Lastning. *låmg*

Y

_yest

Hejsan!
Nu har jag fått problem vid lastningen av min medryttarhäst (ponny).
Behöver hjälp och tips på hur jag kan lösa detta!

Han (hästen) har varit jätte jobbig de senaste gångerna vi har lasta.
Vid lastningen på hemvägen går han på utan att tveka. (Då sitter alltid ägaren i bilen och jag får går på själv)
I transporten står han alltid lugnt och äter hö. Så han verkar inte tycka att det är läskigt att åka.

I och med att han har varit jobbig de senste gångerna, tänkte jag att jag skulle ta tid på mig sist vi skulle ut och åka.
Kom så långt att han stod på rampen. körde då med metoden att han fick eftergift i grimskaftet när han tog ett kliv frammåt. Men så varje gång vi kom upp på rampen backade han ner igen efter ett tag. Han var lika lugnt som alltid och verkade bara vara envis. Hade hållt på i en halvtimme. Kände att det endå gick ganska bra och att jag så småning om kaaaanske skulle ha fått upp honom..

MEN efter en halvtimme kommer ägaren och tycker att det tagit alldeles förlångtid för oss och att hästen måste på NU. Och att han bara fjantar sig och leker med oss.
Ägaren tar fram rep pch piska. Slår honom på bakbena hårt och flera gånger. Hästen hetsar upp sig och istället för att gå upp på rampen som han gjorde förut hoppar/kastar han bara på sidan av transporten. Hästen blir mer och mer hetsig och försöker komma undan pisken. Det gör verkligen ont i mig..!

Jag skulle bara vilja ryta till och säga åt henne att sluta slå hästen. Men det är hon som är ägaren och hon är väldigt bestäm i hur hon tycker att man ska hantera hästar. Jag rider hennes häst gratis, får träna och tävla. Trivs verkligen med den.. Är väldigt rädd att hon ska be mig sluta rida den om jag sätter mig imot henne...

Ska träna lastning i paddocken nästa gång jag är i stallet, på tisdag blir det. Några tips om hur jag ska gå tillväga? Vad ska jag göra om jag kommer till skedet att han bara står på rampen och inte vill gå längre in?

Jag har börjat köra lite smått NH med honom och han lyssnar bra. Jag kan inte så mkt, utan vi har bara kört rygga, flytta bakdel och stå still när grimskaftet ligger på marken.

Vart lite långt :P Hoppas att någon har några idéer!

Sv: Lastning. *låmg*

en kompis till mig har lasttränat min häst, hon gjorde som så att hon lät honom gå upp på rampen, och innan han hann baka sj så backade hon honom, och sen upp igen och samma sak igen... Efter ett tag blev han nyfiken och ville gå in men hon var envis och fortsatte backa honom...
Han kom längre och längre in hela tiden till slut var han inne...
Då backade hon ut honom och sen tog hon på honom igen... Sen höll hon på sådär... Nu kan man skicka in honom på transporten utan några som helst problem...
Lycka till med lastningen och försök och lastträna när inte ägaren är där så slipper du att hon kommer och hetsar upp hästen!
/ Jen

Ah. Jag ska testa att backa =)
Tack för tipset! :bump:

Hej
Eftersom jag tränat Jens häst så håller jag med. Monty Roberts gör så o det funkar toppen. Har funkat på alla hästar jag gjort det på, även de man från början fått lyfta in. Kämpa på å gör som Jen säger så kommer det lösa sig. Tänk på att inte träna för låga stunder men gärna flera gånger. Ta en paus i stallet emellanåt o försök igen. Sluta inte förrän det går bra. Men sätt upp SMÅ mål. Lycka till, hör av dig via PM om du behöver fler råd.
/ C

DUM ägare!!!! Det är JUST SÅ man ser till att problemet UPPSTÅR! Sett det ofta "här ska det visas vem som bestämmer!". Det kanske fungerar att få på hästen just DEN gången - men nästa gång.... och nästa gång........ Jag förstår också att du blir stressad av ägarens beteende och då försämras förutsättningarna ytterligare!

Mitt tips vid provlastning - lasta på en hästkompis först! Förmodligen går han då på utan mankemang. Målet är att hästen ska kunna gå på själv - men DU behöver också lastträna (=självförtroende!) och då är det bra att skapa situationer när hästen GÅR PÅ. På samma sätt som hästen behöver minnas positivt så behöver du det! OM hästen mot förmodan stannar på rampen trots kompis - TA DET LUGNT och ge honom lite extra tid.

Om jag förstår dig rätt så har det TIDIGARE funkat bättre (?). Detta går också över och snart kommer det vara ANDRA problem du jobbar med!

Om problemet kvarstår - "Monty Roberts" - jepp!

Jag har samma problem! Ponnyn som vi börjat åka runt med lite nu gick jättebra att lasta förr men sedan som om att hon ville trotsa vägrade hon gå in. Hon går på rampen och sedan "hoppar" hon av på sidan... Det har alltid slutat med rep och piska, vilket har gjort väldigt ont i mig... Men nu ska jag definitivt lastträna!! Måste säga att det tipset som gavs i tråden verkar väldigt bra! :D

Det vart ingen lastträning igår för mig.. Ägaren orkade inte köra fram transporten, jag hade berättat några dagar innan så att hon var beredd på att jag skulle lasta. Men men.
Själ kan jag inte göra det då jag inte har någon dragkrok..:(
Det får bli nästa vecka =)

B070715: Jag ska PM:a dig! Det låter som en jätte bra idé och jag hoppas att det fungerar !

Ponnytant: Tack för tipset. Jo, det fungerade mkt bättre förut.. Det har blivit värre och värre. På vägen hem går han alltid på som ett ljus

Hej! Jag har ytterligare en "snäll" lastningsvariant som är väl beprövad. (Även om jag tycker att t.ex Monte Roberts metod är mer "riktig" bara för att man inte tvingar). Denna metod brukar få godkänt även av de som försöker piska in dem så kanske lättare att använda i "fel" sällskap just därför.

Det bästa är att backa in till stallet så att hästen inte kan slänga sig alltför mycket på sidan av transporten. Det går bra annars också. Be den som vill hålla i pisken att istället hålla i en lina på sidan och ställ dig bredvid en vägg exempelvis.

Sen. Ta en longerlina och knyt fast runt magen på hästen, se till att den inte dras åt om man drar i den lösa änden, den ska inte vara obekvämt för hästen men ändå inte flytta sig alltför mycket. Efter det så tar man en rejäl grimma och så drar man longerlinan mellan frambenen och genom ringen under hästens haka. Sätt i ett vanligt grimskaft också, som "vanligt".

Led hästen så nära transporten som möjligt utan bråk och dra longerlinan ett par varv runt bommen. Om nu hästen backar dras longerlinan åt och tack vare varven runt bommen blir det inte så svårt att hålla emot. När hästen backar och försöker slänga sig dras nu huvudet neråt och den bråkar med sig själv så att säga. Det blir också svårt att slänga sig för den.

Allteftersom man lockar hästen uppför drar man i longerlinan så den alltid har kontakt. Den ska bara märkas för hästen när den går bakåt/kastar sig bakåt.

Det bästa är att man inte behöver vara arg, straffa eller ens bli inblandad i något bråk med hästen eftersom det "bara blir jobbig" av sig själv (ur hästens perspektiv) när den går bakåt. Du står ju där stilla och ser inte ut att vara den som är inblandad. Hästen får också tid att tänka efter lite utan att avgå med den seger som den fått om den backat.

Detta är verkligen en bra metod och hästarna brukar inte vara stressade av den. De blir som mest lite förvirrade i början. Metoden har fungerat på riktigt inbitna "hard case". Tror att den längsta lastningen tog 45 min. Sedan övade vi såklart massor efter det också.

/Katrin

Hej! Jag har haft samma problem med min ponny. Han har alltid gått rakt in i transporten, men började efter ett tag att vägra... så länge man inte "krävde" att han skulle in i transporten, så kunde han utan problem stå och sova på rampen upp till en timme innan han bestämde sig för att gå in. Jag har alltid lastat in min ponny på vänster sida och kom av en händelse på att jag kunde lasta in snett från högersidan. Sen dess har han alltid gått rätt in i transporten igen och nu spelar det ingen roll vilken sida han står på. Min stora häst som e kvick på att backa ur, lastar jag alltid själv med longerlinan runt baken (jag håller i båda ändar så att de bara ligger an och ramar in honom). Det funkar jättebra! Tålamod och lite finurlighet e det bästa... Har också prövat att backa och visst kan det fungera...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 674
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 669
Senast: Rosett
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar