Lastträning

Blandrastik

Trådstartare
Jag har två treåringar, och en för dagen inköpt transport.
Här ska lasttränas! Men hur?

Alt 1: Lägg godis i en hink, ställa den på luckan, gå dit med hästen med ambitionen att den inte ska gå in, bara käka upp maten. Nästa dag ställer man hinken lite längre in, och nästa dag lite längre in.
Kan det funka?

Eller

Alt 2: Jag tar med en polare och har redan från dag ett ambitionen att kunna stänga bommen bakom, sen får den käka havre i transporten och gå ut, men in ska den. Basta!

Alternativ 2, kan gå bra, eller så går det inte bra och den ena treåringen blir istadig och fastfrusen när saker går emot honom. Jag riskerar att bli kvar i stallet hela kvällen.
Fast med alternativ 1, kanske hästen aldrig lär sig att gå in och stå kvar?

Vad skulle du ha gjort, något helt annat kanske?
 
Sv: Lastträning

Varför lasttränar man en häst? :confused:

Jag lastar mina hästar när vi ska åka någonstans, inte annars.

Visst låter det kanske konstigt i vissas öron, men jag har aldrig haft problem. Jag anser att man ber om problem när man gör ett helt företag av att lasta hästen - vid exempelvis vid lastträning.

Fölen lär sig när dom åker med morsan till seminstationen, de äldre hästarna litar förhoppningsvis på sin ledare och följer helt sonika efter.
En liten berättelse om en sk problemhäst: Jag hade en häst på tillridning där dom var 5 pers och drogade hästen för att lasta den och köra den till mig. Jag hade den i två veckor hemma och sen så skulle vi åka till ridhuset - jag lastar hästen och så åkte vi. Så svårt var det :smirk: Men visst hon sprang inte på transporten det tog kanse 5 minuter att knata upp för rampen med myrsteg.
 
Sv: Lastträning

Blåtira skrev:
Varför lasttränar man en häst? :confused:

Jag lastar mina hästar när vi ska åka någonstans, inte annars.

Visst låter det kanske konstigt i vissas öron, men jag har aldrig haft problem. Jag anser att man ber om problem när man gör ett helt företag av att lasta hästen - vid exempelvis vid lastträning.

Fölen lär sig när dom åker med morsan till seminstationen, de äldre hästarna litar förhoppningsvis på sin ledare och följer helt sonika efter.
En liten berättelse om en sk problemhäst: Jag hade en häst på tillridning där dom var 5 pers och drogade hästen för att lasta den och köra den till mig. Jag hade den i två veckor hemma och sen så skulle vi åka till ridhuset - jag lastar hästen och så åkte vi. Så svårt var det :smirk: Men visst hon sprang inte på transporten det tog kanse 5 minuter att knata upp för rampen med myrsteg.

Det där skriver jag under på.
har heller inte haft problem med någon häst, om inte hästen fått lära sig att man kan komma undan, då kan det ta lite längre tid.
För mig är en häst svår att lasta om det tar mer än 10-15 min att få in den.
Jag har en ponny (shettis :devil: ) som är lite knepig att lasta, men får han hoppa in från sidan så är det inga problem. Ser jätte roligt ut när han skuttar in. Men jag funderar på om han ser dåligt... För han gör massa andra märkliga saker oxå.
 
Sv: Lastträning

Nu har du ett ypperligt tillfälle att få allt rätt.
De ska vänjas.
Hoppas att du har hanterat dem, så att de litar på dig o följer med dig överallt- om än med lite lock o pock.

Låt de lukta på luckan o ha hela lastbredden. Om de går in hela vägen var noga med att OM de får för sig att kasta sig ut- släpp efter o bara gå in igen. Ha framdörren öppen o försök inte att DRA in dem- de ska vilja följa dig.

Lasta dem när de är hungriga o så småningom kan du stänga för bommen.
Tycker inte att den ska ha mat förrän den har gått in helt.
Sen kan de få äta en måltid där. Sen brukar de tycka att det är ett trevligt ställe o springer in.
Då kan man börja med att skicka in dem- går det inte den dán-följ med in o prova annan dag.

Var försiktig o skräm inte dem med en för häftig stängning av bakluckan.

Sen är varsam körning A o O

Skriver nu som både du o hästarna aldrig har åkt förrut:o men jag vet inte eran historia.

Jag tränade min dåvarande unghäst varje gång som jag hade varit o tränat med min äldre- släpet på.
Åkte/ åker alltid ensam- har aldrig velat krångla till det med hjälp.
Har åkt o alltid gått själv direkt in i släpet. På3-årsbed.. Kvalitén, träningar, klinikbesök o tävlingar.
Inte ens efter incidenter(påkörd av möte) eller långa uppehåll är det problemas.

Hästen får aldrig sitta fast i grimman när bakluckan är öppen- gäller även urlastning.

Försök att vara ensam o inte stirra upp dig. Många hästar blir vaksamma om det kommer andra runtikring bakdelen.

Sorry att det blev långt- men det är mkt att tänka på.
 
Sv: Lastträning

vi brukar vara 2 stycken när vi last träna unghästarna, vilket jag tycker man ska göra!

en håller i grimskaftet och har en hink stående längst fram i transporten.

den andra står bakom med tex en sopkavst (för att trycka lite om dom går bakåt)

jag ber hästen följa med, tar det lung och väntar lite, ber den igen, har den tendens till att gå bakåt, bakar jag i stället, hästen hinner inte fatta att han gick bakåtutan tror att jag ber honom om det!

sedan fram igen och ber lite bestämdare att gå in i transporten, går oftast in nu ( gör dom inte det så backa och fram ett par gånger till)

hon bakom med kvasten håller den som bakbomen, på med bomen och upp med luckan.

självklart får han mat i transporten nu!

gör detta ett par gånger, står längre tid varje gång, sedan kör jag iväge en bit och så var det klart!!

ber jag honom bara gå upp på rampen, så får han mat där, ber jag honom att gå hela vägen får han mat där!

ingen mat om han inte gjort något, även om det bara är att at ett steg, så mat när man gjort som man ska!!

grund iden är positivt fram, negativt bak!

så gör jag iallfall!! och har 3 hästar som är mycket lätt lastade!!

lycka till!
 
Sv: Lastträning

Det där var väl inte till mig:confused:
tycker inte att man ska backa unghästar eller ha ngn bakom som puttar på med kvasten.
Hästen har då ofta fokus bakåt istället för framåt.

Träning handlar inte om att man måste få in hästen den dagen- om man t.ex. ska till klinik.

Man tränar likadant som om den ska in i ett nytt stall eller boxen.
Där har hästen lärt kommandot- gå in!
 
Sv: Lastträning

jag håller med Axel.


allmänt: det är lätt att säga att man inte behöver lastträna om man haft hästen från dess födsel och känner till hela dess uppväxt och erfarenheter. oftast är så inte fallet utan någon har oftast varit och "lastat" innan en själv, och då har hästen alltför ofta dåligt bagage med sig.

På en unghäst som inte åkt förrut så tränar jag som Axel beskriver och Blandrastik är inne på - med undantag att jag inte skulle ställa en hink. de välter hinken och blir rädda och far.
bättre att bara låta den nosa, lukta och fixa runt - de brukar gå in snart, och då kan den få mat inne i trailern isåfall.
 
Sv: Lastträning

När jag köpte min val. var han 7 mån.
det tog 2 h. att lasta o mamman stod o skrek i stallet.

När vi väl kom iväg så lät det bom-bam boing- den hade hoppat över bommen.
Öppnade övre bakluckan o insåg att han ej kom ner.
Öppnade fram o knäppte loss o stängde fort som :devil: o gick bak o pratade med honom.
Han tänkte då bakåt o kom ner. Stod som ett ljus i de 2 h. som färden tog.
Lasttränade sedan på vårkanten som jag har beskrivit.
Om jag blev otålig= bakslag.

Åkte sedan till betet några km bort.När han kunde gå in själv.
 
Sv: Lastträning

för det första ska du nog ställa om din egen tankeinställning till att detta kommer gå skitbra, när du ändrat den så du verkligen tror pådet så ger du hästen samma signal. "Kom nu kör vi o detta fixar vi...":angel:
 
Sv: Lastträning

Axel

nej det var inte till dig!!

jag anser att det är en metod som passar mig och mina hästar! inte slå, skrika eller stressa, men var bestämd och kosekvent!!

självklart ska du inte träna på detta samma dag du åker till vetrinären, utan det ska du har gjort innan!
 
Sv: Lastträning

Jag har bara knallat på släpet med unghästen, stängt bommen och åkt, om det så bara har varit mellan hemmet och betet som ligger en bit bort (vilket hänt 1 gång, när hon skulle hem och klockan var mkt sent på kvällen), eller som nu sist 20 mil bort och 20 mil hem med min 3-åring. Hon åkte första gången 6½ mil utan problem....Då var hon 8 månader och det var när jag köpte henne. Tog ingen lång stund att lasta på henne ens första gången.
 
Senast ändrad:
Sv: Lastträning

Kan du förklara varför det ska lockas å pockas med mat, varför ska man hantera lastningen som det va något farligt?

Vad e det som är fel med att leda hästen mot transporten, och gå in? Om de inte går in direkt, så e det ju bara att stå en liten stund, sen knatar de ju så snällt in. Och den man har med sig sätter för bommen och stänger luckan. Klart.
Så småning om så lär de sig att de ska gå in helt av sig själv och man kan klara att lasta själv.

Vi har inte haft alla våra hästar från de va föl, och vi har haft otaliga hästar som skulle vara sååååå svåra att lasta. Jag hävdar fortfarande att tar det mera än 15 min att lasta så e de svår lastade.
 
Sv: Lastträning

Blåtira skrev:
Varför lasttränar man en häst? :confused:

En till som undrar över detta. Kommer problemen så är det oftast människorna som behöver öva SIN inställning och SITT beteende i situationen. (Gäller även andra "övningar").

Och ja. Har haft nån "svårlastad" häst (en krävde 4 karlar + plegg till liten islänning). Hos oss slutade det med att man inte borde gå i närheten av transporten när han kunde knata in ... Klart det är annorlunda med ett mindre djur, men man är ju för det inte direkt starkare.
 
Sv: Lastträning

Till alla inte bara TS!

Det hela går ut på att få hästen att vilja gå in i transporten, du ska inte dra in den,mota in den, slå in den, skrämma in den osv.
Hästen ska vara fokuserad på dig och följa dig, vart du än går. och det är inte lika avancerat som det låter.
Börja med att låta hästen gå fram till rampen, beröm (inte då i godisform utan smek och klapp.) Sedan låta den ta ett steg på, beröm och backa ner den till marken, beröm och så gå fram igen. Nu gäller det två steg/hovar på rampen. beröma och backa ner. Fortsätta så, du själv ska stå på rampen, dock inte i vägen för hästen utan att det känner att den får plats att gå in. Till slut kommer hästen frivilligt gå in i transporten när du är där inne.
Ha inte mellanväg i transporten utan plocka bort den, samt även bommen fram tycker jag är lämplig att ta bort. Den ska känna att det finns rikligt med plats. När hästen frivilligt följer med dig in i transporten, häng in ett hönät, då kommer det garanterat bli en bra upplevelse att gå in. Det är viktigt att man tar tid på sig. Det är i högsta grad onaturligt för en häst att gå in i en transport så ha överseende med misstänksamma hästar...

Lycka till.
 
Sv: Lastträning

Så fungerar inte alla hästar.Jag tycker oxå att man ofta gör stor affär av det o menar att de bara ska ha mat när det har gått in helt o hållet.
Om 20 år kommer du oxå att ha sett mer. Även de som är mer tveksamma eller felhanterade.
 
Sv: Lastträning

Harmonica skrev:
Till alla inte bara TS!

Det hela går ut på att få hästen att vilja gå in i transporten, du ska inte dra in den,mota in den, slå in den, skrämma in den osv.
Hästen ska vara fokuserad på dig och följa dig, vart du än går. och det är inte lika avancerat som det låter.
Börja med att låta hästen gå fram till rampen, beröm (inte då i godisform utan smek och klapp.) Sedan låta den ta ett steg på, beröm och backa ner den till marken, beröm och så gå fram igen. Nu gäller det två steg/hovar på rampen. beröma och backa ner. Fortsätta så, du själv ska stå på rampen, dock inte i vägen för hästen utan att det känner att den får plats att gå in. Till slut kommer hästen frivilligt gå in i transporten när du är där inne.
Ha inte mellanväg i transporten utan plocka bort den, samt även bommen fram tycker jag är lämplig att ta bort. Den ska känna att det finns rikligt med plats. När hästen frivilligt följer med dig in i transporten, häng in ett hönät, då kommer det garanterat bli en bra upplevelse att gå in. Det är viktigt att man tar tid på sig. Det är i högsta grad onaturligt för en häst att gå in i en transport så ha överseende med misstänksamma hästar...

Lycka till.

Fast det finns ingen anledning ALLS att träna så med en häst som inte har dåliga erfarenheter eller behöver "vänjas" av vid rädsla/tveksamhet. har den inga såna dåliga erfarenheter är det bara att klampa in när helst novisen bjuder framåt och vill.

annars blir det ju snarare förvirrande för en häst som inte är tveksam ö.h.t att backa ner, gå på, backa ner, gå på osv.
 
Sv: Lastträning

Tack för bra svar!

Tror att den blir en "Axel-Mackan-variant", tack för tips!

Till Blåtira: Varför lastträna.
Den ena treåringen har jag haft i två år och den är mycket väl hanterad, jag tycker själv att det skulle vara en bra gjej att jag vet att den går att lasta själv.
Den andra treåringen har jag bara haft i två veckor, men jag vet att det tog två timmar att lasta den när den skulle hit. Så det är samma där, jag vill vara stensäker på att lastningen är problemfri.
 
Sv: Lastträning

Dock har jag hållit på med hästar i över 20 år och aldrig gjort någon stor affär när unghästar ska lastas...
"lustigt" nog, så har jag aldrig haft en svårlastad häst. De knatar på transporten hur bra som helst utan lock, pock eller mutor..
 
Sv: Lastträning

Min 2 åring har jag inte gjort något speciellt med mer än helt enkelt lastat när vi har åkt någonstans. Han har åkt ca 4 ggr i sitt liv hittills, men går in i transporten direkt!

Om vi bortser från den gången när jag köpt honom och hämtade hem honom. Detta var för över ett år sedan och han var ohanterad och inte kände mig (då lyftes han in av fd ägarna - han är en B-ponny).

Första gången han åkt under min tid som ägare så ledde jag honom rakt mot transporten och givetvis stannade han och nosade på lemmen. Jag lockade honom lite med godis och han gick in i transporten på mindre än 5 min. Andra gången lastade jag honom helt själv. Vi skulle åka till betet och jag hade ingen annan hemma. Först lastade jag min andra rutinerade häst och sen lastade jag 2 åringen som gick in direkt (mina hästar får alltid godis när de gått in).
När de åkte hem från betet lastade jag den äldre hästen först igen men nu var sambon med och skulle hålla 2 åringen "sålänge". Han skulle även flytta fram godiset så hästen såg det och då ville givetvis godisgrisen ha och började klampa in i transporten med sambon som egentligen skulle vara utanför och stänga transporten efter oss...
Sen har jag lastat honom 1 gång till och även då ledde jag honom rakt in i transporten.

Så har man en godisgris som inte varit med om några hemska upplevelser i samband med lastning så bör det förhoppningsvis gå ganska lätt när hästen väl vet vad det är frågan om.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 233
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 752
Senast: sjoberga
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 062
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp