Lastning ?

S

Scecce

Hejsan! Undrar lite hur ni lastar eran häst ? Om ni känner någon som sysslar med totalt idiotiska metoder som att slå in hästen i transporten mm ?Vet många som sysslar med sånt med när man säger till dom så bara fnyser dom åt en och säger att "dom måste lära sig" idiotiskt!

Sv: Lastning ?

tycker det låter som "misshandel" i mina öron :eek: vet någon som oxå gör det tycker det e fel men på vissa hästar funkar den metoden jag vet ej har haft snäll lastade hästar men den jag har nu i dagsläget är lite svårlastad men ägaren piskar in honom typ när han inte vill gå in men som sagt det är inte min häst så jag kan inte styra över det han e visserligen bara tramsig rent glöttig:rofl: han e inte rädd eller nåt för transporten bara rent trams...

Okey..men han kan ju bli ?jag menar för mkt pisk och han förknippar transporten med att få stryk! Tycker att de är helt idiotiskt!

Doris går alltid snällt in i transporten men jag brukar alltid ha med en hink med godis (kanske därför hon går in?). Tror det är bättre att försöka att få hästen att frivilligt gå in i transporten ist för att tvinga den.

Hästen jag var medryttare på förut hade voltat över bakbommen en gång så jag tror att han var rädd, men ägaren sa att han bara tramsade så hon tog långpisken:confused:

Hästen jag var medryttare på förut hade voltat över bakbommen en gång så jag tror att han var rädd, men ägaren sa att han bara tramsade så hon tog långpisken:confused:

:crazy: Nä fy sjutton!

En häst har ALLTID ett skäl till varför den beter sig som den gör. Om man tar en fölunge, som aldrig tidigare har sett en transport och vägrar gå in, så beror det troligen på bristande ledarskap, det är ju faktiskt läskigt att gå in i ett mörkt utrymme, där man sitter fast, och dessutom upp för en ramp! :p Då är det träna och träna som gäller :idea: Har man däremot en vuxen häst som vägrar gå in kan det bara bero på EN sak. Den förknippar transporten med något obehagligt, och att då slå/dra in hästen i transporten är otroligt idiotiskt, eftersom att det endast medför att man förstärker den känslan. :smirk:

Jag lastar min häst själv. Leder fram henne till rampen och släpper henne och då går hon för det mesta in själv. Jag känner ingen som slår in sin häst. När jag kört mycket till vetrinären började min häst strula vid lastningen men då tar jag bara en eller två linor om hennes bak och då går hon in, men kruxet är att då måste man vara 2 personer. Jag har tydligt märkt att om hästen är motiverad är den lättlastad dvs den har inget att vara rädd för och utsätts inte för obehag på den plats man åker till heller. När man inte kommer ifrån obehaget som i mitt fall jobbiga vetrinärbehandlingar är det inget kul att åka transport.

Jag har (tillsammans med en som är mycket duktig med att lära transport rädda hästar att snällt gå på) lärt min häst följande:

I transporten är det lugnt och skönt och man kan slappna av och vi började med att longera billy över transportlämmen. Så fort han kom på lämmen slutade vi driva honom och till slut ville han gärna stå stilla på lämmen vilket han fick. sen stod jag bredvid lämmen och pekade in med vänster han in i transporten med grimskaftet (man behöver ett låångt grimskaft), smackade och viftade lite med grimskaftet bakom rumpan och så fort han fick upp en hov på lämmen slutade jag.

När han kunde det så började jag kräva mer och mer av honom och till slut stod han inne i transporten. Från början kan man vänta sig att de kommer ut snabbt igen och då går visar man med armen/handen, smackar och viftar med grimskaftet. Lyssnar inte hästen så vevar man mer och mer med grimskaftet och till slut vevar man på rumpan vilket kan se obehagligt ut. när hästen sedan tar ett steg framåt vevar man allt mindre som belöning. Man minskar alltså trycket för varje steg hästen tar och när hästen är helt inne i transporten så står man helt stilla och berömmer.

när han ska ut så tar jag tag i svansen och drar lätt samtidigt som jag säger "back". han har blivit mycket lätt att lasta och jag behöver aldrig hjälp för han går lugnt och sansat in och lika lugnt och sansat backar han ut. Kan tillägga att han hatade att bli lastad innan och det var med risk för liv och lem man lastade honom.

olika hästar lastas ibland på olika sätt men absolut inte med våld i form av att piska dem eller så det gör dom bara rädda för att gå in i transporten. ta lastningen i hästens takt och ge den belöning när det är inne i transporten. när jag lastar min travare så går han fram till rampen sedan går han åt sidan och då låter jag honom gå upp på det viset. sålänge han inte är rädd eller så utan tycker det är okej att gå upp via det sättet så får han göra det. blir lika irriterad varje gång hon som äger hästen eller hennes man försöker putta eller skrämma in honom och jag brukar säga det också.. väldigt högljudt. finns inget värre sätt och lasta en häst än o skrämma upp den.

mina hästar leder jag fram till rampen, slänger grimskaftet över ryggen och de går in.
Om de någon gång backar efter att inte gått hela vägen in, upprepar jag proceduren som vanligt.
Om de gör om samma sak igen (vilket aldrig händer numera) snärtar jag till dem med grimskaftet på rumpan, inte hårt, men så jag ser att de reagerar. Efter det går de in utan tvekan.

Jag vet ingen som spöar in sin häst, men jag tror på att vara bestämd, visa vem som bestämmer, klart och tydligt, utan våld. Linor fungerar i många fall..
Hästen ska inte ha ett alternativ till av gå in i transporten, ber jag den gå in, då ska den in.

Min häst tycker inte om transporter! Totalt omöjligt att få in honom utan ett helt arbetslag med longerlinor och flera timmar till godo. Men lösningen för detta problem var mycket enkel. Köpte en lastbil. Nu springer han nästan in!

Lastar inte min häst :angel: Nej men det har hittils inte behövts och har bestämt att avstå från aktiviteterna som var inplanerade i sommar, hon ska bli pensionär.
Ska lastträna ändå nån gång, för husbehov.

När vi lastar syrrans häst så sätter vi mellanväggen åt sidan, hon leder in honom och så stänger vi lugnt och fint bakom.

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Roxy
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 802
Senast: Tualma
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama