L

lumpen

Hej, har ett 4 årigt halvblod som helt plötsligt börjat vägra att bli lastad. Hon har åkt tidigare utan att det varit några som helst problem, inget har hänt, hon har varit lugn och fin vid urlastning osv. Jag får henne att gå på transporten men har inte en chans att kunna stänga, hon backar nästan direkt ur igen. Tycker jag fösökt allt.. , hon har fått stå inne i transporten och äta havre, jag har försökt med linor, att backa henne på kommando när hon börjar gå bakåt osv. Har nu hållt på i 6 veckor, känns tröstlöst, det är ju nu hon skulle börja åka ut på träning/tävling lite smått. Har någon något förslag?
 
Sv: lastning

Har en isis som förut vägrade gå in i transporten för att han tidigare åkt med en annan häst som var elak mot honom. Vi tog en longerlina, satte fast den i samma ring som grimskaften, drog sedan longerlinan runt bommen, tillbaka ut ur transporten och sedan runt hästen rumpa. Sedan gick en person in med hästen och när den vägrade var det en anna person som drog i longerlinan så att den hela tiden blev kortare, tillslut gick han in så fort han kände tryckte av longerlinan på rumpan. När han väl var inne i transporten körde vi bara ett varv på stallplanen, sedan fick han komma ut och äta kraftfoder.

En annan metod lärde jag mig av Stefan Spak. Ett sto i vårat stall hade en verkligen fobi för transporter, men Stefan longerade henne närmare och närmare transporten, bytte ofta varv och gjorde saker så hon bara skulle koncentrera sig på honom. Sedan gick hon bara rakt in i transporten, vet inte riktigt vad han gjorde, men jag rekomenderar den första metoden om man inte är så bra på NH.

Lycka till! :)
 
Sv: lastning

Hej,

Har också lite problem med lastning. Han är 2,5 år och har åkt en hel del innan. Nu helt plötsligt just när det är dags att börja löshoppa osv är han jättekänslig för ljud.
Går snällt in i transporten men backar ut lika snabbt (när han tagit sig en tugga godis förstås). Minsta lilla ljud (t ex när någon tar i bommen och ska försöka haspa den) så ryggar han allt vad han kan ut igen. Får honom alltså inte att stanna där inne.
Lintricket är bra och skulle nog ha funkat om det inte vore för herns humör. Han blir jättesur/arg.
De andra pojkarna i stallet är så klart inte lättlastade. Han är nyligen kastrerad och fortfarande hingstig så jag vågar inte ta in mitt sto först som hjälphäst.
Vad gör man??!
 
Sv: lastning

Samma med min häst ett varmblodssto på 4 år.. Hon har alltid varit lätt att lasta.. Men sist va hon riktigt jobbig.:cry: .. Jag skulle lasta henne för hon skulle resa ner från hälsingland till småland.. Hon blåvägrade gå in i transporten.. Jag va helt slut när hon väl va inne.. Jag blev 10 minuter försenad till hästbussen.. Men in i den gick hon utan bråk..

När marken torkar upp lite hä ska jag träna henne med att gå in i transporten.. Vad jag tänker göra är att ta en bit i taget från dag till dag.. Ena dagen en fot på rampen.. Nästa lite till o lite mer dagen efter. Inte stänga in henne till en början ens när hon går in.. Men öka från dag till dag.
Så får vi se hur det går.:p

Men då bör man ha egen transport..
 
Sv: lastning

Proppa bomull i öronen!

Min svårlastade häst trivs mycket bättre med bomull i öronen för då slipper man en hel del rassel och ljud från trafik/transport etc.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 966
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp