Lastning på bortaplan

Scilla

Trådstartare
Jag har en unghäst som inte varit den enklaste att lasta men vi har tränat och tränat och jag har lastat honom själv hur många gånger som helst. I början tog jag hjälp av en NH-tjej som bara visade hur jag skulle göra dvs hon gjorde inget själv utan det var jag som fick göra jobbet. Så hästen fick lära sig från början att lyssna på mig.

Lastningen hemma går 99 gånger av 100 enkelt och lätt. Men när vi åker bort och ska lasta där för att åka hem då tjurar han ihop. Han är inte rädd han bara fryser fast och avskärmar sig helt.

Jag använder mig av tryck och eftergift och detta fungerar som sagt hur bra som helst hemma, men när vi är borta så är det som att vara tillbaka på ruta noll. När vi tränade lastning hemma med NH tjejen så tog det 6 timmar innan han lossnade i huvudet (menar med det att gav upp att tjura och började lyssna på mig istället). Och när han lossnade så lastade vi honom säker 20-30 gånger och det fanns inte en tvekan i honom längre. Efter den träningen så testade han mig några gånger någon vecka efter när han märkte att jag inte gav mig så släppte han även den testningen.

Men nu 2 år efter och mängder med lastningar på både hemma och bortaplan så har han börjat tjura ihop på bortaplan. I söndags tog det 15 min att lasta honom och i tisdag tog det 25 min och igår tog det 45 min. Hemma gick han på direkt.

Vad tror ni om detta? varför gör han så? hur kan han se mig som sin ledare på hemmaplan men inte på bortaplan?

Sv: Lastning på bortaplan

Hemma är det tryggt och invant helt enkelt. På bortaplan är det "läskigt".;)
Eftersom våra åsikter om NH troligtvis går isär ska jag bespara dig lastningsråd.

Varför tror du att den "tjurar ihop"?

Gör lastningen/ körningen till en trevlig upplevelse.
Det låter som själva körningen dit kan ha varit oangenäm- kör försiktigt!
"Dumheter" kommer sig ofta av rädsla- de går in i sig själva o "fryser fast"

hästar brukar vara smarta o förstå att de ska få komma hem.

Var alltid lugn o beröm den.
Nu ser den ingen anledning till att behaga dig.

Nej bespara mig inga råd. Jag är öppen för det som funkar och lyssnar inte blint på någon metod.

Så vad har du för tips?

F.ö. så ska jag tillägga att han inte är någon nervös häst utanpå han knyter det inåt vilket innebär att han inte vill äta inne i transporten så mat i transporten funkar inte som lockmedel. Däremot är han jättelugn när han kommer in i transporten och kan stå där och gäspa och sova.

Varför tror du att den "tjurar ihop"?

Gör lastningen/ körningen till en trevlig upplevelse.
Det låter som själva körningen dit kan ha varit oangenäm- kör försiktigt!
"Dumheter" kommer sig ofta av rädsla- de går in i sig själva o "fryser fast"

hästar brukar vara smarta o förstå att de ska få komma hem.

Var alltid lugn o beröm den.
Nu ser den ingen anledning till att behaga dig.

Jag är van att köra hästar och både jag och min man kör jättelugnt och försiktigt. När jag tränat hemma så har jag även där kört iväg och kört hem igen för att lasta ur och lasta in igen och där har det inte varit några problem.

Varför lasta igen?
Har du provåkt i släpet? Man vet inte vad just dn kan tycka är obehagligt- felsök.

Någonting är det som gör att han gör som han gör. Troligtvis ligger det i din kommunikation med den- eller?

Att den gäspar o inte äter- är för att den ÄR nervös.
Ändra din uppfattning om anledningen till varför han betér sig som han gör o ni kommer att förstå varandra.:banana:

Varför lasta igen?
Har du provåkt i släpet? Man vet inte vad just dn kan tycka är obehagligt- felsök.

Någonting är det som gör att han gör som han gör. Troligtvis ligger det i din kommunikation med den- eller?

Att den gäspar o inte äter- är för att den ÄR nervös.
Ändra din uppfattning om anledningen till varför han betér sig som han gör o ni kommer att förstå varandra.:banana:

Ja att han har en anledning till att göra som han gör det förstår jag också. Men varför?

Jag vet att han vänder sig inåt men samtidigt är han helt kontaktbar inne i transporten. Att han inte äter där tror jag beror på att han "stressat" magen utanför transporten. Jag är inte heller hungrig eller suegn på att stopp något i munnen precis efter eller innan en tävling tex.

Jag lastar igen för att avdramatisera det hela. Oftast upplever jag att man bara lastar en gång för då har man ju just fått på hästen och kör iväg. Hästen får aldrig chansen att slappna av vid lastningen. Precis som när du rider jag vill inte börja trava eller galoppera innan jag känner att min häst är helt avslappnad och lyssnar på mig. Genom att få hästen avslappnad så tror jag de relatera avslappningen till just lastningen.

Ja att han har en anledning till att göra som han gör det förstår jag också. Men varför?

Jag vet att han vänder sig inåt men samtidigt är han helt kontaktbar inne i transporten. Att han inte äter där tror jag beror på att han "stressat" magen utanför transporten. Jag är inte heller hungrig eller suegn på att stopp något i munnen precis efter eller innan en tävling tex.Jag lastar igen för att avdramatisera det hela. Oftast upplever jag att man bara lastar en gång för då har man ju just fått på hästen och kör iväg. Hästen får aldrig chansen att slappna av vid lastningen. Precis som när du rider jag vill inte börja trava eller galoppera innan jag känner att min häst är helt avslappnad och lyssnar på mig. Genom att få hästen avslappnad så tror jag de relatera avslappningen till just lastningen.
Först tyckte jag att din jämförelse med dig själv var fel, men sen..... varför äter du inte? Stress!

Om hästen har varit duktig o rest- varför "straffa" den med att lasta igen?- med ngt som han inte är helt bekväm med.
Nej. Jag tycker inte att det ger ngt positivt.

Jag gillar inte att krångla till saker och ting. Sådana hästar använder jag linor på vid lastning helt enkelt. ofta kan det tom räcka med en lina, bara de känner att det tar emot bakåt på rumpan. Tryck framåt mao.
Lycka till.

Nu vet vi inte hur lastningen går till på bortaplan, men om man vet med sig att det är problem, så bör man ta fram linorna direkt- för att slippa mer stress.
Den som leder ska inte dra- bara se till att den är i rätt riktning.

Men grundproblemet kvarstår.
Jag kan bara tänka mig att den tycker att själva åkandet är obehagligt- den allra största anledningen till att ngt resvana hästar inte går in.

Får den åka brett?

Linor funkar inte. Han får panik av dem och bli helt galen om man försöker. Och sedan vill jag kunna fortsätta lasta själv vilket jag gör i dagsläget.

Hade en annan häst som det räckte med att sätta fast lina på transporten och hon gick direkt in den behövde mao bara ligga på marken.

Linor funkar inte. Han får panik av dem och bli helt galen om man försöker. Och sedan vill jag kunna fortsätta lasta själv vilket jag gör i dagsläget.

Hade en annan häst som det räckte med att sätta fast lina på transporten och hon gick direkt in den behövde mao bara ligga på marken.
Skulle tippa att du gjort fel med linorna- dragit i grimman samtidigt. Då kastar den sig.

Hur får du in den när du ska hem?

Nu vet vi inte hur lastningen går till på bortaplan, men om man vet med sig att det är problem, så bör man ta fram linorna direkt- för att slippa mer stress.
Den som leder ska inte dra- bara se till att den är i rätt riktning.

Men grundproblemet kvarstår.
Jag kan bara tänka mig att den tycker att själva åkandet är obehagligt- den allra största anledningen till att ngt resvana hästar inte går in.

Får den åka brett?

Ja han åker brett och står hur lugnt som helst och när vi är framme så är han inte ett dugg stressad eller svettig.

Glömde berätta hur jag gör på bortaplan. Jag ändrar inte hur jag lastar honom vs hemma är mycket noga med att göra likadant som hemma. En fundering jag har är att åka iväg och lastträna på bortaplan ta mig tiden att lasta in och ut honom flera gånger även där. Nu har jag ju bara lastat honom och kört iväg så där ligger den enda skillnaden. Kan det vara den som avgör?

Och som sagt linor är inget alternativ.

Låter som en bra idé.
eller att åka oftare o träna. En avrastad häst är lugnare.

Hmm-Hur gammal är den?

Hur gjorde du med linorna?
det krävs kunniga linförare o eftersom NH anhängare är pigga på att dra i grimman, så kan man inte göra så....
Om man bara drar därfram kan det ge "fastfrysning"
Få hästen att följa med dig- överallt. .

Senast ändrad:

Låter som en bra idé.
eller att åka oftare o träna. En avrastad häst är lugnare.

Hmm-Hur gammal är den?

Han är 5 år.

Innan har det väl rört sig om en gång i månaden men nu äker vi iaf en gång i veckan

OT
Min gammeltant som är mycket resvan knatar in utan mankemang på hemmaplan men behöver ibland övertalning borta. mycket roligare att stanna och skutta över pinnhögar än att åka hem:p

Ja jag får nästan den känslan att han tycker att det är mer spännande att vara kvar och visa upp sig och titta på allt nytt än att åka hem. Kanske han blir blockerad av allt det nya. Fast samtidig har jag ju kunnat lasta honom själv på bortaplan utan att det tagit en evighet.

Sådan är hans mamma hon springer nästan på. Men hon har blivit klokare på äldre dagar. När hon var unghäst var hon inte heller den lättaste hon är väldigt hård i huvudet men med henne funkade det att kvällsfodra henne i transporten så hade man bara havrehinken i ena handen och någon som bara gick bakom så gick hon på. Numera behövs inget av det och hon går på direkt både hemma och borta.

Jag tror att mina känner sig trygga i trailern. De har ju tävlat mkt o stått i den mellan klasserna.
Sen har de alltid åkt bekvämt, men jag har nu manuell låda o tycker att det är jobbigt att få växlingen att ske riktigt mjukt- luftfjädring.
det känns ju när 800 kg bara rör sig yttepytte.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama