Lastträning!

Kicki_83

Trådstartare
I dag har jag köpt transport!!:bump::banana:

Enda problemet är att det sägas att min pålle är svårlastad. Har haft honom snart 1 år nu. Har inte provat lasta själv. Så jag vet egentligen inte hur han är att lasta.
Men jag tänkte att jag kunde få goda råd från er erfarna bukare.

Men hur ska ja gå till väga så att han inte blir räddare än vad kanske han är??
Alla tips och råd är välkommna!!!

Sv: Lastträning!

va kul :laugh:

gör så lite affär av lastningen som möjligt, se till att allt är lungt och avslappnat runt er. låt honom titta. ha ett långt grimskaft eller lina om han skulle kasta, går han på så är det ju bra :) gör han inte det så låt det få ta lite tid, det har du igen senare.

framförallt, utgå INTE från att han ska vara rädd. utgå från att det här kommer att gå fint ;) ha med dig ett äpple eller en morot som han kan få då hela hästen står i transporten.

Jag har också haft svårlastad häst och vi har kommit över den värsta tröskeln men tränade varje dag i början

Jag delar på mellanväggen och lastar hästen på fel sida, dvs höger för att en del hästar uppskattar den öppna lilla dörren där fram med ljus.
Sen har jag på longerlina och går med den lite löst rakt och enkelt mot transporten. Därefter ser jag hur långt hästen går. Därefter börjar vi arbeta för att sätta upp nya mål varje dag. Tex var mål 1 för mig att hästen skulle stå med alla hovar på rampen, detta övade vi på säkert 1 vecka innan vi höjde ribban.
Vad som också är viktigt är att förekomma, backa ut/bort hästen från rampen så du bestämt att denna ska gå av!

Muta aldrig med godis eller mat. Ev ge något gott när ni kommit så långt att hästen går in helt.

Lycka till!

Förlåt om hag kapar tråden lite.. :o Men varför är det aldrig okej att låta hästen äta, förutom när den redan står i transporten? Jag ifrågasätter inte något utan undrar bara. Kan inte en stressad häst bli lugn av att få stå på rampen och mumsa på lite hö och inse att transporten kanske inte är så dum ändå? :angel:

Det var min tanke med det:o Hon kanske menar så att den blir tiggig eller så? skulle gärna få förklarat då det satt myror i skallen på mig!:rofl:

Ja mig med.. :o Har läst och hört det överallt, INGEN mat och INGET godis förren hästen står lugnt och snällt och sitter fast. (?) Dumt nog har jag aldrig tänkt på att fråga varför.. :o

Min häst tycker att det är jätteläskigt att åka transport, jag tror att dom flesta hästar som "dummar sig" (:grin:) egentligen är rädda.

Och jag förstår dom, dom ska in i en mörk trång grotta som rör sig under dom och låter och skumpar..
Varför skulle han göra det bara sådär och tycka att det är jättekul? Jag har inte så mycket mer än mat att ta till för att kunna göra transporten till något positivt, lite a la åsnan och moroten som någon skrev.
Ja han litar på mig (det vet jag, vi har INGA problem någonstans i hanteringen annars) men transporten är han RÄDD för.
Mitt mål nu är att försöka få honom lugn och bara förknippa den med något positivt, men jag kan inte se vad som skulle kunna vara positivt för honom med att åka transport annat än att få stå och mumsa hö :p

Lite luddigt kanske, men det skulle vara intressant att höra varför mat och godis är så förbjudet, och lite tips från någon som kan och inte tycker att jag ska piska eller dra in honom! :bow:

Senast ändrad av en moderator:

förbjudet och förbjudet :crazy: på vissa hästar fungerar det men många lär sig att backa tillbaks så fort dom fått en godbit för att gå upp på lämmen och få en ny godbit osv.

vi har en som absolut inte får matas förens hon är inne eftersom hon så fort hon snappat upp godbiten kastar sig ut i gen för att upprepa proceduren. om man därimot bara leder in henne, sätter bommen bakom och knäpper fast och sedan ger godbiten så fungerar hon väldigt bra och lätt.

en annan av våra går rakt på om man håller ett äpple i handen som han sett, han får det när han står på och bommen är för.

I dag har jag testat lasta lite...vi gick runt och inspekterade transporten lite. Sen så satte han upp fram hovarna och nosade lite på rampen. Han gjorde så några gånger och jag tyckte det fick räcke för den här gången...vi ska nog försöka igen i morgon. ska ställa transporten lite stabilare först den stog lite snett kändes det som!

Jag tror att huvudsaken är att man är lugn o att de som hjälper till är lugna. Det smittar av sig.. :) Var beredd på att det kan ta tid så man inte är ute i sista minuten. Gör allt så enkelt som möjligt. Minhäst har hönät o sin godishink som väntar när han kommer in i transporten. Han har krånglat lite förut men ju säkrare jag har blivit ju bättre har det gått. Nu kan jag nästan lasta ensam! Lycka till!

Klok är du! Jättebra att ta det så lugnt som du gör! Ett litet framsteg i taget. Det kommer att gå bra. Rätt vad det är lyfter han huvudet en aning, lägger öronen framåt och går helt sonika på. Då gäller det att ha planerat vad man ska göra så man inte blir överrumplad! Rek också att när ni kör iväg första gångerna (små turer) ha med hästkompis (om möjligt).

Precis som fröken Skåne säger - i den sekund han börjar tänka bakåt är det du som ska backa. Det tydligaste tecknet är att han är på gång är att han börjar vinkla öronen bakåt.

Jag tycker det är dumt att börja "muta" eller mata med något , den gången man inte råkar ha med sig något och inte kan på fatt på något heller så står man där så glatt :crazy:
Däremot gör jag ibland somså att jag ger något gott när hästen är inne och fast och allt är stängd spec efter kanske en jobbig dag!

Jag tror att huvudsaken är att man är lugn o att de som hjälper till är lugna. Det smittar av sig.. :) Var beredd på att det kan ta tid så man inte är ute i sista minuten. Gör allt så enkelt som möjligt. Minhäst har hönät o sin godishink som väntar när han kommer in i transporten. Han har krånglat lite förut men ju säkrare jag har blivit ju bättre har det gått. Nu kan jag nästan lasta ensam! Lycka till!

Ja tid är ja beredd på att offra för det. Jag bara tränar lastning nu...sen när han vill gå in börjar ja planera resor.

Klok är du! Jättebra att ta det så lugnt som du gör! Ett litet framsteg i taget. Det kommer att gå bra. Rätt vad det är lyfter han huvudet en aning, lägger öronen framåt och går helt sonika på. Då gäller det att ha planerat vad man ska göra så man inte blir överrumplad! Rek också att när ni kör iväg första gångerna (små turer) ha med hästkompis (om möjligt).

Precis som fröken Skåne säger - i den sekund han börjar tänka bakåt är det du som ska backa. Det tydligaste tecknet är att han är på gång är att han börjar vinkla öronen bakåt.

Han verkade då inte rädd för transporten iaf. När han hade sått på rampen med frambenen ett tag börjande han hosa på den och tillsut så försökte han bit i träribborna som sitter på den...och när jag gick in i transporten för att visa honom så stog han där med spetsade öron och tittade på mej. Så ja ska ta det lugnt så såg det då ut som i dag att han kommer att gå in i sinsom tid. Bara han får vänja sej!
Ska tänka på backningen och sen hade ja oxå tänkt att vi skulle åka små turer när han väl kommit in. Dom tillfällen jag har bil med dragkrok på iaf!

Jag tycker det är dumt att börja "muta" eller mata med något , den gången man inte råkar ha med sig något och inte kan på fatt på något heller så står man där så glatt :crazy:
Däremot gör jag ibland somså att jag ger något gott när hästen är inne och fast och allt är stängd spec efter kanske en jobbig dag!

Jag funderade på att sätta in en hink med äpplen eller morötter som han kan få när han är inne...eller ett hönät om det inte finns äpplen eller morötter...

Enda problemet är att det sägas att min pålle är svårlastad. Har haft honom snart 1 år nu. Har inte provat lasta själv. Så jag vet egentligen inte hur han är att lasta.

Gå INTE in med inställningen att han är svårlastad. Du har aldrig lastat hästen, så du kan ju omöjligt veta hur "svår" hästen är när du lastar den.

Lycka till!

Gå INTE in med inställningen att han är svårlastad. Du har aldrig lastat hästen, så du kan ju omöjligt veta hur "svår" hästen är när du lastar den.

Lycka till!

Tack...nä ja gick inte i det med den inställningen! Jag bara berättade att det sagts att han varit det.
Med lite träning så han blir van så kommer det där att gå galant tyckte ja det verkade som i dag.

Lycka till!

Mm det tänkte jag också på, på ett sätt hade det varit bra om du inte vetat om det. Nu har ju du den "gruvningen" i huvudet vilket hästen kan känna av. Men heelt mänskligt.

När jag lastar någon häst går jag bara lugnt raka vägen in i transporten utan att dalta den fram eller titta så "det går ok"
Ja menar jag drar inte in han eller tvingar utan bara går in, som om vi skulle igenom en tunnel, de har funkat bäst för mig hitills, fast ja har väl aldrig lastat en svårlastad häst.

Men funkar inte den metoden får man såklart pröva en annan:p

Håller man på o daltar o är för försiktig kan ju hästen börja undra vad det är för en otäck sak jag måste lära känna.

Man ska pröva sig fram som om det inte vore någon ting.

Lycka till :)

Mm det tänkte jag också på, på ett sätt hade det varit bra om du inte vetat om det. Nu har ju du den "gruvningen" i huvudet vilket hästen kan känna av. Men heelt mänskligt.

När jag lastar någon häst går jag bara lugnt raka vägen in i transporten utan att dalta den fram eller titta så "det går ok"
Ja menar jag drar inte in han eller tvingar utan bara går in, som om vi skulle igenom en tunnel, de har funkat bäst för mig hitills, fast ja har väl aldrig lastat en svårlastad häst.

Men funkar inte den metoden får man såklart pröva en annan:p

Håller man på o daltar o är för försiktig kan ju hästen börja undra vad det är för en otäck sak jag måste lära känna.

Man ska pröva sig fram som om det inte vore någon ting.

Lycka till :)

Tack...ja tänker ta det lungt...han får bekanta sej med transporten först för jag tror det var många år sedan han såg en transport. Visa honom att den absolut inte tänker äta upp honom.
I dag visade han att han var nyfiken på att inspektera den så vi får fortsätta inspektera den i morgon!
Ja känner på mej att det kommer gå bra det får bara ta den tid det tar!
Han här gått och lasta förut men av någon anledninge blivit svårlastad...men jag vet inte varför!

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 739
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 369
Senast: Trassel12
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 394
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka