lasthjälp

N

Ninjaninis

Har nyligen skaffat transport å tänkt att nu ska det tränas lastning så mkt som möjligt hemma för att sen få självförtroende att ge sig ut på träningar å annat kul.
Vet att Stygge har åkt massa transport innan å att det är jag som är osäker å smittar av mig det på honom. (Min förra pålle slängde sig så fort han märkte bilen stanna) Har fått hjälp innan med lastningen då vi lyft på honom å satt för bommen i bak, å då när han väl märker att det är stopp accepterar han läget. Körningen å urlastningen har bara gått bra.

Men grejjen är att jag vill klara lastningen själv å att han ska tycka det är ngt roligt å spännande att trampa in i.
När jag tränar hemma går vi fram mot lämmen och hur lätt som helst går det att sätta upp framhovarna men sen är det dom där 2 i bak som är sååå läskiiiga att trampa upp med. Då ställer han sig å bara totalvägrar att gå en mm fram. Pressar man då fram honom börjar han låtsas få panik å kastar sig bakåt (medveten som sagt att det är min egna förtjänst eftersom han aldrig gjort så innan med nån) Han går åt sidan, stegrar lite å dummar sig lite, åsså börjar vi om.

Min taktik har istället för att pressa fram honom gå in med långt grimskaft i transporten å sätta mig ner å locka med godis. Då har det hänt att han trampat på med bakbenen, men det tar tid...å sen när han märker att shit jag är ju inne, då kastar han sig bakåt.
Har testat å binda fast honom lite lätt, men då drar han tills grimskaftet ger vika. Bommen i bak har jag ej ens hunnit tänka på.

Idag fick jag på honom med bakbenen ytterst på lämmen men sen var det stopp igen...började borsta å lyfta hovar å tänkte att han får väl stå där så länge han vill då så väntar jag ut honom å ser vad som händer... tyvärr tog mitt tålamod slut efter 20 min (!) så då smackade jag på lite å han slängde sig bak :(

Nån som har nått bra tips att dela med sig av?
Känns egentligen dumt att träna på hemmaplan eftersom han trivs här med sin kompis å inte vill åka iväg. Kanske smartare att rida nånstans å sen prova att lasta? Men samtidigt är det ju viktigt att det funkar här oxå!
Hmm hmm ja, jag vet inte...slut på ideér å tålamod. Vi får väl sälja transporten igen å bara vara skogsmullar :cry:

Sv: lasthjälp

Jobbigt det där med lastning.
Jag har en 4åring som gör likadant som din, dvs går på med framhovarna.. på henne funkar det om vi tar 2 linor o fäster i var sida om transporten. inte DRA in henne utan bara håller dom rakt bak. då går hon! annars fryser hon bara fast på rampen o står o glor. tar man det minsta i grimskaftet slänger hon sej. är inte ett dugg rädd. det passar bara inte fröken o gå in.
det jobbiga är ju att man måste vara 3 pers för att laste henne. jag har inte haft henne så länge, fast det går bättre för varje gång.
men man vill ju kunna lasta själv. ( det är ju inte alltid det finns hjälp hemma..)
vad händer om någon annan lastar? går han in då?
Lycka Till!

Sant att det är jobbigt! Har ej testat linor, bara att min kille är med å puttar lite på baken gör att han flyger bak...
Har kört honom 2 ggr, ena gg bar vi upp rumpan på honom och satte för bommen direkt å körde. Då ledde jag ej...
Andra gg hade jag ridit ner till stallet han bodde vid innan, där trivdes han inget vidare å förstod nog att vi iaf skulle åka hem till kompisen så då var det inga problem för mig att lasta på honom, åsså fort som tusan på med bommen bak. Ett kast som visade att bommen höll å sen stod han still.

Som sagt så tror jag att allt hänger på att han känner att jag tycker det är obehagligt med lastningen... å då testar han mig för fullt!
Han är ju egentligen inte ett dugg rädd, bara spelar! :P

Visst, det skulle kunna funka att lasta honom med hjälp av massa personer som bär upp honom utan kompromisser, men inte så jag vill ha det.

min är precis likadan vissa dagar. Har du provat att backa intill stallet?

Jag fick ett tips av en travgubbe som jag numera alltid använder då vi lastar och hon börjar krångla. Ta en longerlina och göra som en stor ögla på.öglan ska va lika långa som hästen är från svansrot till manke. Sen trär du öglan undan svansen och ändarna genom sidan på grimman eller bettet. sen är det bara att få hästen till rampen, då hästen backar drar du bara i ändarna för då drar det ju i svansen. En del går på redan här, med min häst behöver jag oftast bara sätta på henne linorna så spatserar hon in. Men annars kan man ta ändarna runt bommen inne i transporten och vinscha in dom.

Jag tränar och väntar ut henne o så mellan varven, tidigare har det ej varit problem, hon har åkt transport sen hon var liten fölunge men vissa dagar så går det bara inte..och jag har inte alltid tid eller tålamod att vänta 1h för att damen ska behaga gå på transporten.

Ja det där med lastning är lite knepigt. Det man måste göra är att få hästen att tycka att transporten är världens bästa ställe!! Å hur gör man det då?? Jo varje gång du tex ska fodra, borsta eller göra något med din häst ska du göra det vid transporten. Tex vid varje fodring så sätter du dig på lämmen å låter din häst stå å äta sitt hö/kraftfoder ju godare desto bättre =) Det som är viktigt att alltid tänka på i det här skedet är att hästen INTE ska in i transporten. Konstigt kan man tycka eft det är det vi tränar för men eftersom han tycker det är otäckt så är han inte redo att gå in.

Det du kommer att göra är att jobba/träna i vad som kallas för hästens gråa zon, alltså den plats där han är väl medveten om transporten men inte så pass rädd att han inte kan lära. Vartefter du tränar kommer denna gråa zon att flyttas mer å mer in i transporten. Hoppas du förstår vad jag menar.... Han ska inte förknippa transporten med lastning mm utan det ska vara den plats där man får godis, ha det bra mm.

Undertiden kan du öva på lastträning utan att behöva vara nära en transport. Tex behöver du kunna flytta din häst i alla riktningar med minsta möjliga tryck å du måste veta att din häst verkligen förstår dessa tryck. Med alla riktningar menar jag framåt, bakåt, framdelen åt höger-vänster, bakdelen åt höger-vänster. Anledningen till detta är att du då kan be din häst att flytta ett ben upp på lämmen å sen två å såvidare å också backa ner honom med lätt tryck utan att han slänger sig. Om han vet att han ska ge efter för tryck kommer du kunna bromsa honom när han backar av. Du kan också räta upp honom om han skulle backa ut snett iom att du kan flytta hans bakdel.
Dessa tryck-övningar kan du göra varsom helst. Öva honom att tex gå över en träskiva på marken, både låter å känns som att gå på en lämm. Öva att backa i nedförsbackar eftersom det är så det känns att backa av en transport. lycka till

Med linor känns det ju som jag trycker in honom, han ska gå in frivilligt! *höga krav här* Sen är ju nästa problem att får av linan innan bommen går i, om jag är själv vill säga sen i vart fall vet jag inte om jag har jättelust att springa vid sidan om honom inne i transporten om han skulle få panik...

Backa kärran till stallet vet jag flera som har som knep, har ej testat det eftersom vi har så smal stalldörr så han skulle kunna kasta sig ner mot sidan av lämmen då...

Lite så jag tänkt, göra allt möjligt konstigt vid transporten för att få bort det i hans huvud att den är farlig! Å det funkar ju...så länge jag har tålamod :)
Våran hund kom å tog moröttsbitar när jag satt å lockade på Stygge, det psykade det lilla livet att hunden var så modig å sprang in å fick belöning, då trampade han på, men sen förståss ut lika fort.

Tryck-övningar var en bra idé, tycker han kan det rätt bra i normala fall, vid transporten är det bara totalvägran! men det är värt att prova mer!
Vid stallet innan hade de en träramp vi övade gå på, utan problem!
Tycker han litar på mig rätt bra annars, kan få honom att gå fram vid farliga saker efter en stunds tänkande å övertalning.
Men tror att vid just lastningen så märker han att jag är osäker å då testar han mig för fullt, han har ingen lust att trampa på å åka iväg nånstans, för speciellt uppstressad å riktig panik är det inte!
Det enda kanske är att bara lyfta på honom så han ser att vi inte ger oss å så bara köra iväg? Att ju mer han märker att han inte har ngt val, ju bättre går det efter hand?
Slutpjoskat!?

Finns lastningssele att köpa (enkelt att tillverka en egen) när hästarna har upptäckt sin makt i samband med lastning behöver man ofta ta till tvång först för att visa att man accepterar inget trams med lastningen, just lastningssele har löst många svårlastade hästar här och efter ett tag knallar de glatt in i transporten själva sedan.
Jag tycker det är bäst att vara själv när jag skall träna dem att gå upp med selen, då blir det inte splittrad koncentration dock måste man vara ganska stark så att de inser att det inte är lönt att tramsa. min lastningsele som jag tillverkade själv gick runt kroppen och var ihopsatt framme i bringan (även två tvärgående band över ryggen för att den inte skulle kasa ner,) Sadan kopplade jag i en longerlina i bringan och la den om bommen (hade en longerlina i grimman också dock ej det minsta spänt utan bara för att kunna styra in huvudet om det behövdes) , förberedde också med ett tansport grimskaft runt bommen med panikhaken fri, sedan är det bara att hålla emot allt vad remmarna håller även om de förvinner ut på sidan utanför så släpp inte efter de skall inte komma någonstans utom upp. Är de envisa (läs ston) så kan ta det ta ett tag med åtskilliga försök åt alla sidor det vanligaste är att de ganska snabbt inser att fan detta går inte och knallar snällt upp och ställer sig. Då kopplar man i lastningsselen i paniköglan som sitter mitt på bommen (obs måste vara helt kort) sedan går man bara ut och sätter för bommen. Klart... Brukar faktiskt räcka att ha detta krig en gång när man nästa gång tar på lastningsselen så vet hästen vad som gäller och knallar upp och ställer sig och snart kan man sluta att lägga på den (på de flesta hadde ett sto som var lite knäpp på henne fick jag i alla år lägga selen utanpå täcket så fort hon skulle åka då kunda jag stå kvar vid lemmen och hon knallade glatt in men glömde jag selen var det tvärstopp (trots att jag inte en enda gång på 2 år överhuvudtaget ens kopplade ihop selen bara den låg där ibland undrar man vad som finns innanför pannbenet på dem).

Varför inte helt sonika parkera transporten i hagen så dom får använda den som foderkrubba? När jag hade min lastbil så hade jag den parkerad i hagen med lastbryggan nere och hästen använde lastbilen som foderstall och vind-regnskydd. Se bara till att palla upp transporten så den står stadigt och inte kan vicka.

En del saker tar tid, och ibland måste det ta tid. Du skall vara tjurigare än din häst! Först, håll till i en stängd hage om du tappar hästen, sätt på en repgrimma och ett grimskaft som är c:a 5-6 m långt. Och sitt för allt i världen inte - farligt! När han klivit på med frambenen, beröm med smekningar på halsen. Backa av honom - innan han backar av själv. beröm. Gör om detta många ggr. Låt inte hästen bestämma när han ska backa- utan du bestämmer. En annan grej är att du inte ska stå vänd mot hästen och titta den i ögonen när ni ska gå in. Du ska se att om du viker av en timme varje dag så kommer din häst att kliva på snällt själv. När du fått honom så långt, låt honom stå en stund - beröm- backa ut, kliv på , osv. Om han konstrar på rampen, backa av honom, backa och skäll ut honom,glo i ögonen, stanna upp, lugna ner situationen, sen lasta igen. Det ska kännas bra att gå framåt, och utanför transporten, om man trilskas, då får man skäll av en arg person. Himmel eller helvete! Hästen är klok nog att välja till sist!
När hästen kliver in och står stilla varje gång du lastar, själv står du ju på rampen då, sätt för bommen eller kedjan, gå runt och sätt fast hästen fram. Du lastar av i motsatt ordning, lossa fram, montera grimskaftet, öppna bommen bak, ge kommando back.

Senast ändrad av en moderator:

Gör som du beskriver, tittar inte på honom, så fort han tar steg framåt - berömmer med klapp...så fort back bak massa skäll å stirr i ögonen - då stannar han faktiskt! Å sen nästa steg framåt massa beröm. På med bakbenen berömms med godis, sen back ut honom innan han kommit på det själv. Börja svänga med rumpan nere på backen är lika med sur matte som kommer å puttar tills han står mittfram på lämmen igen.
Höll på länge igår så å det kändes riktigt bra, gick längre in än han gjort innan så nu har jag hopp igen att få in honom :)

Har tyvärr mer lermjock än hage nu så det går inte :( Men den står precis brevid hagen
och ser läskig ut, måste passera den varje gång han ska in och ut, ställer upp honom brevid den när det är rykttajm å sadlar å tränsar oxå i närheten.
Allt för att den ska bli så naturlig sak som möjligt...

Kan du inte parkera den så den blir en naturlig mat och vindskyddsplats alldeles utanför ett grindhål? Eller bredda ett grindhål och låt transporten vara en del av grindhålet så hästen kan gå in i den? Det känns skit när man står med en åsna som bara vägrar och slänger sig, då känns Farmek lockande. Jag vet.

Hej! orkade inte läsa allas svar, så jag vet ej om någon har skrivit samma som jag tänker skriva nu, men i alla fall ;)

Jag hade en häst som var lika dan, han gick upp med fram benen å sen vägrade gå på med bak, vi tar Kedjegrimskafft i munnen på honom och har långt grimmskafft. Ställ dig inne i transporten (sitt INTE ner) vänd bara lite ryggen mot och titta INTE på hans huvud, då kna ahn känna sig hotad. va avslappnad och "sloka"med axlarna. sedan när han går ett steg mot transporten berömmer vi som satan, så att han tycker det är jätte mysig att gå framåt. Om han stannar så vänta lite, sedan spänner du grimmskafftet så att han känner lite tryck i munnnen, MEN INTE FÖR HÅRT!! bara lite grann! sen om han tesstar gå bakåt så håll kvar då blir det mer spänt, då tesstar han gå framåt och då släpper du lös grimmskafftet och berömmer massor! ibland kan du även gå fram till hans huvud och klappa föriktig och prata hela tiden lugnande med honom. Kasstar han sig bakåt kommer han känna att det sitter nått i munnen på honom och då går han framåt. Glömm inte att berömma massor så fort han tar ett litet steg framåt. Grimmskafftet i munnen har du för att han aldrig ska kunna bli starkare än vad du är. detta fungerate super på min häst! sedan när det funkar bra så kan du sätta kedjan under hakan och sedan ta bort den helt! =)

hoppas det löser sig ;)

jusste! glömmde att du kasnke ska prova lite på maken först innan du provar mot transporten, så att han förstår att han ska går framåt när det spänns i munnen! =)

Sätt fast en longerlina i grimman på hästen, sen tar du linan och snurrar ett varv runt bommen där fram och du står och håller i linan. Linan ska vara sträckt. Så kan man locka med lite mat o så fort hästen tar ett steg framåt så lossar ju trycket o så berömmer man jättemkt. Sen spänner man linan igen, lockar, när han tar ett steg framåt så mkt beröm. Sen spänner man linan igen osv osv... På så sätt så kan hästen inte kasta sej bakåt. Skulle lastträna min kompis häst en gå, hon går bara på sidan hela tiden. Då skulle jag stå vid sidan och "knuffa" på henne så hon inte skulle komma åt sidan, men hon hoppade när iaf och rätt på mej. Så jag blev ju jättearg på henne så nästa gån hon försökte kasta sej åt sidan smällde jag till henne på rumpan (bara för jag var SÅÅ jäkla sur på henne. Slår ju inte till hästar annars...!!) och hon blev så förvånad så hon travade in i transporten och håll på att springa ner hon som höll i henne istället..! Så nu räcker det att jag bara visar mej när hon ska lastas :bump:

Jag skull aldrig slå hästen hur arg jag än va :S men om det funkade för dig så va det ju bra ^^... fasst de kan gå väldigt mkt åt andra hållet också.

Minsta lilla han känner han sitter fastbunden i fram så blir det panik å han drar tills ngt lossnar, grimman eller grimskaftet... å då är det förstört, blir han uppstressad så pass går det knappt få kontakt med honom efter... :(

Men den här sista taktiken har funkat bra, sist vi övade gick han på 4 ggr utan problem *lycklig*

Det låter ju bra! Gneta på ! Rom byggdes inte på en dag! När han kliver på regelbundet, åk en liten 5-minuters tur, lasta av. Repetition är kunskapens moder! Även om du lägger ner all tid en vecka eller två så väger det upp att kunna lasta på en minut och åka, utan att bli svettig, förbannad , stressad. Och kom ihåg att du skall vara glad och vissla när du ska träna, är du inte det, spar till en annan dag!

Att binda fram är det sista momentet i lastningen! Bommen/kedjan baktill ska fästas först!
Lasta in hästen, sätt för bommen, gå runt fäst i bommen fram är rätt ordning om du vill lasta säkert för både dej o häst!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 964
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat