Lasthjälp!!!

Sv: Lasthjälp!!!

Åh, låter som du förstått vilken typ av häst det är...:p

fotis skrev:
Åh, låter som du förstått vilken typ av häst det är...:p

Jo jag tyckte jag kände igen mig ;) . Kallblod ÄR knepiga när de väl fått in nåt i skallen. Så tålamod är det som gäller....vilket sätt du än väljer, så aldrig tvång...man drar ju inte in ett kallblod precis, en 600-700 kgs klimp som bestämt sig för nåt rubbar man inte, så det där med lastsele misstänker jag, precis som du också skrev, skulle sluta i att nånting går sönder, förhoppningsvis är ingen människa i vägen då:crazy: .

Lycka till och ge inte upp!

Hörru hojta på California Swede hon bor ju i Dalarna och har hjälpt folk m lastningsproblem.

hej

min kompis har ett arabsto som är helmysko vid lastning.
Hon går in jättebra men ut kommer hon bara framlänges.

På "slätmark" backar hon jättebra. Man kan svänga/ändra riktning, rygga sidvärtes, i små utrymmen, med tak etc men inte i transporten.
Nu måste hon låna transport med dörr fram vilken hästen måste "springa" lös ur.
Vi har provat det mesta, börjat från grunden med ledövningar och jobbat oss framåt men det hjälper inte.

när hon väl står i transporten låser hon sig på nåt sätt i rumpan. Frambenen backar men baken kan bara gå framåt. Hon får panik och oftast slutar det med att hon vänder i transporten och springer ut med en mosad ledare i grimmskaftet.

vi har också försökt med ett styeg upp ett steg ner men så fort bakbenen är på rampen låser det sig.

vad göra?

sudden2006 skrev:
Idén om att binda för ögonen på hästen är inte då dum.. Men långsiktigt är det en dålig idé. Vissa hästar kan bli galna av det. Kan vara bra om man köper en häst som tvärvägrar att gå in och man måste få hem den. Jag tror att du har en häst som bestämmer över dig. Han är ledare inte du. Markträning , markträning markträning! DU måste vara ledare Tar för lång tid att förklara det här men, jag har sagt det innan och jag säger det igen. Ut o promenera med hästen i grimma o grimskaft. DU bestämmer hur stort utrymmet mellan dig o hästen ska vara vare sig du går framåt eller bakåt. Kan tyckas att detta inte skulle ha med transporten att göra men prova ett tag får du se. Jag vet ju i övrigt inte hur du hanterar din häst eller hur han är, vissa individer är starkare än andra. Det finns en annan typ av NH folk som piskar sina hästar och eller knäcker hela psyket hos hästarna. Så ta det lugnt. Man måste tänka på att hästar såväl som människor är olika individer och personligheter och dessa får man inte förstöra. Resultatet kan på en psykiskt knäckt häst även märkas rangmässigt i hagen, de kan även bli griniga vid olika andra situationer som vid utfodring etc. Mina egna hästar leds aldrig i grimskaft, de följer sina ledare (oss). De är heller aldrig uppbundna vid skötsel och sadling. Så var dom redan som unghästar. Enbart med våra promenader. Men å andra sidan är hästar starka djur som man måste kunna hantera säkert. Leta litteratur träna i rundkorall, men inte förrän du är säker på hur du ska göra. Börja med att promenera.

om dett avar menat till mig.. så vet jag redan allt detta.. :D kyssah på dig älskling!!

fotis skrev:
Han skulle bara springa rakt igenom, han har lärt sig att allt ger vika om man trycker på!!! Har visserligen blivit lite bättre sen vi köpte honom, men bara mot folk! Men han försöker gärna kliva över en ibland. Men staket, boxdörrar, mindre träd osv...han bara trycker på.

för guds skull träna ledarskapet!! den här hästen är ju farlig!!!!
lär dig NH ,det är mitt tips!!!
hästen ska ha respekt för dig, annars är den farlig!!!

Med mina erfarenheter så finns det bara två saker som hjälper för att lasta en häst...... Tålamod och eftergifter. man får inte räkna med att man kan lära alla hästar att gå in i transporten på en och samma dag.......
Kolla in denna länk och ge det lite tid........enkelt och nyttigt
http://www.nnha.nu/7games1.htm

Har ni några lastpallar? Eller bara "träskivor" av något slag? Det kanskse skulle gå att bara träna på pallarna (eller skivorna) först och backa och sedan kanske man kan bygga upp två "väggar" inte så högt och sedan ta det långsamt så? Det kanske är ljudet som är läskigt när hon går. Många hästar har inte så stor kontroll på sina bakben och om det är så kan du ju alltidträna med en bom att först ska hästen bara gå över bommen och sedan ska frambena och backbena vara på varsinsida av bommen och så backar du henne eller ber att hin ska gå framåt sedan kan du träna på att frambena ska har bommen emellan sig och till slut också bakbena på varsinsida om bommen. Denna övningen förutsetter att broms, back och att gå framåt funkar. Du ska kunna be henne att bara ta ett steg i viklen riktning du vill. Om det va luddigt förklarat så är de bara att fråga!

Nej, han är inte farlig. Jag skrev "försöker" kliva över oss, vi har jobbat bort det mesta vilket framgår om du läser ordentligt. Att han ibland väljer att gå på och över saker (ibland hårda saker) det får han väl, gör det ont så lärde han sig väl nåt, eget val alltså.

Hur går det för er Fotis? Fick ni nån kläm på det?

Har du provat att göra en massa saker omkring transporten utan att lasta? Text borsta och pyssla honom precis brevid transporten med lämmen nedfälld. UTAN att ens fundera på att ta ett steg in. Kanske låta honom äta kraftfodret brevid efter ett träningspass medan du sitter och vilar på den. Ibland låta honom bara gå över lämmen på väg tillbaka till stallet eller till hagen.

Om du orkar tänka på det riktigt långsktig och framförallt göra det till att det absolut inte handlar om transporten så kommer det att lossna för er! Jag tycker det låter som ni gjort ett jättebra jobb såhär långt! :banana:

Du har ju faktiskt BARA haft honom ett år. Tänka på att han tagit många fler år på sig att hamna där han var när han kom till dig! Så försöker jag tänka när jag tycker att det tar lång tid att lyckas. Min toto har haft 13 år på sig att samla på sig bagage som vi kämpat med under 1 år och 3 månader.... lyckas för det mesta komma ihåg att det inte är så mycket tid i det perspektivet.

Tack!!! Jo, nog har vi haft fullt upp den här hästen, bla har vi fått köra in honom på nytt eftersom han hade blivit okörbar efter en incident med en släde. Vi vet dock inte riktigt vad som hade hänt men det stod tom i kontraktet att det krävdes en "ominkörning", så jag antar att dom inte lyckats spänna för nån mer ggn. Nu drar han iaf allt vi sätter efter honom :love: Han drar alla olika sorters slädar, han plogar gården, han har dragit loss en bil, dragit en bro och fått den på plats över diket :p . Ingen reaktion alls på sådant. Jag fick kontakt med California Swed, och kommer att ta hjälp av henne med grundproblemet som gör att han inte följer oss in i transporten och sedan även lastningen. Hoppas att hon även av erfarenhet kan ha en tanke om varför transporten är så motbjudande för honom...Så vi har hoppet uppe :bump:

Rullband? :D Borde ju vara himla smart, bara att rulla in hästen :D

Jag står som du-med en stoor bruksnordis som var skräckslagen för transporten förut. Hon började skaka så fort hon såg en öppen transport, om hon gick att få in kastade hon sig ut igen i full fart- och man håller INTE kvar 600 kg häst som slänger sig:crazy:

Jag började klickerträna. Ett steg i taget.
Första passet var fyra minuter långt och hon fick klick för att hon bara tittade på transporten. Så höll vi på i nästan en vecka.
Steget efter det var att hon skulle nosa på rampen-slut på passet.
Steg tre är att nudda rampen-slut på passet.
Steg fyra- nudda rampen med ett framben- passet slut.
Sen höll jag på så i ett par månader- ett pyttesteg mot målet varje dag. Varje gång hon skulle ut i hagen gick vi vägen om transporten och klickade sex-sju klick innan hon fick gå ut.

Nu står hon lugn som en död ko i transporten, väntar jättelänge och duktigt på att bli klickad- hon vet ju att berömmet kommer om hon står lugnt och stilla!
hon gick tom in i transporten på eget initiativ när hon var lös i trädgården i höstas!

/migo
om du vill ha mer tips om klickerträning finns det ett antal böcker på biblan, info på nätet samt trådar här på buke:) har du några frågor så fråga på:)

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 291
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 487
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel