Lastträning

Sv: Lastträning

Jaha du har lastat hästen EN endaste gång då krånglade den, därför ska du nu blåsa upp detta och visa för hästen att detta det är något farligt det...

Läste du min "story"? hästen var dom tvugna att droga och sen dessutom vara 5 pers för att få på transporten :crazy:
Det var inget konstigt alls att lasta den hästen. Det är inte den enda "svårlastade" hästen jag lastat heller.

Visst är transporten inget normalt för en häst, men det är knappast det liv dom lever annars heller. Jag ser ingen anledning att det skulle vara något konstigt för hästen att gå på en transport.
Jag tror att ni tänkte att hästen har (nästan?) aldrig åkt transport (alt. är svårlastad), därför så tycker h*n nog att det är läskigt - hästen känner detta och ser ingen anledning alls att gå på transporten.
 
Sv: Lastträning

Nej, jag har faktiskt inte lastat den alls. Utan det var när dåvarande ägaren skulle köra den till mig som det sket sig.

Hästen har gått på lösdrift hela sitt liv och husse är en gedigen hästkarl, som var helt övertygad om att den här hästen, som så många andra unghästar, bara skull knata på transporten.

Den blev tväristadig och stod helt enkelt still i två timmar. Jag var själv inte med så jag vet inte om det förkom något våld, men jag gissar på det.

Därför så jag väljer att i lugn och ro göra transporten, till just inget särskilt alls.
Så gör jag det av samma anledning som att jag vänjer den vid sadel innan jag sitter upp. Även om det säkert skulle gå att slänga på sadeln samma dag som man bestämde sig för att rida.

Det känns bara förnuftigare.

Jag har lastat den nu i kväll, och den klev på, efter en stund, medans jag och en kompis stod och tjatade väder och vind inne i transporten. Men jag upplevde hästen som tämligen skeptiskt till själva transporten, men jag gjorde som Axel föreslog och det gick bra.
Målet, mitt mål i alla fall, är en häst som jag kan lasta själv, och som jag vet att jag kan lasta själv, på fem röda.
 
Sv: Lastträning

axel skrev:
Så fungerar inte alla hästar.Jag tycker oxå att man ofta gör stor affär av det o menar att de bara ska ha mat när det har gått in helt o hållet.
Om 20 år kommer du oxå att ha sett mer. Även de som är mer tveksamma eller felhanterade.

Vad menar du med det då??
jag behöver inte ha 20 år till för att förstå att man inte ska förstora upp lastandet av häst. Har erfarenhet av både felbehandlade, tveksamma och BORTSKÄMMDA hästar. Alla har vi lyckats få lika enkla som villken annan häst som helst.
En häst vi fick va enligt ägarn stört omöjlig att lasta, de påstog att det va för att den bara åkt lastbil. Mkt riktigt, den ville inte gå på. Till sisst så tog vi ut mellan väggen och backade in hästen i transporten. Väl på plats så knölade vi in mellanväggen å sen åkte vi. Nästa gång väntade vi inte lika länge. Hästen ville inte gå in, ut m mellanväggen, backa in osv. Till sisst så blev den lika säker som amen i kyrkan vad gäller att lasta. Även om vi bara har en skruttig transport.
Sen när ägaren skulle hämta hästen, så skulle de ju lasta... Tror ni det gick?? Icke... Den skulle bara inte på!

Så... jag undrar fortfarande varför man ska förstora upp själva grejen att lasta? Man skapar sig bara problem på så sätt.
 
Sv: Lastträning

Nej det är inte bara du;)
Ser folk som leder in sina, sätter fast den:crazy: o går runt o stänger.
De har mellanväggen på mitten o låter bakbommen med en krok hänga ner.
Tänk om hästen fastnar i den:eek:
Ska det vara så jobbigt att haka av den:confused:
 
Sv: Lastträning

Gnist skrev:
Dock har jag hållit på med hästar i över 20 år och aldrig gjort någon stor affär när unghästar ska lastas...
"lustigt" nog, så har jag aldrig haft en svårlastad häst. De knatar på transporten hur bra som helst utan lock, pock eller mutor..
Har liknande erfarenheter. Förra valacken var svår men efter markarbetet, grundjobbet där vi tränade kommunikation...bad jag honom gå in och han gjorde så utan att jag behövde leda in honom. Skickades in och jag stängde om honom...då skulle vi iväg till en träningstävling. Han var då 10 år och hade ett liv av misshandel i samband med lastning bakom sig (känner familjen väl och det var pappan som stod för våldsamheterna på både djur och övriga familjemedlemma).

Halvblodsstoet som jag hade på foder var fullständigt hysterisk så fort en transport fanns inom synhåll men jag lastade henne själv, dock fick jag leda in henne...hon var 14 år med mycket dåliga erfarenheter och smärta i kroppen.

Nu har jag en unghäst, Welsh Cob, som blev abrupt tvingad att gå in i lastbil som 1-åring. Skador i hasorna efter repen och utan tro på människor i närheten. Hon frös fast i början när hon leddes mot rampen och all form av press (människor som höll om bakdelen) resulterade i fullständig panik och hon kastade sig handlöst baklänges...hon var då två år och hade gått på bete och njutit av livet i 1 år...Det tog mig 30 minuter med lock och pock(inga mutor) + att jag satte mig på golvet och åkte baklänges in i transporten när hon av nyfikenhet följde mig in...men hon gick på! Hon har åkt lite hit och dit i sommar och hon har alltid gått på men inte om det finns folk i närheten.

Före dessa individer har jag haft hästar som gått på av sig själv men som inte haft dåliga erfarenheter, ungefär;)...gemensamt med alla...Jag har aldrig lasttränat! Ser dock alltid till att jag har gott om tid och kommer hellre fram 1-2 timmar före utsatt tid.

En kul grej handlar om en av mina uppfödningar, Silver Enya av nordsvensk brukstyp. Hon fick åka rätt mycket som föl då jag hade spridda små beten som dom kördes mellan första sommaren...än idag går hon på bara hon ser en transport...även om det inte är hon som ska iväg:D
 
Sv: Lastträning

du bestämmer dig för att hästen ska gå in på första försöket och inget annat är accepterat!!!!!!!!!!

allt beror på hur mycket hästarna litar på dig som ledare och hur väl du kommunicerar med dom. har du bara det fixat, så kommer pållarna att följa dig överallt.

å glöm inte att det är bakbenen som tar in hästen, inte frambenen...... ;)
 
Sv: Lastträning

linafina skrev:
Är det bara jag som skickar in min på egen hand i släpet? Hur gör ni som lastar själv?

Jag lastar nästan alltid själv och jag har väl tänkt att jag ska börja skicka in mina hästar någon gång, men då måste jag nog träna innan :o ... Eller om det inte funkar att skicka in hästen när man ska iväg så lastar man som vanligt istället.

När jag lastar mitt stora halvblod själv så har jag mellanväggen åt sidan som vanligt. Sen går jag in med honom och han får lite godis, sen går jag ut genom skötardörren och sätter tillbaka mellanväggen och stänger innerdörren och tar upp lemmen. SEN går jag tillbaka in och ger honom lite godis igen och spänner fast honom.

När jag lastat min B-ponny själv (2 åringen jag nämnde ovan) så har jag haft mellanväggen på mitten som den ska vara och gått in i transporten med honom (även han får godis när han väl är inne). Efter det har jag gjort som med halvblodet och gått ut och stängt själv. Därefter har han fått godis och jag har bundit honom.

Jag vet att det egentligen inte är det säkraste och smartaste sättet, men det har hittills funkat utmärkt på mina hästar. De har aldrig backat ut när jag väl har lämnat dem inne i transporten (de har väl fullt upp med att tugga i sig godiset de fått).
 
Sv: Lastträning

axel skrev:
Nej det är inte bara du;)
Ser folk som leder in sina, sätter fast den:crazy: o går runt o stänger.
De har mellanväggen på mitten o låter bakbommen med en krok hänga ner.
Tänk om hästen fastnar i den:eek:
Ska det vara så jobbigt att haka av den:confused:

Jösses, det är ju livsfarligt! :crazy:
 
Sv: Lastträning

Skulle inte tro att det blir förvirrande, i sådana fall arbetar man "fel" med hästen. Meningen är inte att gå upp, backa ner, gå upp backa ner. Utan det är berömmet, när hästen ställer två hovar på rampen och du också står där och smeker den över huvudet och halsen och pratar lugnt med den och sedan backar ner den så lovar jag att hästen vill gå upp igen på rampen. Att lastas tycker jag ska vara så naturligt som möjligt för hästen och hur kan det mer bli naturligt än att hästen känner sig så bekväm med transporten så att den går in lika självklart som i sin egna box. Rädd eller inte från början så ska den ändå känna sig trygg i och utanför en transport.
 
Sv: Lastträning

Skulle inte tro att det blir förvirrande, i sådana fall arbetar man "fel" med hästen. Meningen är inte att gå upp, backa ner, gå upp backa ner. Utan det är berömmet, när hästen ställer två hovar på rampen och du också står där och smeker den över huvudet och halsen och pratar lugnt med den och sedan backar ner den så lovar jag att hästen vill gå upp igen på rampen. Att lastas tycker jag ska vara så naturligt som möjligt för hästen och hur kan det mer bli naturligt än att hästen känner sig så bekväm med transporten så att den går in lika självklart som i sin egna box. Rädd eller inte från början så ska den ändå känna sig trygg i och utanför en transport.


Men du har ju inte läst vad jag skriver. varför om hästen vill gå rakt in utan mankemang ska du hindra den och träna framåt och bakåt? varför göra en grej av något som inte behövs?
det du talar om träningsmässigt är bra på en häst som är rädd eller har dåliga erfarenheter - inte vill gå in!
 
Sv: Lastträning

Men den ena unghästen frös ju fast och inte ville gå fram i TS första inlägg? Eller?
Och ja visst går den rakt in utan att tveka så är det ju inga problem, men en unghäst bör ju få vänja sig med transporten succesivt så att det slipper bli problem i framtiden. Men om unghästen går rakt in utan att tveka och inte är orolig i transporten så ja fine, då 'r det lugna puckar.
 
Sv: Lastträning

Men den ena unghästen frös ju fast och inte ville gå fram i TS första inlägg? Eller?
Och ja visst går den rakt in utan att tveka så är det ju inga problem, men en unghäst bör ju få vänja sig med transporten succesivt så att det slipper bli problem i framtiden. Men om unghästen går rakt in utan att tveka och inte är orolig i transporten så ja fine, då 'r det lugna puckar.

aha nu fattar jag, det är ett missförstånd då vi svarat på olika saker. :D Vi är helt överrens i grunden. :D
 
Sv: Lastträning

Jag har lasttränat senaste veckan, eftesom när vi skulle åka senast så vägrade han gå in, vilket slutade med att vi lyfte in honom i transtporten. (Jag har en minishettis)
Han var inte rädd, bara istadig, så där som ponnys kan bli. ;)

Men jag gjorde så att jag fick fram honom till rampen, lyfte på ena hoven på rampen och berömde och gav godis. När han snällt stod med en hoven på rampen så gjorde jag likadant med den andra.
När både framhovarna stod på rampen så gick han in.
Sedan fick han ett äpple när han stod där inne.
Lastade 2 ggr till.

Nästa dag lockade jag med äpplet och han följde med in.

Tredje dagen följde han med mig in i tansporten på en gång.
Då fick han stå uppbunden där 15-20 minuter.

Fjärde dagen var vi ute och åkte och det var inga problem med att lasta.

Det funkade för mig och ponnyskrutten, och jag är nöjd.
 
Sv: Lastträning

Är det bara jag som skickar in min på egen hand i släpet?

Nej, du är inte ensam. Jag accepterar inte heller någon annan variant. Om jag vet att det är en häst med kasst självförtroende (och jag ska lasta den första gången), brukar jag ge den gott om tid första gångerna. Och sedan får den gärna stå i transporten ett par timmar, så den är säker på att det inte är något läskigt ställe.

Mina hästar MÅSTE gå upp själva, jag har inte den lyxen att kunna rekvirera ett uppbåd folk som kan hjälpa till när jag vill ut i skogen, till veterinären, träna etc.

För mig är det inte underligare än att gå in i boxen, spiltan etc för fölen. De får gärna tycka det är underligt, men det är jag som är ledare och bestämmer var vi ska gå, när vi ska gå och faktiskt i viss mån hur vi ska gå.
 
Sv: Lastträning

jag är ingen expert men vi har genom åren haft ett antal unghästar där det har blivit dags för att transportera till träning/hingst. Ska jag vara ärlig har vi nog inte varit så ambitiösa och tränat lastning utan helt sonika odramatiskt lastat och åkt iväg. Vi har alltid lastat våra unghästar från logen som angränsar till stallet. Alltså backat till släpet till porten och stängt dörrarna på sidan och med öppen framdörr i släpet. Med våra hästar verkar det som att den första gången har räckt - var sen aldrig några problem att lästa när vi sen skulle åka hem.

Jag vet inte om det var just att lasta genom att gå ut ur stallet/logen och rakt in i trailern som är nyckeln bakom våra problemfria erfarenheter eller om det helt enkelt berodde på att vi aldrig gjorde någon större affär av det hela!? Dessutom bidrog det kanske att våra hästar litade på oss och respekterade att det var vi som bestämde vart de ska gå...
 
Sv: Lastträning

Jag skulle inte stå och locka med godis när jag lasttränar en häst. Men jag skulle inte häller stressa utan låta det ta tid, att stressa löns sällan/aldrig som dom flesta redan vet. Jag skulle leda fram hästen till tampen och låta den lukta på rampen kanske ta ett steg upp på rampen och undersöka och lukta sig fram tillslut brukar det lösa sig och hästen kliver in och då får hästen godis antingen frukt/grönsaker eller kraftfoder. Sen tror jag inte på att stressa upp med rampen och stänga igen så fort hästen satt in sista bakhoven. Det kan ju ta allt från några min till några tim så man får avsätta tid och upp repa träningen med jämna mellan rum, efter några gånger brukar hästen vara lättlastad. Det funkar på de flesta hästar men tyvärr inte alla och brukar ha min en medhjälpare tillhands.
Hade en häst för många årsedan som var helt omöjlig att lasta utan lina bakom, provade samma metod som jag beskrev ovan utan resultat. Tog man fram linan så gick han in bara han såg att den fanns med behövde sällan använda den utan bara ta fram den. Efter en tävling när vi var på väg att lasta honom upptäckte vi att linan låg hemma så tag min sambo upp tyglarna och sträckte ut dom mellan sina händer då gick hästen in, han trodde att han hade linan. Hästen i fråga var inte det minsta rädd för finkan på något sätt utan var van att lastas så, var en gammal travare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 233
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 752
Senast: sjoberga
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 062
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp