Lastningstips

Sv: Lastningstips

Är det våld att använda linor?

Det tycker inte jag. Ibland kan det vara fel, men på vissa hästar kan det vara ett bra hjälpmedel. På en häst som inte är skraj utan bara envis kan det gå jättebra. Men på en häst som blir nervös och stressad kanske det inte är så bra.
Spö däremot, kan vara OK att 'fösa på' lite med om man vet hästen klarar det, men ALDRIG ALDRIG slå..

Har lasttränat min 3 åring på samma sätt. Från att i höstas inte fungerat alls. Hon gick ganska snällt in oftast men så fort vi rörde bakbommen kastade hon sig ut. Till slut orkade vi inte längre och hon fick vara ifrån lastträningen i 2 månader och jag red henne bara hemma. Sen hade jag anmält henne till en kurs (en kille som tränar polishästar och lär en handskas med sin häst när den blir rädd) och till denna kurs var hon tvungen att lastas så det var bara och sätta igång igen. Denna gången satte jag en kedja runt hakan och så fort hon gick frammåt var kedjan lös och så fort hon stannade eller gick bakåt "drogs kedjan åt" och det blev lite obehagligt för henne med trycket från kedjan. Så fort hon gick fram igen lättade kedjan. Det btog inte 5 min första gången som jag tog för nybörjartur så jag var tvungen att ta ut henne och prova en gång till direkt efter då tog det inte ens 2 min och numer går hon direkt upp moch står stilla och vi kan lägga upp bommen nutan kast bakåt. Nästa mål är nu att kunna lasta henne själv. Denna metod blir ju ungefär som när man rider, så fort hästen gör rätt lättar man ju och ger eftergift i handen. Precis som kedjan tryck vid fel och eftergift vid rätt. Har hört att många som tar sig an "problemhästar" använder sig av denna metoden. Som sagt från att hållt på i timmar tog det inte ens 5 minuter. kan tillägga att när bom och baklucka är uppe får hon lite havre att mumsa på som belöning.

Är väl inget fel på linor. Använder man dom bara rätt är det både säkrare för häst och medhjälpare. Har inte varit med om en enda häst som inte har gått att lasta med korsade linor bakom sig.

du har då inte träffat min häst... om ngn så ens försöker lägga en lina bakom vid lasning blir de vitögon och all energi går åt till att trycka sig emot linorna och hjälper inte de så reserhon sig och går till slut över.... så säg inte att de itne finns en enda häst som tine går att lasta med linor.

Är väl inget fel på linor. Använder man dom bara rätt är det både säkrare för häst och medhjälpare. Har inte varit med om en enda häst som inte har gått att lasta med korsade linor bakom sig.

Men det har jag , flera stycken.
Sen har jag sett flera som går på med linor.
Man får anpassa det där efter hästen.
Inget rätt eller fel, bara bättre o sämre metod.

Just det! :bow:
Har varit med om både och.
Ett sto jag tävlade blev enligt ägaren tokig av linor, alltså var det andra metoder som gällde. (Locka med godis och ett oändligt tålamod).
Min häst har jag lasttränat med linor, det var precis vad han behövde för att välja att gå in. Som ett putt i baken!

Numera lastar jag utan linor helt själv, det går utan problem, han knallar glatt in och är lugn.

Det varierar alltså från häst till häst. Alla metoder är bra så länge de fungerar! Ibland kan man behöva ändra metod på en och samma häst också.

Jag håller inte med alls. DÄR KUNSKAPEN TAR SLUT TAR VÅLDET VID, så är det bara.
Jag skulle aldrig göra så på min häst, men gör du som om du vill, jag föredrar att skaffa mig kunskap om problemet istället...:angel:
Jag anser inte att det är våld med linor, min häst har bara varit fruktansvärt envis. Problemet är att hon inte varit tillräckligt van att åka transport. Nu är hon det och kliver på utan problem, verkar inte som om hon tagit någon större skada av det.

Är det någon som har något bra tips om hur man får sin pålle att gå in i transporten?? Mitt 7-åriga sto totalvägrar att gå in i transporten. Hon tar några steg upp på rampen sen e det tvärstopp. Hon kastar sig vanligtvis inte, men hon bara vägrar att flytta sig framåt. Någon som har tips?? :)

(Inga linor eller spön, tack!:smirk: )

Har hört att de är bra att låta transporten vara i hagen då brukar de flesta hästarna iaf gå in i den, och då lär dom sig nu att den inte är så farlig! :)

Samma sätt använder jag mig av . Kedjan under hakan, håller emot lite när den inte går och gjer snabb eftergifft så fort den går fram , den här metoden har alltid fungerat på alla mina hästar. Pluss att man har TID och inte stressar, övar , övar. Sen kliver de själva in med grimmskafftet över ryggen.:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 597
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V