Sv: Lastningsproblem!
Hej
Jag hade från början en extremt lättlastad häst, han klev nästan på helt själv.
Så inträffade en mindre trevlig händelse i samband med lastningen, och sedan den dagen blev han som förbytt. Han tvekade och vägrade till slut att gå in i transporten. Han var inte rädd, men besluten över att inte gå in där. Själv blev jag både arg och frustrerad, särskilt som man ofta hade tid att passa när man väl skulle lasta.
Vi fick av några trevliga bekanta lära oss att kontrollera vår hästs fötter istället för att fokusera på lastningen. Vi har övat på att hästen ska gå på kartongbitar, presseningar mm, och kliva upp på t ex lastpall och stanna kvar där med så många hovar vi vill att han ska ha där. Lösningen är alltså att kontrollera hovarna på hästen och bestämma var han ska ha dem, oavsett om det är en kartongbit eller en transportläm.
I början när vi tränade så var det omöjligt att övertala honom att ens nudda med hoven på kartongen eller vad vi nu lagt ut, men vartefter så gick det bättre. Till slut kunde vi få honom att stå med alla fyra hovar på ett brunnslock, han kunde när vi bad om det.
Lastningen går nu mycket bättre. Det tar förvisso ett tag, men inte mer än max en halvtimma, och då är allt lugnt och sansat. Jag är väldigt tacksam
för den hjälp vi fick av våra bekanta, utan dem hade vi haft en häst som varit omöjlig att lasta än idag förmodligen.