lastning med "fram-stilla-bak-fram"-metoden

Amk

Trådstartare
jag har börjat använda mig av att stå bredvid hästen när jag lastar. sedan ber jag den gå fram, stå still, backa lite, gå fram igen osv. tills den står där jag vill. Har tidigare läst att det är fler här på buke som gör på detta sätt. Mne vad gör ni om hästen börjar backa när den står still eller ska gå fram? Håller ni emot och ger eftergift när den går framåt igen, eller backar ni den tills den tröttnat på det?

jag är lite fundersam på vilket som är effektivast. tycker själv att det verkar mest logiskt att håll emot och säga "nej" skarpt, eftersom eftergiften då kommer direkt när hästen gör rätt, dvs. ger efter och går fram.

Mycket tacksam för snabba svar, har 4 dagar intensiv lastträning framför mig!
 
Sv: lastning med "fram-stilla-bak-fram"-metoden

Beror på situationen...
Vill först poängtera att man inte ska "straffbacka". Alltså inte backa hästen argt eller hårdhänt, det ska handla om lydnad, att hästen ska lyssna. Jag säger inte nu att någon gör det alltså...ville bara poängtera det.
Men om min häst stannar och inte vill gå fram
(är ju svårt att gå i dragkamp med en häst liksom)
.....så får han backa ett antal steg. Han tycker att det är jobbigt att backa.....så jag vill att han ska inse att det enkla alternativet till att backa är att gå fram och därmed in i transporten. :smirk:

Det här sättet jag gör på kommer sig av att min häst inte verkar tycka att eftergift är tillräckligt belönande, om jag håller kvar när han stannar och försöker vänta ut honom så kan han nog stå där hur länge som helst...och jag vill inte riskera att "belöna" honom för att han stannat när jag inte ville det.
// M
 
Sv: lastning med "fram-stilla-bak-fram"-metoden

Mne vad gör ni om hästen börjar backa när den står still eller ska gå fram? Håller ni emot och ger eftergift när den går framåt igen, eller backar ni den tills den tröttnat på det?

jag är lite fundersam på vilket som är effektivast. tycker själv att det verkar mest logiskt att håll emot och säga "nej" skarpt, eftersom eftergiften då kommer direkt när hästen gör rätt, dvs. ger efter och går fram.

och vad tror du ska hända när du håller emot? att en 600 kg häst som inte vill, plötsligt rättar sig? :D

Om hästen backar så säg back och ge back kommandot. du kan inte stoppa en häst från att backa om den vill det. däremot kan du öka på framåtbjudningen när du sen ber den gå fram igen - om du INTE dragit till att börja med när den backar.... att dra ökar bara hästens motvilja och övertygelse om att det är obehagligt och farligt inne i släpet - för ngt håller den fast där. (eller försöker).

det är naturligt att de kollar flyktvägen ut, genom att backa i början. om du ser till att den FÅR backa (samtidigt som du ger kommandot så att det ändå sker på ditt kommando), så för varje gång hästen ser att den kan komma ut, blir den lugnare.

gör ingen affär av saker. alls. omvänd psykologi är det som gäller.

varmt lycka till!
 
Sv: lastning med "fram-stilla-bak-fram"-metoden

Vad som händer när jag håller emot är att han spjärnar lite grann, sen ger han efter och står stilla. Då vägen han visserligen bara 450 kg :D


Men jag håller verkligen med om att de måste få veta att de kan komma ut, så kanske är det mer effektivt att backa. Idag backade vi typ 4 ggr, ganska långt. Problemet är att efter tredje gången, när han verkligen tycker det börjat bli jobbigt, är jag själv så irriterad.

men, som alltid. tålamod, tålamod. Och tack för era svar!
 
Sv: lastning med "fram-stilla-bak-fram"-metoden

Jag hade en tjej ute som hjälpte mig att lära mej att lasta hästen själv och hon jobbade enbart med tryck och eftergift. Och när hästen började backa så fick han bara tryck som motstånd = det var obehagligt att backa när matte inte sa att han skulle backa (sedan kan man ju aldrig hindra den från att backa men det ska inte vara bekvämt att backa om man gör det utan att matte bett om det). Detta händer ju tex om man binder upp en häst och den slänger sig bakåt då kommer ju motståndet direkt och det är obehagligt. När hästen slutar backa då ber du den backa och ger honom eftergift direkt när han gör det eftersom det var du som bad honom backa.

Min häst tillhör kategorin ENVIS och han stod ut med tryck läääänge men när vi ökade pressen på honom genom att först smacka och lyssnade han inte då så petade (OBS petade inte slå) jag med spöet på honom och då trillade poletten ner. Så nu behövs bara tryck om han inte går fram. Det viktigaste är ju som sagt EFTERGIFT och EFTERGIFT i rätt ögonblick.

Så låt hästen backa men låt honom känna trycket ändå.

Det tog 6 timmar för min häst att lära sig :crazy: Jag sa väl att han var envis :smirk:
 
Sv: lastning med "fram-stilla-bak-fram"-metoden

Jodå du har rätt till viss del. har också erfarenhet av NH snubbe som lastar häst med samma metod, men det är som du säger, med modifikation, man måste vara exakt med tryck och eftergift, och ordinarie person ger sällan trycket i rätta ögonblicket och förmår då inte att påverka hästen, med resultat att den slänger/backar ännu mer intensivt.

jag skulle formulerat mig mer noggrant och även poängterat detta, men jag var slö och lat och nån mer ambitiös som du kommenterade det :D

trådskaparen: tack för god humor och vänligt svar - förstår hur du menar! Funkar det så visst - då har du en snäll häst. Majoriteten backar ännu värre när de känner trycket - om man som sagt inte har 100 koll i rätt ögonblick och kan påverka även i övriga situationer med hjälp av samma tryck/eftergift metod, så att hästen verkligen vet vad det handlar om.

:bow:
 
Sv: lastning med "fram-stilla-bak-fram"-metoden

Jag försökte med den där varianten ett tag, men det slutade med att jag och hästen blev sura på varandra. Så jag tar en longerlina och lägger över bommen ifram, har ena bakbommen stängd så han går int i rätt "fack". Sen så går jag med longerlinan spänd brevidhonom och har ett spö och petar på om han inte vill. Longerlinan gör att man för in hästen i rätt "fack" och sen är det bara att stänga bommen i bak och luckan, går runt och sätta fast i fram. Har aldrigvarit några problem sen jag började med den här tekniken, går jätte fort. Lägger linan över ryggen och över till andra facket medan jag stänger ibak. Det här kan ox¨å vara en teknik att prova. Lycka till!
Lina
 
Sv: lastning med "fram-stilla-bak-fram"-metoden

jag förstår inte riktigt hur du menar med linan?

Sätter du fast hästen i den, sedan runt frambommen, och sedan håller du den längs med hästen?

jag tror bara inte att min häst går med på att gå fram bara för att jag petar honom med spöt. Han har liksom inte haft någon lust att gå fram alls.

Har testat med backningar, och nu står han stilla allra längst fram. Mitt nästa bekymmer är att få honom att stå kvar där medan jag flyttar sidoväggen (otäckt), och stänger bak.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp