lasttråd.. igen!

Sv: lasttråd.. igen!

Ja det är inte lätt att veta hur man ska göra men jag hoppas det går bra för dig o din häst. Skriv gärna hur det går här på tråden, skulle vara kul att veta.

Måste bara få säga att jag håller helt och hållet med dig!
Tänk om alla tänkte så i stället för att direkt ta till tvång och bestraffningar

martha skrev:
Som tretjak skriver är en halsrem bra om dom vill över bommen.

Var får man tag i en sådan?

Tretjak: Du skulle inte kunna sjicka en bild på arrangemanget? Svårt och veta om man gör rätt på bara en verbal beskrivning....

Halsrem köper du en bra och stark på lantmännen (granngården) på koavdelningen.

Jag skulle hellre säga träna på att det är du som tar in honom och sen backar ut honom. Vet du att han kommer backa, så backa honom precis innan han hinner. Testa med att ge lite mat och sen backa ut honom. Att hålla på byta bommar tycker inte jag är det första du ska göra, utan försök träna bort det istället. Kanske få hjälp av nån duktig hästmänniska, som har erfarenhet av sånna hästar.

Jag undrar: Har du alltid ägt hästen? Om inte, vet du om det hänt något någon gång när de andra ägarna kört? :confused:
Kolla upp det.

När du lastar... kan du stå kvar bredvid hästen o han är lugn el hur beter han sig då?? Om han är lugn tycker jag att du ska stå där med honom längre än dessa två min (o endast hålla honom, ej binda upp honom) som han själv verkar tycka är jobbigt. Visa honom att det är ok att stå där. Stå 5 min första dan, 10 min nästa osv. Se hur han reagerar. :cool:

Har inte lastat nått nu på ett tag och har därför inte kunnat testa några nya ideer. Jag har ägt honom hela tiden. Han är bara ett år. Kanske lite ungt men jag vill börja försiktigt tidigt så att inte allt ska komma när de är 3 år. Men när han stått i trailern med sin mamma är han hur lugn som helst. Och då jag tävlar en hel del i halter med honom vill jag att han ska kunna åka i trailen själv.

Till hästmassören; jag har ingen bild men jag köpte halsremmen på en vanlig, välsorterad ridsportbutik. Kommer inte riktigt i håg men tror att det är Willab som har den, det finns säkert fler.

Jag är lite tramsig så jag vill inte ha i nylon för annars finns ju det till kossor. Nylon kan ju bränna och skava så jag föredrar en rejäl läderhalsrem. Jag tror inte att du kommer att få problem att hitta om du åker ut till en bra ridsportbutik. Repet jag använder köpte jag i en westernbutik och det har hållt kanon. De som hjälpte mig med lastningen när det hade strulat till sig ordentligt de förordade en bogserlina t bil men de är ju också i nylon så det gick bort...
Detta repet jag har nu är av mjukt, men tjockt, bomull.
Anledningen till att repet ska gå genom grimman också är att man fixerar huvudet bättre plus att det blir lite av en hävstångseffekt som drar huvudet nedåt med tryck både från hals/nacke och ner i nosryggen.

Det låter säkert som hemskt i mångas öron, man surrar ner hästen etc, men faktum är att hästen trivs med detta. Han är likadan i ridningen, vill ha ramar en ryttare som håller om med ben annars blir han orolig. Mycket beroende av rutiner, allt ska ske enl samma mönster som det här m linan bakom rumpan t ex - han står och väntar och tittar bakom sig! Samma sak om det är någon ny som ska hjälpa till, då är det omständigt att nosa o kolla om denna nya duger som lasthjälp. Vi är lite enkelspåriga... :p

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
579
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka