Lastträning, hur ofta?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag har suttit och skummat igenom tidigare trådar om lastträning och fått fram bra tips på själva lastträningsmomenten, men det som inte framgår tydligt är hur ofta man bör göra det.

T ex, du lasttränar hästen efter en bra stund så går hästen på och står still, backar ut först när du säger till den. Ska man avsluta träningen där eller ska man försöka få hästen att gå på igen?
Tänker just på det där att man ska avsluta när det går bra.

Ni som lasttränat, hur ofta tränande ni? Varje dag? Två gånger på samma dag? Vilodagar?

Dela gärna med er av era erfarenheter. :)

Jag har alltid ett mål för träningen, och passet avslutas när det är uppnått, min senare eller timmar senare!
Lastar gärna två dgar efter varandra, så kan den få smälta de i nån vecka sen :)

Min erfarenhet utifrån de hästar vi haft är att lastträning normalt inte är nödvändigt, med en del föl eller åringar som skall åka första gången kan man ta ett par gånger om det är en lite osäker häst men många gånger behövs det inte. Däremot är det otroligt viktigt att se till att turen totalt blir en trevlig upplevelse, och i det ingår såväl själva färden som vart man åker. Om en äldre häst som åkt innan inte vill gå på tolkar jag det som att den helt enkelt inte tycker om att åka, alltså problemet ligger inte i själva lastningen utan i färden, och man får försöka komma underfund med vad som är orsaken till det.

Jag har suttit och skummat igenom tidigare trådar om lastträning och fått fram bra tips på själva lastträningsmomenten, men det som inte framgår tydligt är hur ofta man bör göra det.

T ex, du lasttränar hästen efter en bra stund så går hästen på och står still, backar ut först när du säger till den. Ska man avsluta träningen där eller ska man försöka få hästen att gå på igen?
Tänker just på det där att man ska avsluta när det går bra.

Ni som lasttränat, hur ofta tränande ni? Varje dag? Två gånger på samma dag? Vilodagar?

Dela gärna med er av era erfarenheter. :)

din fråga går ju inte att svara på, det beror ju helt på varför du lasttränar, hur du gör det, och vilka möjligheter du har att träna eller inte osv.
Har du tex ett släp och lastar en gång varje dag och inte har några större problem så räcker det ju utmärkt om hästen går in en gång, står lugnt, uppför sig klockrent och backar ur och sen är det klart.
Du sitter ju inte och nöter saker som går bra i ridningen eller ältar grejer träningsmässigt i andra perspektiv med häst, ser ingen skillnad på lastträning varför det skulle göras.

Om en äldre häst som åkt innan inte vill gå på tolkar jag det som att den helt enkelt inte tycker om att åka, alltså problemet ligger inte i själva lastningen utan i färden, och man får försöka komma underfund med vad som är orsaken till det.

Intressant, hur skulle du då gå vidare för att hitta orsaken i så fall? :)

Det beror ju på hästen väldigt mkt oxå. En del svarar bäst på varje dag om man har problem, andra vill ha mer tid att smälta saker osv osv. Osäkra hästar brukar jag ge krubbmat i släpet så får de stå där 2-3 h/dag tills de är helt trygga med släpet, och några ggr till. Sedan lastar jag bara när jag ska iväg.

Min kille har ju alltid gått in, men det har märkts att han inte trivs i släpet. Nu när han är trygg i släpet och vet att släpet oftast betyder jobb så går han in väldigt glatt! Det är ju skillnad på att gå in och gå in ;)

Handlar det mer om ledarskapsproblem så tycker jag att man absolut ska jobba varje dag, men man behöver kanske inte blanda in släpet varje dag.

@kimmis87 när du säger att de får stå 2-3h i släpet, har du stängt bakbomen men låtit det var öppet bakåt och sätter du fast dom i fram om det bara är en spilta? Nyfiken. :)

Jag tycker att det är bättre att åkträna än lastträna. In med hästen på minst stressfyllda sätt och åk iväg på träning varje vecka. Hästen vänjer sig rätt snart. Det folk gör fel är att göra för stor grej av det och så åker man för sällan.

Intressant, hur skulle du då gå vidare för att hitta orsaken i så fall? :)
Jag skulle nog prova att åka med en bit i släpet och även fundera över hur hästen ser på de ställen vi åker till. Man känner ju sin häst bäst själv och det är inte hugget i sten att det måste vara något annat än själva lastningen som är problemet, utan det är bara min egen erfarenhet som är den att man kan lasta efter i princip vilken metod som helst, eller ingen metod alls, utan att få en svårlastad häst om allt övrigt är bra. Har den gått på en gång själv vet den att det inte är något farligt och hästar har bra minne.

@kimmis87 när du säger att de får stå 2-3h i släpet, har du stängt bakbomen men låtit det var öppet bakåt och sätter du fast dom i fram om det bara är en spilta? Nyfiken. :)

Jag stänger alltid bommen bak. Jag vill inte ha en häst som tar sig ut. När hästen är redo stänger jag även luckan och lemmen.

Jag tycker att det är bättre att åkträna än lastträna. In med hästen på minst stressfyllda sätt och åk iväg på träning varje vecka. Hästen vänjer sig rätt snart. Det folk gör fel är att göra för stor grej av det och så åker man för sällan.
Fast hur åktränar man om hästen vägrar gå på transporten?? :confused:

Jag skulle nog prova att åka med en bit i släpet och även fundera över hur hästen ser på de ställen vi åker till. Man känner ju sin häst bäst själv och det är inte hugget i sten att det måste vara något annat än själva lastningen som är problemet, utan det är bara min egen erfarenhet som är den att man kan lasta efter i princip vilken metod som helst, eller ingen metod alls, utan att få en svårlastad häst om allt övrigt är bra. Har den gått på en gång själv vet den att det inte är något farligt och hästar har bra minne.
Det svåra tycker jag är att få den att gå på själv...

Jag stänger alltid bommen bak. Jag vill inte ha en häst som tar sig ut. När hästen är redo stänger jag även luckan och lemmen.

Nu vet jag inte om det är vad du gör. Men jag skulle aldrig lämna en häst i transporten med bara bommen bakom oavsett om det är 5 minuter eller 3 timmar, lämnar jag häst i släpet så ska lemmen vara stängd.

Nu vet jag inte om det är vad du gör. Men jag skulle aldrig lämna en häst i transporten med bara bommen bakom oavsett om det är 5 minuter eller 3 timmar, lämnar jag häst i släpet så ska lemmen vara stängd.

Jag lämnade hästen faktiskt. Men så är det ju lite skillnad när man har egen gård och kan se till att hästen inte kommer nånstans även om den skulle ta sig ut. Hade jag ansett att det var nån risk att hästen skulle försöka ta sig ut så hade jag däremot stängt lemmen med, men så var inte fallet här. Han skötte sig, gick på som han skulle osv, han var bara inte trygg i släpet, och då började jag med lemmen nere. Men där får man ju anpassa efter sina egna förutsättningar och hästens.

Jag lämnade hästen faktiskt. Men så är det ju lite skillnad när man har egen gård och kan se till att hästen inte kommer nånstans även om den skulle ta sig ut. Hade jag ansett att det var nån risk att hästen skulle försöka ta sig ut så hade jag däremot stängt lemmen med, men så var inte fallet här. Han skötte sig, gick på som han skulle osv, han var bara inte trygg i släpet, och då började jag med lemmen nere. Men där får man ju anpassa efter sina egna förutsättningar och hästens.

Fast oavsett häst och miljö så skulle inte jag lämna hästen med enbart bommen bakom. Jag har vart med om en häst som vart skrämd och halkade så hon hamnade under bakbommen och satt sedan fast där med bommen över ryggen. Så att hästen skulle ta sig ut och komma lös är inte det jag bekymrar mig för.

Fast oavsett häst och miljö så skulle inte jag lämna hästen med enbart bommen bakom. Jag har vart med om en häst som vart skrämd och halkade så hon hamnade under bakbommen och satt sedan fast där med bommen över ryggen. Så att hästen skulle ta sig ut och komma lös är inte det jag bekymrar mig för.

Ser inte riktigt hur hästen skulle kunna halka på det matrialet jag har i mitt släp iaf. Oavsett så sitter ju hästen fast där framme, och bommen öppnas just av att tas uppåt, så mest troligt skulle bommen inte vara det minsta problem i det scenariot du beskriver iaf.

Ser inte riktigt hur hästen skulle kunna halka på det matrialet jag har i mitt släp iaf. Oavsett så sitter ju hästen fast där framme, och bommen öppnas just av att tas uppåt, så mest troligt skulle bommen inte vara det minsta problem i det scenariot du beskriver iaf.

Det finns så kallade säkerhetsspärrar på vissa transporter och när bommen är under tryck underifrån så går inte säkerhetsspärren att få loss.

Så vad skulle vara det största problemet menar du om det inte är bommen?

Jag skrev att jag inte skulle göra det, sen om andra vill göra det fine. Men jag skulle aldrig lämna en häst med bara bommen. Och att hästen sitter fast hjälper ju inte, för att antingen så gör man en säkerhetsknut ellr har ett transportgrimskaft som ska kunna lösas ut för att hästen inte ska slita sönder sig.

Det finns så kallade säkerhetsspärrar på vissa transporter och när bommen är under tryck underifrån så går inte säkerhetsspärren att få loss.

Så vad skulle vara det största problemet menar du om det inte är bommen?

Jag skrev att jag inte skulle göra det, sen om andra vill göra det fine. Men jag skulle aldrig lämna en häst med bara bommen. Och att hästen sitter fast hjälper ju inte, för att antingen så gör man en säkerhetsknut ellr har ett transportgrimskaft som ska kunna lösas ut för att hästen inte ska slita sönder sig.

MIN bom öppnas alltså genom att tas uppåt, det finns ingen som helst säkerhetsspärr på den överhuvudtaget, så nej. Bommen är inte farlig i det scenariot du beskriver på MITT släp.

Jag ser liksom inget direkt farligt som kan hända som inte skulle kunna hända i vilken box som helst, och där lämnar jag ju gladeligen hästen.

Därför bedömer jag att det farligaste som kan hända som är rimligt att räkna med är att hästen tar sig ut.

MIN bom öppnas alltså genom att tas uppåt, det finns ingen som helst säkerhetsspärr på den överhuvudtaget, så nej. Bommen är inte farlig i det scenariot du beskriver på MITT släp.

Jag ser liksom inget direkt farligt som kan hända som inte skulle kunna hända i vilken box som helst, och där lämnar jag ju gladeligen hästen.

Därför bedömer jag att det farligaste som kan hända som är rimligt att räkna med är att hästen tar sig ut.

Ja alla bommar vad jag vet öppnas uppåt.

Om lemmen är stängd, nej då ser jag ingen större skillnad med att lämna den i en transport eller box. Men bara bommen, nej det skulle jag inte göra.

Men även om det farligaste som kan hända enligt dig är att hästen tar sig ut, så är det ju lättare för hästen att ta sig ut om det enbart är bommen.

Strunt samma, det var inte vad tråden handlar om. Jag ville bara tala om för framförallt ts min syn av att lämna hästen med enbart bommen bakom.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 171
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 772
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka