Lastningsproblem!

Sv: Lastningsproblem!

Vi hade kämpat me rep o lockat o allt va man gör.

Ville inte gärna göra nåt jag inte testat inna då jag inte heller visste hur hon skulle reagera.

Men hon stog som förstenad först.. sen följde hon me.. med en aning väl höga kliv ;)
Hur lugn som helst :)

Alternativ a: Hästen får gå framåt = in i transporten
Alternativ b: Hästen får gå bakåt = backa över stallplan
Hästen väljer själv alternativ a eller b (d.v.s. gå in (nästan) självmant eller bli backad).

Det hela sker lugnt men bestämt. Hästar tycker i regel att det är obehagligt att backa, så när de tänkt till ett tag brukar de välja alternativ a.

Visst är det kul när flickorna står som fågelholkar här och var?? :devil:
Man får ju tänka så här:
Hästar skall kunna kliva in i en box.. då kan ni ge er f-n på att dom kan kliva in i släpet...hihi..

Många gånger har jag just sett gubben lyfta på halvgriniga pållar.
-ägarna brukar ha kommentarer som:
-Hon har aldrig varit svår förut... :confused:
-Vi har vält släpet en gång så därför... :eek:
-Förra ägaren var dum åt henne... :mad:
-vi kan ABSOLUT inte lasta utan linor... :idea:
-Va?? Ska vi inte stå framme och locka med hink?? :confused:
-Hon är helt vansinnig och går ABSOLUT inte på ett släp.. :crazy:
-Hon gick ju på igår när vi "tränade" lastning.. :confused:

Osv.osv..

Vi tränar heller aldrig transporter..och vi har inga problem heller.

Någon skrev om inte hästen går framåt så backa den.
Finns ett bra alternativ till.
Backa in i släpet.. Det går också..fast hästen kan vara svår att vända om det är mellanvägg.

AM

Passerar du Köping nån gång så hoppa in så får gubben visa.
Du kan ju träna på Kontie... :devil:

AM

Kan varmt rekomendera videon av Ellen Ofstad,hon har gjort3st tror jag.Där får man en aha upplevelse. :bow:

Intressant tips! :bow:

Ska försöka hitta den. Problemet är bara att hon egentligen skulle ha flyttats för flera veckor sen, och jag måste göra ett nytt försök i helgen, men jag måste ha lite handfasta tips innan dess eftersom min skalle i går kväll var totalt slut på idéer :cry:

Du ska inte tvinga hästen den måste känna att den kan få backa tillbaka om den vill.Många hästar lider av fobier därför måste det ske på hästens villkor om man ska lyckas.Jag har nämligen egna erfarenheter :rofl:

Jag kan inte tvinga min häst och hon har backat åt helvete. Hon hade definitivt inga fobier i söndags, bara trots och envishet!

Vi hade en häst i stallet som var jättesvårlastad. Vi körde iväg transporten ca 300 m från stallplanen och ledde dit henne (snacka och tjurig märr det var) där gick hon rätt in i transporten.Vi gjorde så ett par gånger sen har det inte vart några problem. Ville inte åka hemifrån...men lastade vi utanför stallplanen gick det bra...första g¨ångerna åkte vi bara de ca 300 m tillbaka till stallet. Alltid värt ett försök...

Oj, i fyra timmar!!! Då måste ni vara helt slut båda två. Varför så långa "slagsmål"?

Fusk, du är ju lång......själv når jag inte änns upp til 1.60.
har man fronturlastning så kan man ju alltid backa dem in den vägen.
Nåja vi får slå våra huvuden i hop på söndag och hjälpas åt att lästa märr eländet efter vår träff i mitt stall ;)

Skulle inte vilja definiera det som slagsmål, mera som passivt motstånd :smirk:

Har lastat henne förut då det tagit uppåt två timmar, så därför ville jag ju inte ge upp! Hade dessutom hyrt både släp och dragbil, så det blev ju också ett dyrt misslyckande :(

Ja det var ju klart då vill man ju alla fall vinna kampen. Annars är vi säkert överens om att det är bättre att öva ofta och ibland passivt då länge. Jag har ju så enkelt att jag kan ta ett varv in i transporten på väg förbi liksom då jag kopplat den på bilen. Det blir ju helt annat läge..

Har också lastat häst förr med täckta ögon,men den fick vi snurra ett par varv först på gårdsplanen så den hade noll-koll på vart den var,sen följde den "snällt" med,eller åtminstone,den vågade inte vräka iväg sig då den inte såg nått..

Annars använder jag mig utav backa-metoden,och som nån skrev,det slutar alltid med att hästen går in,då det inte är så förfärligt roligt att backa omkring planlöst i diken,grushögar m.m.Och det i "tempo"..

Senast ändrad:

Tack för det!! Alla säger annars att jag är så kort.. :eek:

Någon skrev om "passivt motstånd"... :rofl:
Prickar väl in ganska bra vad en märr kan hitta på.
Passivt och latent fastklistrad i backen.. ;)

Vår filosofi är att allt över två minuter för att lasta är för lång tid.
Så dom får aldrig en chans att slå av hjärnhalvorna.. :devil:

AM

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 198
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar