erfarna bukare.

Men hur ska ja gå till väga så att han inte blir räddare än vad kanske han är??
Alla tips och råd är välkommna!!!

Hej!
Har inte följt tråden helt... Men jag har uppdaterat vår hemsida idag om lite lastträning, ta gärna en titt :D http://nh.blockas.se
(Lastning står det om under Övrigt)

Lyckat till!!
Mvh Malin :)

En sådan rolig hemsida! Jag var inne o läste om alla trick mm man kan lära hästen och blev riktigt inspirerad! Får se om jag provar något på min häst.

En sådan rolig hemsida! Jag var inne o läste om alla trick mm man kan lära hästen och blev riktigt inspirerad! Får se om jag provar något på min häst.

Gud vad kul att du tycker det!! :D
Vi försöker bygga ut den hela tiden ;)

Mvh Malin

Lasta inte utan att en bil är kopplad till transporten! Med hjälp av bilen får transporten mer balans och stabilitet, och riskerar inte att tippa åt något håll. Jag har dessutom sett att transporten har flyttat sig lite när man lastat utan bil, något som ökar ostabiliteten. För en häst som redan är osäker på transporten och svår att lasta är det en väldigt onödig risk att ta. Bilen som sätts till behöver ju inte nödvändigtvis vara den som ska dra transporten sen, men bara någonting som ger ökad stabilitet.

I dag har jag köpt transport!!:bump::banana:

Enda problemet är att det sägas att min pålle är svårlastad. Har haft honom snart 1 år nu. Har inte provat lasta själv. Så jag vet egentligen inte hur han är att lasta.
Men jag tänkte att jag kunde få goda råd från er erfarna bukare.

Men hur ska ja gå till väga så att han inte blir räddare än vad kanske han är??
Alla tips och råd är välkommna!!!

Jag hade en D-ponny som var väldigt svårlastad, han slet sig och reste sig och höll på. Han var väldigt stark så ingen kunde hålla kvar honom mer än jag eftersom jag var så van och såg när han skulle sticka.
Vi träffade iallafall en tjej av en slump som hjälpte folk att lasta med hjälp av en NH metod. Så vi lät henne testa att lasta min häst. Det brukade aldrig gå, även om man höll på hela dagen. För henne tog det 20 minuter :o

Hon körde iallafall först ledarskapsträning för att visa att hon bestämde. Hon gick med honom, stannade och då ska han stanna direkt. Gör inte hästen det så ska man backa dom (ska helst ha longerlina att svänga framför hästen, ej slå på hästen). När man tränat detta lite och hästen förstår principen så kan man gå mot transporten. När man står i transporten och hästen framför rampen så drar man i linan så att det blir ett tryck i nacken. Man håller trycket tills hästen tar minsta steg framåt, då släpper man efter direkt. Man upprepar detta om och om igen tills hästen är inne.
Om hästen backar ut så ska man backa den rättså långt för att visa att det är jobbigare att backa än att gå framåt. När man gjort detta så går man mot transporten igen. Det krävs mycket och regelbunden träning, men det ger bra resultat. Min häst går in på 10 minuter nu, om man tränar regelbundet. Annars tar det kanske en halvtimme.

Jag vet inte om det var svar på din fråga, men skulle inget annat hjälpa kan du ju testa detta :) Det hjälpte för mig och även för en kompis till mig.

Hoppas det går bra med lastningen !

Hur går det med lastningen nu? Är det bättre? Har nämligen också en svårlastad ponny.

*KL*

Jag har en krubba fram i transporten som jag häller havre i när hästen är inne.
Då kan jag i lugn och ro gå bak och stänga för bommen bak och sedan sätta fast henne.
Tycker det fungerar jättebra, kan inte se något fel i det.
Självklart är det olika med olika hästar, men att det skulle vara skadligt på något sätt kan jag inte se. Även om jag någon gång skulle ha glömt maten, så skulle hon gå in.

Men det är en belöning och hon står och mumsar i lugn och ro.

Tycker du verkar ha en sund inställning, att du låter det ta tid.
Det är inte många som tar sig den tiden. Tror du kommer fixa det där galant!

ett tips är att inte fokusera direkt på att hästen ska in, så hästen inte förväntar sig saker.
man kan gå och titta/nosa på sidorna på transporten titta in genom skötardörren, gå över rampen från höger till vänster eller tvärt om. då vet hästen aldrig vad som kommer hända och blir mer intresserad och nyfiken.
och det är alltid bra att förekomma att backa hästen innan den backar själv och så...
man kan oxå låta häste gå upp på rampen med alla hovar sedan backa några steg så bara framhovarna är kvar stanna lite sedan fram igen, så att man inte backar av helt varje gång. samma när den börjar gå in i transporten, backa en bit ut på rampen sen fram igen. i början kan det vara lättare att ta ur mellanväggen för att få mera plats när det funkar kan man sätta i mellanväggen igen men ställa den på sidan osv.
jag använde inte godis eller mat. det får hon först när man ska åka och hon står still och allt är stängt.

jag gjorde så här med min 1åring då hon var väldigt skeptisk till transporter och det tog bara några dagar innan hon gick på utan problem och jag tränade kanske ½timma varje dag.

lycka till!

Senast ändrad:

Jag går aldrig ajälv in i finkan när jag lastar, jag står bredvid och "skickar in" hästen. Funkar jättebra men då måste man helst ha marktränat som jag gör innan så hästen fattar vad det handlar om. Har nyligt skrivit inlägg i min blogg om detta, PMa om du är intresserad! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 739
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 369
Senast: Trassel12
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 394
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka