Lastningsproblem!

Sv: Lastningsproblem!

Ja, då har både vi och hästen överlevt ;) Det måste tagit mindre än 2 h eller hur Görel! Länge kommer nog hästen att minnas elaka Welsh :devil: men in i transporten kom hon :D

Dig glömmer hon inte, och elaka Kristina har hon redan erfarenhet av ;)

Jag tror att det tog ganska precis två timmar innan vi fick in den tjurskalliga och envisa fröken :D

Tusen tack för hjälpen! :bow:

I somras bevittnade jag hur en 15-årig f d ridskolehästhäst, som i hela stan är ökänd för att den var omöjlig att lasta, gick in i en transport - alldeles självmant!

Hästen var hos oss under sommaren och en tid innan den skulle åka hem tyckte ägaren att hon skulle lastträna. Hon hyrde en transport och försökte lasta under en hel kväll, men icke. Hästen vägrade att så mycket som ens sätta foten på rampen, trots hästägarens änglalika tålamod.

Jag lånade då ut min transport, en 1,5-hästars boggie med urlastning fram. Det tog två timmar, och till slut sa hästägaren ifrån på skarpen och sa åt hästen att "Nu går du in". Han lydde omedelbart och de gick genom transporten, ut på andra sidan, in genom stallet, genom transporten osv åtta gånger.
Nästa dag gick han på direkt.

Hon fortsatte att lastträna ett par gånger i veckan tills det var dags för hästen att åka hem. Ibland fick han stå kvar inne i transporten och äta lite havre, med bommen bakom sig.

Hemfärden gick utan problem. Två veckor senare kom hästägaren och lånade min transport igen och provlastade - det var hur lätt som helst.

Så mitt råd är alltså att du lånar en transport med urlastning fram och tränar på att bara gå igenom till att börja med. Kanske, kanske det blir lika lyckat resultat som i historien med den gamle ridskolehästen.

Lycka till!

Immer

Senast ändrad:

Tack!

Vi fick in henne genom att vi till sist fick henne att inse att hon inte hade någon annan valmöjlighet. Sen bidgrog det säkert till att Welsh har fronturlastning på sin transport och att vi till sist valde att försöka ta in henne på den sidan. Och Welsh körde henne så försiktigt så jag hoppas att hon fick en behaglig upplevelse. Förra resan var två timmar lång från hingsstation och vi hade glömt att ta med höpåse :(

Men jag vet att jag måste lastträna! Hon ska betäckas i vår, och jag skulle gärna tävla henne lite fram tills dess, så jag kan förstås inte ha en häst som protesterar så mycket vid lastning.

Min häst är också f d ridskolehäst och ökänd för att hon är svårlastad.

Hej

Jag hade från början en extremt lättlastad häst, han klev nästan på helt själv.

Så inträffade en mindre trevlig händelse i samband med lastningen, och sedan den dagen blev han som förbytt. Han tvekade och vägrade till slut att gå in i transporten. Han var inte rädd, men besluten över att inte gå in där. Själv blev jag både arg och frustrerad, särskilt som man ofta hade tid att passa när man väl skulle lasta.

Vi fick av några trevliga bekanta lära oss att kontrollera vår hästs fötter istället för att fokusera på lastningen. Vi har övat på att hästen ska gå på kartongbitar, presseningar mm, och kliva upp på t ex lastpall och stanna kvar där med så många hovar vi vill att han ska ha där. Lösningen är alltså att kontrollera hovarna på hästen och bestämma var han ska ha dem, oavsett om det är en kartongbit eller en transportläm.
I början när vi tränade så var det omöjligt att övertala honom att ens nudda med hoven på kartongen eller vad vi nu lagt ut, men vartefter så gick det bättre. Till slut kunde vi få honom att stå med alla fyra hovar på ett brunnslock, han kunde när vi bad om det. :)

Lastningen går nu mycket bättre. Det tar förvisso ett tag, men inte mer än max en halvtimma, och då är allt lugnt och sansat. Jag är väldigt tacksam :bow: för den hjälp vi fick av våra bekanta, utan dem hade vi haft en häst som varit omöjlig att lasta än idag förmodligen.

Första gången jag skulle lasta min häst hade vi ett helvete..
Jag tror att vi höll på i fyra timmar utan att komma någon stanns.
Vi provade verkligen allt. Knäppte linor, vilket bara gjorde att hon inte gick någonstanns i närheten av varken linorna eller transpoten. Vi provade locka in henne och gå med en lina bakom henne men det gick inte heller. Hon var för smart för de..
Till slut fick vi in henne genom att locka fram henne till transporten och sen kasta en lina snabbt innan hon hann fatta vad som hände.

Nästa gång vi skulle ut och åka gav jag mig fan på att jag skulle ha in henne utan något lockmedel eller linor. Jag ville att hon skulle gå in av fri villja och tycka att det var ok och inte för att jag hade godis eller tvingade in henne.

Så jag testade något som jag läst i en artikel om Horse man ship.
Att man lugnt skulle vänja dem vid transporten genom att langera hästen precis bredvid och sen närma sig den sakta och till slut låta hästen gå över lämmen.
sen gick jag fram med henne lite försiktig och lät henne ta sin egen tid och utforska den läskiga transporten.

Det funkade jätte bra på min häst och efter ett par gång så gick hon rakt upp utan att konstra. Men hon hatade tyvärr fortfarande att åka transport , det lyckades jag aldrig få henne att tycka om. Hur lugnt man än körde och allt.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 198
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar